Betalen voor eigen mastering bij een platenlabel?

Terracide

Superheld
Lid sinds
2 september 2004
Berichten
605
Locatie
Nederland
Ik maak sinds een aantal weken weer muziek (na een periode van 15 jaar) en ik vind het best een compliment dat een label mijn muziek (heb pas twee tracks) wil uitbrengen. Maar de voorwaarden van Wolfrage Recordings vind ik een beetje vreemd. Ik vermoed dat ze verdienen op de mastering van de tracks die ze uitbrengen en daarom vooral quantity over quality hanteren.

Een deel van het contract :

The signed track will come out on all major stores such as Beatport, iTunes, Spotify, Juno, Trackitdown, Amazon and many more
- Your music sent to lots of influential networks for promotion and to thousands of music fans looking for this year new breakthrough !
- Royalties: Producer (you) get 60% / and we as Label get 40%
- We will take care of the artwork. (You can provide your own artwork but make sure it’s made out of 100% copyright free material).
- The producer will keep the full rights to his track.

We will guide you through the different stages of the release process.

Now, the next step before releasing your track on all stores is to let your track mastered by a professional mastering company.

We are currently working together with a mastering company that does the mastering for our artists.

I will give you the email address of the mastering company that you will need to contact: optimus.mastering@engineer.com

They deliver High Quality mastering for our artists at a cheap price (tell them it's your first time mastering and that we sent you, you'll get a reduction). This is the only mastering company we will work with since we got a lot of problems with other mastering companies.

The mastering is very important, we can’t deliver a bad mastered track to be released on the stores (Beatport, iTunes, Spotify, …). We need to make sure your track achieves its full potential before having it out on the stores.

We'll also send you the contract when we receive the mastered version.

Best regards,

Wolfrage Recordings


Wat denken jullie hiervan?
 
Die reacties in die links voorspellen al niet veel goeds.

Ik vind persoonlijk dat er een rare nadruk ligt op de mastering, alsof het iets heel speciaals is wat per se moet gebeuren om tracks goed te laten klinken of uit te kunnen brengen.
Dat is echt onzin, de mix en uiteraard de track zelf zijn veel belangrijker.
Bovendien is mastering soms ook smaak gebonden, zoiets doe je in goed overleg. Dit lijkt meer alsof er iets opgedrongen wordt.

En je moet het ook nog zelf gaan betalen, wat geen normale gang van zaken is.
Waar is die 40% royalties dan voor? Voor het artwork?
 
Ja, zijn oude draadjes. Maar een oud businessmodel waarmee geld is te verdienen zet je niet snel aan de kant, natuurlijk.
 
Als je er voor moet betalen is het gewoon een scam. Net zoals "modellenbureaus" waarbij je moet betalen voor je eerste paar photoshoots. Daarna blijven opdrachten doorgaans uit. Dit soort bedrijven hun verdienmodel is voornamelijk de inkomsten uit "masteringkosten" of in het geval van modellenbureaus de photoshoots, en niet zozeer het het verkopen van jou of je muziek.
 
Ik heb ook een keer via de demodrop van de dancefair zo'n aanbod gehad. Ik zei: prima, trek maar af van de inkomsten van de release. Dat wilde ze nieteens doen. Nou huppakee opzouten dan. Jij hebt er zelf al heel veel tijd en geld (gear) in gestoken en dan gaan ze jou laten betalen voor mastering, zonder dat ze denken dat terug te kunnen verdienen op de release? Amateurs.
 
Back
Top