Overlappende samples, wie kan mij helpen?

Tinus_89

Ingeburgerd
Lid sinds
21 januari 2014
Berichten
47
Hoi mensen, zit al ruime tijd met een probleem. Ik laad een sample in de FL Sampler, zet de volume envelope als volgt. Attack dicht, decay dicht, sustain helemaal open en de release dicht.
Normaal komen me samples bij het afspelen op ze hoogst bij de -8db. Maar op de een of andere manier overlappen ze elkaar een klein stukje en krijg ik vreemde pieken. Als ik het bpm opvoer (ben van de wat snellere muziek) piekt het volume al rond de -6 / -5.

Ik snap niet wat hier mis gaat, heb dit probleem eigenlijk pas sinds ik op een laptop werk met windows 8. O en foutieve plugins lijken me ook sterk, het gebeurt ook met samples die niet van mezelf zijn.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Of wat ik fout doe?
 
Nee ik maak anders wel even een screenshot of zet er een loopje bij. Maar zoals de envelope staat nu zou die toch niet mogen overlappen? Of mis ik iets

edit: de grote pieken in de smexoscope is het stukje waar het overlapt.
 

Attachments

  • envelope.png
    envelope.png
    39,8 KB · Bekeken: 119
  • pieken.jpg
    pieken.jpg
    26,1 KB · Bekeken: 118
Het kan zijn dat je na de overstap Win8 bepaalde defaults mist, zegmaar het plekje wat FruityLoops gebruikt om (jouw) defaults vandaan te halen is veranderd.

Zijn het "Pre-Win8" projecten die je opent en nu zijn vernacheld? Hoe zit het met de andere Envelope settings? De delay? de hold?

Heb je gekeken hoe de "Cut itsself" instelling staat? (rechtermuisklik op het Channel blokje in patternview, kijk of cut itsself staat aangevinkt)
Misschien is dat een van de defaults die nu vernacheld is sinds Win8, je weet het maar nooit

Aangezien je het ook hebt over overlappen, vermoed ik dat "cut itsself" uit staat.

Probeer alle settings even na te lopen en houdt het voor de test simpel, nieuw project met niet meer als 2/3 samples, met een oud project bestaande uit 30+ kanalen is het moeilijk te overzien waar wat fout gaat.
 
Laatst gewijzigd:
Ik bedoel dat normaal als ik een sample zonder fx en de juiste envelope instellingen inlaad, de sample altijd precies op -8 db piekt. Ja mischien een beetje warrig... Alle projecten zijn in windows 8 gemaakt. Enig idee waar deze windows 8 defaults staan? Windows 8 is voor mij nog steeds een doolhof.
 
Geen idee, het defaults verhaal is een wilde gok (nog nergens op gebaseerd :) )

En het "Cut itsself" vinkje op het kanaal in Pattern View? Hoe staat die?

Ik weet ook van Fruityloops dat standaard altijd een limiter aan staat op de eindbus, kan dat het nog zijn? als je het over volumes hebt, overlaps is een ander verhaal
 
Cut itself al geprobeerd, en ik heb nooit een limiter op me master staan. Polyphone op 1 en Mono ook al geprobeerd. Maar nergens verschil. Het is net of de attack van de kick omhoog word geduwd door de staart van de laatste kick.
 
pfoeh dan wordt het lastig zo te beoordelen.. maar ik zie in je screenshot een sample van 6 kicks achter elkaar.
Is dat dan de sample waar je mee werkt, of het resultaat van wat je hebt gesequenced met de Pattern Sequencer?

Misschien staat het "normalise" vinkje aan in Channel Settings op de SMP tab? om alle samples even hard te maken?

Ik vind toch dat de envelope van je plaatje er vreemd uit ziet... wat gebeurt er als je het vinkje bij "Time" uitzet?
 
Heeft je sampler een instelmogelijkheid voor polyfonie?
Zo ja:
Stel eens in op monofoon, dan kan je nooit meer dan 1 sample tegelijk horen.
 
Loop setting staat af? Zoniet moet je dat bij sample properties afzetten. Sommige samples hebben als eigenschap dat ze in je DAW als loop blijven spelen zodra ze 1 keer worden afgespeeld. Kan inderdaad niet echt handig zijn als je meer controle wilt over die loop.

Bij de volume envelope kan je trouwens best idd alles dichtdraaien, maar ipv sustain de hold-functie helemaal opendraaien. Als je dan de sample naar je piano roll stuurt, speelt de sample alleen maar even lang af als je groene balkje in de piano roll lang is. Bij percussie doe ik dit altijd, dan heb je die overlappingen niet voor.
 
Okee heb een betere bijlage toegevoegd van de instellingen, en waar ik tegen aan loop. Heb echt al van alles geprobeerd en het is echt onwijs frustrerend.
 

Attachments

  • envelope.png
    envelope.png
    104,5 KB · Bekeken: 116
  • pieken.png
    pieken.png
    79,2 KB · Bekeken: 118
Doe polyfonie op 1 zetten heeft dus niet geholpen?


Wat je ook nog kan proberen is:
De attack niet op 0 zetten maar een klein beetje trager zetten zodat je de eerste pieken van je sample op 0dB hebt.
 
De polyphonie op 1 zetten al geprobeerd, vreemd genoeg slaat die dan om de sample de sample erna over.

De attack een klein stukje open werkt. Maar dat is niet wat ik wil. Kortere piano noten intekenen werkt ook. De piano noten overlappen elkaar trouwens ook niet.

Maar ik ben niet beter gewend dat een simpele volume envelope gewoon hoort te werken. Of is dit niet altijd het geval?
 
Ik boom misschien een beetje door op mijn oorspronkelijke idee en als ik het mis heb is dat misschien irritant,
maar ik ben er nog niet helemaal klaar mee dus vandaar :)

Als je polyfone instelling heb kan je sample overlappen als je nootlengte korter is dan je sample en je hem dus re-triggered.
Dit moet verdwijnen als je de polyfonie op 1 zet of als je de note lengte korter maakt.
(met de adrs insttellingen die jij beschrijft: A-0, D-0, S-10 en R-0).

Als het ni verdwijnt kant het zijn dat de sample niet retriggered wordt voordat deze is uitgeklonken. Dit kan een aparte instelling zijn, maar zou ook de release knop kunnen zijn. Als de tweede optie geldt zou het probleem met jouw instellingen al niet moeten bestaan. Maar dan blijft de vraag over: hoe komt het dat de tweede sample wordt overgeslagen als de polyfonie op 1 staat?
Dit lijkt te wijzen op de eerste optie die ik in het begin van deze alinea noem.

Misschien kan je wat vinden in die richting?
 
Ik ben blij dat er iemand mee denkt:)

Maar als ik de noot lengte korter maak, en de polyphonie wel of niet op 1 zet. Is het probleem verholpen. Dit is eigenlijk hoe ik het doe sinds ik weer bezig ben.

Maar uiteindelijk is dit toch niet de manier? De ADSR instelllingen zoals in het voorbeeld zouden toch voldoende moeten zijn?
Het is net alsof er een klein stukje release openstaat terwijl die gewoon dicht zit
 
Volgens mij is het zo dat als je de polyfonie open zet je meerdere samples kan spelen op 1 kanaal.
Dat betekent dat alle samples netjes uitspelen.
Dat is handig als je verschillende noten speelt want dan klinken alle noten netjes uit.
Maar da gebeurt ook als je dezelfde noot snel achter elkaar speelt.
Dan klinkt de noot dus twee keer over elkaar heen.
Wellicht komt daar je volume-piek vandaan.

Jouw laatste opmerking over de ADSR instellingen blijft met mijn uitleg hierboven nog wel overeind.
Ik zou zo 1 2 , 3 niet weten waarom dit probleem niet is opgelost met jouw benadering.
Ik zou inderdaad ook denken dat de ADSR helemaal dicht is op het moment dat je de toets loslaat en dus is de sample uitgedoofd voordat de nieuwe sample weer speelt.
 
Met mijn benadering is het probleem wel opgelost, maar het probleem zit hem precies in wat jij zegt. Met deze ADSR instellingen zou die bij het loslaten van de toets toch gewoon moeten uitdoven inplaats van nog een paar honderste seconde te overlappen?

Heb ondertussen ook al heel wat gegoogled, maar vind niks wat op mijn probleem lijkt.
Heb voorheen op windows XP gewerkt met Fl Studio 9. Overgestapt naar windows 8 en de update naar FL Studio 11 gedaan. En sinds dien komt dit steeds voor.

Anders leg ik me er wel bij neer en teken ik de noten korter in, maar het blijft frustrerend.
 
Ik snap het punt denk ik , maar ik vrees dat dit probleem op een gebied ligt waar ik niet veel van weet.
Als je er ooi uitkomt ben ik er benieuwd naar de oplossing!

succes;)
 
staat er niet een accent open van een andere track die gelinkt is aan die track. bijvoorbeeld van een sidechain data.
 
Back
Top