geluid overlast topic.

JohnDoe28

Ouwe rot
Lid sinds
1 februari 2013
Berichten
1.063
zo mijn eerste klacht sinds de 4 maanden dat ik hier woon is binnen.
een van mijn buren klaagt over geluid overlast.
onder heb ik niemand wonen dat is dus al een feestje waard. :halleluja

je weet hoe dat gaat. de weg van klagen is gevonden.
dus de volgende serie zal wel spoedig volgen.
echter ben ik van mening dat ik ook rekening moet houden 50/50
dus ook zaak voor mij. om te verbeteren.

dus deel hier tips of verhalen of vragen over geluid overlast.
 
Wat wil je investeren in een doos-in-een-doos constructie?
 
hoe laat maak jij muziek?
en hoe lang?
en wat voor muziek?
hoe woon je?

er bestaan koptelefoons namelijk

als je ruim een uur lang boem boem naast je hoort lijkt mij dat klagen ook redelijk logisch
 
Altijd in gesprek gaan met diegene die de klachten heeft. Kijken of er een oplossing is qua tijd en frequentie (hoeveel uren besteed je aan je hobby en wanneer). Helaas is de bass-frequentie van onder naar boven makkelijk te horen als je in een niet goed geïsoleerde ruimte woont. Dus buren onder (muizen?, als je in de begane grond woont...) zullen minder last van hebben dan die van boven.

Vervolgens, tijdens het produceren, oppassen met het volume! Het hoeft niet altijd op harde volume te luisteren om te checken of het goed is. Wellicht is een idee om je kamer te isoleren, maar dat is een dure optie, afhankelijk van je woonsituatie...

Ik zou zeggen: welkom naar de "real world" en succes!
 
Zelf het initiatief nemen voor de andere buren. "Ik heb begrepen dat X last heeft van mijn muziek. Ik kan me voorstellen dat dat voor jou ook geldt. Is dat zo". En dan ben je el in gesprek voordat het escaleert. Ik woon in Amsterdam en er zijn wel eens feestjes bij mensen thuis hier in het blok. Per definitie heb ik daar last van als ik niet ben uitgenodigd. Maar ik heb veel minder last van de feestjes die zijn aangekondigd. Dat komt omdat men laat zien begrip te hebben voor mij als buurtbewoner.

Met geluid van verbouwingen (die hier aan de orde van de dag zijn) kan ik prima omgaan. Ik heb aan de andere kant veel moeite met hetzelfde geluid als het afkomstig is van die ene kunstenaar die in zijn tuin het blok vergast op zijn kunsten. Overlast is dus al bij 1 persoon heel subjectief en slecht meetbaar. Laat staan bij meerdere personen.

Daarnaast iets simpels als het terugschroeven van het volume. Werkt altijd prima. Mijn muziek hoeft niet hard te staan in de creatieve fase. Sterker nog, ik gebruik gewoon een hoofdtelefoon. Kan ik doen en laten wat ik wil en val ik niemand lastig.
 
Je buren hebben het recht om even veel te klagen als jij overlast geeft.

Stel, jij maakt 2 uur per dag herrie (overlast) dan mogen zij 2 uur per dag bij jou klagen.

Wil je dit niet, dan... Vul maar in.
 
Altijd in gesprek gaan met diegene die de klachten heeft. Kijken of er een oplossing is qua tijd en frequentie (hoeveel uren besteed je aan je hobby en wanneer). Helaas is de bass-frequentie van onder naar boven makkelijk te horen als je in een niet goed geïsoleerde ruimte woont. Dus buren onder (muizen?, als je in de begane grond woont...) zullen minder last van hebben dan die van boven.

Vervolgens, tijdens het produceren, oppassen met het volume! Het hoeft niet altijd op harde volume te luisteren om te checken of het goed is. Wellicht is een idee om je kamer te isoleren, maar dat is een dure optie, afhankelijk van je woonsituatie...

Ik zou zeggen: welkom naar de "real world" en succes!

euh nou.. ik heb liever geen lawaaige buren boven me. De speakers die lekker meetrillen op de vloer lijkt juist verschrikkelijk..

Maar goeie tips hierboven.. blijf on speaking terms met je buren. Probeer er samen uit te komen.. Als het pesten wordt over-en-weer ben je echt verder van huis..
 
Waarom, je kan toch gewoon tot 22.00 geluid maken. Dit in overleg met je buren......een koptelefoon is niet goed voor je oren en je mix.
 
Je kan ook dit op je voordeur hangen...

Warning%20Protected%20by%20Mafia%20Neon%20Light%20Sign.JPG


Cheers,
Exo. :mega:
 
Ik vind dat de mensen die overlast veroorzaken met muziek(instrumenten) zeker rekening moeten houden met omwonenden.

Ik ben ook helemaal voor preventief het gesprek aangaan.
Vraag naar de voor je buren minst bezwaarlijke tijden ( wellicht werken ze sommige weken/dagen in de avond, en kun je op die weken rustig het volume wat opendraaien).
Als ze van mening zijn dat je helemaal geen muziek mag maken is het wel lastig, maar dan vind ik dat degene die naast de muzikant woont ook moet respecteren dat de buurman blijkbaar een behoefte heeft om muziek te maken.
En je woon t nu eenmaal naast mensen, dus rekening met elkaar houden is dan belangrijk. Dat geldt dus ook voor degene die evt. last zou kunnen hebben.
Dan zou je je kunnen beroepen op het feit dat je tot 2200 u. gewoon herrie mag maken. Maar dan nog steeds zou ik niet het uiterste van ze vergen. Hoewel ik ook van mening ben dat als je niet tegen geluid kunt, dat je dan gewoon op de heide moet gaan wonen of accepteren dat er af en toe geluid plaatsvindt.
Ik heb zelf de mazzel dat ik onder een gitarist woon die echt alles best vind qua geluid, en mijn buurvrouw aan de ene kant heeft gewoon nooit ergens last van, dat heeft ze zich ooit voorgenomen en dat doet ze prima.
Ik kan in principe midden in de nacht alles behoorlijk open zetten/ gaan drummen/djembé spelen, op gematigd niveau, maar muziek maken is echt geen punt.
Helaas wat dat betreft ga ik binnenkort verhuizen, dus wat voor buren ik daar tref , dat is afwachten.


Probeer altijd begripvol te zijn naar mensen die overlast zeggen te hebben, hoe overdreven en aanstellerig sommige mensen ook kunnen zijn. Laat ze weten dat je het vervelend vindt als ze last van je hebben. En dat je je best zult doen om het te beperken.
Over het algemeen kun je dan wel een potje breken.

Ik heb zelf de mazzel
 
Waarom, je kan toch gewoon tot 22.00 geluid maken. Dit in overleg met je buren......een koptelefoon is niet goed voor je oren en je mix.

nee maar van 20.00 tot 22.00 geluidsoverlast is wel goed?

als je ook maar beetje sociaal bent maak je geluid als ze er niet zijn, of anders zachter volume of met koptelefoon
 
Hangt af van gemeente tot gemeente. Ik heb onlangs in Gent een feestje gehouden voor vrienden en kregen overdag de politie op bezoek.
 
Uit ervaring weet ik dat geluidsoverlast uitzonderlijk irritant en frustrerend is. Probeer afspraken te maken en/of doe het volume wat omlaag; dat is immers het voordeel van elektronische instrumenten, het kan zo hard of zacht als je wil. Af en toe werken met een koptelefoon is natuurlijk ook een optie.
 
echter ben ik van mening dat ik ook rekening moet houden.

hoezo ook?

zij hebben last van jouw muziek en niet andersom neem ik aan...

snap uberhaupt ook niet dat gewoon een koptelefoon gebruiken niet eens in je opkomt :s
 
nee maar van 20.00 tot 22.00 geluidsoverlast is wel goed?

als je ook maar beetje sociaal bent maak je geluid als ze er niet zijn, of anders zachter volume of met koptelefoon

Geluidsoverlast is voor een ieder anders.....dus daar kan je weinig mee als handvat.
Gewoon bij je buren op bezoek gaan en inderdaad gewoon afspraken maken welke dagen goed uitkomen......maar als dat niet lukt heeft het toch geen zin om altijd met je koptelefoon op te zitten en rukmixen te maken terwijl je je oren verprutst alleen maar omdat je buren geen geluid mogen horen?

Dan heeft niets met sociaal zijn te maken hoor, dan stel je jezelf gewoon ondergeschikt op en dat hoeft echt niet. Het is geven en nemen in de wereld.
 
ja, maar als jij alleen maar neemt door als enige geluidsoverlast te veroorzaken voor je buren is dat niet echt 2 richtingsverkeer
 
Back
Top