"Liveset" tips

bazzie

No pain no gain
Lid sinds
19 juni 2011
Berichten
1.523
Locatie
Gent
Dag mensen

Ik ben nu al een tijdje bezig met een liveset in elkaar te zitten. Wel wat je onder liveset kunt verstaan.. Ik wil deels audio uit ableton uitsturen leads, schreech shit, drones, drums.. Omdat het groten deels hardcore gerelateerde zaken gaat en voor sommige kicks veel cpu opslurpen is het voor mij geen optie om met live tracks te werken (althans voor de kicks niet) percussie zou ik wel invullen met live tracks. Ik zou dus een pre arrangement maken in de arrangement view met synths en kicks en in het live gedeelte de percussie.. deze wil ik met graag uitsturen langs een stereo uit op mijn geluidskaart en dat op een analoge mixer sturen. Met ook nog een TB-303 gesynced aan mijn DAW die dan ook op 1 kanaal gaat op een analoge mixer (na distortion ook).

Nu is mijn vraag.. Ik wil graag een deftig volume hebben in de eindmix. Nu is mijn vraag hoe ik het best aanpak met betrekking tot headroom met mijn 303.

Als ik mijn 303 op de mixer direct aansluit zal ik mijn master out van mijn DAW sowieso omlaag moeten halen + dan heb je ook nog die lage tonen uit die distortion. Ik heb helaas geen low cut filter op mijn mixer. Heb wel een FMR RNLA die een sidechain heeft die ik over m'n 303 kan hangen.. Kan deze evt met een trigger uitsturen via m'n DAW en een andere output. Maar ik ben geen fan van het hele sidechain gedoe. En uiteindelijk heb je als eindresultaat een zwakke loudness..

Kan ook mijn 303 weer mij daw insturen en en die gezamenlijk squashen met de andere tracks voor toch ietwat goede loudness te hebben.. Probleem dan is gewoon het onnodig digitaliseren van de 303.

Iemand nog betere tips?

Kan de FMR RNLA op de masterbus als insert gebruiken op mijn analoge mixer maar ik weet het niet.. Die kleurt nogal veel..

En voor de livesetters onder ons.. Uiteindelijk heb ik dan mijn output van mijn DAW en die zou ik doen op -6dB hoe doe ik de output van mijn analoge mixer dan? Ook -6 dB of hoger?.. Als deze output nog eens naar een Pioneer mixer zou gaan wat doen jullie daar dan mee? Tot het hoogste oranje streepje?

Voor mij zijn dit soort levels icm routings en ac/dc erg onduidelijk..

OF moet ik me helemaal niks aantrekken en alles mooi groen laten en laat ik het over aan de versterkers en PA mensen?

Ik heb trouwens al eens wat mensen bezig gezien in de scene die acid maken en die laten hun ableton clippen en dan vervolgens ook nog eens op een digitale mixer :r .. Dat kan niet de bedoeling zijn.. Oorzaak nummer 1 voor het slopen van speakers..
 
Laatst gewijzigd:
Wij gaan op de mixer meestal op de 0dB en de zaal meneer zet het daar goed.
Werken zonder laptop, alle audio uit machines dus daar kan ik je weinig tips over geven.
Enige tip, werk niet teveel uit, gebruik je mixer om muziek mee te maken....cutt patterns met je faders, werk je auxen en je fx's.
 
Wat is je live setup brz? Ik heb lange tijd geprobeerd livesets te maken maar vind het nog steeds extreem moeilijk. Vooral om fill-ins te maken qua drums of meloldie, om vervolgens na de fillin extra geluiden aan te zetten of te muten. Meestal moet je daarvoor in een spagaat liggen qua knoppenbediening. Hoe doe jij dat?
 
Cirklon Sequencer.
TT303 bassline.
Roland 606 drummachine.
Sherman Restyler filter.
Pearl Flanger FG-01.
TMK distortion.
MS-20 filter double.
Sherman Filterbank.
Line 6 echo Pro delay.
Virus C rack.
Emu XL-1.
A&H Mixxwizard mixer.
Headset.
Jomox M-base 11 drumsynthesizer.
 
Wij gaan op de mixer meestal op de 0dB en de zaal meneer zet het daar goed.
Werken zonder laptop, alle audio uit machines dus daar kan ik je weinig tips over geven.
Enige tip, werk niet teveel uit, gebruik je mixer om muziek mee te maken....cutt patterns met je faders, werk je auxen en je fx's.

file.php


-C-
 
Speel nu al een jaar 15 livesets dus ben er wel redelijk goed in geworden kwa wat werkt en wat niet.....vingervlugheid op de mixer enzo.

Ik heb voor een set van ongeveer 4 uur 12 patterns op de Cirklon, elk pattern heeft een fill (die meestal de kick, percussie en een synth doet en andere kanalen mute).

In elk pattern zitten:
Track 1 t/m 16
3 kick sequences
2 snare sequences
2 hat sequences
2 div drums sequences
2 percussie sequences
2 synth 1 sequences
2 synth 2 sequences
1 synth 3 sequences

Track 17 t/m 32
4 303 sequences
4 kick CC's tracks (met instellingen voor de kick, bij unmuten verandert de kick)

De 606 tap ik live in.

De meeste synth seq 1+2 zijn aanvulling op elkaar. Hierdoor kan je fills maken, "nieuwe" patterns creeren door ze functioneel te muten.

En veel op de mixer werken met de faders ewn de auxen van de fx's. Elk fx komt ook terug op een kanaal, dus lekker doorlussen om je kicks steeds groter te maken, je synths harder te laten vliegen etc etc.
 
Wij gaan op de mixer meestal op de 0dB en de zaal meneer zet het daar goed.
Werken zonder laptop, alle audio uit machines dus daar kan ik je weinig tips over geven.
Enige tip, werk niet teveel uit, gebruik je mixer om muziek mee te maken....cutt patterns met je faders, werk je auxen en je fx's.

Zal ik doen met een midi controller vanzelfsprekend :)
 
Wij houden niet echt de gain in de gaten tijdens spelen, gewoon goed luisteren...wat ik wel probeer te doen is tijdens het pattern maken ervoor zorgen dat de geluiden goed op volume staan...

Verder geen outboard gear.
 
Speel nu al een jaar 15 livesets dus ben er wel redelijk goed in geworden kwa wat werkt en wat niet.....vingervlugheid op de mixer enzo.

Ik heb voor een set van ongeveer 4 uur 12 patterns op de Cirklon, elk pattern heeft een fill (die meestal de kick, percussie en een synth doet en andere kanalen mute).

In elk pattern zitten:
Track 1 t/m 16
3 kick sequences
2 snare sequences
2 hat sequences
2 div drums sequences
2 percussie sequences
2 synth 1 sequences
2 synth 2 sequences
1 synth 3 sequences

Track 17 t/m 32
4 303 sequences
4 kick CC's tracks (met instellingen voor de kick, bij unmuten verandert de kick)

De 606 tap ik live in.

De meeste synth seq 1+2 zijn aanvulling op elkaar. Hierdoor kan je fills maken, "nieuwe" patterns creeren door ze functioneel te muten.

En veel op de mixer werken met de faders ewn de auxen van de fx's. Elk fx komt ook terug op een kanaal, dus lekker doorlussen om je kicks steeds groter te maken, je synths harder te laten vliegen etc etc.

Koel thanks voor de info. Met hoeveel zijn jullie? Of lukt het je alles in je eentje te doen ook?
 
Dit doe ik in mijn eentje.......speel de laatste tijd wel vaak samen met Stije...die heeft een soortgelijke opbouw.
Alles inpluggen en spelen. Geen afspraken van te voren, geen vooruit bedachte patterns:)

Al wat ouder dit:

http://youtu.be/1eRc2RjgU60?t=5m55s
 
Laatst gewijzigd:
Jammer van de geluidskwalitiet van dat deel van het filmpje. Hou eindigt dat feestje eigenlijk, met een capuchon party? :)
 
Ik speel vanaf 5.55, als het goed is begint het linkje daar.......geen draaitafel of laptop te zien:)

Er staan best wel wat filmpjes online:
http://youtu.be/iCr450UF4Z0

Ah nu zie ik het, dus jij was niet die lamme tak met die joint in z'n snuit? haha... Maar respect hoor, zoveel apparaten onder controle houden. Ik ga binnenkort ook weer eens wat pogingen wagen...
 
Wij gaan op de mixer meestal op de 0dB en de zaal meneer zet het daar goed.
.

Ik ben zon zaal meneer , zeg ook altijd tegen de artist van joh probeer het volume een beetje stabiel te houden liefst op zn hardst uit sturen, Ik doe de rest en zorg dat het goed aan komt. Dan kunnen jullie gewoon spelen zonder je daar druk over te maken.

Ben zelf ook met live dingen bezig, geen computers, nur hardware.
Met een mpc .707, 2x tt 303`s , korg ms 2000r, mopho k , nord rack
 
Back
Top