Live drums opnemen, iemand tips?

liquidthrust

Onverbloemd
Lid sinds
13 februari 2010
Berichten
3.652
Locatie
Antwerpen
Ik zou live drums willen opnemen ipv een drum machine voor de verandering. Dit is niet al te goedkoop. Ik wil vooral het accent leggen op de kick. Omdat het geld niet op mijn rug groeit dacht ik aan opnemen met 2 microfoons. Eentje aan de kick drum, en de andere in het midden van het drumstel. Dan kunnen ze allebei naar elk hun preamp (omdat ik maar twee kanalen heb). Valt dit te doen? Ga dan ook zelf drummen, maar vrij standaard 4/4 drum tracks. Word geen prog metal ofzo. Kwestie van wat leven erin te pompen. :) Dus dan heb ik wel geen overheads wat betreft stereo. Wat betreft de kamer, het is een gewone kamer van 5 op 5 meter met voldoende bass traps. Reverb kan ik nog altijd faken.
 
ik heb er ook niet veel ervaring mee, behalve met 2 mics. dat is wel weinig.
je zou mic 2 ergens boven het drumstel kunnen hangen.. 3 of meer mics is beter, 2 overhead en 1 basedrum via een mixertje waar je ze kunt eq'en en pannen..

en zoeken naar de juiste plaatsing qua sound, dat hangt denk ik weer van het type microfoon af.
een intensief maar leuk experiment

misschien kunnen ze je op een drummers forum beter helpen
 
Een condensator bovenaan hangen en een Beta 52 van Shure voor de kick zal je wel al wat geven.
Een noise gate op de kick is ook aan te raden.
Niet direkt nodig op de overhead daar deze toch alles opvangt en de kick de eventuele gate voor de overhead zal opengooien.
Een boundary microphone wordt nu en dan ook gebruikt en geeft soms verrassende resultaten.
Veel hangt af van de plaatsing van de micro's.
Je kan meer info vinden op www.homerecording.be ;)

Cheers,
Exo. :mega:
 
Over het goed recorden van drums is ontiegelijk veel geschreven. De kick isoleren is sowieso wenselijk, maar hetzelfde geldt voor de snare. De laatste keer dat wij hebben opgenomen kwam er een hele batterij aan mics en preamps aan te pas.
Ik zou een aparte kickdrum mic gebruiken. Voor de snare is een doodgewone sm57 heel geschikt. Maar dan nog is het een heel gemier met plaatsing, afstand, richting, voorversterking, etc.

Een heel alternatief plan zou kunnen zijn om je partijen in te spelen op een digitale kit (bv. een TD-20) en daarna een sample library te gebruiken. Scheelt een hoop processing. Wie weet kun je zo'n ding een tijdje huren of lenen of zo.

Een andere suggestie is om kick, snare en toms op aparte sporen/tracks op te nemen en daarna te bewerken met Trigger, een drum replacement tool. Die kan het filteren, omzetten naar midi en vervangen door een sample, waarbij je de live feel behoudt.
 
De eerste 6 platen van The Beatles zijn ook met 2 mics opgenomen, dus het kan zeker. :-) Een overhead + kick mic. Probeer met de overheadmic de kit zo gebalanceerd mogelijk te laten klinken. De mic "over the shoulder" plaatsen is vaak een fijne plek voor een mono overhead. Zo kan je met de hoek van de mic ook de cymbals harder of zachter in de balans krijgen. Dan dan de kickmic erbij mixen naar smaak.
 
Ik zou eigenlijk voor 3 gaan. 1 achter de base drum en 2 overheads achter de drummer naar de snair en floor tom gericht. (in mijn ervaring pak je op deze manier t beste de snair op zonder extra microfoons)
2 overheads voor de drummer, boven de bekkens, zou ook kunnen. Maar dat hangt af van hoe t drumstel is opgezet.

Basedrum mic is niet al te duur, ik heb er zelf 1 van Superlux. Erg goedkoop, maar gets the job done ;).
Overheads is een ander verhaal... Deze bepalen hoe je drums uiteindelijk klinken op de opname. (trust me, goedkope berhinger overheads zijn niet echt geweldig :P...)
Ik zou dus iig voor goeie overheads gaan.

Verder met de plaatsing van de mics is t vooral een kwestie van experimenteren. t type drumstel, ruimte, microfoons, drum kit opstelling, enz... zijn allemaal een erg grote invloed op t geluid, dus soms werkt de ene opstelling beter dan de ander.
 
als ik drums opneem gebruik ik meestal vier microfoons, soms zes.

1. kick mic (noise gate, eq, soms compressie)
2. snare, sm57 oid. (compressie, eq)
3+4 overheads, oktava, km84, ribbon (eq)
extra: 5+6 room mics, warm klinkende mics (eq, veel/weinig compressie)

plaatsing van de overheads is cruciaal. een recorderman of Glyn Johns setup gebruik ik het vaakste.
ORTF of Blumlein (ribbons!) werkt ook goed.

begin met de overheads, mix de rest er daarna bij. compressie op de drum mix: probeer!
 
snare bottom erbij doe ik eigenlijk nooit, behalve als er een echt stevige snare gewenst is.
met één snare mic doe ik altijd de top.
 
SM7B op de snare, probeer ook eens direct op de zijkant gericht met een sm57beta. Of met een leuke ribbon (ja kan best, mist goed gepositioneerd)
Bottem kan leuk zijn, akg 414 bv.
Kick beta 52, md 421 erbij voor wat click of een driver voor wat meer oempf (bijvoorbeeld in een hoek)
ribbons als overheads (coles..) of 414 of 451 (of als je geld hebt neumann U47 fet)
md421 toms, sm7b floor tom...

Probeer eens een room mic: bv een sm58 ergens op de vloer links of rechts of midden met wat afstand voor de kick. Of een paar extra room mics, stereo hoog in de hoeken voor wat oempf. Of maak een kickdrum tunnel... Of disco mic positie.

Of gewoon Glenn johns (m'n favo) met goeie overheads.....

Google maar eens, er zijn echt duizend en een mogelijkheden.
 
leuke tip voor de variatie in reacties: ik zou het zo doen:

neem eerst een goede mic en probeer daarmee een goede opname te krijgen.
luister vooral hoe de klank, de ambient en de mix/verhouding van kick, snare, enzvoort veranderd door plaatsing en het richten van de mic. mic heel hoog, heel, laag, verder weg, dichtbij. het zou zelfs kunnen zijn dat je ineens denkt: dit is al ok!
als je dit doet, dan leer je namelijk in een klap hoe je ruimte klinkt en werkt..hoe plaatsing en richten werkt. en daar gaat het uiteindelijk toch om bij mics. leren er mee om te gaan in de praktijk.
misschien vind je wel een positie war alles goed te horen is behalve de kick of snare, dan kan je die dus een steun-microfoon geven.
of besluit je dat je nog een derde mic nodig hebt....proefondervindelijk kom je er wel!

volgende leerstap is stereo opname. twee (ongeveer) dezelfde mics zijn nodig.
plaats ze eerst boven het drumstel....met AB opstelling en dan XY.....stoei met de hoogte en plaatsing t.o.v. het drumstel....ook leuk om te proberen: de mics ongeveer bij de oren van de drummer.
en plaats ze een keer verder weg van het drumstel voor stereo met veel ambient.

op deze manier weet en leer je wat het allemaal doet en kan je je eigen idee vormen over hoe je het wilt doen. het kan met een mic, maar ook met 4000 mics! :-)
 
Bedankt voor de reacties, ga het allemaal effe verwerken!

Tis maar wat je wil bereiken natuurlijk. Wil je een room sound of wil zoveel mogelijk geisoleerde sounds? Benadering is dan heel anders.

Ik wil vooral geïsoleerde sounds, met prominente kick en snare. Met 4 degelijke mics moet het wel te doen zijn denk ik. Ik wil voornamelijk natuurlijk dat de drums deftig in de mix passen, dus met een goed stereo beeld. Die overheads zijn dan wel belangrijk denk ik. Waarschijnlijk komt er compressie bij kijken op de kick en snare. Als ik mn drums op een houten platform zet, heeft dat effect op de sound? Tape maakt alles ook goed dik, maar ik heb geen multitrack.. M'n studio is niet al te groot, 5 op 5 dus, ga ik baffles nodig hebben? Kwestie van alles te isloren.

Een voorbeeldje, dit zou ideaal zijn:
 

Attachments

  • DRUMS.mp3
    402,9 KB · Bekeken: 130
Laatst gewijzigd:
dan heb je inderdaad 4 mics nodig.

niets zo leuk en verwonderlijk als het opnemen van drums. vooral als je op je koptelefoon voor het eerst hoort hoe mooi dat binnen kan komen als een groot levend stereo geluidswezen!


:mexico:
 
Probeer ook eens een AB-opstelling 1.5 a 2m van de kit af, op omgeveer 1 m hoogte. Geeft een old school sound met wat compressor.


is dit bedoeld als overhead inclusief ambient? en verder geen steunmics erbij?
over welke olt skoel sauwnt heb je het precies?
 
Beetje simpele tip, maar wel effectief denk ik.

Toen ik net begon met drums opnemen had ik heel weinig (goede) MIC's.. om dat probleem te overkomen speelde ik gewoon eerst de kick track in, dan de snare track, enz. afhankelijk wat ik ging doen (sequenced drums / live drums) nam ik losse opnames op of speelde ik de track in.
De opname maakte ik zo lang als mogelijk, tot je vrijwel niet meer hoort dat er wordt gelooped (en dat is al snel, na 8 maten vind ik het heel knap als je het hoort)

Zo had ik alles geisoleerd, kon ik maximaal ploeteren per drum-onderdeel om het juiste geluid te krijgen.

Nadeel, natuurlijk, de groove/feel van het spelen op complete drumset heb je niet, dat kan ook in je voordeel werken als je geen drummer bent.
Voordeel dus, als je geen drummer bent, kan je maximaal je best doen per onderdeel. omdat je geisoleerde opnames heb kan je nog aardig wat eraan sleutelen achteraf. Bijkomend voordeel, je leert zo goed de verschillende drumonderdelen te onderscheiden en hoe grooves in elkaar passen.. omdat je zo per onderdeel bezig bent.

Je zal er dan bij deze manier wel rekening mee moeten houden, dat er geen situaties ontstaan die onspeelbaar zijn alsin handen-tekort.. al zal je ook hier behoorlijk drum-onderlegd zijn als je dat kan horen

Ik had 3 mics, 2 voor direct en 1 room. Voor de kick een Heil PR-40 en voor snare een SM57 en room een rode NT2a. De Heil is volgens mij nie zo heel bekend, zoek 'm maar eens op.. super vlak frequentie-response voor heerlijk vol laag, sommigen prefereren deze boven de grensvlak MIc's en de Beta's vanwege deze response. Ik heb geen ervaring/referentie met andere kick mic's maar weet wel hoe laag deze gaat.. helaas niet al te goedkoop voor een dynamische mic, en 2e hands zie ik hem zelden.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top