Nieuwe pc en eigenlijk weinig verschil met vorige in cubase 7.5

michielhemmer

Stamgast
Lid sinds
7 Maart 2003
Berichten
463
Locatie
Hillegom
Dag,

Ik ben van een quadcore met 4gig intern naar een I5 gegaan met 16gig intern en de projecten waar ik op laatst mee bezig was met mijn oude pc doen het precies het zelfde kwa prestatie van de oude pc??

Ik heb een project die het op mijn oude eigenlijk niet meer trok (stotteren op de hoogste ms van mijn soundcard instellingen (of devicesettup in cubase) en als ik die nu inlaad dan verwacht ik toch op zijn minst betere prestaties maar nee hij trekt het nog steeds niet.

Ikmoet alleen de vocalen nog opnemen maar dat gaat dus voor geen meter binnen dit project.

Ik heb een focusrite scarlett 1816 usb2.0 interface en mijn moederbord is usb 3.0 zou dat iets uit kunnen maken? Heb overal de laatste drivers van...

Bij een vriend van me waarmee ik samen werk (we wisselen de projecten vaak uit) en kwa specs dezelfde pc heeft loopt het project gewoon prima zonder kraakjes?

Iemand met enige ervaring die mij verder zou kunnen helpen?
 
ik heb zelf al veel problemen gehad met usb3
inpluggen in een usb2 poort was telkens de oplossing.
 
18i6 werkt het best als er geen andere usb apparaten aangesloten zijn op dezelfde interne usb hub. Je 18i6 op een USB(2) kaart aansluiten, en dan geen andere usb op die kaart is een goede oplossing. 3 ms Asio buffer zou zeker voldoende moeten zijn.
 
Power management settings in je BIOS en OS... kan echt enorm schelen.
Het is even spelen met de instellingen, onderstaand een quote om je op weg te helpen (niet elke instelling is niet zaligmakend / staat in elke BIOS, en over sommige valt te debatteren, maar om een indruk te geven)
Daarnaast: in de OS power management instellingen kies je voor "maximum performance" (dus geen power savings).
Check een en ander met 'n DPC latency checker (voor en na) goed met elkaar te kunnen vergelijken. http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Het verschil zal je verbazen. Je kunt me bedanken met een lekkere appeltaart... :D

For an audio PC (with little ASIO latency) you have to do some adjustments, because Core i7, i5, i3 PCs can have ASIO clicks even with little CPU usage and 25ms latency.
At least you should deactivate the following settings in you PC BIOS :

Intel EIST
Intel C State
C1E Support
Overspeed Protection
Hyperthreading
Execute Bit Support
Set Limit CPUID MaxVal to 3 (maybe not important)
Intel Virtual Tech
Intel VT-d Tech
 
ik heb zelf al veel problemen gehad met usb3
inpluggen in een usb2 poort was telkens de oplossing.


Inderdaad bekend probleem met sommige apparaten, maar ik moet wel zeggen dat mijn scarlett interface het prima doet op een usb 3 poort.
 
Heb ooit een zelfde probleem gehad toen ik van mijn oude AMD overschakelde naar Pentium 4 met hyperthreading (ondertussen heb ik al een nieuwere pc :) ).
Toen kwam ik er achter dat je in de bios hypertreading moest uitschakelen als je de pc gebruikte voor audio. Het probleem was dan ook direct opgelost.
 
P4 is 10 jaar oud, dus wat er voor toen gold geldt nu niet perse meer.

Power options in de BIOS was voor mij ook het antwoord, toen Hanz klaar was met tweaken ging Diva omlaag naar 10%.
 
P4 is 10 jaar oud, dus wat er voor toen gold geldt nu niet perse meer.

Power options in de BIOS was voor mij ook het antwoord, toen Hanz klaar was met tweaken ging Diva omlaag naar 10%.

Ik wou gewoon het belang aangeven van het tweaken! Ik dacht 10 jaar geleden ook dat ik met dat super performante systeem naar de hemel ging. Beetje zelfde situatie als de topic starter nu voor heeft!
 
Vergeet ook niet dat de performance in Cubase the performance van de ASIO driver is, en niet de CPU performance.
Dus als je een shitty driver hebt, dan kan het best zijn dat een heftigere nieuwe PC helemaal niet zo'n verschil maakt...

Dat gezegd, als je vriend dezelfde geluidskaart heeft, dan ligt het waarschijnlijk toch aan je eigen setup. Als je je buffer vergroot, maakt dat een verschil?

Mvg.

CoolRunning
 
Ik wou gewoon het belang aangeven van het tweaken!

Helemaal okee, ik hoop alleen dat de topicstarter nu niet hyperthreading gaat uitzetten want daar hebben de softwarebakkers ook weer 10 jaar aan gehad om te wennen ;)

Ik dacht 10 jaar geleden ook dat ik met dat super performante systeem naar de hemel ging. Beetje zelfde situatie als de topic starter nu voor heeft!
Heel erg vroeger ging ik omhoog van een Pentium 2-350 naar een AMD Duron op 800. Ik dacht ook helemaal binnen te zijn; erg vervelend als je Unreal Tournament dan elke keer crasht na een tijdje :P

(uiteindelijk ook "opgelost" met een nieuwere computer).
 
Power management settings in je BIOS en OS... kan echt enorm schelen.
Het is even spelen met de instellingen, onderstaand een quote om je op weg te helpen (niet elke instelling is niet zaligmakend / staat in elke BIOS, en over sommige valt te debatteren, maar om een indruk te geven)
Daarnaast: in de OS power management instellingen kies je voor "maximum performance" (dus geen power savings).
Check een en ander met 'n DPC latency checker (voor en na) goed met elkaar te kunnen vergelijken. http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Het verschil zal je verbazen. Je kunt me bedanken met een lekkere appeltaart... :D

Interessante thread!

n00b vraag: Zijn er nog nadelen aan het veranderen van deze settings, of dingen waar je op moet letten? Overbelastings/verhitting van de CPU of zo..
 
Elke stock-cooler bij een CPU moet in staat zijn de reguliere load aan te kunnen. Hij zal wel herrie maken en alsnog warm worden, maar het moet allemaal blijven draaien voorzover ik weet (mits je natuurlijk koelpasta hebt gebruikt op de juiste manier, en alles goed hebt geinstalleerd en zo).

Die powersaving is bij een desktop sowieso minder nuttig; het is niet alsof de batterij sneller leeg gaat als 'ie op volle toeren draait. Wel bij home cinema/gaming setjes - daar wil je dat alles in een kleine verpakking past en geen herrie maakt.
 
Ik heb een dell notebook die nu soms al aardig warm kan worden als ik in cubase bezig ben.
 
Top antwoorden!!..... Heb nu nog even geen tijd maar ga zeker dat van die bios uitproberen!

Ff wat extra info: vriend van me heeft een andere interface (goedkopere) dus ik dacht al dat het daar aan kon liggen. Ik heb er echt een mega cooler opzitten ter grote van een brommerblok hahaha met pasta.
Hij is echt muisstil.

Thnks en ik zal laten weten of het wat uitmaakt.
 
W.b.t het risico / waarop te letten; dit is natuurlijk niet hetzelfde als overclocken (en zelfs daar moet je je best doen om iets stuk te maken...)
Het enige wat kan gebeuren bij een minder presterende koelingsoplossing is dat deze harder moet werken / meer geluid zal produceren. Niet echt ideaal in de studio meestal.
In het geval waarin de warmte echt niet voldoende kan worden afgevoerd zal de CPU zelf gaan 'throttlen' / minder boosten (voor zover van toepassing). Dat uit zich dan in een wat lagere performance.
Ja, en je stroomverbruik zal wel wat stijgen als je power management om zeep helpt. Dus maak wat maar wat extra geld over naar die arme ijsbeertjes om het goed te maken. :D

Stock coolers zijn trouwens best verbeterd, vroeger was het echt bagger maar wat ik laatst zag bij Intel viel me heus mee. Maar het kan altijd beter natuurlijk.

Wbt hyperthreading, dat is ook weer zo'n dingetje. Hyperthreading op de P4 was een drama, totaal nutteloos.
Maar vanaf de eerste generatie i7 is er een andere implementatie, en dat kon echt schelen in benchmarks.
Lastige is dat er toch wat DAW support issues bleven toegeschoven aan HT, zover dat bijv Steinberg adviseerde het uit te schakelen (wat ik nooit heb gedaan zonder ook maar 'n centje pijn).
Overigens, of dat nog steeds is weet ik niet, ik heb maar eens een tijdje afgehaakt met het support drama / eeuwige upgrade geld gezuig van de firma Steinberg...
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top