Live drums opnemen, iemand tips?

liquidthrust

Onverbloemd
Lid sinds
13 februari 2010
Berichten
3.652
Locatie
Antwerpen
Ik zou live drums willen opnemen ipv een drum machine voor de verandering. Dit is niet al te goedkoop. Ik wil vooral het accent leggen op de kick. Omdat het geld niet op mijn rug groeit dacht ik aan opnemen met 2 microfoons. Eentje aan de kick drum, en de andere in het midden van het drumstel. Dan kunnen ze allebei naar elk hun preamp (omdat ik maar twee kanalen heb). Valt dit te doen? Ga dan ook zelf drummen, maar vrij standaard 4/4 drum tracks. Word geen prog metal ofzo. Kwestie van wat leven erin te pompen. :) Dus dan heb ik wel geen overheads wat betreft stereo. Wat betreft de kamer, het is een gewone kamer van 5 op 5 meter met voldoende bass traps. Reverb kan ik nog altijd faken.
 
ik heb er ook niet veel ervaring mee, behalve met 2 mics. dat is wel weinig.
je zou mic 2 ergens boven het drumstel kunnen hangen.. 3 of meer mics is beter, 2 overhead en 1 basedrum via een mixertje waar je ze kunt eq'en en pannen..

en zoeken naar de juiste plaatsing qua sound, dat hangt denk ik weer van het type microfoon af.
een intensief maar leuk experiment

misschien kunnen ze je op een drummers forum beter helpen
 
Een condensator bovenaan hangen en een Beta 52 van Shure voor de kick zal je wel al wat geven.
Een noise gate op de kick is ook aan te raden.
Niet direkt nodig op de overhead daar deze toch alles opvangt en de kick de eventuele gate voor de overhead zal opengooien.
Een boundary microphone wordt nu en dan ook gebruikt en geeft soms verrassende resultaten.
Veel hangt af van de plaatsing van de micro's.
Je kan meer info vinden op www.homerecording.be ;)

Cheers,
Exo. :mega:
 
Over het goed recorden van drums is ontiegelijk veel geschreven. De kick isoleren is sowieso wenselijk, maar hetzelfde geldt voor de snare. De laatste keer dat wij hebben opgenomen kwam er een hele batterij aan mics en preamps aan te pas.