apparatuur langs radiator

ZERO1985

Stamgast
Lid sinds
22 februari 2003
Berichten
202
Locatie
Hazerswoude Rijndijk
oioi,

Graag zou ik mijn apparatuur langs mijn verwarming zetten, omdat ik daar mooi ruimte heb.
Nou is mijn vraag;

in hoeverre moet ik rekening houden met de temperatuur van de verwarming? Momenteel staan mijn laptop, mijn stereo inclusief twee boxen op mijn bureau, die nu op die plek staat. Deze drie apparaten worden nooit te warm heb ik het idee. (Er zit wel een paar centimeter afstand tussen uiteraard, ze staan niet direct op de verwarming).

Maar omdat het tot nu toe al heel lang goed gaat zo, met mijn laptop + mini hifi setje dacht ik dat het met mijn muziekapparatuur ook wel zou lukken...
Is dit per definitie af te raden? Of zou ik nog iets moois kunnen maken om gedeeltelijk over mijn verwarming heen te plaatsen, zodat die straling niet direct op mn apparatuur terecht komt (zoals ik al zei wordt het nooit zo belachelijk heet. De centrale verwarming staat meestal op 20 graden (ALS hij aan is)).

Er zijn vast wel meer menschen die een radiator op hun slaapkamertje hebben en die voor dezelfde overweging hebben gestaan.

groet,

Daan
 
Je kan altijd de boel een beetje afschermen met thermo reflectie folie. Ditzelfde spul wordt vaak *achter* de radiator geplaatst om het rendement wat te verhogen. Tis niet de mooiste oplossing, maar het werkt.
 
Ik zou die verwarming alleen heel zacht laten branden en je spullen er zo ver mogelijk vandaan houden.Als je spullen aanstaan word het er ook al wat warmer ;)
 
owja!! mijn apparatuur zelf wordt natuurlijk ook nog warm, daar had ik eerlijk gezegd nog geen rekening mee gehouden.

Ik heb met google even gezocht op 'radiatorfolie' (bedankt voor de tip trouwens). Nu lees je overal dat je dit folie achter de radiator plakt, om ervoor te zorgen dat er geen warmte via de muur wegtrekt.

Je zou dit folie dus ook met de reflecterende kant naar de radiator kunnen hangen, dus tussen mijn bureau en radiator?
Zodat ik juist de warmte zélf isoleer? De verwarming staat overigens altijd gewoon OF helemaal open (aan) Of helemaal dicht; de temeratuur wordt op de cv geregeld. Ik weet niet of het zin heeft mijn radiator maar half-open te draaien.

Alle tips zijn nog steeds welkom.

groet,

daan
 
Geen probleem...:)
 

Attachments

  • ra.jpg
    ra.jpg
    88,5 KB · Bekeken: 109
denk dat klooien met de folie tussen de radiator en je gear niks uitmaakt.. a: je radiator kan z`n eigen warmte niet echt goed meer kwijt.. b: je gear kan z`n warmte nie goed kwijt...

denk dat je beter inderdaad niet te hoog moet opstoken en als dit wel het geval moet zijn ... misschien iets van een ventilator gericht op de radiator?? de warmte van allebei MOET afgevoerd worden... met folie bouwt het mijn inziens enkel maar op... denk dat je met relatieve kleine ventilators uit bijv. een ouwe pc al een heel end uit de voeten kan...

maar nogmaals.. als je niet te heet stookt.. denk ik dat het allemaal wel meevalt.. als ook je gear geen buitensporig veel warmte afgeeft.
 
Als ik het zo zie zal het wel meevallen. Als je toch per se iets eraan wilt doen zou ik gewoon een plank ertussen zetten. De warmte wordt dan tegengehouden en gaat daarna rechtstreeks naar boven. Blijft je apparatuur mooi cool.
 
Origineel geplaatst door Riezz73
denk dat klooien met de folie tussen de radiator en je gear niks uitmaakt.. a: je radiator kan z`n eigen warmte niet echt goed meer kwijt.. b: je gear kan z`n warmte nie goed kwijt...

denk dat je beter inderdaad niet te hoog moet opstoken en als dit wel het geval moet zijn ... misschien iets van een ventilator gericht op de radiator?? de warmte van allebei MOET afgevoerd worden... met folie bouwt het mijn inziens enkel maar op... denk dat je met relatieve kleine ventilators uit bijv. een ouwe pc al een heel end uit de voeten kan...

maar nogmaals.. als je niet te heet stookt.. denk ik dat het allemaal wel meevalt.. als ook je gear geen buitensporig veel warmte afgeeft.

ook mijn ged88s idd :)
 
Zolang het een radiator is en geen mega-straalkachel maakt het volgens mij niets uit. Tenzij je het opstookt tot een graadje of 40 in je kamer natuurlijk....
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Zolang het een radiator is en geen mega-straalkachel maakt het volgens mij niets uit. Tenzij je het opstookt tot een graadje of 40 in je kamer natuurlijk....
Kan je gelijk een klomp plastic van je radiator afbeitelen.:)
 
In de specificatie van je apparatuur staat altijd de max. en min. gebruikstemperatuur. Max is dit meestal ronde de 50 graden. Een radiator zal maximaal 90 graden worden, maar meestal maar zo'n 70 graden. Door de radiator wordt de lucht verwarmd tot zo'n 30 graden ongeveer. Geen probleem voor je spullen dus.

Waar ik me meer zorgen om zou maken is het verschil in temperatuur in de winter:
De radiator zit onder het raam. Dat betekend dat je spullen voor het raam staan. De kamerthermostaat zit waarschijnlijk in de woonkamer en niet in je slaapkamer. Je slaapkamer zal dan waarschijnlijk ook veel verder uitkoelen dan de woonkamer. Bovendien is het bij het raam gewoon het koudste gedeelte van je kamer. Je apparatuur kan hier dus in de winter als niemand thuis is wel afkoelen tot een graadje of 5. (geen probleem volgens de specs) Komt er dan iemand thuis en die zet de verwarming aan, zal de radiator redelijk snel naar 90 graden verwarmd worden en de lucht dus naar zo'n dertig graden. Je apparatuur zal dan heel snel opgewarmd worden en dat is schadelijker dan een beetje hoge temperatuur.

Tenslotte moet je bij koude apparatuur altijd rekening houden met condens vorming, iets waar elektronica gewoon slecht tegen kan. Dus niet thuis komen, kachel aan en gelijk apparatuur aan, maar rustig uurtje wachten, dan is de condens wel weer verdwenen.

Overigens zijn bovenstaande voorbeelden al redelijke extremen in onze moderne woningen. Waarschijnlijk heb je gewoon nergens last van en zal alles naar behoren blijven werken. Alleen een gewaarschuwd mens enzo . . .
 
nounou... wordt wel een beetje overdreven om zo te denken volgens mij. M'n pc heeft 5 jaar lang praktisch naast de verwarming gewoond (zat alleen een stukkie gordijn tussen) en doet het nog steeds prima. En zolang je je gear niet zo'n beetje op de verwarming zelf zet is erg echt niet zo veel aan de hand.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
je lost het ene op terwijl het andere een veel mindere functie gaat hebben :D

Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Het folie plak je alleen maar aan de achterkant van de synth. Dit folie *reflecteert* de infrarode straling terug richting de radiator, de verwarme lucht kan dus nog steeds gewoon opstijgen. Hetzelfde doet men vaak achter de radiator om een hoger rendement te krijgen.

Er is dus in idt geval geen sprake van absorptie of isolatie. De meeste moderne synths produceren zelf ook nauwelijks warmte, slechts een beetje in de adapter en die ligt meestal op de grond. Naar mijn inzien is deze maatregel in deze situatie niet nodig, maar ik kan begrijpen dat zero zich zorgen maakt.

Condensvorming is een kwestie van goed ventileren, wat nogal eens voor problemen zorgt in moderne woningen. En anders kunnen we altijd Nico nog om advies vragen, wel je vriendin uit zijn buurt houden :D
 
Condensvorming is een kwestie van goed ventileren

Ja, maar met "koude" apparatuur is het toch iets anders. In de voornoemde slaapkamer zal het allemaal wel meevallen, maar heb je wel eens in de winter je spullen vervoerd in bijv. een aanhanger? Spullen zijn dan steenkoud. Als je het de zaal indraagd zul je zien dat het vocht uit de warme lucht condenseerd op je flight-cases, maar ook op en IN je apparatuur. Laat dan je spullen toch eerst liever even op temperatuur komen zodat de condens verdwijnt! O, ja, dit heeft niks met ventileren te maken, is gewoon een natuurwet.
 
Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Ja, maar met "koude" apparatuur is het toch iets anders. In de voornoemde slaapkamer zal het allemaal wel meevallen, maar heb je wel eens in de winter je spullen vervoerd in bijv. een aanhanger? Spullen zijn dan steenkoud. Als je het de zaal indraagd zul je zien dat het vocht uit de warme lucht condenseerd op je flight-cases, maar ook op en IN je apparatuur. Laat dan je spullen toch eerst liever even op temperatuur komen zodat de condens verdwijnt! O, ja, dit heeft niks met ventileren te maken, is gewoon een natuurwet.

Warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude, dus als die warme, vochtige lucht afkoelt op je gear dan krijg je inderdaad condensvorming. Dat laat niet weg dat je door regelmatig ventileren sowieso al minder waterdamp hebt.
 
er bestaat ook iets als een thermostatische radiator afsluiter...

waarschijnlijk zit die er op, dit betekend wanneer er geen warmtevraag is, de afsluiter zal sluiten en de radiator zal geen warmte afgeven omdat er geen medium (water van 90 graden celsius) stroomt!

Als jij aan het kloten bent met je spullen wordt je kamer ook warm van de warmte van je spullekes dus zal de radiatorafsluiter sluiten.

dus geen probleem, mits je niets op je radiator zet want als jij niet aan het kloten bent, en je kamertje wordt te koud,
dan zal er wel warmte afgifte plaats vinden en dus wordt de radiator heet... (tussen de 90 en 70 graden is normaal)

Aldus uw Synthforum installateur....
 
verwarming

verwarming

Als je de verwarming maar voor 1/3 deel open zet of nog minder, wordt het toch tot een bepaalde aantal graden (wanneer je dit standaard zou doen) warm en nooit meer, of ben ik nou gek.

Eindconclussie; dat het dus weinig uit maakt, zolang je niet te warm stookt en wat lucht/ventilatie enzo hanteert?
Ik heb het over apparatuur en kabels ed.
 
mja....

als je een beetje moderne ketel hebt, dan wordt de aanvoer temperatuur zo laag mogelijk gehouden. dus onder de 60 graden want dan heeft de ketel het meeste rendement.

Vergeet niet dat de ruimte zelf VEEL warmte opneemt. Je verbrand toch zelf ook niet als je 20 cm voor de verwarming gaat zitten.

Met folie afplakken is vrij zinloos.
 
de beste oplossing is zoveel mogelijk gear in je kamertje te proppen zodat je helemaal geen verwarming meer nodig hebt. heb ik ook gedaan en dat werkt uitstekend! een Jupiter-8 wordt na verloop van tijd zo warm dat je er een ei op kunt bakken dus als je er daar een stuk of wat van neerzet bespaar je al snel een paar euro op je stookkosten. d's toch mooi meegenomen in deze economisch barre tijden :)
 
Back
Top