software voor commodore 64 (geen grap)

lo-fi

...Het maakt geluid...
Lid sinds
21 juli 2001
Berichten
1.926
Locatie
A'dam
Ik heb net in 'n nostalgische bui 'n c64 op de kop getikt. (ik moet 'm nog ophalen). Met het idee om met 'n paar vrienden, wat oude computers en 'n paar kratten bier 'n retro-games-avondje te doen.
Nou vroeg ik me af of er uit die c64 nog bizarre sounds te halen vallen. Ik bedoel, er ZIT natuurlijk 'n Sid chip in, en we weten allemaal dat je daar vette synths omheen kan bouwen.
En ik weet zeker dat er c64-veteranen op dit forum zitten ;)
Zelf was ik net wat later (ik had 'n Amiga) dus dit is m'n eerste c64! :)
 
En WAT voor een 64 freak !!

En WAT voor een 64 freak !!

Aye !

De commodore 64.. mooiste computer aller tijden. De laatste waar nog echt een 'scene' omheen was.. er zijn met die bak dingen uitgehaald waar de ontwerpers van commodore stijl van achterover vielen.

En of er gare sound uit kan komen.. ik ben er verslaafd aan !

Ik heb hier ongeveer 15000 game en demo muziekjes liggen voor de C64. Met die SID plugin voor Winamp klinkt 't al vrij aardig.. maar niets is zo mooi als een echte 64 en een oude gare televisie.

Als je ooit een revival-meeting wilt houden.. dan kom ik ook (met een man of 10.. en even zoveel 64's). :p
 
Commodore 65

Commodore 65

We hebben zelfs ooit een commodore 65 op de kop weten te tikken.. pre-productie modelletje.. een 64 met 256 kleuren, 80 koloms scherm en een ingebouwde 3,5 inch floppy drive.
 
op t web worden die sequencers voor de amiga als computerspelletjes als download beschikbaar gesteld...

google en altavista moet wel genmoeg weze...
 
sequencers downloaden wordt lastig, ik vermoed dat die 64 geen modem heeft. Laat staan 'n 3.5" floppy drive of iets dergelijks. Ik kijk wel wat voor software erbij zit.

C64 revival organiseren is wel 'n leuk idee. Ik kan wel 'n prima ruimte regelen. Maar wat doe je met 300 man en 300 64's? 1 tegen 1 spelletjes spelen kun je net zo goed thuis doen. Misschien 'n beamer regelen en dan 'n competitie houden?

En wat doet die Bastian-gast met z'n c64? in al z'n clips zitten 64's en sidstations, en ik hoor dat ie z'n platen produceert met behulp van 'n 64. Als midi sequencer ofzo? Op bastianmusic.com laat ie niet veel los.
 
Hij gebruikt ook nog een hardsid, die is zeer cool trouwens. Ik zit er aan te denken om er ook één aan te schaffen. Vooral nu de mididrivers er zijn.
Kan je die sidchip trouwens zo uit een C64 trekken? Want zonder chip is ie goedkoper en met C64's word je doodgegooid op de gemiddelde rommelmarkt


FOK! ze zijn nou nog in de aanbieding ook :) :) :)
 
ik beloof niks

ik beloof niks

maar ik ken genoeg mensen die m weg willen hebben voor weinig...

ik ben er ook op zoek naar maar laatst kwamen er 2 naar me toe als aanbieding, het stomme is dat ik t van de chip verteld heb en dan gaan ze nog geld erin zien ook

grmbl
 
to SID or not to SID

to SID or not to SID

Niet alle SID's uit de 64 zijn geschikt voor de SIDstation.. de meeste gelukkig wel. Het fijne van Elektron is dat ze goeie stabiele SID's uitzoeken.. want per productie-lot verschillen die chips enorm qua geluid.

En met een chip-wipper heb je die zo uit z'n socket gewipt.. al zijn er ook oudere 64's die de SID vast op de moederplaat gesoldeerd hebben.
 
Ik heb ook nog zo'n ding staan.
Is het niet mogelijk om er een programmaatje op te draaien zodat de c64 zelf als synth te gebruiken is? Er is vast wel ergens een midi interface voor te krijgen (of zelf te solderen...)
 
ik kom wel meer amiga's ttegen dan c64....

kan ik met die amiga niks dan op protracker ofzo na?
 
De amiga heeft geen boeiende synthesizer chips ofzo. Het ding kan alleen sampletjes afspelen met volgens mij 8 bitten tegelijk. (misschien meer bij de 1200 en de 4000 maar dat weet ik niet meer zeker) Het ding kan hardwarematig 4 kanalen audio mixen.
 
Aight, ik heb 'm ontvangen. Alles zat er bij, datarecorder, floppydrive, joysticks, printer (!). MAAR GEEN MODDERFUKKIN TV-KABELTJE!!! Kon ik er nog niks mee. Goed, ik heb dus die gozer gebeld en gemaild, maar het is 'n vadsig, volgens mij zwakbegaafd jochie van 13, en ik heb 't idee dat ie niet zo goed begrijp dat ik dat kabeltje nodig heb. Hij laat in ieder geval niets van zich horen.

Dus: welke pinnetjes hebbie nodig om 'n overloopje naar coax te bakken?
Als iemand toevallig 'n berg van die kabeltjes onder z'n bed heeft dan hoor ik 't ook graag.

Het interview met bastian heb ik gelezen trouwens. Hij samplet vooral drumsounds uit z'n 64. Zijn er dan ook programmaatjes waarmee je zelf 'n drumsequence in elkaar kan draaien? of zelfs aan je drumsounds kan sleutelen?
 
Waar HEB je het over ?

Waar HEB je het over ?

Een 64 heeft gewoon een RF uitgang.. die ken je met een gewone coax kabel (wat ook van je kabel-doos naar je tv loopt) aan je TV pluggen.

Als je het over een amiga hebt.. okay.. dan kan ik daar inkomen.. die heeft een 31Khz uitgangs-signaal.. maar de meeste multiscan monitoren kunnen dat wel aan. Wil je een Amiga aan een TV hangen.. dan gaat dat niet middels de scart plug.. (geen sync).. maar via een TV-modulator.. de A510.. die je los moest kopen.
 
zie je wel dat ik dom ben.

zie je wel dat ik dom ben.

Ik zat dus te kijken naar de aansluiting waar 'video' bij staat. dat is zo'n midi-achtig geval. Die RF is gewoon 'n enkel tulpstekkertje. Om van die iets naar 'n coax tv dingetje te maken dat lukt me dan nog wel. Hoop ik ;) .

I stand corrected.


Ik kan me trouwens herinneren dat ik bij m'n Amiga expres 'n tv met Scart kocht, omdat ik 'm daar direct aan kon hangen. Maar dat is lang geleden.
 
schoonvader

schoonvader

die allemaal 64-en in zn zolder had, ook voor onderdelen, nu druk aan t teste en je weet maar nooit...

Wie zou mij kunnen helpen aan progamma's die op die 5,25" staaN?
 
Midi voor C64?

Midi voor C64?

Maar weet iemand toevallig of er iets van een midi interface voor de C64 bestaat? Dan kan je met de juiste software zo'n ding omprogrammeren tot een soort sidstation.... wil ik best eens proberen.
 
LEVE DE SCHOONVADERS!!!!

LEVE DE SCHOONVADERS!!!!

heb er nu ook 1 in bezit kosste me niksssssss.......

alleen nu die commando's kennen en wachten op die cartrodge
 
Goed, dat met dat kabeltje is dus gelukt (duh). Ik heb wel 'n berg software op 5,25" maar volgens mij zijn het alleen maar spelletjes. Daar zijn ook wel weirde sounds van te samplen, maar eigenlijk wil ik hetzelfde als 4-tek; Dat hoeft van mij niet eens met 'n midi-interface, als je maar zelf sounds uit die sid kan trekken om te samplen.

Het zou toch moeten kunnen: dat je die sid programmeert als 'n virtuele synth? Da's in feite wat de sidstation ook doet. Kijk, als ik nou 1,5 mille had rondslingeren...
 
Back
Top