Audio recorder voor buiten - weerbestendig?

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Ik ben van plan om binnenkort buiten wat audio opnamen te maken.
Het gaat hierbij om het opnemen van omgevingsgeluid - achtergrondgeluid ergens tussen de 45 dB(A) en 60 dB(A). Gevoeliger hoeft niet, harder zal het zelden worden.

Het gaat niet noodzakelijk om super hi-fi opnamen (al zou dat leuk zijn).
Wel vind ik belangrijk dat het ding een behoorlijke stand-alone opnametijd heeft - dus zowel in geheugencapaciteit als batterijcapaciteit. Een uur of 10 lang, dat zou mooi zijn.
In het meest ideale geval heeft het ding zelfs een level / piek indicatie in dB(A).

Vanwege het doel (nee, geen spionage...) wil ik het apparaat eenvoudig kunnen neerzetten / evt. mounten en dan een paar uur later weer oppikken.
Maar daarbij is het dus handig als het apparaat zelf een beetje regen en wind bestendig is (binnen het redelijke - het hoeft dus niet voor onderwatergebruik).

Ik zie allerlei van die portable recorders, bijv. van Tascam, Olympus, Roland, Sony en Zoom. Dat lijkt me wel wat.
Maar buiten de geeigende dooie kat windkappen zie ik niet echt iets om ze weatherproof te maken. Of zijn ze dat al van zichzelf?
Van die aardbevingbestendige Go-Pro camera's vind ik echt te duur voor wat ik ermee wil doen.
Rond de 100-150 euro, zou dat uberhaupt kunnen met mijn eisen?

Misschien denk ik veel te moeilijk en zie ik een veel eenvoudiger oplossing over het hoofd...
Graag hoor ik tips en ervaringen?
 
Ik heb zelf deze

http://www.soundonsound.com/sos/mar12/articles/zoom-h2n.htm


Echt een superapparaat. zo'n kleine 20 uur op 2 penlites, te gekke specs en features. Neemt wat mij betreft perfect op .
Vandaar dat ik hem bij deze aanraad.
Ik laat hem ook wel eens ergens achter om hem later op te halen, maar ik let dan wel altijd goed op het weer. Wat voor bescherming je er ook omheen doet, het zal bij regen altijd een probleem zijn dat je pieken krijgt door de percussie van de druppels op de hoes.
Een afdakje maken is dan beter, dan zal het geluid van de druppels op dat afdakje natuurlijk ook geluid maken, maar een bescherming op het apparaat zelf aanbrengen lijkt me geen goed plan.

Gewoon geen regenachtige dag uitkiezen :)


* terwijl ik dit zit te tikken realiseer ik me dat ik de H2 hier ook nog heb liggen.( de voorloper van de H2n) En daar was ik ook altijd erg tevreden over. Mischien is hij goed genoeg voor wat je er mee wilt doen. PM maar bij interesse. Je zou hem ook mogen lenen wat mij betreft als je in de buurt woont. .
 
Misschien een beetje duur maar de Tascam DR-100 gebruik ik al wat jaartjes.

De grootste reden is XLR inputs.
ik zet de recorder vaak op een tripod.
Soms gebruik ik een setje senheiser ME 64 condensor mics of een richt mic.
Tja hij is niet water bestendig, maar geen problemen mee gehad bij het opnemen in de regen enzo.

http://tascam.com/product/dr-100/

Is ook handig voor noodleling opnames, of als je effe snel een idee op de gitaar wil vastleggen.

Er zit een accu in en je kunt nog 2 AA baterijen erin stoppen.
 
Ik heb zelf de zoom h1.. Prima kwaliteit voor het geld en goedkoop genoeg om een tijd onbeheerd buiten te laten liggen. Voor het weather proof maken zou ik hem gewoon in keuken folie wikkelen.. Een goede windcap houdt de microfoon ook wel droog genoeg.
De opname tijd weet ik niet precies maar ik denk dat je met een goede oplaadbare batterij wel 10 uur zou kunnen opnemen.
 
Thanks voor het meedenken.
Momenteel lijkt de voorkeur uit te gaan naar de Sony PCM-M10, vooral wegens opnametijd / batterijtijd.
 
Thanks voor het meedenken.
Momenteel lijkt de voorkeur uit te gaan naar de Sony PCM-M10, vooral wegens opnametijd / batterijtijd.


Ken Rockwell is er in ieder geval erg over te spreken. Dus ik denk dat het geen miskoop is.
 
Back
Top