akoestische platen tegen plafond lijmen, tip?

vipal

Ouwe rot
Lid sinds
27 april 2005
Berichten
1.260
Locatie
west gelderland
ik ben bezig met de akoestische behandeling van mn studiootje, goede tips gehad via de auralex advies service via hun website,netjes hoe t rapport eruit zag, tweedehandsbasstraps gevonden met mega goede gordijnen, nog laatste stukje afmaken volgens rapportje van auralex. heb auralex platen besteld.

nu moet ik 16 plaatjes van 30 x 30 , heel licht schuim, tegen t plafond plakken boven mn zitpositie.

vraag: kan ik gewoon lijm erop smeren, even half minuutje tegen t plafond houden en t zit wel? of moet je echt langer de platen er tegenaanduwen, cq soort stempel van onderen gebruiken?

als dat laatste t geval is vraag ik me af hoe jullie dat gedaan hebben? pvc elektriciteitsbuis gebruiken?

graag hoor ik van een tip, als t nodig is om van onderen aan te drukken bij plafondbevestiging akoestische plaatjes.
 
Ik denk dat als je de lijmspray van auralex gebruikt dat het vrij snel vast zit. En zo niet dan is het idee van pvc buis nog niet zo gek. 2 stukken een paar cm langer zijn dan dat je plafond hoog is en je zou ze er zo mee kunnen aandrukken. Ze hebben bij Aurelex dacht ik ook minder permanente oplossingen, iets met klittenand ofzo. Kan je ook nog eens naar kijken. Zoiezo niet je hele panelen volspuiten met lijm, maar alleen de vier hoeken, zo krijg je ze er ook ooit nog in een stuk vanaf.
 
Ik weet niet of het akoustisch verantwoord is. maar is het niet handiger om het eerst op een plaat hout te lijmen en dan pas op je plafond te monteren? Stel dat je het eraf haalt heb je niet allemaal lijmresten op je plafond alleen maar een paar kleine gaatjes.
 
Klittenband? Kleine stukjes op vaste posities ten opzichte van de tegel. Of misschien nog beter van die buddy's, een soort stopverf/kauwgum dat je naderhand weer netjes kunt verwijderen.
 
met enkele zeer lange zeer dunne spijkers.

dan is het ook zo weer weg te halen zonder zichtbare schade.
 
Ik zou gewoon montagekit gebruiken. Op elke hoek van elke plaat een dotje, tegen het plafond duwen en klaar is kees. Ik geloof dat zo'n flacon iets van een tientje kost of zo. Met lijm loop je snel het risico dat je je schuimplaatjes naar de eeuwige jachtvelden helpt.
 
ik zou ook nieten 4 stuks in elke hoek is genoeg, met zo'n niet pistool
gaat het snelst en ook relatief makkelijl met geringe schade te verwijderen
uurtje werk
 
een spuitbus van bizonkit.
en dan precies doen zoals er achterop staat.
de panelen zijn meestal licht genoeg om meteen ( na wachttijd als ik me goed herinner ) te blijven hangen.
wil je helemaal op safe spelen neem je een nietpistool erbij en doe je als afsluiting nog een paar nietjes erin ( takker )
 
Back
Top