Newbie vraag: Rekening houden met mixen tijdens componeren.

gevik

Ingeburgerd
Lid sinds
24 februari 2003
Berichten
84
Locatie
de TV doos! (NL)
Beste,

Ik ben een beginneling en als ik het goed heb begrepen moet je tijdens het "componeer" fase niet gaan spelen met effecten, delay, reverb en dergelijke. Pas als de compositie "klaar" is dan tijdens het mixen komen die ter sprake.

Mijn vraag is het volgende: Hoe moet je omgaan met synth klanken (b.v. die van Sylenth1) die alvast behoorlijk wat reverb en delay (en andere effecten) bevatten? Moet ik die specifieke tracks "bouncen" met synth effecten uitgeschakeld, dus zo "droog" mogelijk en pas tijdens het mixen die weer in het geheel toevoegen?

Ik will graag weten hoe dit in het algemeen wordt gedaan.

Dank u.
 
Ik vind het altijd wel fijn om al tijdens de compositie een beetje een beetje gevoel te hebben waar het heen gaat; ik zet mijn geluiden zoals ik ze uiteindelijk ongeveer wil hebben. Dit gebeurt tenslotte ook als je in een studio gitaar of drums opneemt. Het voordeel van vst's zoals sylenth is dat je later altijd nog dingen kan aanpassen. Je hoeft niet meteen te bouncen, zolang je computer het trekt.

Wat reverbs en dergelijke betreft; deze kan je ook op een send zetten inplaats van op de track zelf. Dit is economischer voor je cpu, en ook handig als je aan de losse track wil sleutelen.
 
Wel, ik kan je niet zeggen hoe het in het algemeen gedaan wordt, maar ik doe het zeker niet op die manier. Tijdens het "componeren" ben ik al bezig met eq, reverb, delay en andere effecten. Het groeit zo op een organische manier en ik kan me veel beter een beeld schetsen bij wat er ontbreekt of wat overbodig is in mijn tracks. Ik kan me haast niet voorstellen dat de manier die je beschrijft wordt aanbevolen (door wie eigenlijk?). Een track bestaat immers niet alleen uit uit de losse, droge sporen. Het is een geheel van compositie, mix, effecten en geluiden.

Tussentijds bouncen doe ik nooit (heel toevallig gisteren voor het eerst omdat het technisch noodzakelijk was, OK :)).

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de methodieken van anderen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zit ergens tussen deze manieren van werken. Bij de compositie wordt er volop gebruik gemaakt van effecten (wel, ook omdat voor vele geluiden de effecten een integraal deel uitmaken van de klank) en telt enkel het eindresultaat: een idee of nummer dat er mijns inzien staat.

Maar als deze fase voltooid is wordt er met een nieuw blad begonnen, de originele sporen worden een voor een opnieuw aangemaakt zonder effecten, alles krijgt een EQ behandeling, en dan worden de effecten opnieuw langzaam toegevoegd terwijl ze verfijnd worden - of er wordt een andere plugin genomen die beter klinkt.

Op deze manier wordt er een onderscheid gemaakt tussen compositie en mixen, waarbij in de compositie enkel en alleen het idee telt, en in de mix fase wordt er tijd vrijgemaakt om alle effecten (en combinaties, en volume, en panning etc...) beter te leren gebruiken. Zelf ben ik geen fan van "geluid-shopping" en heb me beperkt tot een handvol effecten (en synths), maar sta altijd versteld van de mogelijke combinaties in de mix fase.

DISCLAIMER :p: De idee om effecten weg te houden uit de compositie fase komt vooral uit productiestromingen waarbij de opname van instrumenten centraal staat - een gitaar band, doedelzak ensemble of enkele rondborstige dames die acapella gelanceerd willen worden. Kijk bijvoorbeeld naar ABBA waar de compomisten het hele nummer op piano componeerden en dit vervolgens vertaalden naar verschillende electronische en akoestische instrumenten. Je zou kunnen zeggen dat de pianoversie het lied is zonder effecten en dat het arrangement met verschillende instrumenten in feite een effect is dat teoegevoegd wordt op de originele compsitie. In pure electronische muziek is die scheidingslijn veel minder aanwezig.
 
Laatst gewijzigd:
Tja, het is persoonlijk, wat voor manier van werken je het fijnste vindt. Ik heb zelf gemerkt dat ik het prettig vind om eerst een simpele piano-plugin te pakken en daar wat ideeën mee te componeren voor ik naar allerlei fancy synths en effecten grijp. Als ik dan een iets heb om mee te werken gaan componeren en mixen weer meer door elkaar lopen, ook om te horen hoe verschillende elementen samen zo vet mogelijk kunnen klinken.
 
Beste,

Ik ben een beginneling en als ik het goed heb begrepen moet je tijdens het "componeer" fase niet gaan spelen met effecten, delay, reverb en dergelijke. Pas als de compositie "klaar" is dan tijdens het mixen komen die ter sprake.


Er is eigenlijk maar 1 regel en dat is dat er geen regels zijn in je eigen creatieve proces. Je MOET helemaal NIKS.
Je gaat vanzelf wel inzien welke beperkingen jij jezelf moet opleggen om niet geheel te verdwalen in het oerwoud van mogelijkheden. Dat is voor iedereen anders dus laat je vooral niet teveel wijsmaken in het begin zou ik zeggen.

Zelf ben ik trouwens wel zeer zuinig met reverb en delay in de componeer en tracking fase. En dan vooral bij tracks die ik zelf inspeel met keys en gitaar. Het levert bij mij beter en netter ingespeeld materiaal op; een droge sound liegt niet qua timing/groove/arrangement. Een natte sound soms wel...
 
Gewoon doen wat je leuk lijkt. In principe kun je effecten ook als instrument gebruiken. Of in ieder geval op een muzikaal interessante manier. Masteren is een ander verhaal, maar als beginneling moet je JUIST experimenteren met effecten als reverb, delay, chorus,flangers, distortion etc. En combinaties daarvan niet te vergeten. Reverb op je snaredrum met een gate er achter bv. ...
Compressors en gates zijn vaak iets lastiger te bevatten, maar ik zou niet terughoudend zijn met het gebruiken van je fx. Behalve dan comp en .limiters en andere mastering tools.
( let wel : niet iedere compressor is een mastering tool natuurlijk ).

Het hangt er ook van af wat voor muziek je wilt maken.
Als je bv trance wil maken zul je toch redelijk snel tegen het gebruik van compressors aanlopen ivm sidechaining.
Als je filmische tracks wilt maken zul je waarschijnlijk veel delay en reverbs, phasers etc. gebruiken, ga zo maar door.

Dus wat voor muziek wil je eigenlijk maken ?
 
Ik weet niet eens wat voor muziek je maakt. Techno is wat anders dan reggae.

Je voegt gevoel toe aan je compositie. Dat kan betekenen dat je een bepaald loopje door een delay laat gaan om een ander soort ritmiek te krijgen of je met reverb en panning de plaats van een geluid bepaalt (links-rechts vraag-antwoord). Dan is het onderdeel van je compositie.

Wat ook belangrijk is bij het uitmixen is dat geluiden niet bij elkaar in de weg zitten. Dus geluiden en de noten die je speelt moeten al meteen lekker klinken bij elkaar, dat moet je niet laten liggen voor tijdens de mix.
 
Sommige mensen schrijven zelfs eerst een score uit.
De vraag hangt ook af van de manier van werken, 90% van het forum hier "componeert" niet als dusdanig, maar puzzelen met samples of libraries, vooral in dance gaat het eerder vaak om de patch en mix dan om de compositie. Zou je die mensen vragen eerst eens een opzetje te maken met een piano, dan komt er niks uit de vingers. Ben je klassiek geschoold en componeer je echt, dan kan ik me voorstellen dat je effectiever bent met één voorkeursinstrument omdat je dan kan focussen op melodie en harmonie, ipv van afgeleid te worden door allerlei toeters en bellen
 
Ik maak een onderscheid tussen de effecten die belangrijk zijn voor een geluid en de effecten die belangrijk zijn voor de mix. Die belangrijk zijn voor de mix haal ik er af voor ik de eindmix maak. Verbaast me hoeveel verborgen slordigheidjes er nog tevoorschijn komen als ik dat doe. Ook heb ik daardoor de ruimte om bijv heel veel aandacht te richten op het instellen van een galm bijv, iets waar ik in de creatieve fase niet teveel door afgeleid wil worden.

Maar een effect dat echt onderdeel van een geluid is, bijv distortion, laat ik lekker zitten :)
 
Het is persoonlijk maar ik mix wel tijdens het componeren. Eerst zet ik drum en bass, die pas ik aan indien nodig (overbodige frequenties eruit halen en het volume aanpassen) en daarna de rest totdat ik vind dat de geluiden bij elkaar passen. Zo heb ik ook een idee waar het nummer naartoe gaat. Binnen een paar uurtjes, ook als het gaat om een 20 seconden demo, weet ik genoeg of het de moeite waard is of niet om verder te gaan.

1 van de 10 keer is het de moeite. Later als het nummer wat flow heeft pas ik het weer aan totdat ik tevreden ben.

En hier geldt: hou het simpel. Belangrijk voor het mixen is eq, compressor, pannings en effecten naar keuze. Voor geavanceerde techniek en afhankelijk van het genre en bronmateriaal, ook parallel compressor/sidechain (voor de punchy drum-bass gedeelte of een pad die af en toe meegaat). Volume regelen (dus niet alles even hard) en zo verder... :)
 
ik heb vol vertrouwen in mijn mede muzikanten hoor, maar jongens zoals Gloomer, zijn meer van het puzzelen en mixen en matchen met sounds dan van compositie, geeft die zelf ook aan. En dat geeft ook niks. Je kan op veel verschillende manieren muziek maken of bij elkaar sprokkelen. aan de andere kant van het spectrum staan members as Musicheaven.
Ik geef alleen aan, dat een "klassieke discussie" hier voor een deel van de leden niet relevant is. want als je werk uit bijv alleen drums of samples bestaat, dan valt er niks op een piano te "componeren"
 
Is wel ineterssant wat je zegt. Net even over nagedacht. Ik lees wat reacties (inclusief mijn eigen) die ingaan op de muziek die TS wil maken. Daarvan zou het prodcutieproces afhankelijk zijn. Maar na het lezen van je post, realiseer ik me dat het misschien wel eens andersom zou kunnen zijn. Dus dat je manier van werken bepalend is voor de muziek die je maakt... En dat zou ook betekenen dat je verschillende manieren van werken zou moeten beheersen om verschillende stijlen te kunnen maken. Hhmmm. :eureka:
 
kijk.. idd ;)

soms worden mensen heel erg goed in bepaalde zaken ,om te compenseren voor zaken die ze niet beheersen of niet het doorzettingsvermogen of interesse hebben om zich in te verdiepen
 
Ik denk dat het heel afhankelijk is van de soort muziek die je maakt. Sommige varianten (zoals elektronische muziek) zijn veel gebaseerd op sounddesign en het gebruik van effecten. Daar is er een minder duidelijke scheidslijn.
 
inderdaad
er is muziek die heeeel erg leunt op de sound. pas als die sound goed is kan je de volgende juiste elementen toevoegen. daarbij is de mix gelijk onderdeel van de muziekale essentie
als je een liedje schrijft wil je eerst een melodie, schema en tekst hebben. en dan ga je het later inkleuren

wel is het zo dat je de eerder gemaakte keuzes makkelij moet kunnen loslaten. ze moeten je niet belemmeren verderop in het poces. das vaak nog t lastigste
 
Back
Top