soft modulars

Even een vraag: het hele idee van modulaire synths is toch de rauwe analoge sound en de flexibliteit om uiteenlopende geluiden te kunnen maken? Daar kom je met virtuele modulairs op een computer toch niet bij in de buurt qua sound, je zit dan toch eigenlijk met een VST te werken? Of is het een soort voorstudie voor wat je later met echte analoge modulairs kan bereiken?

softube modular heeft die sound, zeker, evenals reaktor. voltage modular klinkt gewoon vintage... maar is toch erg krachtig. ook met voltage modular kom je ook zeker in de buurt qua sound, met wat trucjes, en heeft een paar bizondere modules, of meerdere. veel hardware modular racks zijn digitiaal overigens of veel, mutable instruments b.v. de meeste. de flexibliteit is vrijwel identiek aan hardware. of zeker identiek.

voordeel, je kunt 2 dezelfde modules in éen path gebruiken, in een vst. of 4.. kost je niks ekstra's.. het is een hele diskussie, maar het lijkt me zeer persoonlik wat je kiest; soft modulars or hardware modular. veel werken ook hybride, vooral met vcv rack en ook voltage modular (die zijn daar beide goed in staat). de sound;

softube modular:

https://soundcloud.com/sada-exposada/the-model

reaktor:

https://soundcloud.com/sada-exposada/sektor-indux

voltage modular (en softube modular):

https://soundcloud.com/sada-exposada/geist

in andere tracks zitten ze wat meer verborgen..

goed, het blijft persoonlik, maar onderschat de kracht van de soft modulars niet. of wel, ik ben geen autoriteit, gelukkig...

Het is maar wat je aanspreekt natuurlijk.
VCV rack met heel veel modules is gratis met oa al die mooie Mutable Instruments modules, alleen dat maakt het al leuk voor allerlei bijzonder sounddesign.
Mutable Instruments in hardware kost je een klein kapitaal dus ik was blij dat ik het als software zo kon oppikken. :mega:
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

Die VeeSeeVST rack heeft ook een vst plugin dus je kan 'm zo in Abeton of elke andere daw laden, voor mij is het een mooie en gratis plugin met heel veel mogelijkheden naast al m'n andere, meer gewone vst's.
Nou ja, gewoon maar je begrijpt wel wat ik bedoel, plugins zoals Pigments 2, Iris 2, Hybrid 3, Avenger, Breaktweaker enz.

jazeker VCV rack is zeer goed, en al die gratis dingen. ik gebruik m wel, volgens mij heb ik samples van bepaalde patches gemaakt, ook in nummers verwerkt. o zeker.
het is een zeer krachtige modular. ik snap het zelf ook niet. wellicht; ik begon met soft modular, toen voltage modular en daarna reaktor. ik had VCV rack al een lange tijd.
ik kan er zeer mooie dingen uit halen. wel is het zo, sinds de laatste updates, ik de workflow voor mij veel beter vind. dus experimenteer wel iets meer.

en de nieuwe hora detour (waar ik ook de betaalde versie van heb), is wel erg leuk.
 
Even een vraag: het hele idee van modulaire synths is toch de rauwe analoge sound en de flexibliteit om uiteenlopende geluiden te kunnen maken? Daar kom je met virtuele modulars op een computer toch niet bij in de buurt qua sound, je zit dan toch eigenlijk met een VST te werken? Of is het een soort voorstudie voor wat je later met echte analoge modulars kan bereiken? Of is de emulatie op snelle computers tegenwoordig zo goed dat je geen verschil meer hoort?

Of het voor allerlei modules geldt weet ik niet maar soms zijn de verschillen (heeeel) erg klein, hier een vergelijking, luister en zoek de verschillen;

 
Of het voor allerlei modules geldt weet ik niet maar soms zijn de verschillen (heeeel) erg klein, hier een vergelijking, luister en zoek de verschillen;



Ja dat is me ook opgevallen. Of die enen en nullen nu op in je Eurorack module, aan het heen en weer rennen zijn, of in je PC/Mac/ Notebook. Ik heb een dc coupled audio interface Van N.I. en wil diverse vcv Mutbable Instruments modules met mijn eurorack laten samenwerken. Ik denk dan aan stages en Marbles... Wordt nog een klus zo'n hybride aanpak ala Omri Cohen.....:L
 
ff korte reaktie... forum is niet zo booming, ik probeer wel soms wat los te krijgen.. op KVR ook niet veel, terwijl ja, de userbase is vrij groot, maar dat is natuurlik de nucleus, gratis...

maar goed, leuk spul voltage modular, en met "weinig" kan je al zéer, zéer veel. zeker met jouw achtergrond. je hebt plezier, fijn dat gevonden hebt wat je altijd zocht!

ik heb een 303 patch gebouwd met drum eg op de env voor de accents en een env follower van osc > filter voor meer body. Het is zo leuk dit.

Mja, waarom het niet loopt komt mss omdat vcv rack gratis is en meer aanbiedt? De flexibele vst integratie en de gui waren voor mij doorslaggevend. Maar goed. Ik denk dat voltage modular kan groeien door de module designer visueel als synthedit te maken. Die integratie zal werken en inslaan als een bom. Ik ga het ze gewoon voorstellen. Laatst kreeg ik een gratis module voor een bug report. Vriendelijk!

De tutorials op YT zijn ook wel echt heel tof.

synthedit is modulair maar naar mijn mening gericht op het bouwen van een synth die je exporteert als vst en dan gaat gebruiken. Een synth die af is. In synthedit kun je ook wel werken als geluidsbron, maar ja, dan mis je daw integratie. Misschien is dit al wel verbeterd, tijdje niet meer gevolgd.
 
ik heb een 303 patch gebouwd met drum eg op de env voor de accents en een env follower van osc > filter voor meer body. Het is zo leuk dit.

Mja, waarom het niet loopt komt mss omdat vcv rack gratis is en meer aanbiedt? De flexibele vst integratie en de gui waren voor mij doorslaggevend. Maar goed. Ik denk dat voltage modular kan groeien door de module designer visueel als synthedit te maken. Die integratie zal werken en inslaan als een bom. Ik ga het ze gewoon voorstellen. Laatst kreeg ik een gratis module voor een bug report. Vriendelijk!

De tutorials op YT zijn ook wel echt heel tof.

synthedit is modulair maar naar mijn mening gericht op het bouwen van een synth die je exporteert als vst en dan gaat gebruiken. Een synth die af is. In synthedit kun je ook wel werken als geluidsbron, maar ja, dan mis je daw integratie. Misschien is dit al wel verbeterd, tijdje niet meer gevolgd.

ja dat is het leuke, uit de al aanwezige modules, kun je al veel krijgen. voltage modular loopt volgens mij ook vrij goed, maar het forum is niet zo levendig. dat is een vreemde diskrepantie.
VCV rack is gratis, biedt meer aan. en dan krijg je natuurlik een community heel erg mee. maar als je goed het forum doorspit, zijn er wel veel posts, die... ach ja, het is wel meer levend.

kwa geluidskwaliteit is er geen verschil. al kan je VCV op hogere internal sample rates krijgen dan voltage modular. ik merk weinig verschil, maar dan moet je ook wel een patch hebben waarbij het opmerken kán...
bij reaktor hoor ik wel verschil, maar doorslaggevend is het voor mij niet, en reaktor leunt al erg zwaar op de cpu.

synthedit nooit gebruikt, ik ben niet thuis in DSP, wel in programmeren, maar dat is lang geleden. even door C en C++ docs gekeken op internet, het komt wel snel terug. maar wat moet ik maken? haha.
een universal software controller, of beter automap herprogrammeren...

ach ja. synthedit, ik ken het van naam, nooit bekeken hoe het werkt of hoe het eruit ziet.

ik wilde b.v. ook dieper in M4L duiken of reaktor. doe ik toch niet. met soft modulars kom je sowieso al een heel eind, en wat er niet is, daar ga ik om zeuren.

wel leuke anekdote, ach, ik ben maar een kind, de nieuwe vector modules van MRB, mark barton, de video; daar staat op het laatst "Great For MPE!", had ie mij in gedachten... (had m nog ge-e-maild, de sawtooth animators willen niet goeden initialiseren).

ga je die patch delen, want je hebt core + drums, dat is dan heel geschikt voor veel users!

ha! een gratis module, nice. wel eens voor een bug report 2 block packs gekregen, ook nice, voor reaktor waren die.

voltage modular en VCV rack ze worden vaak vergeleken. voltage modular doet toch niet onder voor VCV rack, naar mijn gevoel. er zijn bij VCV rack ook erg veel overlappende, en middelmatige modules.
maar dat VCV rack meer biedt, in zekere zin, is zeker waar. de GUI was ook doorslaggevend en dat ie al als plugin te gebruiken was, en de plug-in hosts! (ook vst3). daar wilde ik juist mee werken, moduleren van vst plugins... uiteindelik heb ik geheel andere dingen gedaan. maar gebruik de plug-in host soms, wanneer b.v. een reverb zoals shimmerverb een onderdeel wordt van het geluid, en kan m dan ook met mijn lightpad M controleren.

voltage modular heeft gewoon iets.

VCV rack, ik wacht met belangstelling op VCV rack 2. die zal gratis zijn, standalone, de plugin niet.

ik werk gewoon véel sneller in voltage modular. en ik gebruik softube modular weer voor heel andere zaken, feedback drones, vooral, zeer krachtig, weinig modules, maar daarom zo leuk... knettergekke patching, en daar gaat ie...
reaktor heeft weer een aantal heel bizondere blocks.

goed, de voltage modular designer is al net als M4L, al met building blocks, maar je moet nog altijd kode gebruiken; java. ik kon ooit java, niet mijn lievelingstaal, zelfs een afkeer. maar heb java weer eens bekeken, wat opgefrist, en snap die afkeer niet meer. ik heb wel liever C of C++...

goed, maar geen aanleg voor DSP, wel voor sounddesign met modulars, en synths, en samples...
 
Of het voor allerlei modules geldt weet ik niet maar soms zijn de verschillen (heeeel) erg klein, hier een vergelijking, luister en zoek de verschillen;



inderdaad een betere vergelijking dan mijn eigen misbaksels te plaatsen....
 
Wordt nog een klus zo'n hybride aanpak ala Omri Cohen.....:L

Een goed begin lijkt me als je je eurorack clockt met je daw en dan laadt je je modular vst ook in je daw en als je dan zorgt dat al je instrumenten zowel hard-als software een eigen channel hebben dan moet het goed gaan.
Je mixer in je daw eventueel aansturen met een hardware controller en dan kan je je kanalen mooi in-en uitfaden en de levels op elkaar afstemmen, beetje pannen links en rechts en eventueel hier of daar nog wat reverb, chorus, delay of wat dan ook op je channels en dan is het feest. :okdan:
 

ja vergeten te melden; is al een lange tijd gratis. ook gewoon via cherry audio. EDIT: niet meer nu, was toch tijdelik. dus snel zijn. zal het ook melden bij kortingen...

dank! is een leuke instapper, en veel mensen hebben m, of ze m gebruiken is ten tweede.

Ik heb 'm.
Het grappige is dat Vink vooral gebruik maakt van Voltage en VCV bijna niet en ik juist VCV rack wat vaker inzet en zo ongeveer niets met Voltage doe. :D
Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel smaken.
 
Ik heb 'm.
Het grappige is dat Vink vooral gebruik maakt van Voltage en VCV bijna niet en ik juist VCV rack wat vaker inzet en zo ongeveer niets met Voltage doe. :D
Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel smaken.

ja maf hè, ik zou zelf ook denken dat VCV rack mij meer ligt, maar op een of andere wijze werk ik erg veel in voltage modular.
of maf; het is gewoon heel persoonlik. en als je op KVR zit; dan wordt het anders. dit is het beste, dit is het beste.

etc. ik heb ook een simpele oplossing; ik heb 4 soft modulars (met veel modules elk), 6 of 7 DAW's, hoef ik niet mijzelf te vechten welke de beste is :?8o):maffia:.......................

ik zal eens iets maken in VCV!
 
etc. ik heb ook een simpele oplossing; ik heb 4 soft modulars (met veel modules elk), 6 of 7 DAW's, hoef ik niet mijzelf te vechten welke de beste is

Ach; ik heb ook een paar daws zoals velen hier op het forum, het houdt je van de straat zullen we maar denken. :D

ik zal eens iets maken in VCV!

Omri Cohen heeft zat leuke patches op z'n channel, genoeg ideëen van die jongen.
 
herinnering?

goed, de vst host module van VCV, ondersteund nu ook VST3, en is blijkbaar nu ook polyphoon? dat was al een tijdje, er overheen gelezen.

https://vcvrack.com/Host

het is maar een gevoel, maar met deze update, komt versie 2 nu eindelik op gang?
 
Hey vink vraagje tussen door. Hoe laat jij je lfo's bpm-syncen met de core modules? Gebruik je daar de advanced lfo voor of kan het ook met de "normale" lfo?
 
Hey vink vraagje tussen door. Hoe laat jij je lfo's bpm-syncen met de core modules? Gebruik je daar de advanced lfo voor of kan het ook met de "normale" lfo?

ik gebruik daarvoor eigenlik altijd de super lfo. de normale lfo gebruik ik spaarzaam. de normale lfo, heeft alleen een reset funktie, daarmee kun je natuurlik ook syncen. met een omweg.
 
ik gebruik daarvoor eigenlik altijd de super lfo. de normale lfo gebruik ik spaarzaam. de normale lfo, heeft alleen een reset funktie, daarmee kun je natuurlik ook syncen. met een omweg.

Indeed - ik zat al te klooien met formula module, maar rekenen doe ik alleen tussen 9 en 5 8~
 
Indeed - ik zat al te klooien met formula module, maar rekenen doe ik alleen tussen 9 en 5 8~

:dubbel:

8)

een echt heel goede introduktie/tutorial voor de zeroscillator voor voltage modular, gemaakt door de developer zelf (die ook de maker is van de originele hardware module):

 
softube modular! eindelik werkt ie weer goed, alleen niet maschine 2.12 én waveform 11...
maar dat drukt de pret niet.

er zijn 7 nieuwe modules uit, als onderdeel van Model 72.

https://www.softube.com/model-72-synthesizer-system

introduktie prijs €99, maar wordt €72,90 met:

MONOPHONICLEGEND


toch gekocht, te mooi, en leuk in softube modular, en als standalone plugin (al blijf ik de Mini V3 erg goed vinden, de model 72, heeft zo'n ander karakter komt wel uit voor andere zaken).

alle plugins van softube zijn ge-update naar 2.5.3, behalve heartbeat én softube modular; versie 2.5.4....

ik heb nog support nog wat zaken gemeld. ook over maschine.

softube modular móet weer goed werken, zo niet, destroy the .txt files... in /users/appdata/softube... gewoon wissen... moest ik ook nog doen. de maschine kwestie... sja, ik wacht support af.
 
Back
Top