Groove and Quantize

metatron

Sw, Sdshn, Ptch & Rvrb
Lid sinds
25 juli 2002
Berichten
3.879
Locatie
Alto Paraiso, Brazil
Vraag over het toevoegen van groove / quantize van muziek.

Als ik bijvoorbeeld mijn closed hi hat buiten het 1/16 gebeuren ga zetten om een groove te creëren (bijvoorbeeld ergens tussen 1/16 en 1/32), moeten de andere dingen zoals de synth's en dergelijke in de betreffende track dit ook krijgen? Of kan ik deze uit de groove houden (dus alleen de closed hi hat.

Genre: Trance (Markus Schultz / Armin van Buuren)
 
Dat het rommelig (niet strak) klinkt als ik maar een ( paar) geluid(en) verschuif en de rest niet. Als ik alles zo zet, kom ik in de clinch met de geluiden die een delay hebben.

Misschien maar gewoon accepteren dat dit soort muziek meer recht toe recht aan is?
 
Vraag over het toevoegen van groove / quantize van muziek.

Als ik bijvoorbeeld mijn closed hi hat buiten het 1/16 gebeuren ga zetten om een groove te creëren (bijvoorbeeld ergens tussen 1/16 en 1/32), moeten de andere dingen zoals de synth's en dergelijke in de betreffende track dit ook krijgen? Of kan ik deze uit de groove houden (dus alleen de closed hi hat

Als je de closed hi hat UIT de groove haalt heb je gelijk wat je niet wilt of een basis voor een nieuwe track. Individuele geluiden uit een computerstrakke quantizering halen kan een groove opleveren maar het is de optelsom van de elementen. Het totaal bepaald de groove voor de hele track. Solo kan het te gek klinken maar wellicht niet voor de track waar je mee bezig ben.
 
Vraag over het toevoegen van groove / quantize van muziek.

Als ik bijvoorbeeld mijn closed hi hat buiten het 1/16 gebeuren ga zetten om een groove te creëren (bijvoorbeeld ergens tussen 1/16 en 1/32), moeten de andere dingen zoals de synth's en dergelijke in de betreffende track dit ook krijgen? Of kan ik deze uit de groove houden (dus alleen de closed hi hat.

Genre: Trance (Markus Schultz / Armin van Buuren)


Groove is niet het resultaat van louter het al dan niet 'on the beat' spelen van instrumenten/elementen; ook accenten op de juiste momenten geven een bepaalde swing of groove.
Dit betekent dat je ook met een rete strakke (quantized) ritme een lekkere groove kunt hebben.

Deze tempo- en accentvariaties resulteren in een bepaalde groove door het ritmisch contrast dat zo ontstaat tussen de verschillende instrumenten, of het nu één element hiervoor zorgt of meerdere.

Meer secifiek op jouw vraag;
als jij voelt dat het spelen van een bepaald element buiten de "beat" jou een lekkere groove oplevert, dan zal het verschuiven van ook de rest met dezelfde waarde, die bepaalde groove weer teniet doen.

Dus je kunt zeker slechts één enkel element subtiel rondom/naast de beat spelen, terwijl de rest gewoon ge-quantized blijft; dat levert, mits goed uitgevoerd, een bepaalde groove op.
Maar, je kunt dit natuurlijk ook met meerdere elementen doen, wat telkens weer in een andere groove zal resulteren.

Zoals ook door fjoesz boven opgemerkt; gewoon een kwestie van luisteren of het resultaat bevalt.
En onthou dat het om zeer minimale variaties gaat; het verschil tussen 1/16 en 1/32 is al heel groot als het gaat om groove.

Om in termen van sequencers te spreken; gaat het om enkele "clocks" rondom de quantized nootfiguratie (max 10 clocks in een systeem met 192 clocks/quarter note resolutie).
Als je te ver ernaast gaat zitten, wordt het rommelig i.p.v. swingend.

Succes. :)
 
Veel DAW geven de mogelijkheid om bijvoorbeeld MIDI Note start en Velocity +/- een random factor te veranderen. Soms ook nog met een Bias (een voorkeurs richting).

Daarmee zijn subtiel tijd, volume en klankvariaties te genereren voor MIDI data met 0 of weinig variatie in deze factoren.

Soms is superstrak en 0 variatie juist wat je zoekt, maar soms kan introductie van wat variatie het geheel wat verlevendigen.
 
Om jouw vraag met een voorbeeld te beantwoorden: maak een standaard 120 Bpm rockbeat met HH's op 1/16 en bassdrum die een typische rock beweging maakt. B - BB - BB -- B . Als je de bassgitaar (of synth bass) op exact dezelfde plaats van de basdrum zet, maar enkel die gaat schuiven in de tijd, dan klinkt het 9 op de 10 keer snel rommelig. Schuif je de BD mee, dan ga je groove maken. Ook de nootlengte van je bass heeft een erg belangrijke invloed. Er zijn wel 'regeltjes' die je kan volgen, maar zelfs dat werkt niet steeds omdat het soort klanken die je gebruikt ook erg bepalend kunnen zijn. Groove = the human factor.
(upbeat, afterbeat, layed back)
Onderstaand trackje is groove van voor tot achter. (Robby & Sly...) Luister naar de bass en bassdrum.
Maar dat is dan ook opgenomen met echte muzikanten en een multitrack. Schuiven met noten was er toen net bij... LOL
 
Kleine beetjes schuiven met noten betekent ook kleine beetjes schuiven met de fase. Dat kan natuurlijk weer wel of niet gewenste effecten geven. Naast de (start)tijd kan daardoor ook de klank gaan varieren. Zeker als er ook herhaling van diezelfde klank is door bijvoorbeeld overlappende noten of Delay (of Reverb).
 
Maar dat is dan ook opgenomen met echte muzikanten en een multitrack. Schuiven met noten was er toen net bij... LOL

Da's het leuke aan menselijke muzikanten; zo'n ingespeeld ritmetandem die volgen elkaar en voelen elkaar feilloos aan.
Als de ene gaat volgt de andere dus blijft het strak terwijl door de (subtiele) variatie in tijd juist de muziek daardoor een heerlijke groove krijgt.
 
Bedankt voor jullie antwoorden. Ga er binnenkort meer mee experimenteren. Kijk wat er .mogelijk is en wat werkt.

Ik weet niet met welke DAW je werkt, en of je er wat aan hebt, maar bv in Cubase heb je groove quantize. Dat kun je op een enkel part, een spoor, of al je MIDI toepassen, hoe je het maar wenst. Dat kun je helemaal customizen naar wens en smaak.
Daar kun je vast lekker mee experimenteren. Ik neem aan dat andere DAW's die mogelijkheden ook hebben. Grotere/duurdere versies hebben dan weer vaak meer mogelijkheden dan de kleinere/goedkopere/gratis varianten.
 
Werk met Cubase 9.5.
Heb wel de optie gevonden dat je het per midi kanaal kunt instellen (midi insert > quantizer) maar dat geen waar jij het over hebt niet. Kan je misschien een beetje wegwijs maken?

Is dit een beetje het zelfde als wat je in Fruity Loops hebt, de swing?
 
Volgens mij gewoon een (serie) clip(s) selecteren en Q op je toetsenbord indrukken. Wel je groove settings aanpassen aanpassen onder edit.
Of per track zoals hieronder..
 
Ik selecteer ook wel eens de hihat track alleen en geef die een minimale swing en dan i.d.d. Goed luisteren. Soms klinkt het in solo fantastisch maar samen. Iet :).

In Logic heb je ook de optie humanize. Afhankelijk van je instell8ngen verschuiven de noten wat en de velocity. Krijg je wat meer natuurlijke variatie. Ook dit kun je in het extreme trekken.
 
Back
Top