Stereowidening en phasing

Kun je misschien een screenshot plaatsen van je correlatiemeter van je gehele mix? Ben benieuwd wat het probleem is.

Heb 2 afbeeldingen van correlation meter en spectrum analyzer. :)
Je ziet dat alles naar +1 gaat maar dat is vooral omdat de kick center staat en die gwn helemaal in fase is (mono). Als ik sounds apart ga bekijken zie je toch die fasing.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2014-06-30 om 22.36.46.jpg
    Schermafbeelding 2014-06-30 om 22.36.46.jpg
    65,3 KB · Bekeken: 118
  • Schermafbeelding 2014-06-30 om 22.37.34.png
    Schermafbeelding 2014-06-30 om 22.37.34.png
    24,3 KB · Bekeken: 123
#11: Wil ik mijn synths een iets of wat sterke feel mee geven dan moet ik wel breder gaan.
Ik begrijp best dat mono een track ook gwn sterk kan zijn maar mijn kick neemt zowat een heel spectrum in dat het nogal moeilijk is om daar nog een hele dikke lead mono op te laten spelen.

#15 Nightstorm:
Zit daar niet ook een deel van je probleem? Zoals je het zegt klinkt het alsof je een frequentie-overlap probeert op te lossen door je sound anders in het stereobeeld te plaatsen. Persoonlijk zou ik het probleem bij de bron aanpakken, zorgen dat er in het frequentiespectrum nog ruimte over is voor die dikke lead. Als je dat voor elkaar krijgt, beide elementen hun eigen ruimte, wellicht dat je synth dan minder truukjes nodig heeft om indrukwekkend over te komen?

Hier wordt een verband gezien tussen spectrale breedte van een signaal en de mate van ruimtelijkheid (correlatie). Maar dat verband bestaat niet. Daarvan kun je jezelf overtuigen aan de hand van een eenvoudige proef, hieronder.

Een geluid dat zich uitspreidt over de volle breedte van het spectrum kan heel goed zeer ruimtelijk klinken en zal dan dus ook een correlatiewaarde nul te zien geven. Groots voorbeeld hiervan is het zeer ruimtelijke geluid van de branding: een oneindig groot aantal minuscule random geluidsbronnen (waterspatten), klinkend vanaf random plaatsen in een wijd gebied, produceren een zo totaal "versplinterd" (incoherent) geluidsveld dat een stereo-microfoonopname ervan een correlatie te zien zal geven van om en nabij nul.

Dat blijkt ook uit de volgende proef:
(1) Neem een ruisgenerator en maak een opname van witte ruis op kanaal L.
(2) Neem andermaal de ruisgenerator en maak een nieuwe opname van witte ruis, nu op kanaal R.
De golfvormen van L en R zien er totaal verschillend uit, want je hebt te doen met twee verschillende runs van de ruisgenerator en dus ook twee verschillende opnamen.
(3) Check met de correlatiemeter dat de correlatie van L met R zo ongeveer gelijk is aan nul.
(4) Luister naar stereo-ruis LR. Het geluid klinkt zeer breed en ruimtelijk en lijkt afkomstig uit het hele gebied tussen de boxen. Dit is wat je noemt een "breed" geluid. (heeft dus niets te maken met de breedheid van het spectrum van een signaal!)
(5) Stuur nu eens L naar beide boxen. Het geluid klinkt nu "smal" en lijkt afkomstig uit een klein gebiedje ergens in het midden tussen de boxen. De correlatiemeter zal nu uiteraard de waarde 1 geven. (Wat je nu meet is de mate van gecorreleerdheid van een signaal met zichzelf, de zg. autocorrelatie. De autocorrelatie heeft altijd een maximumwaarde gelijk aan 1.) Tussen haakjes, als we het hebben over "correlatie", dan bedoelen we, zeker in dit geval, eigenlijk de kruiscorrelatie (cross correlation), want we vergelijken twee verschillende signalen.

Hiermee is bewezen dat een geluid met een breed spectrum ook heel "breed" kan klinken en een kruiscorrelatie nul kan hebben, want witte ruis heeft, zoals het woord wit al suggereert, net zoals wit licht, een constant spectrum, d.w.z. dat de lange-termijnverwachting (het zg. vermogensdichtheidspectrum) van witte ruis een volkomen vlakke, horizontale grafiek heeft die zich uitstrekt over de volle breedte van het spectrum. Niettemin kan de kruiscorrelatie van twee witte-ruisbronnen heel wel nul zijn.

(6) Herhaal (1) t/m (5), maar ditmaal haal je de ruis eerst door een steil banddoorlaatfilter en je neemt de output daarvan op. De kruiscorrelatie zal zeer laag blijven, zelfs als je uiterst smalle banden maakt, bijv. 20 Hz breed, waarbij je dus niets anders dan een licht flutterende sinustoon hoort. Het maakt ook niet uit op welke centerfrequentie je het filter instelt: de kruiscorrelatie tussen L en R is en blijft laag en de mate van ruimtelijkheid hoog.
Hiermee is bewezen dat een geluid met een zeer "smal" spectrum toch heel "breed" kan klinken, in de zin van ruimtelijk, en dat het dan ook een kruiscorrelatie rond nul kan opleveren.

Vuistregel: een toon-achtige synth-klank heeft altijd een lijn-vormig spectrum, maar naarmate er in de klankopwekkingsmethode meer gebuik gemaakt wordt van gerandomiseerde parameters, zullen de spectraallijnen zich meer verbreden tot spectraalpieken[/]. Die keren ook terug in de autocorrelatiefunctie. Daarmee zijn veel lagere kruiscorrelaties te bereiken en dus krijg je een meer ruimtelijk gespreide, "brede" klank. Die "breedheid" is dus puur ruimtelijk bedoeld en heeft helemaal niets te maken met de bandbreedte van het spectrum.
Zulke gerandomiseerde processen worden toegepast in phasers, chorussen e.d. en in "super saw"-achtige toongeneratoren.
 
Hier wordt een verband gezien tussen spectrale breedte van een signaal en de mate van ruimtelijkheid (correlatie). Maar dat verband bestaat niet.
Er is in zoverre een verband dat je jezelf ermee voor de gek kunt houden. Door een geluid breder te maken is 'ie voor het gehoor makkelijker te onderscheiden in de mix, waardoor de illusie ontstaat dat 'ie andere geluiden niet in de weg zit. Als je 'm dan mono gaat luisteren is het probleem van 'masking' weer even hard terug, en is de impact van je sound een stuk minder. M.i. is de manier om dat te voorkomen ervoor zorgen dat je geluid mono de gewenste impact heeft, dan is de ruimtelijkheid de kers op de taart. Andersom is naar mijn mening het recept voor een teleurstelling, er is m.i. nl. meer nodig voor een 'sterke feel' dan ruimtelijkheid.

Overigens geen commentaar op de mix van TS want die heb ik nog niet gehoord.
 
Ik kijk altijd naar wat essentieel is in mn mono mix, en wat eventueel "weg kan vallen" indien mono geluisterd. Pak de tracks van Michael jackson (album: bad) er maar eens bij. Daar zitten tracks tussen waar de percussie zo stereo is, dat het mono compleet weg valt.

Daarmee kun je dus een mix compleet sturen. En wat al genoemd is: neem tracks meerdere keren gespeeld op. Door de kleine verschillen in velocity en timing creeer je met 2 sporen een hele brede sound, die mono compleet overeind blijft.
 
In navolging van de uitstekende uiteenzettingen van, onder andere, WaveGuide7 en Pimpampeter wil ik graag mijn bijdrage leveren en aangeven dat je ook met delays ruimtelijk effect kunt creëren die wel 'mono compatible' is.
Gewoon een delayed signaal naar een bepaalde kant pannen en met korte delay time (<40ms ? ? of zo) en dan hoor je het direkte signaal verder naar de tegenovergestelde kant als de delay geduwd worden en ervaar je het geluid als in een grotere ruimte tussen de speakers. Bij bepaalde delay tijden kun je wat kamfiltering ervaren die het signaal kan kleuren, wat soms een extra dimensie kan geven aangezien dit in echte ruimtes ook voorkomt.
Voor de duidelijkheid; kamfiltering is anders dan complete fase verschuiving/omkering in dien verstande dat de eerste alleen uitdovingen en versterkingen veroorzaakt op enkele frequenties waarbij het signaal alleen kleurt maar niet verdwjjnt.

Dus d.m.v. de delay tijd bepaal je zelf of je die ruimtelijkheid wilt, mèt of zonder verkleuring.

Als je meerdere delays gebruikt, kun je complexe, zelfs realistische, ruimtes simuleren, in combinatie met het gebruik van galm waarmee je het geluid ook verder naar achteren kunt plaatsen.
 
Back
Top