Hoe krijg je deze sound: Stephan Bodzin?

Volgens mij is dit op meerdere manieren na te maken. Ik ben geen sound designer, maar hoor wel dingen die ik met m'n Subsequent 37 zou kunnen reproduceren (misschien niet exact, maar kom wel in de buurt).
De effecten zijn ook wel een grote factor. Zelfs een simpele sawtooth klinkt ineens heel dik als je een goede reverb aanzet (dat is mijn gevoel iig).
Hij (Bodzin) heeft i.i.g. vrij veel hardware, dus daar zal het ongetwijfeld ontstaan zijn.
 
Ik bedoel het verder niet lullig. Maar ik denk dat je voorbeeld juist vooral bevestigd waarom het in de Bodzin track analoog is. De digitale noise en filter klinken vrij schel en plat naar mijn mening. Ook de timing van je loopje mist juist de vibe die het origineel wel heeft.

Ja snap wat je bedoelt hoor. Maar vraag me af of dat aan digitaal vs analoog ligt. Schelheid kan je eq-en, timing kan je bewerken in midi, etc. Het is wel vaak zo dat het harder werken is in software. Daarom zal ik ook een keer een analoge versie maken.

Ook heeft het superveel te maken met context. Speel het stukje maar eens over de track zelf heen, aan het einde zit een stuk zonder die sound, daar kan je de zelfgemaakte overheen leggen. Dan is het verschil al weer veel kleiner.

Maar iets precies hetzelfde maken is extreem lastig. Bodzin zal het ook lastig vinden om een loopje van mij precies na te maken. Dat is nu eenmaal 10x lastiger dan iets zelf verzinnen
 
Kwa patch komt de digitale versie het meeste overeen. Kwa gruizige viezigheid allebij niet.

In de originele patch zit naast een bbd ook stereo spread.

Dus ja Je weet wel de patch na te maken en respect voor je inzet.
maar ik vind geen van beide iets van het timbre hebben van het origineel.

Dat was dacht ik de originele vraag van de op.

De lering die hier uit getrokken kan worden is wellicht hoe sterk effecten de body van het geluid veranderen en wezelijk belangrijk zijn voor het timbre.

Nu is het natuurlijk niet te doen om te achterhalen welk specifieke effecten hij gebruikt.
de ene distortion, spring of bbd is de andere niet.

Maar goed waarom zou je iemand in je eigen muziek 1 op 1 willen kopieeren.

Je kun naar mijn mening beter je tijd investeren in, bbd, springs , tapes ed.
of je erbij neerleggen en terveden zijn met plugins.

Ik zeg hier niet dat analoog beter is maar ja als je tape geluid wilt gebruik dan echte tape. Ik heb nog geen 1 plugin gehoord die net zo goed als mijn echte tapes zijn.
je moet wel bereid zijn om harder te werken voor je sound en dat doen een hoop mensen niet.
 
Eens. Ik kan de sound ook nergens los horen. Veel van de gruizigheid komt ook door de combinatie met de andere sounds. Ik heb trouwens de bbd settings van m'n empress echo system en valhalla delay geprobeerd maar dat leek nergens op. Tape delay leek beter in de buurt te komen.
 
Dat klinkt wel heel analoog.

Mix ​noise in je CV sources. Mondjesmaat, een beetje hier, een beetje daar, zoals zout een peper. Op filter resonantie, op filter cutoff. Op oscillator frequency. De filter audio input in de cutoff CV mixen kan ook lekker klinken. Je kunt de noise ook met een envelope&vca richting deze inputs sturen voor meer controle, misschien voor extra gruizige attacks of decays.
En natuurlijk 2 oscs ongesyncd mixen en deze (of filter ingang) licht oversturen. Denk ook aan suboscs voor de dikkere sound.
Dat kan allemaal vast ook digitaal, maar hoe dat dan klinkt, weet ik niet :mega:

​​​​Ik zou niet te veel gruizeligheid verwachten van bucket brigade delays, ik weet niet waarom iedereen die noemt. Ik heb er een paar gehad (echte, geen emulatie), maar dat komt niet in de buurt van analoge noise, filters, oversturing, een spatje spring reverb, etc. Ik vond ze zelfs vaak eerder het geluid verarmen en verplatten dan verrijken. En ik houd van vies en gruizelig geluid :luv:
Gebruik dan liever een delay met vergruizeling in de feedback loop. B.v., daar kom ik weer, met het inmixen van wat noise in de loop.
Er zijn trouwens een hele hoop verschillende noise types, probeer ze allemaal :D
 
\

Dat is iemand die een track van hem namaakt. Bodzin is echt van de hardware. Lekker filmpje dit! :D



Wie weet welk nummer dit is van Stephan Bodzin dit best wel een vette track om te horen!
 
Da's een track die nog niet is uitgebracht: zoek maar eens op Boavista :dj:

We zijn al bijna drie jaar verder want de upload datum is namelijk 14 okt. 2017.
Ik dacht dat die dan wel inmiddels al uit gebracht was maar blijkbaar nog niet jammer want het klonk echt gaaf!
 
Da's een track die nog niet is uitgebracht: zoek maar eens op Boavista :dj:

Voor de liefhebbers heb ik hem hier op soundcloud het nummer staan er inderdaad dat die nog niet is uitgebracht "Unreleased".
Apart voor iemand die er zo enthousiast over is dan zou je haast denken dat die al uit gebracht is....
https://soundcloud.com/user-968340864/stephan-bodzin-boavista-unreleased
 
Live gebruikt hij een Sub37. Ik heb er ook eentje en je kunt op internet patches vinden voor de Sub37 die de Bodzin sound nadoen. De Sub37 heeft een specifiek soort bruine gruizigheid (anders dan bv mijn Voyager of de Matriarch), en die gruizigheid hoor ik ook veel terug bij Bodzin.
 
Dank allen voor het meedenken :halleluja Ik vind zijn tracks niet altijd even mooi, maar zijn sound is :luv: Ik heb besloten schathemelrijk te worden en dan hardware (en meteen een nieuw huis daaromheen) aan te schaffen. Mocht je tips hebben hoe ik dat voor elkaar krijg (en nee, geen aandelen Hema kopen) dan mag je me altijd een DM sturen :D
 
Ik wil je toch nog even meegeven dat als je zo'n kick krijgt van dit soort sounds, je jezelf tekort doet door niet wat analoge hardware aan te schaffen. Je zal dan waarschijnlijk ook merken dat je niet zo onder de indruk meer bent van die "Bodzin sound". Als je enkel softsynths gebruikt denk je misschien: "hoe doet die gast dat, mij lukt het niet?", maar het is geen kwestie van magische skills, meer de "juiste" apparatuur. Zelfs met een €300 Behringer mono kom je al dichter in de buurt, en daar heb je geen groter huis en vette bankrekening voor nodig. Join the dark side! ;)
 
Ja idd dat is ook mijn mening.
sinds ik een collectie analoge synths heb is mijn referentie veranderd.
Vst's gebruik ik wel maar klinken vaak dunner enzo.

Bv die remix die ik voor bombario had gedaan is ook grotendeels analoog.

Maar ook digitale hardware kan echt karakter hebben en het zoeken naar de juiste toon en karakter is voor mij ook een onderdeel van de kunst.

Maar goed iedereen zijn eigen beleving.
 
Maar ook digitale hardware kan echt karakter hebben en het zoeken naar de juiste toon en karakter is voor mij ook een onderdeel van de kunst.

Zeker! Maar als je dus voor jezelf hebt ontdekt dat je typisch analoge rauwheid vet vindt, dan kwel je jezelf door dat te blijven proberen na te maken met VSTs in plaats van gewoon wat leuke analoge dingen te kopen. Ik wou in ieder geval dat ik dat laatste veel eerder had gedaan, het leven is te kort :)
 
Naar mijn mening is het niet alleen analoog.
FM8 bv klink veel dunner dan een DX11 of TX81Z fm bak. En dan zijn er ook nog tal van vette lofi digitale synths.
Soms is het juist een plugin die een uniek karakter heeft

Mijn leven is verpest omdat ik een hele collectie vette klassiekers heb gehoord bij een maat van mij:D

Het gaat om referentie. Als je alleen met plugins werkt en niets anders kent is dat ook fijn.
De muziek gaat ook niet beter worden als je hard of software werkt.
Het gaat erom wat je ermee doet.

Een plugin re-ampen is ook een methode om meer leven in de sound te krijgen. Maar ja veel amateurs doen zulke dingen niet.
Ik ben ook amateur en vind het juist leuk om diep te gaan voor een sound

Miles Davis; Tone is everything
 
Ben het helemaal met je eens, maar ik doelde op de specifieke sound die bombario hier zoekt: die is vooral analoog.
 
Back
Top