Help: Potmeter JP8080 vervangen

Eurynom3

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2009
Berichten
2.320
Locatie
Katwijk
De potmeter van de main volume werkt niet helemaal lekker. Deze moet ik dus vervangen. Ik ben nieuw met solderen. Heb mn eerste soldeersels succesvol afgerond, maar dit lijkt me iets lastiger. Hoe krijg ik die dunne pinnetjes gedesoldeerd? Weet iemand of je ook het hele printplaatje ergens kan bestellen?

Tips en tricks gevraagd (ook mbt solderen van dunne pinnetjes.. evenals het desolderen!)
 
Hierbij foto's van het printplaatje met daarop de potmeter.
 

Attachments

  • IMG_20131228_120348.jpg
    IMG_20131228_120348.jpg
    55,6 KB · Bekeken: 134
  • IMG_20131228_120407.jpg
    IMG_20131228_120407.jpg
    66,1 KB · Bekeken: 139
Je kan de pots bij roland bestellen,,, hier is dat roland.be dacht 'k. Er zijn al enkele topics over gegaan

en tja solderen, daar ga ik me ni over uitspreken, check mss is op youtube
 
Laatst gewijzigd:
ik heb er ook 1 nodig eigenlijk. ;) groupsbuy
 
je kan het beste met soldeerlint desolderen denk ik.
printplaatje ergens in vastklemmen...snel werken met redelijk hoge temperatuur.
steeds een stukje in kleine stapjes...en nooit soldeerlint hardhandig wegtrekken. als het soldeer al is gestold, dan trek je de printbaan mischien stuk....als je het rustig en geduldig doet (waar ik zelf moeite mee heb), dan kan je alle pinnentjes redelijk los krijgen en de potmeter er voorzichtig uit wrikken. misschien soldeer bout als ondersteuning.

eerst oefenen op een ander oud printje als dat kan

die pot zou wel eens een ALPS pot zijn..Roland vraagt dan mischien heel veel geld.
als je een typenummer of specificaties kan vinden zou je deze misschien ook voor 1,50 euro ergens kunnen bestellen.
 
Als je niet kunt solderen moet je het aan iemand overlaten die het wel kan.
Als voorbeeld: Je gaat ook naar de garage met je auto als er iets aan mankeert.
Je kunt echt heel veel beschadigen als je geen ervaring hebt.