Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik weet niet of alles zelf ingespeeld is, dan zeker goed gedaan.. ik heb een bloedhekel aan partituren naspelen.. liever maak ik gebruik van improvisatie als ik even niet weet hoe iets ook al weer gespeeld/geschreven is.
Erg mooi, het kan mij eigenlijk vrij weinig boeien dat het een compositie van iemand anders is, de uitvoering klinkt goed!
Erg mooi, het kan mij eigenlijk vrij weinig boeien dat het een compositie van iemand anders is, de uitvoering klinkt goed!
Een eigen nummer insturen is voor deze contest kennelijk een pré, maar ik vond het dit keer ook wel aardig om op deze manier het werk van Satie en hoe modern hij nog steeds klinkt, onder de aandacht te brengen. Bedankt voor je compliment!
(het lijkt alsof ik je heb overgeslagen, of deze track heb overgeslagen, integendeel, al meerdere malen beluisterd. heb totaal geen probleem dat je een bestaande partituur of werk hebt gebruikt. het gevoel is ook zeker niet negatief, maar ik moet van mijzelf loskomen, om deze track as is in me op te nemen. ik heb juist nu weer heel veel erik satie geluisterd, natuurlik vooral, de 3 cd's, gebaseerd op de vinyl edities. de opnames van 1977 van reinbert de leeuw. met het krukje dat je soms hoort. de opnames donderen soms (opnametechnisch), maar ze zijn geweldig, hoe hij ze speelt... onovertroffen... ik heb die cd's al 30 jaar, en zijn intens verbonden met mijn Grote Werk (ik gebruik maar een ironische term, éen die casanova gebruikt, in de film van fellini, wanneer een vrouw de 3e, onsterfelijke ziel wil verkrijgen, via alchema, en hij een oplichtersritueel uitvoert, heel komisch ook. fellini kreeg door die film een intense hekel aan casanova. maar een prachtfilm. zie ik wilde dit vermijden dat ik immens vertoog zou opzetten.... want met erik satie, raak je me in het midden als dichter (en vergeet niet dichter is verwant met diktator, maar vooral met diktie, zeggenschap) en als kultuurfilosoof. ik heb als dichter erik satie geïnkorpereerd, als een kannibaal, zijn werk is éen van de faktoren, die tot een unieke stijl heeft geleidt, mijn mystieke lyriek, en zoals een vriend zegt, als er geen seks in zit, dan zit er wel pies of poep in, of andere lichaamsvloeistoffen. maar dat is een grappige reduktie. ik ga nu al tekeer! met allerlei onzin. het boort nogal wat open bij mij. dus, als laatste, want de stemming, de passibilite zoals merleau-ponty, via lytorard zegt er is. in zekere zin kom je dan in mijn domein (daar heerst de diktie, domein, het is ook een juridische term, en vergeet dikè niet...) en dat moet ik loslaten. kort houden is me niet gelukt, en dit is slechts het begin.
en voor de duidelikheid; het is intrigrerend wat je doet, ik wil er kompleet voor openstaan.)
Later nog een keer luisteren.
Ik heb, net zoals jij mijn track een paar hebt beluisterd, jouw reactie ook een aantal keren moeten lezen. Ik begrijp iig dat Satie en zijn werk een zeer belangrijke (vormende?) rol speelt in je leven en daarom mijn inzending veel bij je losmaakt. Ik denk ook dat je het werk van Satie en de vertolking daarvan door Reinbert de Leeuw op je duimpje kent. En dan heb ik te maken met een kenner! Je vormt nog geen oordeel, maar ik zeg je op voorhand dat ik geen moeite heb met een afkeuring, omdat je mijn uitvoering misschien ervaart als “blasfemie”, als belediging van de geweldige uitvoeringen door Reinbert de Leeuw. Dat kan ik mij heel wel indenken! Maar mss zit ik er helemaal naast en wanneer je het woord “intrigerend” gebruikt krijg ik wat meer hoop... Ben benieuwd naar je vervolgreactie.
danses de travers, wordt soms vertaald als kromme dansen... vind ik wel in de geest van satie, al weet ik niet of het geheel korrekt is, maar ik ben geen vertaler.
addendum: satie had zeker humor, je zou kunnen zeggen dat reinbert de leeuw een zuiver mystieke uitvoering heeft gemaakt, anderen aksentueren (letterlik en figuurlik) andere elementen uit het werk zelf, en hoe ze satie zien natuurlik. irionie was hem zeker niet vreemd, dus, maar mystiek zeker ook niet. that's what i like.
zo deel II, hopelijk nu leesbaarder én duidelijker. niet kort. deel III wordt een normaal sf-contest reaktie. want anders gaan we wel een heel andere kant op, en ben ook benieuwd hoe satie jou wel of niet beïnvloed heeft.
en hoe je na het maken van dit werk, je maakt toch een bond/verbond met de "maker", beter gezegd, en veel preciezer, met het werk zelf. een verbond is krachtig, of kan dat zijn. wat heeft het met jou gedaan?
Ik had wel verwacht dat er voor- en tegenstanders zouden zijn van het insturen van een niet zelf gemaakt nummer.
Je hebt gelijk dat Satie zeker humor had. In de partituur van deze “kromme dansen” (op zich al humor als titel) staan ook echt humoristische aanwijzingen, eigenlijk, zoals ik het begrijp, een soort aansporingen voor de componist of vertolker tijdens het spelen. De Leeuw benaderde het werk denk ik wat serieuzer, maar daardoor werd ik, wel heel lang geleden overigens, aangetrokken door de sfeer die hij neerzet(te), die enorme verstilling die hij aanbracht door zijn langzame gedragen spel. Deze verstilling die een sterk melancholisch effect heeft, tref ik bijvoorbeeld ook aan bij het latere werk van Talk Talk, Spirit Of Eden, en in het bijzonder bij Mark Hollis. En daar ben ik een groot liefhebber van.
Ik moet wel bekennen dat bij deze compositie het creëren van contrast, door per deel een totaal verschillend instrumentarium te gebruiken, een grote rol heeft gespeeld en ik vrij analytisch met de partituur bezig ben geweest. Als ik daar op terugkijk heeft dat wel tot verbondenheid gezorgd, want in feite ben je aan het hercomponeren en dus moet je wel een beetje in de huid van de componist kruipen. Dit is met name het geval geweest met deel III.
in deel III kwam de ziel tot leven. niet dat andere delen slecht zijn, maar in deel III gebeurt het voor mij.
en dank, dat je me weer geheel in erik satie hebt laten duiken, heb het luisteren naar de contest zelfs even opgeschort, om me onder te laten dompelen in de muziek van erik satie...