Stereowidening en phasing

Aftersho-Q

Mister ''Mainstream''
Lid sinds
6 augustus 2009
Berichten
1.381
Locatie
Antwerpen
Beste SF'rs,

Dit is een probleem dat ik al langer in men hoofd heb en vaak gegoogled zonder duidelijk resultaat.

Nu, ik zou graag men sounds erg breed laten klinken. Gebruik dan ook vaak de wideness knop op de vst zelf, reverb/delay, stereo seperation, mid/side EQ en widening plugs. (Niet alles samen ofc)
Maar nu komt het probleem, als ik dan ga checken in mono of op de correlation meter dan zie ik gwn dat ik bepaalde wideness niet kan halen dmv van phasing.

Moet echt elke sound perfect in phase zijn? Want als ik mijn track vergelijk met een release dan merk ik toch vaak dat ik die breedte mis als ik hem terugschroef..

Hoop dat iemand me hier mee kan verder helpen.


Thanks alvast!!
 
Maximale stereo zonder fase problemen is 90 graden verschil. Daarbuiten cancelen ze elkaar uit bij mono samenvoeging.

Dit is het makkelijkste te bereiken door 2 dezelfde onafhankelijk van elkaar oscilators lopende synths te pakken en die hard links hard rechts te pannen. Heb je te maken met een synthtype wat toevallig gelijk loopt (zoals wavetable array synths die net doen als ze nep VA zijn) dan kan je 1 ervan ietsje detunen te opzichte van de andere waardoor de fase altijd anders is. Reason's Thor bijvoorbeeld werkt zo (multi osc). Maar pak een sylenth1 en pan 2 osc's hard links rechts dan heb je de basis al.

Wat je tegenwoordig hoort is dat de synths nog verder uit elkaar getrokken worden met stereo imager etc. Dit kan je zelf ook doen door bv de 90 graden synths met side EQ op te peppen in het hoog.

Ik doe die truc soms met mastering als een synth of reverb ambience te ver weggestopt zit en ik via de sides toch wat extra signaal kan terugschroeven in het geheel. Niet ideaal, maar het werkt.

Maargoed, das allemaal theorie, de praktijk moet je zelf uitvogelen.
Beste is A/B tests doen met je favourite tracks waarvan je de solo synth break loopt.
Hou je meters bij de hand zodat je kan zien welke frequenties in welke gebied wat extra kunnen gebruiken.
Dus een spectrum analyzer en een fase coorelation meter op z'n minst. En een solo mid/side functie om het te horen, want meters laten niet alles zien.
Welke reverb je gebruikt en hoe is natuurlijk ook essentieel (zelfde verhaal als met synths).
 
Google op MS stereo. opname !!!
 
Het probleem is dat ik men sounds niet breed genoeg krijg zonder phasing problemen.
Zal vanavond of morgen wel eens een voorbeeld posten.

Thanks Niel voor je uitleg maar de theorie er rond begrijp ik wel. :)
Praktijk laat soms alleen afweten.
 
Iets zegt me dat het verschil wat jij hoort tussen jouw track en een release óók te maken heeft met hoe ze bij die release, tot die breedte zijn gekomen ; via widening tools of door goede hardwaretools en mixing trucken. De stereo-widening tools vind ik verder 'verslavend' en tricky, een stap terug van die breedte voelt doorgaans zo kaal.. het blijft verder psuedo-wijd, het is niet écht wijd vanwege de manier van opnemen of pannen e.d. (Zoals idd de Mid-Side manier van opnemen/processen)

Die studio's hebben gewoon goede tools (en mensen) die alles netjes binnen de lijntjes kunnen houden, op het randje, maar binnen de lijntjes.. denk ik :P zit er ook weleens mee te tobbe, meestal laat ik het maar achterwege
 
lees je eens in over LRC mixing. veel beter dan al die phasing plugins die alles alleen maar vissekom hol maken en in mono nergens meer naar klinken
 
en luister eens naar pet sounds van de beach boys bv om te horen hoe goed en vet mono kan klinken als het goed afgemixt is
 
en luister eens naar pet sounds van de beach boys bv om te horen hoe goed en vet mono kan klinken als het goed afgemixt is



In mono tracks zit soms veel meer "directe" energie heb ik het idee. To the point.
Is het dan dus waar dat de ultra-wide songs van nu slappe hap zijn? :D
 
Wil ik mijn synths een iets of wat sterke feel mee geven dan moet ik wel breder gaan.
Ik begrijp best dat mono een track ook gwn sterk kan zijn maar mijn kick neemt zowat een heel spectrum in dat het nogal moeilijk is om daar nog een hele dikke lead mono op te laten spelen. :)
 
Ik zat wat te geinen! ;)

Uiteraard is de mono variant niet altijd handy.. Maar om het wide effect echt goed te krijgen, das een lastig dingetje.
 
je zou eens SPL vitaliser stereo product kunnen proberen in een winkel. maar het moet je liggen. Je bent ook maar pas bezig met deze dingen anders had je wel en en ander geweten. in combi met techniek.
 
Wil ik mijn synths een iets of wat sterke feel mee geven dan moet ik wel breder gaan.
Ik begrijp best dat mono een track ook gwn sterk kan zijn maar mijn kick neemt zowat een heel spectrum in dat het nogal moeilijk is om daar nog een hele dikke lead mono op te laten spelen. :)
Zit daar niet ook een deel van je probleem? Zoals je het zegt klinkt het alsof je een frequentie-overlap probeert op te lossen door je sound anders in het stereobeeld te plaatsen. Persoonlijk zou ik het probleem bij de bron aanpakken, zorgen dat er in het frequentiespectrum nog ruimte over is voor die dikke lead. Als je dat voor elkaar krijgt, beide elementen hun eigen ruimte, wellicht dat je synth dan minder truukjes nodig heeft om indrukwekkend over te komen?

Als je kick zoveel ruimte inneemt, vermoed ik dat je die eerst maakt en daarna pas aan je lead begint? Zo ja, probeer het eens andersom: maak eens een mooie dikke lead en ga daar een kick bij maken, het zal je misschien verbazen hoeveel ruimte je nog over hebt om een heerlijk agressieve en volle kick te maken :)
 
Zit daar niet ook een deel van je probleem? Zoals je het zegt klinkt het alsof je een frequentie-overlap probeert op te lossen door je sound anders in het stereobeeld te plaatsen. Persoonlijk zou ik het probleem bij de bron aanpakken, zorgen dat er in het frequentiespectrum nog ruimte over is voor die dikke lead. Als je dat voor elkaar krijgt, beide elementen hun eigen ruimte, wellicht dat je synth dan minder truukjes nodig heeft om indrukwekkend over te komen?

Als je kick zoveel ruimte inneemt, vermoed ik dat je die eerst maakt en daarna pas aan je lead begint? Zo ja, probeer het eens andersom: maak eens een mooie dikke lead en ga daar een kick bij maken, het zal je misschien verbazen hoeveel ruimte je nog over hebt om een heerlijk agressieve en volle kick te maken :)

Ik maak men kicks altijd in aparte projectfiles. Vooral ook omdat ik die in Logic maak en sequence in Cubase. :)

Ff een voorbeeldje van wat "mijn" sound is.
https://soundcloud.com/eden-fear/eden-fear-tba

Ik heb echt het idee dat ik meer uit die synths kan halen qua dikte/breedte.
 
haal wat / eq wat uit de basdrum, snijden dus , maak ruimte. die lead hoeft niet zo laag, die basdrum mag misschien best wat ruimte geven in het mid en hoog , zoiets ?
klinkt trouwens best al aardig hoor de mixen, wel inderdaad alles vol. probeer eens wat grafische eq's ( in mono ) en durf te snijden, eventueel met een parametrische wat accentjes benadrukken om het karakter te behoudens
 
Back
Top