Vraag aan 19"-rack eigenaren over gewicht

1pauluzz1

Paul -"1" en -"uzz1"
Lid sinds
9 november 2004
Berichten
421
Locatie
's–Hertogenbosch
Hoi :)

Ik wil bij een aankomende verhuizing mijn studio strakker gaan ordenen en nu overweeg ik een 19" rack a la zoiets (aan te schaffen.

Dat rack zou mijn audio interface, adat converter en een chorus unit kunnen hosten en ik zag al dat er handige lades/shelves bestaan waardoor ik mijn Mac Mini en wat klein spul ook mooi weg kan werken. So far so good.

Ik heb echter ook een Roland Space Echo RE-201 en die wil ik het liefst ook in het rack verwerken (het plateau bovenop krijgt een andere functie). Halverwege deze pagina heeft iemand iets soortgelijks gedaan.

Die Space Echo is alleen niet moeders lichtste en ik zie op de foto's van het rack van Music Store alleen maar de dubbele bevestigingen aan weerszijden van de voorkant van de unit; dus niet nog eens aan de achterkant.

Gaat dat niet een aardig instabiele situatie opleveren, gelet op het gewicht van de Space Echo? Of zie ik iets over het hoofd en kan ik 19" shelves ook aan de achterkant vastzetten? (Hoe zou die kerel dat gedaan hebben?)

Inzichten van mensen met meer rack ervaring stel ik erg op prijs :okdan:
 
Nou in het begin was ik ook bang voor zware racks, tegenwoordig maal ik er niet meer om. Een rack is niet te tillen bij mij en die van mij lijken een stukje minder stabiel als dat rack tafeltje wat jij post.

Dan dus een degelijke rackshelf zoals je post die alleen aan z'n oortjes hangt waar je de space echo inzet, die gaat dat wel houden dacht ik hoor. Weet niet precies wat een space echo weegt maar als je kijkt wat een beetje amp al weegt en die hangt toch ook echt alleen aan z'n rack oortjes. En wat dacht je van de oudere akai samplers, die dingen wegen ook best wat.
 
Als je die langere rack planken met oren van, zeg maar, 2he gebruikt is het niet zo'n probleem - als je de boel neerzet en er niet mee gaat lopen sjouwen (dus niet voor optredens).
Die simpele el-cheapo plankies met 1he oren zou ik niet aandurven, dat is de goden verzoeken natuurlijk.
Alles in het kader: hefboomwerking.

Ik heb ooit wel eens een raceplank gehad (meer voor serverkast doeleinden) die je ook aan de achterkant kon vastzetten maar daar moet je natuurlijk ook wel een geschikt rack voor hebben.
 
zo'n units drager is vreselijk duur… Misschien kan je een plankje vijzen in de case, als dan niet deels dragend op je gear er onder;
Ik denk dat je dan beter een case neemt die opzij van hout is of zo'n case in zwarte degelijke kunststof, daar kan je met klinknagels iets in VAST zetten (dat plankje dus)
 
http://www.thomann.de/nl/millenium_sr2012_studiorack.htm

Deze is dubbel uitgevoerd en heeft een rail in het midden waar je zo'n L-profieltjes in vast kan schroeven die nog eens extra ondersteuning bieden. Nou is Millenium ook een beetje budgetzwik (K&M is weer beter) maar dit lijkt me dan beter dan wat je nu wil halen :)
 
Ga je het rack op de grond plaatsten of op een bureau? Het rack zit er stabiel uit, de vraag is alleen of je het rack helemaal vol krijgt... Is dit niet het geval dan zijn er racks die het laten afweten op stabieliteit. Maar als ik die van jou zie hoef je je daar wat minder druk om te maken. Wel moet je goed opletten wat je waar in het rack stopt, zeker als deze op de grond staat... Maar de Roland unit zou je in het onderste gedeelte kunnen gooien, zwaarste onder = stabiel
 
Wellicht een tip (of niet) ik heb zelf een tweetal rijdende racken gemaakt 27U per rack en in een van deze rakken heb ik een oude zware Marantz amp staan wat alleen kan als ik deze dus op de bodem zet, de rest heb ik er boven gemonteerd wat dus prima werkt.
Zwaar laag en zo naar boven, is ook een stuk stabieler.
 
Als het om stabiliteit gaat, dat was dacht ik je vraag, dan is er geen probleem zolang je het gewicht onderin houdt. Er zijn genoeg racks die stevig genoeg zijn om flink wat te dragen en hoe beter gevuld je rack is, hoe steviger het wordt.
 
Top, dank voor alle reacties; ik had er niet zoveel verwacht.

De Space Echo weegt inderdaad ongeveer zoveel als een amp. Ik merk dat de algemene teneur is dat een normaal rack dit soort gewichten wel aan moet kunnen.

Het Millenium rack ziet er qua functionaliteit goed uit. Wat me bij dat rack tegenhoud is:

1) Ik heb liever een houten blad bovenop dan een volledig metalen kast. Uiterlijk is natuurlijk secundair maar het gaat hier om een huiskamer studio, dus ik wil het toch ook wel mooi aankleden. Daarnaast wil ik dat blad ook gebruiken voor fx en het houten blad van het Fame rack heeft een grotere oppervlakte dan de Millenium kast.
2) Ik heb nog geen shelves/drawers vinden voor dat specifieke rack kunnen vinden, maar ik kan me voorstellen (aanname) dat die duurder zijn dan de standaard.

Ik zet het rack op de grond en van de 12u zal er zo'n 10 gevuld worden. Het gaat om een studio rack dat in principe niet meer verplaatst hoeft te worden, maar de wieltjes van Yoozer's voorbeeld hebben me wel aan het denken gezet. Wellicht dat ik toch voor zoiets ga ivm mobiliteit, al is het maar om de boel even te kunnen verrijden ivm stofzuigen.

Aan zwaartekracht kan ik weinig veranderen maar mijn eigenlijke doel was om de Space Echo niet volledig onderaan te zetten, in verband met bedieningsgemak. Misschien dat ik dit gewoon eens moet uitproberen, en anders genoegen nemen met de SE op een lager niveau.
 
Je zou eventueel ook bij je eerste optie wat DIY kunnen toepassen en 4 schroefdraden in het houten blad zetten, met dan een hangend platform van 22 mm MDF of zo waar de Space Echo dan op rust. Die ruimte is dan verplicht bovenin en al het andere gaat er onder, maar dat zou wel stevig genoeg moeten zijn.

Ik weet niet of je 100% OTB werkt maar anders kun je 'm zelfs nog als monitorstandaard toepassen, als je monitor dat toelaat.
 
Goed idee- of wellicht twee staaldraden bevestigen aan de achterkant van de lade. Ik werk zowel intern als extern, voor mijn monitor heb ik een monitor arm. Maar voor het plateau heb ik een prima invulling; daar komen een aantal effecten op te staan.
 
Back
Top