Dempen of versterken van bepaalde frequenties

virkaz

Ouwe rot
Lid sinds
24 juli 2002
Berichten
4.063
Hoi,

Als ik met een ECM8000 mijn kamer op de sweetspot meet met REW merk ik dat ik her en der wat piekjes en dipjes heb. bijv rond 58hz een dip en rond 163hz een dip.

Met EQ kan ik wel het een en ander een beetje recht(er) krijgen, maar stel dat ik die frequenties wil wegnemen of toevoegen, wat zijn dan de mogelijkheden?

btw: Ik heb al het een en ander op gehoor en gevoel getrapped. Rockwool paneeltjes L+R gemaakt en een soort van basstraps. Plus een groot rockwool paneel boven me hangen en een kleed geplaatst.

Wat voor smoothing curve is gangbaar om de delen op het net?

Tnx in advance.
 
Basstrapping is de manier om jouw akoestiek goed te krijgen, maar aan zo'n vier stuks panelen heb je niet veel, zeker niet in het lagere frequentiegebied. Die panelen links en rechts zijn, als het goed is, voor de reflectiepunten en dienen ook juist geplaatst te worden, willen ze hun werk doen.

Eigenlijk is de eerste stap om, d.m.v. schuiven van en experimenteren met de luidspreker-en luisterpositie, de beste uitgangspositie te vinden en daarna pas aan de slag te gaan met akoestische aanpassingen.

Maar als je vast zit aan jouw huidige positie, is een goede stap om in al jouw hoeken, ook hoeken tussen muur en plafond, glas-/steenwol panelen (55kg/m3 tot 70kg/m3) te plaatsen.
Daarna kun je gaan uitzoeken uit welke richting (van welke muur) de eventueel resterende staande golven komen en daar panelen plaatsen.

Met een 1/3oct smoothing kun je een goed beeld krijgen van het frequentieverloop op jouw LP.

succes.
 
Bedankt Jompo,

Ik heb zojuist even gemeten. Dit is wat ik uit mijn setje haal. Zie bijlage

De soundcard is gecalibreerd. De ECM8000 heeft een generieke cal file. Ik heb nl geen gecalibreerde meetmicrofoon.

Ik heb voor de huidige panelen gewoon rockwool gebruikt van de bouwmarkt. Geen idee of dat aan de specificaties voldoet die jij opgeeft. Waar koop je evt ander rockwool?

Ik zit zelf voor achter me nog te denken om de bank van nep leer te vervangen voor een exemplaar van stof als basstrap. Nep leert ketst alleen maar af.

De paneeltjes die ik links en rechts heb hangen bestaan uit 1 plaat rockwool met daar omheen stof. Via een latje hangt het aan de wand (er direct op).
 

Attachments

  • rewmeting_groot.jpg
    rewmeting_groot.jpg
    45 KB · Bekeken: 124
  • rewmeting_edit.jpg
    rewmeting_edit.jpg
    29,1 KB · Bekeken: 116
Laatst gewijzigd:
dat leer ketst niet echt hoor en een bank doet weinig als bas trap
goede rockwool haal je o.a. bij bouwmaat
 
Ik probeer de plaatjes nog ff ergens te hosten in een normaal leesbaar en groter formaat...
 
het is toch niet echt verkeerd .. van 30 hz tot 3k best oke hoor
in het hoog kan het wel een stuk beter maar kan ook aan je spiekers liggen.

ik zal wel iets harder opnemen. al maakt dat niet echt veel uit .
 
De grafiek ziet er inderdaad niet slecht uit, zeker niet voor een nagenoeg onbehandelde ruimte.
Heb je de smoothing wel op 1/3oct en niet per ongeluk op 1/2oct smoothing?

De dip in het hoog kan liggen aan kamfiltering die krijgt wanneer je meet met beide speakers tegelijk.
Als je het helemaal correct wilt doen, doe je altijd drie metingen; links, rechts en allebei de speakers samen.
Beide speakers samen voor de basfrequenties en de speakers apart voor (vooral) de hogere frequenties.

Van de kamfiltering die je in het hogere frequentiegebied meet, heb je bij het luisteren zelf weinig last, aangezien de afstand tussen jouw oren, anders dan bij een meetmicrofoon, zorgt dat die frequenties niet zodanig kunnen bereiken om sterk met elkaar te interferreren.

Je moet de vertikale dB as in range zo instellen dat de laagste dip en hoogste piek er net tussen past; hierdoor kun je de stappen zien van 3dB à 4dB. Ook kun je alles beneden 20Hz (in jouw geval 30Hz) buiten de grafiek laten.

Twee adressen die ik ken voor Rockwool/Isover/Prorox zijn Coolag Hamar (alleen bedrijven) en Asbipro (wel voor particulieren).
 
De dip in het hoog kan liggen aan kamfiltering die krijgt wanneer je meet met beide speakers tegelijk.

Aanvulling:
Die teruggang in het hoog kan trouwens ook liggen aan het niet goed gericht staan de monitoren.
Deze dienen zodanig gericht dat met een spiegeltje bevestigd op het front tussen tweeter en woofer, je zittend op de luisterpositie je oor kunt zien in het spiegeltje aan desbetreffende speaker.
Hiermee bepaal je ook of de speakers op de goede hoogte staan.
 
Bedankt Raphie, DRe en Jompo!

Dat spiegeltje is een goede tip. Ik heb ze volgens mij wel goed staan, maar check het nog wel even na. Ik las ook over de ecm8000 dat die sowieso in het hoog wat "lager" uitslaat.

Per speaker meten is een goede.

Even iets anders, streef je echt een complete rechte lijn na, of is een bepaalde curve met bijv smaak belangrijker?

Over de curve, ik heb 1/3 geselecteerd via het menu van REW en daarna Max uitgezoomed om zo de complete lijn te laten zien.
 
een curve is fijner, helemaal lineair is "saai" en "dun" zullen je mixen elders redelijk zwaar uit de verf komen
 
Ok, maar wat voor curve streef je dan na, of is dat per muzieksmaak zelfs verschillend?
Wat vertelt een waterfall me eigenlijk?


De speakers heb ik gecheckt en stonden gelukkig goed.
Tot op heden heb ik het op gevoel bijgesteld. Te veel hoog vind ik vermoeiend.
Enfin, hier een meting na wat eq tweaks (kleine en vrij globaal (bell)) van L en R.
 

Attachments

  • meting_2.jpg
    meting_2.jpg
    44 KB · Bekeken: 116
Ok, maar wat voor curve streef je dan na, of is dat per muzieksmaak zelfs verschillend?
Wat vertelt een waterfall me eigenlijk?


De speakers heb ik gecheckt en stonden gelukkig goed.
Tot op heden heb ik het op gevoel bijgesteld. Te veel hoog vind ik vermoeiend.
Enfin, hier een meting na wat eq tweaks (kleine en vrij globaal (bell)) van L en R.

Ik zelf heb en verkies een lineaire frequentieverloop (+/-3dB), maar zoals je ziet, prefereert Raphie een curve wat betekent dat elke engineer, binnen bepaalde marges toch, zo zijn voorkeur heeft.
Bij mij heeft het zowiezo te maken met de genre die ik produceer (Zuidamerikaans met veel puntige sforzato blazers en snijdende guira, etc.).
Als het hoog in mijn producties te vermoeiend is, wil ik het liever zelf in mijn eigen studio horen dan thuis bij de klant of bij de eventuele mastering studio. Maar dat werkt voor mij; het hoeft niet voor jou ook te gelden.

Een waterfall plot (20Hz tot 300Hz) laat jou zien hoe de (is alleen interessant voor de lage) frequenties in de tijd uitklinken/doorgalmen.
Als er een bepaalde frequentie langer doorgalmt dan de andere, dan maskeert die toon de andere frequenties en lijkt die heel aanwezig, terwijl het niet eens harder in volume hoeft te zijn dan de andere.
Het streven is hier (ook met basstrapping) om deze 'ringing' uniform te krijgen.
 
Toch het hoog eens niet gedipt ;-) Het loopt nog steeds af, maar ik heb geen referentie naar een echte studio om te weten of dit gangbaar is.

Enfin, ik heb twee representaties van de metingen bijgevoegd. Shoot ;-)
 

Attachments

  • meting_3.jpg
    meting_3.jpg
    43,1 KB · Bekeken: 118
  • meting_3b.jpg
    meting_3b.jpg
    44,4 KB · Bekeken: 117
doe je de meeting expres op een laag volume of hoort dat?
hoe ziet je waterfall plot er uit .. ben wel benieuwd.

dat het zo afloopt naar beneden is natuurlijk niet zoals het precies hoort , het kan beter. boven de 18k maakt het niet echt veel uit.
 
Niet express, maar maakt dat veel uit? Waterfall komt er aan. Zit nu ook wat te klooien met plaatsing van mijn DIY paneeltjes.
 
Het maakt wel wat uit hard of zacht .. niet zo veel maar het is volgens mij gangbaar om het op 80 of 90 te hebben. oordoppen in dus. ahh goed!!!!
 
dat weet ik ook niet . lijkt me meer een grap of niet.
 
ik heb dat ook idd wel een beetje dat het naar beneden gaat dat is niet zo erg denk ik.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2014-08-24 om 21.50.44.jpg
    Schermafbeelding 2014-08-24 om 21.50.44.jpg
    48,5 KB · Bekeken: 119
Laatst gewijzigd:
Ik denk toch dat ik het een bepaalde curve ga houden. Ook rekening houdend met de niet lineaire gevoeligheid van (o.a. :D) mijn oren.
 
Back
Top