apparatuur langs radiator

de beste oplossing is zoveel mogelijk gear in je kamertje te proppen zodat je helemaal geen verwarming meer nodig hebt. heb ik ook gedaan en dat werkt uitstekend! een Jupiter-8 wordt na verloop van tijd zo warm dat je er een ei op kunt bakken dus als je er daar een stuk of wat van neerzet bespaar je al snel een paar euro op je stookkosten. d's toch mooi meegenomen in deze economisch barre tijden :)

klinkt raar, maar zo lukt het mij ook om gedurende het merendeel van het stookseizoen de kachel uit te laten. vooral de moogsynamp met z'n 1500 watt draagt goed bij aan het comfort !
 
Los van de vele nuttige informatie die hier al gegeven is mis ik een hele belangrijke factor.

Elektronische apparatuur veroudert door warmte. Duurtesten worden uitgevoerd in een "oven". Als je apparaat een x aantal uren op ik dacht 60 grC draait komt dit overeen met een levensduur van een x aantal jaren. Ik weet de precieze getallen niet meer. Die zou ik eventueel moeten navragen. Voor een PC die binnen vijf jaar is afgeschreven maakt het niet uit dat hij maar 10 jaar ipv 20 jaar meegaat, maar voor je audioapparatuur en zeker vintage apparatuur is dit natuurlijk niet wenselijk. Echte vintage (zonder ic's) kan hier weer beter tegen, want het zijn met name ic's die het treft, ohja en elco's natuurlijk, maar dat zijn sowieso probleemgevallen wat leeftijd betreft. Een radiator kan al gauw een graad of 70 worden en je apparatuur kan dan veel moeilijker zijn warmte kwijt. De apparatuur blijft binnen zijn temp specs, maar warmte is voor appratuur een sluipmoordenaar en op de lange duur zal dit zeker merkbaar zijn (alleen heb je meestal geen vergelijkiingsmateriaal waardoor je het niet opmerkt). EDIT: de lelijke vergelijking heb ik geschrapt, want mij is een betere vergelijking ingevallen: Vergelijk het met roken. Als iemand iedere dag rookt zie je van dag tot dag geen verandering, maar zie je iemand tien jaar niet terwijl hij wel iedere dag rookt in deze tijd (vergelijkbaar met veel warmte voor de synth) dan zul je schrikken hoe oud hij in verhouding uitziet als je hem weer ontmoet./EDIT
Nogmaals, ik weet niet meer de precieze factor waar we over praten, maar ik kan je beloven dat het de moeite waard is (op de zeer lange termijn) om je apparatuur niet warmer te laten worden dan strikt noodzakelijk.

Op de korte termijn zul je hier niks van merken.

Dit is ook de reden dat apparatuur die door de bliksem getroffen is maar toch nog functioneert heel vaak toch vrij snel kapot gaat. Dit komt simpelweg door de excessieve warmte die de bliksem met zich meebrengt.

Ter illustratie: in onze serverruimte ga je midden in de zomer niet zonder winterjas naar binnen (goeie airco). Dit is dus puur om maximale betrouwbaarheid (heeft dus ook met levensduur te maken) van de apparatuur te kunnen garanderen.
 
Laatst gewijzigd:
Elektronische apparatuur veroudert door warmte.

Damn, wat een goed bericht! :D

Ik heb sinds drie of vier jaar nooit meer de verwarming aan in de studio. En zeker geen verwarming in de nabijheid van apparatuur.

Staat toch ook in de meeste handleidingen? "Waarschuwing: apparaat uit de buurt van warmtebronnen houden." Dus eigenlijk snap ik de vraag niet.
 
Elektronische apparatuur veroudert door warmte. Duurtesten worden uitgevoerd in een "oven". Als je apparaat een x aantal uren op ik dacht 60 grC draait komt dit overeen met een levensduur van een x aantal jaren. Ik weet de precieze getallen niet meer. Die zou ik eventueel moeten navragen. Voor een PC die binnen vijf jaar is afgeschreven maakt het niet uit dat hij maar 10 jaar ipv 20 jaar meegaat, maar voor je audioapparatuur en zeker vintage apparatuur is dit natuurlijk niet wenselijk. Echte vintage (zonder ic's) kan hier weer beter tegen, want het zijn met name ic's die het treft, ohja en elco's natuurlijk, maar dat zijn sowieso probleemgevallen wat leeftijd betreft. Een radiator kan al gauw een graad of 70 worden en je apparatuur kan dan veel moeilijker zijn warmte kwijt. De apparatuur blijft binnen zijn temp specs, maar warmte is voor appratuur een sluipmoordenaar en op de lange duur zal dit zeker merkbaar zijn (alleen heb je meestal geen vergelijkiingsmateriaal waardoor je het niet opmerkt). Ik besef dat ik een hele lelijke vergelijking maak (ik weet het even niet treffender te stellen) en wil hier niemand mee kwetsen, maar je kunt het vergelijken met kanker.
QUOTE]


Sorry hoor,

maar hier klopt niks van :D

Een oven van 60 graden is TOTAAL iets anders dan een radiator van 70 graden. Hoe warm is dat verwarmings element in de oven denk je? ook 60 graden?? En hoe goed is de oven geisoleerd? Zitten er ook raampartijen in en
deuren? Grenst het aan een verwarmde ruimte of buitenlucht?

Ik denk dat een warme dag in de zomer veel kritischer is voor je gear.
Want dan kan de temperatuur pas echt oplopen.

In de winter ontrekt de ruimte gewoon de warmte, als je je spullen niet op je radiator zet, gaat het wel goed. Zorg dat er genoeg ruimte tussen je spullen en de radiator zit.

Wat ik al eerder schreef, als je een beetje moderne ketel hebt wordt ie weersafhankelijk voor geschakeld, en past ie de aanvoer temperatuur aan naar bv 50 graden ipv 70. Bij -10 buiten wordt het water pas 70 graden.
en bij die 70 graden wordt het binnen 21 graden maximaal ofzo.

Conclusie, laat je spullen geen contact maken met de radiator, gewoon een beetje afstand houden.

Wat wel gevaarlijk is, zijn infraroodheaters, deze hebben een veel grote inbranddiepte. Vaak hebben deze ook veel vermogen. Maar dat is meer iets voor industriele toepassingen.
 
Sorry hoor,

maar hier klopt niks van :D

Een oven van 60 graden is TOTAAL iets anders dan een radiator van 70 graden. Hoe warm is dat verwarmings element in de oven denk je? ook 60 graden?? En hoe goed is de oven geisoleerd? Zitten er ook raampartijen in en
deuren? Grenst het aan een verwarmde ruimte of buitenlucht?

Ik denk dat een warme dag in de zomer veel kritischer is voor je gear.
Want dan kan de temperatuur pas echt oplopen.

In de winter ontrekt de ruimte gewoon de warmte, als je je spullen niet op je radiator zet, gaat het wel goed. Zorg dat er genoeg ruimte tussen je spullen en de radiator zit.

Wat ik al eerder schreef, als je een beetje moderne ketel hebt wordt ie weersafhankelijk voor geschakeld, en past ie de aanvoer temperatuur aan naar bv 50 graden ipv 70. Bij -10 buiten wordt het water pas 70 graden.
en bij die 70 graden wordt het binnen 21 graden maximaal ofzo.

Conclusie, laat je spullen geen contact maken met de radiator, gewoon een beetje afstand houden.

Wat wel gevaarlijk is, zijn infraroodheaters, deze hebben een veel grote inbranddiepte. Vaak hebben deze ook veel vermogen. Maar dat is meer iets voor industriele toepassingen.

Ik heb het idee dat je niet helemaal de strekking van mijn verhaal volgt.

Ik ben zelf elektronica ontwikkelaar. Als ik iets ontwikkeld heb wil ik ook weten (sterker nog dit is verplicht te meten om een certificering te verkrijgen die nodig is om het product ueberhaupt op de markt te mogen brengen) hoe het apparaat over 10 jaar werkt. Ik kan onmogelijk 10 jaar gaan wachten om het dan te bekijken aangezien de concurrent dan wel een erg grote voorsprong krijgt. Om apparatuur kunstmatig te verouderen wordt de omgevingstemperatuur kunstmatig verhoogd. Dit wordt gedaan in een oven. Je plaatst de apparatuur dus in de oven om hem doelbewust warm te stoken. Zo kun je dus binnen enkele dagen een apparaat evenredig hard laten slijten (ja ook elektronica slijt) als in enkele jaren normaal gebruik.

Vele knappe geleerde koppen hebben jarenlang studies gemaakt over deze materie en ik vind hun input dat dit wel zo werkt toch net ff iets geloofwaardiger dan jouw idee dat dat niet zo zou zijn.

Maar nog even speciaal voor jou samengevat. Hoe warmer de omgevingstemperatuur hoe slechter de apparatuur zijn warmte aan de omgeving kan afgeven dus hoe warmer de apparatuur zelf wordt. Hoe warmer de apparatuur hoe groter de slijtage. En hoe dichter bij de verwarming hoe warmer de omgevingstemperatuur. OOK bij moderne ketels. Tenzij je vloerverwarming hebt. Dit geeft wel egaal warmte af door de hele ruimte. Dan zou je dus je synth aan het plafond moeten hangen. Maar niet te hoog, want warmte stijgt op.

Denk toch eens ff na jongen, ik ga toch niet tegelijkertijd bakken en synthesizer spelen in de keuken, grapjas. :engel:
 
oh who cares sorry maar wat een saaie forum lol normale kamertemparatuur zal echt je studio spul niet schaden jet staat al jaren en jaren in achterhuiskamer en nooit ergens last van gehad .. apart from this je hoort ook vaak dat gezeik als je apparatuur verkoopt .. heeft die in een rookvrije ruimte gestaan ?? neeeee ik rook nog steeds en de samplers hebben gezellig meegerookt maar sampelen geen minuut minder erdoor hahaha ....... apparatuur gaat een keer kapot ik hoe dan ook . dus je kan echt wel je verwarming aanzetten hahaha
 
neeeee ik rook nog steeds en de samplers hebben gezellig meegerookt

Potmeters vinden het toch beduidend minder leuk (en wat roken betreft zijn het eigenlijk alleen de potmeters die hier echt last van ondervinden, ohja en contacten van aansluitingen). Met name de schuifvarianten. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met het schoonmaken van deze schuiven, maar een potmeter hoort brandschoon te zijn om vlekkeloos te werken. Uit een gerookte variant die even oud is als een niet gerookte variant komt beduidend meer vettigheid en deze zal dus gegarandeerd eerder probleem geven (me <----- ervaring).

En ik bedoelde heus geen aanval te openen op rokers (ik mag zelf ook graag van tijd tot tijd lekker :L), maar deze vergelijking illustreert duidelijker wat ik probeer duidelijk te maken.

Het moeilijke van dit verhaal is, en daarom wordt het ook zo vaak afgedaan als onzin, dat je niet weet hoe oud je apparatuur wordt. Je kunt dan dus ook niet bepalen of hij eerder stuk gaat, want je weet niet of het nu door warmte komt of dat hij sowieso kapot zou gaan. Hetzelfde dus als bij roken. Iemand die rookt en op zijn 60e sterft, zou die 80 zijn geworden als hij niet gerookt zou hebben? Wie het weet mag het zeggen.
Echter als je BEGRIJPT wat er gebeurt en hoe de zaken technisch gezien in elkaar steken zul je niet meer kunnen ontkennen dat het een feit is. (En wat die roker betreft weet ik niet hoe het in elkaar steekt.) Nogmaals, je apparatuur zal gegarandeerd langer leven zonder dat je dat tov iets kunt meten.

En zoals shortwave al aangaf staat niet voor niets in iedere handleiding (zie bijlage).

Dus hop de diepvries in en uitkijken voor condens. :yamaha:
 

Attachments

  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    47,2 KB · Bekeken: 92
Laatst gewijzigd:
ik weet dat roken slechter is voor apparatuur ook beginnen ze geel te kleuren , klopt wat je zegt alleen ik vind het overdreven om je studio helemaal aan te passen naar het excacte klimaat omdat je bang bent dat het 2 dagen eerder stukgaat .. maar als je het geld ervoor hebt kan je je studio helemaal aanpassen , maar voor simpele home studios vind ik het wat overdreven lol
 
ik weet dat roken slechter is voor apparatuur ook beginnen ze geel te kleuren , klopt wat je zegt alleen ik vind het overdreven om je studio helemaal aan te passen naar het excacte klimaat omdat je bang bent dat het 2 dagen eerder stukgaat .. maar als je het geld ervoor hebt kan je je studio helemaal aanpassen , maar voor simpele home studios vind ik het wat overdreven lol

Dit ben ik helemaal met je eens. Je studio is om te gebruiken en niet om te dienen als museum. Dus als de apparatuur eerder stuk gaat omdat je ze gebruikt op eender welke wijze die je plezierig vind heeft dit de voorkeur boven de apparatuur tegen je zin steriel te houden, ook al zou deze dan 5 jaar langer meegaan. En defecte apparatuur kan natuurlijk ook gerepareerd worden. Soms met meer, soms met minder moeite, maar repareren kan eigenlijk altijd wel.
 
Wat je ook zou kunnen doen, bedenk ik me net, is je verwarming in je kamer gewoon aan laten op de momenten dat je apparatuur uit staat. Wanneer je je gear aan zet, draai je de verwarming in die kamer dicht om de warmteproductie over te laten aan je apparatuur. Wanneer je je gear weer uitzet draai je de verwarming weer open. Zo blijven de temperatuurschommelingen binnen die kamer zo gering mogelijk.

Om de luchtvochtigheid te minimaliseren zou je ook zo'n vochtvreter (=siliconenkorrels) in de buurt van je apparatuur kunnen plaatsen, zodat het vocht eerder door zo'n ding wordt geabsorbeerd dan dat het na afkoeling op/in je apparatuur neerslaat.

Verder moet je er denk ik niet teveel bij stil staan dat je apparatuur sneller stuk gaat. Het blijven gebruiksvoorwerpen waar je zeer waarschijnlijk hoe dan ook minimaal tien jaar plezier van zult hebben. En 10 jaar vind ik best een lange tijd, en het kan net zo goed zelfs 20 jaar zijn.
 
Ja ok, dat verschilt misschien per (home/slaapkamer-)studio en hoeveel outboard gear je hebt, en hoe je kamer geïsoleerd is naar buiten toe.
Dat kan variëren van +- 600 watt (PC + scherm en monitors) tot pakweg zo'n 1500 watt (hetzelfde + 20U aan rackgear)
Ik weet in ieder geval wel dat het bij mij al iets warmer wordt wanneer ik een tijdje alle spul heb aanstaan.
Maar natuurlijk moet je het niet koud hebben, anders zit je er ook niet lekker relaxed ;)
 
Gewoon een goeie doorstroming van lucht onder/tussen/boven radiator en gear moet t wel doen, desnoods een kleine fan? of enkele pc-fans ofzo ^^. shshsh, go silent!
 
Back
Top