Help: Potmeter JP8080 vervangen

Eurynom3

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2009
Berichten
2.320
Locatie
Katwijk
De potmeter van de main volume werkt niet helemaal lekker. Deze moet ik dus vervangen. Ik ben nieuw met solderen. Heb mn eerste soldeersels succesvol afgerond, maar dit lijkt me iets lastiger. Hoe krijg ik die dunne pinnetjes gedesoldeerd? Weet iemand of je ook het hele printplaatje ergens kan bestellen?

Tips en tricks gevraagd (ook mbt solderen van dunne pinnetjes.. evenals het desolderen!)
 
Hierbij foto's van het printplaatje met daarop de potmeter.
 

Attachments

  • IMG_20131228_120348.jpg
    IMG_20131228_120348.jpg
    55,6 KB · Bekeken: 134
  • IMG_20131228_120407.jpg
    IMG_20131228_120407.jpg
    66,1 KB · Bekeken: 139
Je kan de pots bij roland bestellen,,, hier is dat roland.be dacht 'k. Er zijn al enkele topics over gegaan

en tja solderen, daar ga ik me ni over uitspreken, check mss is op youtube
 
Laatst gewijzigd:
ik heb er ook 1 nodig eigenlijk. ;) groupsbuy
 
je kan het beste met soldeerlint desolderen denk ik.
printplaatje ergens in vastklemmen...snel werken met redelijk hoge temperatuur.
steeds een stukje in kleine stapjes...en nooit soldeerlint hardhandig wegtrekken. als het soldeer al is gestold, dan trek je de printbaan mischien stuk....als je het rustig en geduldig doet (waar ik zelf moeite mee heb), dan kan je alle pinnentjes redelijk los krijgen en de potmeter er voorzichtig uit wrikken. misschien soldeer bout als ondersteuning.

eerst oefenen op een ander oud printje als dat kan

die pot zou wel eens een ALPS pot zijn..Roland vraagt dan mischien heel veel geld.
als je een typenummer of specificaties kan vinden zou je deze misschien ook voor 1,50 euro ergens kunnen bestellen.
 
Als je niet kunt solderen moet je het aan iemand overlaten die het wel kan.
Als voorbeeld: Je gaat ook naar de garage met je auto als er iets aan mankeert.
Je kunt echt heel veel beschadigen als je geen ervaring hebt.
Potmeter kost bij Roland (veel) minder dan 5 Euro.
Verzendkosten komen er wel bij en ze verlangen een vooruitbetaling.
 
Als je niet kunt solderen moet je het aan iemand overlaten die het wel kan.
Als voorbeeld: Je gaat ook naar de garage met je auto als er iets aan mankeert.
Je kunt echt heel veel beschadigen als je geen ervaring hebt.
Potmeter kost bij Roland (veel) minder dan 5 Euro.
Verzendkosten komen er wel bij en ze verlangen een vooruitbetaling.

Ik snap je opmerking, maar ik moet het ooit een keer leren. Als het te moeilijk blijkt te zijn laat ik het idd een ander doen :)
 
Stel ik doe het met desoldeerlint.. hoe zorg ik er dan voor dat het geen rotzooitje wordt (aangezien de pinnetjes aan de achterkant heel dicht bij elkaar zitten)?
 
Ik sta er trouwens ook voor open als iemand mij hierbij wil helpen (tegen betaling). Zal Roland eens mailen welke potmeter ik nodig heb. Enige wat op de zijkant staat (moeilijk leesbaar): M80 20kA(en dan nog een a in een vierkantje). Maar dit zegt me niks :D
 
ik zou echt vooral eerst heel veel oefenen!

probeer ergens wat oude pintplaten vandaan te halen. slopen uit oude apparatuur..
probeer potmeters eruit te halen zonder schade...of andere onderdelen...
en een heel rolletje soldeerlint opgebruiken!

en blijf uit de buurt van mijn studio-apparatuur!!
 
Bij het desolderen is het helaas mis gegaan. Ik trok zachtjes het pinnetje (restant) eruit, en toen gleed de soldeerbout weg. Gevolg: soldeersel coolde af het hetgeen waarmee ie moet connecten liet los. Is de enige oplossing het scoren van een nieuw PCB waarom je alles connect? Of heeft iemand anders tips?

p.s. er komt nu geen geluid uit. Ik denk dat dit komt door hetgeen wat rechts ontbreekt: ' 2 connectoren' @ PCB waaraan je het vast soldeert.

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=95190&d=1394295043
 
Tsja,... je was gewaarschuwd.
Als je het niet kunt, moet je het laten doen door iemand die het wel kan.
En dan ook nog maar te hopen dat er door statische ontladingen niets stuk is gegaan.
Dikke kans dat de herstelling nu een stuk duurder wordt.
Potmeter vervangen is normaal gesproken een kwestie van 2 minuten. (uitelkaar en in elkaar zetten niet meegerekend uiteraard).
En als je echt goed kunt solderen zie je er helemaal niets van. Alsof het zo van de fabriek komt.
 
Heb laatst workshop gehad waarbij we veel hebben gesoldeerd, dus durfde het wel aan. Maar door beginnersfoutje bij het desolderen ging het dus mis. Als ik het niet zelf doe, leer ik het nooit.
 
je kan het beste op oude prinbtplaten oefenene.

solderen is ervaring en techniek. redelijk gereedschap hebben maar vooral ook heel veel beheersing want
het gaat snel mis als je gehaast te werk gaat. de handeling zelf duurt soms maar 2/3 tellen maar
je moet er de tijd en rust voor nemen, anders schiet je uit of doe je iets anders stoms.
ook het vastzetten van printplaatje (bankschroef of 'derde hand') is heel belangrijk.

ik maak ook nog steeds wel eens stomme fouten omdat ik niet rustig en zorgvuldig te werk ga...kan dan die solderrbout wel in mijn ......steken!!
 
Back
Top