Verwijderen noppenschuim

deathspell

Ouwe rot
Lid sinds
29 juni 2012
Berichten
1.563
Hoi allemaal,

Ik hoop dat deze hier goed staat. Ik heb een vraag waar iemand hier misschien het antwoord op weet. In mijn thuisstudiootje heb ik noppenschuim aan de wanden en het plafond zitten om de hoge tonen wat te dempen. Het is dit spul:

http://www.zilenz.nl/absorptiemateriaal/piramideschuim/piramideschuim-antraciet-zelfklevend

De achterkant van deze noppenmatten is volledig voorzien van een plaklaag om de matten aan muren/wanden/enz. te bevestigen. Maar nou ga ik verhuizen…

Weet een van jullie een goede, handige manier om deze schuimmatten te verwijderen? Ik kan trekken en zo, maar dat duurt erg lang en ik ben bang dat ze kapot gaan. Misschien iets met lijmverwijderaar of zo?

Enfin, als jullie hier ervaring mee hebben, lees ik het graag. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
 
Lijm en warmte/fohn zou ik niet doen, niet enkel omdat het niet werkt maar ook omdat het nogal (brand)gevaarlijk is.

Misschien dat het lukt met een plamuurmes? Beetje achter de plakrand proberen te pielen.
Ik ben alleen bang dat het niet heel van de muur komt!
 
Voor dat soort dingen wordt soms een stoomapparaat gebruikt. Kun je huren bij bijv. een Bo-Mij verhuurbedrijf of een behangwinkel (afhankelijk van in welke provincie je woont).

Je kunt een wat primitiever testje doen op een klein gedeelte: flink heet water in een plantenspuit (van niet al te dun plastic dan :)) , dat paar minuten laten intrekken en de lijm er dan met een plamuurmes proberen af te steken.
 
Voor dat soort dingen wordt soms een stoomapparaat gebruikt. Kun je huren bij bijv. een Bo-Mij verhuurbedrijf of een behangwinkel (afhankelijk van in welke provincie je woont).

Je kunt een wat primitiever testje doen op een klein gedeelte: flink heet water in een plantenspuit (van niet al te dun plastic dan :)) , dat paar minuten laten intrekken en de lijm er dan met een plamuurmes proberen af te steken.


Maar het gaat vast en zeker om van die plakband rommel, en dat is niet water-based..
 
gewoon eraf trekken , eventueel met wat breder plamuurmes
hergebruik lukt misschien, maar het kost nou ook weer niet een rib uit het lijf om een paar meter nieuw aan te schaffen.
zou eerder oppassen het plafond niet te beschadigen bij het" schoonmaakwerk"
 
koop de volgende keer niet plakkend en bevestig het zelf, veel goedkoper.
eventuele plak/lijm resten zou je met wasbenzine kunnen verwijderen, maar pas op met vuur !
 
Als je lijm gebruikt hebt en de muur is gips ga er dan maar vanuit dat je die opnieuw moet aansmeren
Afwerklaag zal waarschijnlijk gewoon op stukken meekomen, zelfs met plamuurmes
 
Ik heb het uiteindelijk toch maar met de hand verwijderd. Het was af en toe behoorlijk lastig om de matten heel te laten en het kostte behoorlijk wat tijd, maar het is gelukt! De muren moeten nu opnieuw gestuukt worden, maar dat zou toch al gebeuren.

Mocht iemand overwegen om dezelfde (of vergelijkbare) matten te gebruiken en niet van plan zijn om te stuken (hoe schrijf je dat eigenlijk?) … ik zou afraden om ze direct op de muur te plakken. De tip van VL7 hierboven is simpel en effectief - en het scheelt je veel tijd, blaren en een stukadoor.

Dank voor het meedenken!
 
Back
Top