Mixen in MONO

divinio

Starting Up...
Lid sinds
4 Maart 2004
Berichten
1.333
Locatie
Chiang Mai
Meerdere websites spreken over mixen in mono. Zo kan je beter EQn enz.

Vandaag voor de eerste keer even een mono gemaakt van de master track in Ableton.

Zodra de mono aan staat, verdwijnt mijn bass volledig. Hoor er niets meer van. Alle andere sporen blijf je horen maar in mono natuurlijk.

Is dit het zogenaamde phasing? Voor mij is dit een spook waar vaak over gesproken wordt en dat ik in theorie wel snap maar als ik muziek maak weet ik niet naar wat ik moet zoeken of wat ik moet horen.

Als het dit niet is dan graag wat het wel is :)

Oh ja de bass komt uit de Pro53 van Massive
 
Het komt door de Q1 EQ plugin van Waves.

Daar had ik bij Phase op min gezet omdat ik vond dat dit er dan meer uit stak t.o.v. de andere muziek.

Maar als ik dan de master op mono zet, verdwijnt die hele bass.
 
Ik druk wel regelmatig mn "mono" knop in op de desk, maar nooit voor lange tijd. Enkel om dit dus te checken, wat je beschrijft.
 
Bassen en stereo is sowieso oppassen, het laagste deel (dat je vooral "voelt") zou ik sowieso mono houden, daarboven kun je wel met stereo werken. Ik ben er altijd wel voorstander van om de bron stereo te maken, dit kun je dan evt met plugins benadrukken, maar een stereo-effect bereiken door een plugin (reverbs ed daargelaten, bedoel echt insert fx) dat is mij altijd wat kunst- en vliegwerk.

Het is me niet helemaal duidelijk of je nu met de Massive of Pro-53 werkt, maar indien Massive: unison stereo spread werkt heel fijn. Dit werkt uiteraard alleen als je unison aanzet, maar er is meer mee aan de hand. Je moet nl ook nog zorgen dat die stemmen van elkaar verschillen voor de stereo spread effect heeft, bijv door detune. Wanneer je echter je oscillators free running hebt, kan dat een heel instabiel geluid opleveren, waarbij soms één kanaal bijna wegvalt. Voor stabiele bass-sounds zet ik dus altijd de osc retrig aan, alleen klinkt dan een detune voor geen meter. Wat ik dus doe is heel subtiel de wavetable positie stereo spreiden over de verschillende stemmen, waardoor ik een heel stabiele stereosound krijg die mono ook nog prima overeind blijft.
 
bas gewoon mono houden
ook nietmbv die eq plugin een spacyeffect proberen te geven
waves mono eq in plaats daarvan gebruiken
 
Stom, het eerste deel van m'n verhaal over Massive klopt niet, maar dat kan ik niet meer wijzigen. Nou ja maakt niet zoveel uit en was toch geen rechtstreeks antwoord op de vraag van TS.

Chorus als insert zou ik ook niet doen, maar via een send en de return door een highpassfilter moet wel kunnen vind ik. Zou zorgen dat je de harmonischen van je basgeluid apart kunt bewerken, hetzij door met layers te werken of je geluid te splitten. De harmonischen boven de 250 hz oid kun je dan wel stereo maken.
 
Laatst gewijzigd:
Zelf luister ik af en toe mijn trackjes wel in mono. Ook weleens op't luidsprekertje van m'n mobieltje..
Het blijft soms behelpen ondanks alle nieuwe ontwikkelingen.. :-P
 
Waarschijnlijk doet iets ergens bijvoorbeeld L = -15, R = +15. Als je dan L + R doet door mono te schakelen heb je dus -15 + +15 = 0

Zo iets is het denk ik. Snap?
 
Mooi :)

Een JX3P doet dat geloof ik ook met het stereo signaal. Als je de R out ook pakt, dan lijkt het dikker, maar die andere kant staat de fase andersom. Das heel raar in je mix, vooral als je je pan recht zet.
 
Mooi :)

Een JX3P doet dat geloof ik ook met het stereo signaal. Als je de R out ook pakt, dan lijkt het dikker, maar die andere kant staat de fase andersom. Das heel raar in je mix, vooral als je je pan recht zet.

Volgens mij niet? Het chorus is stereo, niet het normale signaal. Heb wel eens wat van die oude Duitse digitale effecten gehad die dat soort trucs deden.
 
Er bestaat voor monobassen en faseproblemen een speciale tool van Brainworx: http://www.brainworx-music.de/en/plugins/bx_control_v2

Toevallig heb ik die net deze week gekocht om de problemen die je beschrijft te vermijden. Beter is natuurlijk om überhaupt geen faseprobleem te introduceren met die EQ. Omdat ik er zelf niet veel verstand van heb, leek deze plugin me ideaal. Hij geeft je de mogelijkheid lage frequenties mono te maken en er zit een meter op die aangeeft of er een faseprobleem is of niet. Deze maand (nog 2 dagen dus!) in de aanbieding, o.a. bij plugindiscounts.com.
 
alles wat mono ''hoort'' in een track of muziek mono houden (drums, bassline) maar percussie en hats of vocals l/r pannen schuif ik altijd wel een beetje mee om de boel wat breder te maken en vooral wat variatie. de synths en de rondzingende toestanden is waar je vaak het stereobeeld mee creert, de basis moet solide en direct zijn. (mijns inziens)
 
alles wat mono ''hoort'' in een track of muziek mono houden (drums, bassline) maar percussie en hats of vocals l/r pannen schuif ik altijd wel een beetje mee om de boel wat breder te maken en vooral wat variatie. de synths en de rondzingende toestanden is waar je vaak het stereobeeld mee creert, de basis moet solide en direct zijn. (mijns inziens)
Dat ligt maar net aan de stijl vind ik. In sommige vormen van dubstep en drum 'n bass bijv. is de baslijn ook de lead, als je 'm dan helemaal mono houdt dan heb je vrij karig materiaal om je stereobeeld mee vorm te geven.
 
klopt, het is ook niet zo dat je perse op dit soort dingen moet staren, je moet ook het experiment aan kunnen gaan..als een bassline stereo te gek klinkt en dik in de mix kan liggen zeg ik doen.. op een gegeven moment kom je misschien wel in de war of in de kluts met allerlei elementen die wel of niet goed klinken je mag je alles weer omgooien omdat je stereobeeld heel vaag en ongedefinieerd klinkt (vandaar dat we vaak ook 20 mixen van 1 track hebben hehe)

Dat ligt maar net aan de stijl vind ik. In sommige vormen van dubstep en drum 'n bass bijv. is de baslijn ook de lead, als je 'm dan helemaal mono houdt dan heb je vrij karig materiaal om je stereobeeld mee vorm te geven.
 
Back
Top