NI Maschine vs Ableton

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.734
Locatie
Nijmegen
Maschine vs Ableton

Hey, ff vergeten hier op te reageren, dus nu alsnog (en maar ff in een apart draadje om "The Crib" draad niet verder te vervuilen ;))


Dat is ongeveer de setup die ik bedoelde en ik zelf dacht nog te gebruiken, echter ik was het even aan het vergelijken met mijn eigen template en ik zie nu dat ik die (al een jaar of 2-3 geleden lol) aangepast heb (en dat ik die tempplate bij nader inzien sowieso beter weg kan knikkeren en gewoon de default plugin instance kan gebruiken ivm mijn huidige workflow :D).

Dus als je Maschine wilt gebruiken icm met de Push 2 (en de sequencer mogelijkheden die daar bij komen kijken) en dan ook in Ableton instaat bent de individuele out als losse tracks te processen, dan is die template aan te raden, maar voor mij persoonlijk werkt die workflow dus niet (meer) goed.

De redenen waarom zijn deze:
  • Die template werkt alleen goed voor een enkele kit met max 16 geluiden (want die routing gebruikt de 16 outs van maschine). Ja je kan natuurlijk gewoon een 2e instantie van die template er naast knikkeren, maar je verliest dan de mogelijkheid om interne audio routing to te passen
  • dan is dit denk ik gelijk het belangrijkste punt: ik gebruik in mijn tracks vaak 2 tot 3 kits (waarbij ik dan niet de volle 16 sounds van alle kits gebruik hoor :P) . Als je dit in 1 instantie van de plugin doet, dan kan je daar interne audio routing op te passen (tenminste ik denk niet dat dat gaat over verschillende plugins heen). Denk aan bv een sidechain van een kick op een track uit een andere kit, maar je hebt zeker ook nog andere gave audio FX routing mogelijkheden.
  • De pads van de Push 2 zijn erg goed en fijn, maar de pads van de Maschine (en zeker met de laatste update naar MK3) zijn nog veel beter! Fingerdrumming is veel nauwkeuriger en prettiger te doen op de Maschine (maar ik ben geen expert hoor :D)
  • De song workflow in Maschine is (vind ik) zwaar ruk en die gebruik ik nauwelijks (misschien om een overgangetje voor een ideetje te testen). Maar de pattern sequencer mode via de hardware en dan weer met de laatste upgrade naar MK3, die is erg fijn! NB voor chords en melodie gebruik ik daar dan weer liever de Push 2 voor, maar voor drums vind ik Maschine echt wel superieur.
  • De Maschine heeft ook een heel goede bounce to audio "loop optimize" mode, ik krijg daar betere resultaten mee dan een loop bounce in Ableton.
  • Door bouncing naar audio (wavs dus) kan je veel creatiever mee zijn dan midi notes gebaseerde drums, ik merkt in ieder geval dat midi me wat dat betreft beperkte (simpe voorbeeld, erg een extra kick voor variatie is super makkelijk een copy paste van een stukje audio clip en geef andere resultaten dan een extra midi nootje voor de kick toe te voegen, maar de echter creativiteit krijg je daar de audio zelf aan te passen, denk aan bv een reverse van de clip).
  • Bouncing naar audio geeft ook een performance winst, als je die kit geladen hebt dan vreet dat best wel CPU. Als ik met pattern in Maschine gemaakt heb en eea naar audio heb gebounced, dan schakel ik de plugin uit en dat levert vaak wel 20% of meer CPU ruimte op.
  • in general, de maschine is een ander apparaat dan de push en daar komt een andere workflow bij kijken. Die heeft wel een bepaalde leercurve (meer dan de Push) maar als je die eenmaal een beetje in de vingers hebt kan je echt wel snel gave dingen doen, het is gewoon een fijn stukje hardware.
Ik kan vast nog meer verzinnen, maar het punt is wel duidelijk denk ik :D

Bedankt voor het delen van de link trouwens, die gaat andere mensen zeker helpen!
 
Ik heb Ableton en maschine 1 en MKIII hoor. mijn goed voornemen dit jaar is om maschine te herleren.

Hey, ik heb me er ook een paar keer toe moeten zetten om Maschine te leren kennen. Dan weer tijdje afgehaakt en weer veel dingen vergeten en dan kan je weer opnieuw beginnen. Maar vooral de laatste 1-2 jaar heb ik toch door gezet en ik ben er nu superblij mee!

Iedereen leert natuurlijk anders, maar ik wilde nog wel ff een tip delen. Ik kijk graag video tutorials, dat vind ik prettiger dan een document van 900 pagina's door te akkeren (de manual gebruik ik ook wel, maar meer om te verdiepen en als naslag werk). Een van mijn favoriete tutorial sites is www.groove3.com. Die heeft veel topics en prima instructeurs. Er zit zeker materiaal voor de Maschine tussen (door Sami Rabia bv, ook een uitstekende sounddesigner btw, check: https://www.aiynzahev-sounds.com/).
Groove3 is een betaal site, ikzelf heb een doorlopend jaar abonnement (nu $99,- p/j), maar je kan ook een 30 dagen All-Access pas kopen voor $15,-, dat zal je de kop niet kosten (en zeker niet gezien al die apparatuur die je daar hebt staan :P)

Als laatste, als je de tip die ik hierboven heb beschreven hanteert (dus bounce to audio) dan heb je helemaal geen last van allerlei midi gezeik (behalve dan sync, maar daar moet je wel uitkomen), je kan dan de Maschine bijna als een standalone stukje hardware beschouwen.
 
Goed idee om er een aparte draad van te maken - de template heeft mij inderdaad zeer geholpen omdat ik de workflow van Maschine niet prettig vind maar ik wel graag de soundbanks gebruik. Voor de geavanceerdere toepassingen zoals jij beschrijft is deze hack inderdaad minder geschikt, al zijn er wel wat workarounds (zo gebruik ik soms meerdere sounds uit verschillende kits in 1 'favourite' kit).
 
Hier vast ff een tip. Als je meerdere tracks & of groups wilt bouncen, dan kan je dat het beste via het menu doen: File/Export Audio

Maar als je een inviduele midi of audio export wilt doen rechstreeks naar je DAW, dan doe je dat door 1 van de iconen omcirkeld met rood met de muis te selecteren (ingedrukt houden) en dan naar Ableton te slepen (afhankelijk waarnaa toe precies maakt ie een track voor je aan of importeert ie een clip op een bepaalde positie). Dit geldt dus voor zowel midi als wav exports.
Je kan bepalen wat die exporteert, een hele groep (alle tracks dus) of een enkele sound door een selectie te maken van de iconen omcirkeld in blauw (bovenste de group, die daaronder een enkele sound).

maschine tip.png
 
En gelijk nog maar een tip, duurde ook wel ff voor ik daar achter was :P, als je alle sounds naar audio hebt gebounced (dus aparte sound per track) dan wil je die weer importeren in Ableton. Dit doe je door vanuit de File Explorer (op Windows dan :P) de wav files te selecteren en dan naar Ableton toe te slepen. Afhankelijk van of je de CTRL toets (Cmd op Mac?) indrukt of niet zal die ze onder of naast elkaar importeren.

Ikzelf heb een template gemaakt met 16 tracks, die ik dan groeper en op de groep bus zet ik dan een Maschine instantie voor de groep FX (misschien daar later meer over :D). Het standaard importeer gedrag is dat die de wav files onder elkaar neerzet (1e plaatje) maar als je dus de CTRL toest indrukt, dan zet die ze netjes naast elkaar neer (zie 2e plaatje)

M1.png


M2.png


Nadat ik dat gedaan heb, speel ik alle clips tegelijk af en delete dan vervolgens alle tracks waar de peak level op inf staat (die dus geen audio bevatten). Als laatste rename ik dan de tracks zodat ik weet wat daar speelt (Kick, snare OHH, CHH etc.). Is een paar minuten werk, maar daarna werkt het met audio wel zo veel makkelijker (voor mij dan)

Nou, wel weer genoeg geluld voor vandaag, ik ga weer muziek maken :D
 
8>Push haal ik niet in huis. Veeeel te duur. En ableton en maschine gaan laten uitwisselen lijkt me ook geen ding voor me. Ik denk te multitracken in ableton of een project uitsluitend 100 procent in maschine te maken.
Had jaren abo bij maschinetutorials.com dat me veel bij bracht. Heb groove3 een jaar gehad en amper bekeken. Vaak wil ik gewoon geluiden triggeren en ‘e helemaal niet verdiepen in software omdat dat even leren me alle vrije tijd kost en een heel erg onverzadigd gevoel opzadelt eens de vrije tijd op is. Om de volgende keer je de soft opent je alweer bent vergeten hoe t moest. (Heb ik ook met die ellendige elektron rytm trouwens, wat haat ik dat ding)
Dus enkel maschine nog n kans geven dit jaar. En geen succes dan gaat de mk3 er uit. Heb nog de mkI liggen om eventueel live wat te triggeren tijdens de jam.
heel knap dat je t samen weet te gebruiken. Ik dacht videos te hebben gezien waar je gewoon vanuit maschine naar live kon slepen. Maar t zegt me niks om dat te gaan doen.
Maschine was mijn medicijn destijds tegen Live. Blijf t een draak vinden, zo n daw.
mensen die meerdere daws gebruiken lijken me al helemaal geleerden :D
Zeker met audio werken is horror. Telkens heb ik dingen die niet over elkaar werken omdat t raar loopt en ik t niet gefixed krijg na de editting. Krijg dan zin om alles buiten te gooien haha
 
Laatst gewijzigd:
8>Push haal ik niet in huis. Veeeel te duur. En ableton en maschine gaan laten uitwisselen lijkt me ook geen ding voor me. Ik denk te multitracken in ableton of een project uitsluitend 100 procent in maschine te maken.
Had jaren abo bij maschinetutorials.com dat me veel bij bracht. Heb groove3 een jaar gehad en amper bekeken. Vaak wil ik gewoon geluiden triggeren en ‘e helemaal niet verdiepen in software omdat dat even leren me alle vrije tijd kost en een heel erg onverzadigd gevoel opzadelt eens de vrije tijd op is. Om de volgende keer je de soft opent je alweer bent vergeten hoe t moest. (Heb ik ook met die ellendige elektron rytm trouwens, wat haat ik dat ding)
Dus enkel maschine nog n kans geven dit jaar. En geen succes dan gaat de mk3 er uit. Heb nog de mkI liggen om eventueel live wat te triggeren tijdens de jam.
heel knap dat je t samen weet te gebruiken. Ik dacht videos te hebben gezien waar je gewoon vanuit maschine naar live kon slepen. Maar t zegt me niks om dat te gaan doen.
Maschine was mijn medicijn destijds tegen Live. Blijf t een draak vinden, zo n daw.
mensen die meerdere daws gebruiken lijken me al helemaal geleerden :D
Zeker met audio werken is horror. Telkens heb ik dingen die niet over elkaar werken omdat t raar loopt en ik t niet gefixed krijg na de editting. Krijg dan zin om alles buiten te gooien haha

Haha, ieder zijn meug!

Voor mij is de Push een must, nog net wat meer dan Maschine, het is mijn main controller. Als ik zou moeten kiezen tussen de 2 dan zou het de Push worden (gelukkig hoef ik niet te kiezen :D).

En tja, ik heb ook wel ff moeten wennen aan het met audio werken, maar vanwege de flexibiliteit daarmee, ga ik echt niet meer terug! (dat geldt dan voor beats, chord progressies doe ik wel met MIDI)
 
Back
Top