Toonsoort van samples achterhalen

elohssa

Nieuwkomer
Lid sinds
1 september 2007
Berichten
20
Locatie
Enschede
Hoi,

Ik hoop dat ik deze vraag op de juiste plek stel.

Tijdens het produceren wil ik al mijn samples die ik gebruik controleren op de juiste toonsoort (die bij dat project past). Nu gebruik ik daarvoor Voxengo span. Dit werkt redelijk, maar ik heb onlangs tijdens een workshop gezien dat iemand daar een equalizer voor gebruikt. In FL studio zit namelijk een (parametrische, als ik het goed heb) equalizer die met kleur laat zien welke toonsoort het meest prominent voorkomt in de sample. Ik werk echter met Ableton Live. Is er iemand die op een andere manier de toonsoort controleert? Tips voor plugins etc.

Alle info is welkom.

Alvast bedankt! :-)
 
Bedankt voor het snelle antwoord.

Dat werkt idd aardig, net als de Voxengo span. Maar als ik bijvoorbeeld een ride wil controleren dan weet ik niet welke toonsoort het meeste voorkomt.

Ik ga idd eens op zoek naar een gitaar tuner plugin.
 
Ik werk met 9 inderdaad. Maar hier ga ik me wel mee redden.

Bedankt voor de hulp allemaal! :-)
 
Misschien ben ik van de ouwe stempel, maar ik raad je toch aan om toonhoogtes en toonsoorten op gehoor uit te vinden, d.m.v. meespelen. Het kost allicht even wat meer tijd en moeite om het zo te doen, maar uiteindelijk ga je op een intuïtiever vaardigheid ontwikkelen t.a.v. dit soort vraagstukken. En wie weet krijg je er een absoluut gehoor van!
 
Misschien ben ik van de ouwe stempel, maar ik raad je toch aan om toonhoogtes en toonsoorten op gehoor uit te vinden, d.m.v. meespelen. Het kost allicht even wat meer tijd en moeite om het zo te doen, maar uiteindelijk ga je op een intuïtiever vaardigheid ontwikkelen t.a.v. dit soort vraagstukken. En wie weet krijg je er een absoluut gehoor van!

+1!
 
Istrobosoft voor de iphone
Beste stemapparaat dat ik ken voor een paar euro
 
Ach so....
Vielleicht gibt es es auch fur android ?
 
Ik kan me er helemaal niks bij voorstellen, toonsoort bepalen met een equalizer..

Ga je dan frequenties die je ziet omrekenen naar noten? En die weer tot een akkoord terug rekenen?
En dan aan de hand van de akkoorden progressie de toonsoort bepalen?

Poeh... wat een werk man! :D
 
is toch veel sneller en handiger om het even te checken met een synth toon? (gewoon langs de 12 noten gaan en kijken welke overeenkomt)
 
Check eens Celemony Melodyne Editor :)

Zit bij Studio One inbegrepen maar ook als VST verkrijgbaar..

melodyne_editor.1295362335.jpg
 
Gitaartje stem fluitje
 
Maar als die niet in tune is kan je toch altijd de toonsoort veranderen van een sample (gewoon door de pitchen?)
of begrijp ik het niet helemaal :koffie:
 
Maar als die niet in tune is kan je toch altijd de toonsoort veranderen van een sample (gewoon door de pitchen?)
of begrijp ik het niet helemaal :koffie:

Ik kan me voorstellen dat het handig is wanneer je 1 sample in meerdere toonsoorten hebt of wilt maken (om ze vervolgens naar een controller te slepen). Voor de archivering en het praktisch gebruik snap ik het wel.
 
Ik ram zelf altijd gewoon ff op een synth om de toonsoort te achterhalen van een sample.
Werkt prima deluxe.
 
Back
Top