cubase 10.5 is er..

Ondersteund Cubase 10.5 nog steeds vst2? Kan me herinneren dat ze hiervan wilde afstappen.

Als je Cubase 10(.5) vergelijkt met versie 9.5, is 10 dan zwaarder voor je computer of werkt het beter (minder belastend) op Windows 10?
 
Ondersteund Cubase 10.5 nog steeds vst2? Kan me herinneren dat ze hiervan wilde afstappen.

Als je Cubase 10(.5) vergelijkt met versie 9.5, is 10 dan zwaarder voor je computer of werkt het beter (minder belastend) op Windows 10?

cubase 10.5 ondersteunt nog vst2. de SDK wordt niet meer ondersteund, en als je geen licentie (of het heet iets anders, komt op hetzelfde neer, dunkt me) voor de VST2 SDK, kun je m ook niet meer gebruiken, i.e. vst2 plugins ontwikkelen.
dat is iets anders dat vst2 plugins niet meer werken in DAW's, en ze kunnen nog ontwikkeld worden door makers die wél toegang hebben tot VST2 SDK.
vst2 is oud, zelfs vst3 is oud. het is tijd om voorwaarts te gaan. net zoals cubase 9.x en hoger louter 64 bits plugins ondersteund. ableton volgens mij ook, met versie 10.
de ondersteuning om vst2 plugins te gebruiken zal nog wel een tijd duren dunkt me. en zoals altijd, je kunt wanneer je een licentie voor b.v. cubase 10.5 pro hebt, elke oudere versie ook installeren. cubase 6 naast cubase 10.5 b.v. als je dat zou willen.

de vergelijking tussen 9.5 en 10 pro kan ik wel maken, is niet zwaarder. eerder "smoother".

dit is wel belangrijk: voor windows; cubase 10 pro draait op windows 10 versie 1903. daar is ie op getest. betekent niet dat ie 10.5 nog op windows 7 kan werken, maar dat wordt niet meer getest, of ondersteunt.

ik ben altijd heel laat met het over gaan naar een andere windows versie, op mijn desktop pc dan, maar onlangs windows 10 pro geïnstalleerd. en je merkt dat veel zaken beter lopen. maar dat is een andere kwestie, de meeste plugins worden volgens mij ook bijna alleen op windows 10 getest. of veel...

10.5, zover ik kan beoordelen, kan juist beter werken dan 10 of 9.5. betere omgang met grafische afhandeling. voor audio weet ik het niet. het programma is niet "zwaarder" geworden, lijkt het.
 
Voor zover ik weet ondersteunt Steinberg (Cubase) nog VST 2.4 en hoger. VST's onder versie 2.4 doen het volgens mij niet meer vanaf Cubase 10. Maar misschien onder 9 of 9.5 ook al niet meer.

ik wilde al VST2.4 schrijven, maar goed, ik geloof niet er nog veel bekende en onbekende plugins géen 2.4 zijn. al herinner ik me, mmh ik weet het niet. maar je hebt gelijk, 2.4 is de laagste versie die nog ondersteund wordt. in de praktijk geen probleem, behalve bij exotische oude plugins, dunkt me.
 
Back
Top