Ervaringen met data recovery services?

nomore

Lintage Vid
Lid sinds
6 Maart 2004
Berichten
3.576
Locatie
amsterdam
Een van de reden dat ik gestopt ben met muziek maken een aantal jaren geleden is dat mijn Seagate Barracude 1TB de geest gaf. Het is lastig om exact te bepalen wat ik nou wel en niet op andere HD als backup had staan maar het gaat in ieder geval om veel spul. Dus ja, het is nu echt zover dat ik me in ieder geval confronteer met het feit dat het OF weg is OF wat voor stappen ik moet ondernemen om het te recoveren.

Nu lees ik wel meer verhalen van de Seagates, en het kan zelfs iets simpel zijn als een 'verkeerde' firmware versie. Er zijn zelf DIY spullen om via een USB op de datapoort aan te sluiten en een aantal dingen te checken, je kunt zelfs de HD openmaken en zelf de head even losmaken maar gezien de gevoeligheid van de data durf ik dat niet aan.

Dus concreet mijn vraag is eigenlijk of er iemand anders ervaringen heeft met data recovery services?

Wel leuk in dit proces is dat een oude IDE-USB converter heb gekocht en al mijn oude HD's heb doorgenomen om te bekijken wat ik nog heb. Zover ik nu kan zien is veel spul van zeg. 2000 - 2012 nog wel aanwezig. Ook op mijn SSD stond nog een ableton libary, Super geinig om die oude dingen te beluisteren. Je komt bijna in een soort tijdsmachine terecht. Bijna een schatkistje aan sample materiaal :)
 
Hopelijk ook een moment om stil te staan bij organiseren werk en updatestrategie bepalen. Ook off-site. En nee, een backup is niet spul naar een externe schijf verplaatsen.
 
Een van de reden dat ik gestopt ben met muziek maken een aantal jaren geleden is dat mijn Seagate Barracude 1TB de geest gaf. Het is lastig om exact te bepalen wat ik nou wel en niet op andere HD als backup had staan maar het gaat in ieder geval om veel spul. Dus ja, het is nu echt zover dat ik me in ieder geval confronteer met het feit dat het OF weg is OF wat voor stappen ik moet ondernemen om het te recoveren.

Nu lees ik wel meer verhalen van de Seagates, en het kan zelfs iets simpel zijn als een 'verkeerde' firmware versie. Er zijn zelf DIY spullen om via een USB op de datapoort aan te sluiten en een aantal dingen te checken, je kunt zelfs de HD openmaken en zelf de head even losmaken maar gezien de gevoeligheid van de data durf ik dat niet aan.

Dus concreet mijn vraag is eigenlijk of er iemand anders ervaringen heeft met data recovery services?

Wel leuk in dit proces is dat een oude IDE-USB converter heb gekocht en al mijn oude HD's heb doorgenomen om te bekijken wat ik nog heb. Zover ik nu kan zien is veel spul van zeg. 2000 - 2012 nog wel aanwezig. Ook op mijn SSD stond nog een ableton libary, Super geinig om die oude dingen te beluisteren. Je komt bijna in een soort tijdsmachine terecht. Bijna een schatkistje aan sample materiaal :)

Wat is er dan aan de hand met de schijf? Als het de controller is kun je exact dezelfde schijf zoeken en de controller overzetten.
Als het mechanisch is ben ik bang dat het op houd.
 
En nee, een backup is niet spul naar een externe schijf verplaatsen.

Geen volledige strategie, maar het zou in veel gevallen al een groot verschil maken als mensen dat doen. Je hoort soms verhalen dat bijvoorbeeld nabestaanden foto's en video's van een overleden dierbare voor altijd kwijt zijn omdat de enige schijf waar het opgeslagen was eveneens de geest gaf. Dan kan simpelweg een kopie maken op een externe schijf leed voorkomen.
 
Wat is er dan aan de hand met de schijf? Als het de controller is kun je exact dezelfde schijf zoeken en de controller overzetten.
Als het mechanisch is ben ik bang dat het op houd.

Als je het echt wilt weten :) Ik heb de HD getest op meerdere systemen en hij wordt gewoon niet herkend door het BIOS. Nu is dit bij de (oudere) seagates een veelkomend probleem, door een bug in de firmware KAN de HD denken dat hij BUSY is, waardoor hij niet meer wilt opstarten. Een simpele firmware update zou dan voldoende moeten zijn. Het kan ook gewoon dat de head beschadigd is (helaas vermoed ik dit aangezien hij lawaai maakte), dan kunnen ze er een nieuwe/werkende head opzetten. Zelfs met een groot aantal beschadigde sectoren valt er dan nog genoeg te recoveren. Alleen dit kost dus doekoe (vanaf €600 ofzo).

Geen volledige strategie, maar het zou in veel gevallen al een groot verschil maken als mensen dat doen. Je hoort soms verhalen dat bijvoorbeeld nabestaanden foto's en video's van een overleden dierbare voor altijd kwijt zijn omdat de enige schijf waar het opgeslagen was eveneens de geest gaf. Dan kan simpelweg een kopie maken op een externe schijf leed voorkomen.

Had er zelf ook foto's opstaan, niet dat ik dat kreng van een ex nog vaak wil terugzien maar het is toch een stukje van je verleden. Ik heb ook al wat onderzocht hoe je effectieve backup strategie kunt opzetten.
1: backup op lokale (aparte) HD, en 2: backup op lokale NAS of externe HD en 3: cloud-backup (voor nu lijkt me onedrive het handigst omdat dit het beste geintegreerd is in Windows).

Alleen de vraag blijft dan, hoe vaak en wat backup je van je audio bestanden, als je bijv. alle stems van 1 project gaat backuppen dan ben je zo al weer paar gig verder. Ik snap dat je dit als pro misschien wel wilt doen, maar als hobbyist is dat denk ik wel wat overkill.
 
Alleen de vraag blijft dan, hoe vaak en wat backup je van je audio bestanden, als je bijv. alle stems van 1 project gaat backuppen dan ben je zo al weer paar gig verder. Ik snap dat je dit als pro misschien wel wilt doen, maar als hobbyist is dat denk ik wel wat overkill.

Polder-compromis voor non-pro toepassingen: converteren vd hi-res wav-files naar lagere kwaliteit. Of probeer eerst losless (bijv flac)
 
Alleen de vraag blijft dan, hoe vaak en wat backup je van je audio bestanden, als je bijv. alle stems van 1 project gaat backuppen dan ben je zo al weer paar gig verder. Ik snap dat je dit als pro misschien wel wilt doen, maar als hobbyist is dat denk ik wel wat overkill.

Een schijf van, zeg, 3TB kost minder dan 100 euro. Om een idee te geven van de opslagcapaciteit, op 24bit/96kHz in stereo kun je meer dan 1400 uur aan audio opslaan.
 
ik heb zelf een back-up schijf, 3TB idd, tijd geleden gekocht, paar jaar. ik maak dus kopieën, deze eksterne schijf staat alleen aangesloten wanneer ik een backup maak (via freefilesync).
van mijn teksten (ook zeer belangrijk) heb ik altijd (of bijna altijd) 5 kopieën staan. 2 pc's, NAS, eksterne schijf, google drive. (via freefilesync.. een beetje omslachtig, of omslachtig, moet het manueel doen, maar dat hoort bij mij. moet hier dan wel goed op letten, want de NAS speelt de bestanden tussen de pc's door, dat de pc's gesynchroniseerd zijn.. waarom niet van pc naar pc? ze staan niet altijd beide aan..)
van audio (alles, eigen presets, etc. samples, projekten, ensembles. etc) heb ik 2 kopieën; NAS en eksterne schijf.

1 kopie moet voldoende zijn, dat 2 schijven het begeven, tegelijkertijd, is een zeer kleine kans, maar het kan wel..

maar een back-up, het woord zegt het zelf al, is niet iets bewaren op een eksterne schijf... op 1 schijf. je kan ook binnen je pc, een 2e HD (want HD is genoeg voor samples, voor grote libraries, als ik die gebruik heb ik SSD's, mijn eigen samples zijn te klein, om een verschil te merken), zetten. een eksterne schijf, die niet altijd aangesloten staat, en minimaal 1 keer per week een back-up, of na een belangrijke sessie of sessies, een back-up maken.
dus alle data op minimaal 2 schijven (geen partities...).

sja, ik herhaal in wezen wat er al gezegd wordt, ik vind dat ik zelf met 1 kopie, voor alles; ook videobestanden (zelf gemaakt..), wellicht te weinig. ook voor de fotoos. maar ik hoop gewoon dat er geen 2 harde schijven tegelijkertijd kapot gaan..

o ja, een back-up schijf, die je in de kast legt, en niet gebruikt, altijd om de paar maanden laten spinnen. een schijf die je meer gebruikt als archief.

het overschrijven van alle data, om de zoveel tijd (1 keer per jaar), is ook aan te raden.

het beste is natuurlijk én een NAS én een eksterne schijf én online. (en geen NAS met RAID 0/5/ of whatever, kans op uitval, knal...)
 
Geen volledige strategie, maar het zou in veel gevallen al een groot verschil maken als mensen dat doen. Je hoort soms verhalen dat bijvoorbeeld nabestaanden foto's en video's van een overleden dierbare voor altijd kwijt zijn omdat de enige schijf waar het opgeslagen was eveneens de geest gaf. Dan kan simpelweg een kopie maken op een externe schijf leed voorkomen.

Maar dat is niet wat ik zei. Dan heb je dus een kopie en dus een backup. Helaas zijn er ook veel die enkel "verplaatsen".
 
Maar dat is niet wat ik zei. Dan heb je dus een kopie en dus een backup. Helaas zijn er ook veel die enkel "verplaatsen".

Ah, okay, heb ik je verkeerd begrepen. De data moet op tenminste twee plaatsen worden opgeslagen om van een backup te kunnen spreken, dat bedoel je?
 
Back
Top