Waarom samples in C3 in Ableton?

villete

Stamgast
Lid sinds
23 december 2014
Berichten
107
Locatie
Amsterdam
Hallo allen, ik ben eigenlijk op zoek naar een tip. Het gaat om het volgende: wanneer ik in Ableton een synth sample op neem, hier vervolgens een wavje van maak en daarna weer in de simpler gooi, zit de sample die ik heb opgenomen altijd onder de C3 noot.

Nu was ik al gaan Googlen natuurlijk en kwam ik dit tegen:
"By default the Play note is always C3, which will play back any samples at their original pitch. For synths, you need to change this to get the correct note when the pad is triggered."

Waarom is dit en hoe kan ik dit aanpassen zodat de juiste noten corresponderen?

Alvast bedankt :halleluja
 
Oplossing: simpler naar sampler zetten (ableton 9: rechter muis, helemaal onderaan simpler> sampler klikken), daar krijg je meer opties. Wanneer je weet in welke toonsoort de sample is, kun je de root-noot aanpassen (c3 is de standard dus als de sample is op zeg maar d3 opgenomen moet je dat intypen en dan krijg je de correcte pitch in je keyboard).

Op youtube staan genoeg tutorials en instructies over hoe. Succes!
 
gevonden! dankje! wel jammer dat je dat dus elke x handmatig moet doen... enig idee of je dit ergens kunt instellen dat Ableton meteen al de juiste noot herkent ofzoiets?
 
gevonden! dankje! wel jammer dat je dat dus elke x handmatig moet doen... enig idee of je dit ergens kunt instellen dat Ableton meteen al de juiste noot herkent ofzoiets?

Ja, dat is wel zo. Als je bijvoorbeeld een sample uit een samplepack gebruikt die al in C zit, dan is het geen probleem. Maar als je een sample zelf opneemt en je weet niet in welke toonsoort is kun je alsnog de melodie naar midi en daar kun je de root-noot vinden in de piano roll.

Maar tot zover ik weet is er geen sampler die dat automatisch doet, maar ik kan me vergissen.
 
Maar dan kan het toch nog steeds in C? Of zie ik iets over het hoofd? 't Is al laat natuurlijk :).

Ja natuurlijk kan dat (zal in mijn geval een "A" button zijn als ik het goed heb)
*alles ivm verbouwing afgesloten heb en dus alleen softsynths eventueel met een toetsenbord zou kunnen bespelen (als ik dat zou willen) Primaire noot een "A button" voor "C3" is (kan je volgens mij eventueel instellen)

Wat was de vraag? :)
 
Hoe bepaal je eigenlijk de toonhoogte van een geluid?

Neem een EQ, bv Pro , en kijk in de analyzer naar de hoogste piek. Als je met je muis erover schuift geeft ie de toonhoogte aan.
 
Ja natuurlijk kan dat (zal in mijn geval een "A" button zijn als ik het goed heb)
*alles ivm verbouwing afgesloten heb en dus alleen softsynths eventueel met een toetsenbord zou kunnen bespelen (als ik dat zou willen) Primaire noot een "A button" voor "C3" is (kan je volgens mij eventueel instellen)

Wat was de vraag? :)

Bij mij zijn het de Z, Q en I (Cubase). Het rijtje vanaf de A en de 1 zijn bij mij de zwarte toetsen. Verder weet ik niet meer zo goed wat de vraag was. Is ook alweer een tijdje terug gesteld...
 
Ik gebruik daar een gitaar tuner voor.......is met veel modular gedoe wel handig.
 
Back
Top