Advies studio - de allom irritant 100-200hz range

Dave Mech

Ouwe rot
Lid sinds
20 Maart 2011
Berichten
1.357
Dag forumleden,

Ik zit al jaren met een probleem, ondanks een aantal keer verhuist te zijn. Dit probleem blijft me achtervolgen. Ik heb m'n huidige studiotje al met panelen bewerkt en basstraps, en dat heeft enorm geholpen uiteraard. Het enige probleem dat ik nooit weg krijg is de 100-200hz of 100-300hz range die zo lang als ik me kan herinneren teveel aanwezig is. Ik kon er eerst wel een beetje omheen werken, maar nu ik steeds betere mixes maak, zeker in het lage frequentie gebiedt, begin ik me er enorm aan te storen. Wat soms heerlijk klinkt op mijn monitoren rond die range, hoor ik gewoon NIET terug op andere speakers. Hiermee bedoel ik dus dat de 100-200hz range goed klinkt op m'n monitoren, maar op headphones etc. hoor ik dit niet meer terug.

Of andersom: Wat prima klinkt op andere speakers/headphones in die frequentie range , is overdreven aanwezig door mijn monitoren in m'n studio.

Heeft iemand tips voor mij om voor eens en voor altijd van dit probleem af te komen?

Alvast erg bedankt! :)
 
Ik heb dat ook. Meestal als ik klaar ben met de track, maak ik de mix opnieuw op m'n koptelefoon en doe het daar dan mee.. die is vele malen meter dan als ik er eentje op de ruimte mix. Je zou op je ruimte kunnen EQen om hem zo eerlijk mogelijk te maken, met roze ruis.
 
http://www.behringer.com/EN/Products/DEQ2496.aspx

Ik heb er ook zo eentje om de kantelfrequenties uit je room te halen.

De freqs die dubbelen door je ruimte met een hele stijle nothchfilter(s) eruit halen, scheelt een hoop rumble

Ik heb hem tussen mijn monitors en mixer hangen, zodat ik niet mijn masterchannel ermee beinvloedt.
 
Precies, zo iets. Wat uit m'n mixer komt ziet er echt kei mooi uit, maar in de ruimte.... echt hopeloos! Sinds ik naar de andere kant van de zolder ben verhuisd is het nog veel erger geworden. Ik heb dit plan van EQen nog niet uitgevoerd.... lui heh :D Maar ga dat toch maar eens doen binnenkort.
 
Yeah met headphone puur die freq range mixen op het laatst, doe ik ook, maar ik vind dat alles behalve goed werken. Het helpt wel, maar ik wil gewoon 100% kunnen vertrouwen op wat er uit m'n monitoren komt. Daar heb ik ze immers voor :).

De DEQ oplossing heb ik aan gedacht, maar je blijft dan het probleem houden dat je geluid beïnvloed om het ongeveer ok te laten klinken, in plaats van dat het echt is opgelost. Ik zal er nog eens naar kijken though.

En qua Aduio treatment voor de ruimte? Zijn er panelen die speciaal voor die frequentie range goed helpen?
 
http://www.behringer.com/EN/Products/DEQ2496.aspx

Ik heb er ook zo eentje om de kantelfrequenties uit je room te halen.

De freqs die dubbelen door je ruimte met een hele stijle nothchfilter(s) eruit halen, scheelt een hoop rumble

Ik heb hem tussen mijn monitors en mixer hangen, zodat ik niet mijn masterchannel ermee beinvloedt.


wat je zou kunnen doen is zo'n Behringer gebruiken om tijdens het mixen een vergelijking te maken (bypass on/off) met zonder en met de (wel goed afstellen dan!) EQ (DEQ2496).
Dan behoud je je normale speakergeluid en kan je ook horen hoe het aangepast klinkt.
als een soort second opinion.

en wie weet leer je zo de mankementen van je speakergeluid te herkennen en er mee te dealen.

ik weet niet hoe je dit dan het beste kan aansluiten. ik zou de Behringer niet in de bus van de eindmix zetten, dus puur en alleen op eht versterker-monitor-speakers gedeelte
 
wat dacht je van je ruimte akoestisch behandelen? bass traps en diffussie zijn de enige manier om tot een lineair metende ruimte te komen. Room EQ Wizard (al veel over geschreven hier op het forum) kan je daar bij helpen.

Eerst meten waar de problemen zitten en dan aanpakken met rockwool
 
Eigenlijk werkt meten met een gecalibreerde meter beter heh. Dat room EQ heeft weer kleuring van een microfoon, van je DA converter en so on.....
 
ja, maar voor REW heb je een (gecalibreerde) mic nodig, REW zelf doet niks en met je laptop mic wil je niet meten
Ik gebruik REW niet voor correctie, maar om te meten ;)

Room EQ zuigt sowieso klinkt voor geen meter en je gaat er hele rare mixbeslissingen door nemen
 
Wat vcovca zegt. DEQ is de laatste oplossing als al het andere faalt. Ik heb al 4 basstraps en panelen. Oa 2 van auralex. Het heeft enorm gwholpen, behalve dus voor deze frequentie range.

Meten heb ik echt 0 verstand van helaas. En verbouwen kan niet aangezien het een huurhuis is. Iemand in de buurt van Utrecht met een meter en verstand van audio akkoestiek toevallig?

Ik wil vooral weten de exacte plaatsing is en het soort paneel dat nodig is om die 100-200 hz range flat te maken. Dit is natuurlijk moeilijk te zeggen zonder een idee te hebben hoe de ruimte er uit ziet, maar misschien dat er wat vuistregels zijn die kunnen helpen? Ik heb al veel panelen hangen op goede plekken, maar die range blijft zeer problematisch.
 
Ik heb zelf deze: http://www.phonic.com/en/paa3.html

Ook voor m'n werk... wat je eigenlijk in iedere zaal doet waar je komt, is de EQ instellen op de ruimte naar je eigen gevoel. Als je de ruimte zo recht mogelijk zet met een EQ, dan zou het mixen een stuk eenvoudiger moeten zijn.

Uit de mixer:

321430_4708979293816_303081761_n.jpg


In de ruimte:

308647_4709193979183_1830935016_n.jpg


Je ziet het, net hopeloos genoeg om hopeloos te zijn :)
 
Da''s een dB meter, geen mic toch?

bij een mic denk ik bijv aan een gecalibeerde BMC8000
 
Een kennis van me heeft eens een aantal van die Behringer meet mics naast elkaar getest, ze gaven allemaal verschillende resultaten in dezelfde ruimte. Niet bepaald betrouwbaar dus. Voor die prijs heb je echt geen geijkte mic.

Als je kijkt naar wat ze in sommige mastering studio's gedaan hebben om de lage frequenties aan te pakken (o.a. valse muren met meters aan akoestisch materiaal), dan kan ik me voorstellen dat die basstraps die je kunt kopen of zelfgemaakte met Rockwool, nooit het probleem volledig oplossen. Ik heb 8 zelfgemaakte basstraps van 40cm in mijn ruimte staan, maar ik heb ook nog problemen met de lage freqenties.
 
Je hoeft echt niet zo hectisch hier me om te gaan tot in de perfectie.
scheelt heel veel koppijn. met een redelijk compromis leren leven is een goede veel gebruikte oplossing.

voor topstudioos is ook top-budget beschikbaar om topbedrijven in te schakelen die topmetingen verrichten en top akoestisch materiaal heel top plaatsen.
kost tijd en geld...
je muziek wordt niet beter door een perfecte akoestiek. er zijn top-hits gemixt in vreselijke ruimtes op huis en tuin hi-fi speakers.

als je alleen maar last hebt van die lage freq. rond 100 Hz (wel zeer belangrijke frewuenties voor de bas!)
zou je inplaats van akoestische aanpassing ook EQ aanpassing kunnen gebruiken (die Behringer) en
dat dus niet gebruiken tijdens het mixen maar alleen ter controle van die lage frequenties.

mixen is ook vergelijken. hoe goed de ruimte en akoestiek ook is......vergelijken op kleine lo-fi speakers...op speakers van 1000000000000 euro...op koptelefoon, of in een auto..enzvoort..
 
Een kennis van me heeft eens een aantal van die Behringer meet mics naast elkaar getest, ze gaven allemaal verschillende resultaten in dezelfde ruimte. Niet bepaald betrouwbaar dus. Voor die prijs heb je echt geen geijkte mic.

Als je kijkt naar wat ze in sommige mastering studio's gedaan hebben om de lage frequenties aan te pakken (o.a. valse muren met meters aan akoestisch materiaal), dan kan ik me voorstellen dat die basstraps die je kunt kopen of zelfgemaakte met Rockwool, nooit het probleem volledig oplossen. Ik heb 8 zelfgemaakte basstraps van 40cm in mijn ruimte staan, maar ik heb ook nog problemen met de lage freqenties.
ik heb het over GECALIBREERDE mics... niet zoals je hem bij BAX besteld, maar met rapport voor meerprijs volledig gecaiibreerd door een gecertificeert instituut
 
Je hoeft echt niet zo hectisch hier me om te gaan tot in de perfectie.
scheelt heel veel koppijn. met een redelijk compromis leren leven is een goede veel gebruikte oplossing.

voor topstudioos is ook top-budget beschikbaar om topbedrijven in te schakelen die topmetingen verrichten en top akoestisch materiaal heel top plaatsen.
kost tijd en geld...
je muziek wordt niet beter door een perfecte akoestiek. er zijn top-hits gemixt in vreselijke ruimtes op huis en tuin hi-fi speakers.

als je alleen maar last hebt van die lage freq. rond 100 Hz (wel zeer belangrijke frewuenties voor de bas!)
zou je inplaats van akoestische aanpassing ook EQ aanpassing kunnen gebruiken (die Behringer) en
dat dus niet gebruiken tijdens het mixen maar alleen ter controle van die lage frequenties.

mixen is ook vergelijken. hoe goed de ruimte en akoestiek ook is......vergelijken op kleine lo-fi speakers...op speakers van 1000000000000 euro...op koptelefoon, of in een auto..enzvoort..

Tja, goed punt. Vergelijken doe ik uiteraard al wel, maar zeker in de techno die ik maak, is die frequentie range zeer belangrijk. Je zou het eens moeten horen als ik een geluid heb die in die range erg aanwezig is. Klinkt net als een holle ton ofzo. Ik produceer er meestal redelijk goed omheen, en het ligt er ook aan in welke key ik aan het produceren ben, maar het heeft veel invloed op de manier van geluiden bewerken en passen en meten. Ik kwam er laatst dus achter dat ik dit onbewust al automatisch deed. Maar dit heeft dus flinke gevolgen op hoe het op andere systemen klinkt.

Je moet je voorstellen dat het vrijwel onwerkbaar is als ik een track bouw met een bas die precies op die frequentie hangt. Je hoort daardoor de rest ook gewoon niet goed meer. Dus in zulks een situatie heeft vergelijken geen zin, maar zou je die DEQ gewoon continu aan moeten hebben. En dat ding kan zomaar je geluid kleuren etc.

Eigenlijk echt een kakprobleem dit, want ik was al bang dat dit alleen is op te lossen door de ruimte compleet profi aan te pakken, en dat kan helaas niet. Misschien dan toch maar zo'n DEQ overwegen :stupid. Ik vind het echt de minst charmante oplossing. Eigenlijk zorgt het alleen maar voor meer onzekerheid hoe iets 'echt' klinkt.
 
je kan toch die EQ toch alleen even kort aanzetten voor een check?

en daarna weer over en uit bij verder mixen...en vooral niet gebruiken om je mix-down door hen te halen.

wat je ook kan doen is je basstraps wat verplaatsen. dar nog mee experimenteren. eventueel meer traps toevoegen toch...
en je kamer gratis laten meten door een vriend/kennis met (dure) apparatuur
 
ik heb die staande golven uiteraard ook, maar zolang je in de sweet spot zit van je nearfields dan heb je daar toch helemaal niet veel last van tijdens het afmixen?

of zie ik dat compleet verkeerd?
 
Had ik maar zo'n kennis :)

Dat met de DEQ kan zeker voor checks. Maar het probleem is dus als ik bijv. Een sine op een bepaalde toonhoogte speel, dan is dat bijna alles wat je hoort. Heel storend en alleen omheen te werken door t (tijdelijk) weg te EQen. En dat is dus funest voor een eerlijke mix. Een check met een DEQ verhelpt dat probleem niet helaas.

Ik geloof overigens uut mn hoofd dat het probleem precies op 150-155hz zit.

@quif, perfecte plaatsing helpt, maar je hebt altijd reflecties die je oren opvangen dus dat helpt in die zin helemaal niet. Anders zou het akkoestisch bewerken van een ruimte ook niet nodig zijn ;)
 
Op die dB meter van mij zit een gecalibreerde mic natuurlijk heh..

Maar ik werk eigenlijk op de manier die Mars zegt. Om en om de mix horen op de koptelefoon, dan op de speakers. Snippet opnemen en mee naar beneden nemen om het daar te luisteren zodat je van al je referenties de best haalbare mix maakt.

Iedere ruimt levert zijn eigen kleuring aan het geluid, en heeft daarmee ook zijn charme natuurlijk heh. Je probleem is misschien wel je handtekening dan ineens :)
 
Back
Top