Beter en sneller goede electronische tracks produceren

Roonan

Lang lid
Lid sinds
15 oktober 2002
Berichten
2.256
Locatie
BH
Ik had dit al in een andere thread gepost, maar dit lijkt mij voor meerdere mensen relevant, dus vandaar dat ik besloten heb dit in een eigen thread te plaatsen.

De enorme hoeveelheid mogelijkheden van de hedendaagse technologie is geweldig, maar vormt voor elektronische muzikanten soms ook een probleem. Velen van ons zitten vooral veel te pielen (ook leuk) en komen maar zelden tot bevredigende resultaten (behalve jij dan natuurlijk :D). In principe maakt het niet eens uit of je ITB of OTB werkt. Als je heel veel hardware hebt krijg je ook keuze stress, maar omdat de meesten van ons een beperkt budget hebben ben je met OTB over het algemeen meer beperkt (volg je het nog?).

Op zich is dit redelijk eenvoudig op te lossen, je hebt alleen wat discipline nodig. Je moet gewoon alles structureren. Het hele proces van idee tot master kan in fasen opgedeeld worden. Ik heb zeer veel opgestoken van een Ableton trainer en blogger genaamd Subaqueous. Hij heeft een theorie ontwikkeld die erg duidelijk en zeer behulpzaam is. Als je interesse hebt, dan vind je hier meer informatie.
Er is zelfs een online course over dezelfde theorie voor $ 49,-. Erg leerzaam, had ik die maar 20 jaar geleden gevolgd, dan was ik nu een heel stuk verder geweest. Mijn producties zijn al enorm voorruit gegaan en ik ben nog maar kort op deze manier bezig. Ik vind het hele proces ook een stuk leuker nu. Voorheen vond ik alleen het pielen leuk en verzande ik snel zodra er iets afgemaakt moet worden. Nu heb ik plezier in elke stap, omdat ik veel meer focus heb en gericht naar mijn doelen werk. Op deze manier kan je gemakkelijk aan 10 of meer tracks tegelijk werken, waardoor je nooit te lang op een punt hoeft te blijven hangen. Ik kan het iedereen aanraden!

Succes!
 
Nice. Laatst zag ik deze hier ook ergens voorbij komen.
http://makingmusic.ableton.com/

Dat klopt ja, er is best wat overlap. Persoonlijk vind ik de online workshop erg plezierig om te volgen, maar ik sta ook op de wachtlijst voor het boek. Dat wil niet zeggen dat dit alleen voor Ableton werkt. De werkwijzen passen prima bij elke DAW. Er zijn hooguit wat kleine tips en tricks die specifiek voor Ableton zijn.

Ik vond nog een mooie preview van de online course, zodat je een beetje kan kijken of het wat voor je is. In deze preview legt hij ook het basis principe van zijn workflow uit. Klik hier voor MP4 download of klink hier voor pagina met embedded video
 
Laatst gewijzigd:
Thanks, interessant.

Ik werk wel een beetje op deze manier, maar stuiter veel heen en weer tussen stage 1, 2, 3 en 4. Kost me altijd veel tijd, maar soms heeft een nummer gewoon toch een andere partij nodig, en ja dan moeten er een paar andere dingen ook weer anders, en dan moet je weer wat andere dingen opnieuw in de mix plaatsen...

Als je alles zelf doet en alles zelf speelt is het een voordeel dat je alles kunt veranderen, maar dat is ook meteen een nadeel omdat het soms lijkt alsof het nooit af is.

Het enige dat mij echt helpt is op een bepaald moment een releasedatum vaststellen. Alle dat dan niet goed genoeg is komt niet op de release.
 
Thanks, interessant.

Ik werk wel een beetje op deze manier, maar stuiter veel heen en weer tussen stage 1, 2, 3 en 4. Kost me altijd veel tijd, maar soms heeft een nummer gewoon toch een andere partij nodig, en ja dan moeten er een paar andere dingen ook weer anders, en dan moet je weer wat andere dingen opnieuw in de mix plaatsen...

Als je alles zelf doet en alles zelf speelt is het een voordeel dat je alles kunt veranderen, maar dat is ook meteen een nadeel omdat het soms lijkt alsof het nooit af is.

Het enige dat mij echt helpt is op een bepaald moment een releasedatum vaststellen. Alle dat dan niet goed genoeg is komt niet op de release.

Dan moet je zeker even beter kijken naar de stages, want het model is juist zo ingericht dat je niet heen en weer stuitert. Als je alle voorbereiding klaar hebt ga je sketches maken. Daar gooi je alle creativiteit eruit en daar werk je niet langer dan een uur of twee aan een enkele sketch. Maak er vervolgens zoveel mogelijk en kies voor de sterkste sketches. Wat jij beschrijft is te veel ideeën in een enkele track stoppen of een niet werkend idee toch proberen werkend te krijgen (althans, dat maak ik er uit op). Volg die training gewoon (of lees in ieder geval al zijn blogs over dit onderwerp, dan wordt het helemaal duidelijk en dan gaat je workflow echt mega voorruit.
 
Ik snap het idee, maar vraag me af of het voor mij zou werken.

In de jaren dat ik in een band speelde ging het idd zo. Iedereen bracht zijn eigen deel in, dat speelden we vaak samen, soms voor publiek, en uiteindelijk namen we het op, ook ieder zijn eigen deel. Daarna mixen en daarna masteren. Alles in duidelijke volgorde, na elkaar.

Als studiomuzikant werk ik heel anders, dat is soms erg irritant, maar de nummers die ik zelf het beste vind zijn nummers die vaak lang in een creatieve stuip hebben gelegen. Uiteindelijk kreeg ik dan een ingeving waardoor alles op z'n plaats viel. Die nummers zijn vaak veel gelaagder en complexer en vind ik daarom zelf beter.

Ik weet niet of je spotify hebt, maar dit is een voorbeeld: https://play.spotify.com/track/4ke5rHgkNYlgcR4b5tr2rn

Ik vind het zelf mijn beste nummer.

Daar zitten heel veel ideeën en partijen in, maar ik vind dat ze elkaar erg goed aanvullen en dat alles in balans is. Met de 0,1,2,3,4 werkwijze was deze zeker weten afgevallen.

Niettemin vind ik het concept erg interessant. Ik ga binnenkort eens elke avond van een week op deze manier een uur of 2 / 3 werken en kijken wat er aan het einde van de week uit komt. :)
 
Ik snap het idee, maar vraag me af of het voor mij zou werken.

In de jaren dat ik in een band speelde ging het idd zo. Iedereen bracht zijn eigen deel in, dat speelden we vaak samen, soms voor publiek, en uiteindelijk namen we het op, ook ieder zijn eigen deel. Daarna mixen en daarna masteren. Alles in duidelijke volgorde, na elkaar.

Als studiomuzikant werk ik heel anders, dat is soms erg irritant, maar de nummers die ik zelf het beste vind zijn nummers die vaak lang in een creatieve stuip hebben gelegen. Uiteindelijk kreeg ik dan een ingeving waardoor alles op z'n plaats viel. Die nummers zijn vaak veel gelaagder en complexer en vind ik daarom zelf beter.

Ik weet niet of je spotify hebt, maar dit is een voorbeeld: https://play.spotify.com/track/4ke5rHgkNYlgcR4b5tr2rn

Ik vind het zelf mijn beste nummer.

Daar zitten heel veel ideeën en partijen in, maar ik vind dat ze elkaar erg goed aanvullen en dat alles in balans is. Met de 0,1,2,3,4 werkwijze was deze zeker weten afgevallen.

Niettemin vind ik het concept erg interessant. Ik ga binnenkort eens elke avond van een week op deze manier een uur of 2 / 3 werken en kijken wat er aan het einde van de week uit komt. :)

Tja, als het voor jou zo werkt, dan werkt het zo. Bij mij wordt het nooit beter als ik ergens lang aan zit te prutsen. Mijn beste tracks zijn die tracks die spontaan ontstonden en zonder veel na te denken gemaakt zijn. Dat verschilt dus blijkbaar per persoon.
 
Back
Top