4-track cassette naar PC zonder multitrack recorder

Nisei

Ouwe rot
Lid sinds
26 september 2002
Berichten
1.716
Ik heb nog wat oude multitrack cassettes liggen die ik eigenlijk toch wel graag wil digitaliseren.
Alleen heb ik mijn Fostex X-15 series II jaaaaren geleden al verkocht.
Ik zat te denken om met een stereo deck de sporen per paar te digitaliseren. Spoor 3 en 4 krijg je dan dus achterstevoren op je HD. Die wil ik daarna omdraaien en dan daarna de 4 sporen samen voegen tot een 4-track bestand.
Maar... is dat te doen wat betreft timing? Tape is nou niet bepaald vrij van (zeer) kleine snelheidsschommelingen en ik vraag me dan ook af of het niet een enorm karwei wordt om alles perfect te krijgen.
Iemand hier ervaring mee?
 
Ja dat wordt echt een kut werkje, zeker als die kanalen 3 en 4 moeilijk te syncen zijn als er bv geen beat in zit ofzo. de pitch moet zowiezo veranderd worden want op een normaal cassettedeck gaat die heel langzaam afspelen (ik neem aan dat die fostex hi-speed was)

Kan je beter even een multitrack lenen ergens, volgens mij kan je ook andere types gebruiken om ze af te spelen
 
Aangezien er toch een behoorlijke overspraak is op naastgelegen sporen zou je hiervan wel kunnen profiteren bij het gelijkzetten.. :) Het verschil in afspeelsnelheid valt met een goed tapedeck wel mee, mits de tracks te lang zijn.
Maar idd als de tape sneller draait dan een normaal deck heb je sowieso een probleem.
 
Als er wat rek op deband opzit loopt het al niet meer synchroon
Leen of huur er 1 voor een dag , een met variabele snelheid en hetzelfde ruisonderdrukkingssysteem , of koop er 1 en verkoop hem daarna weer
Veel handiger en spaart veel tijd , met beter resultaat
 
De Fostex was normale snelheid dus dat zal geen probleem zijn. En ook al was hij wel hi-speed dan was dat naderhand digitaal zo op te lossen. Die tip van overspraak zou idd wel eens handig kunnen zijn om ze gelijk te zetten. Het gaat in bijna alle gevallen om tracks van hooguit 6 minuten dus ik ga het toch even oproberen. Mocht het niet lukken dan kan ik altijd nog kijken of ik een 4-track kan lenen of huren.
Bedankt voor de tips.
 
Je kan evt met een mesje en beschadiging recht over de tape maken zodat er een soort van klik in het signaal ontstaat.
Dit kan je dan mooi gebruiken om de verschillende sporen synchroon te leggen.
(hetzelfde als in de film industrie wordt gedaan met dat clapperboard.)
 
Slim idee!
Eigenlijk geen idee of een kras op de tape een soort klik zal veroorzaken maar ik kan het wellicht even proberen :)
 
Back
Top