soft modulars

XSRDO Analogy klinkt ook tof, leuke patch routes. Alleen voor windoos en 32 bit jammer genoeg. linkje http://xsrdo.blogspot.com/

XSRDO Analogy? Opvolger van Patchworks en Doppler? Iets gemist kennelijk. Ga ik zeker even bekijken. Lijkt een stuk veelzijdiger dan de voorgangers. Net als een aantal Full Bucket synths (o.a. ModulAir) met een (Korg) K35 filter emulatie aan boord. Ontwikkelaar Kirsty Roland timmert goed aan de weg. Wel allemaal 32-bit. Maar dat is voor de meeste DAW's (met bridging) geen probleem.

XSRDO Analogy v1.0 Official Release (at KVR Audio)
https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=522551

XSRDO Analogy v1.0 Official Release Video
https://youtu.be/G-kNpbCf7UQ
 
leuk ding lijkt me, gelukkig heb ik reaper, dus kan m uitproberen... dank! je kunt niet genoeg modulars hebben...

XSRDO Analogy v1.0 Official Release (at KVR Audio)
https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=522551

XSRDO Analogy v1.0 Official Release Video
https://youtu.be/G-kNpbCf7UQ

Ja, vind hem zeker nice. Gebruikt alleen aardig wat resources. Heb het idee dat jbridge er ook niet helemaal stabiel mee om gaat. Tof trouwens ook dat er samples in geladen kunnen worden.
 
Ben de laatste tijd wel veel bezig geweest met "The Grid" in Bitwig. Daar is heel goed nagedacht over useability. Er zitten al voorgepatchte kabeltjes in modules als adsr, oscs en filters die reageren op note triggers en pitch cv. Sleep je een module op een bestaande connector, dan patcht hij hem ertussen. Sleep je een patchkabel naar een input waar er al 1 in zit, dan patcht hij er een mixer tussen. Sequencers e.d. zijn gedreven door phase ipv triggers, geniaal. Daarnaast is alles polyfoon als je dat wil.
 
Ben de laatste tijd wel veel bezig geweest met "The Grid" in Bitwig.
Die interreseert me ook wel...
Ik heb altijd al een oogje op Bitwig's ontwikkeling gehouden (fan van een van de devs, ontevreden met de trage ontwikkeling van Ableton), en deze grid zou wel eens de reden kunnen zijn dat ik de overstap serieus overweeg.
Al vind ik het jammer dat er geen modulaire routing is van vst's!
 
En als je die hebt, kun je voor $50 upgraden naar de Core + Drums versie (normaal $150). Geen idee hoe deze zich verhoudt tot de hier genoemde pakketten maar ik vind de demo erg leuk in elk geval. Werkt erg snel en intuïtief.

dat is geen prijs voor wat je krijgt, de basis is al mooi. ik heb nog wat duurder ooit gekocht $65, was het meer dan waard. ja voltage modular werkt erg snel en intuïtief, vergt ook niet veel van je cpu, ja komplekse patches. en je kunt vst instruments en effects hosten, en ze dus moduleren. dat was voor mij door de doorslag.

het kan zeker tegen de andere pakketten kwa mogelikheden op, ik heb reaktor (ultimate 11...) en rack packs gekocht van toybox audio, 4x, de euroreakt pack. ik heb er 2 gratis gekregen van toybox, voor wat hulp aan de developer, nice... reaktor is duurder, tenzij je m al hebt. minder intuïtief, tenzij je al modulars gewend bent. wel is de klankrijkdom erg groot.

ik heb ook softube modular, ook al aangegeven. het geluid is overweldigend goed, evenals die van reaktor. gaat ten kost van hoog cpu gebruik, en maar 1 core...

de voltage modular klinkt als een goede soft synth, met modular randjes.

toch heb ik van voltage modular ook wat bundels gekocht, en die geven erg veel mooie mogelikheden, en klinkt ook meer modular. in recensie wordt VM geprezen.

eigenlik kun je voor $50 niet mis gaan. 100+ modules, een volledige drumkomputer, 808 (sample) based, tweakbaar, met aparte drumsequencer.

meer hieronder:

Die interreseert me ook wel...
Ik heb altijd al een oogje op Bitwig's ontwikkeling gehouden (fan van een van de devs, ontevreden met de trage ontwikkeling van Ableton), en deze grid zou wel eens de reden kunnen zijn dat ik de overstap serieus overweeg.
Al vind ik het jammer dat er geen modulaire routing is van vst's!

bitwig is natuurlik erg interessant, en de modulaire mogelikheden binnen bitwig zelf en zijn vele routings opties. ik verleid tot bitwig, maar merk dat ik genoeg ander spul heb, dat in wezen zo'n omgeving niet noodzakelijk maakt. en heb al 4 DAW's, en bitwig, kost per jaar $100 of zo...

ableton heeft zijn grid, oscillot, van max for cats, maar wordt niet goed bijgehouden, heb m gekocht, alleen om te kijken wat ie kan, het is M4L device overigens. het ding kan erg veel overigens, maar heeft bugs. max for cats reageert niet.

en zoals al gezegd VM kan vst hosten (vst2 en vst3)... meerdere outputs (niet voor effekten). ik gebruik de plugin host regelmatig.

er is veel te verkrijgen kwa DAW's mogelikheden en soft modular oplossingen. het is wat je wilt en wat je fijn vindt werken.

in bitwig is alles geïntegreerd, dat is fijn. of lijkt me fijn, nooit geprobeerd.

maar voor mijzelf sprekend, zijn meerdere ecosystemen inspirerend (al kan dat ook wellicht met bitwig zo zijn).

ik vertel hier de mogelikheden. de super oscillator is geweldig van VM en de super LFO. de uitbreidingen, de bundels, zijn ook erg goed, maar doe aan cherry picking. de psp ultimate collection, waarvan niet dacht dat ik die kopen zou, is geweldig voor sound design. ik heb ook de one year bundle gekocht. je kunt ze natuurlik ook los kopen, een aantal modules zijn wel aan te raden, in de zin, die breiden VM echt uit. maar zelfs zonder bundels. 100 modules.. vooor $50....

EDIT: ik herhaal er zoveel overlap, en er zijn fanboys, er zijn objektieve benaderingen...

ableton is inderdaad wat traag, de nieuwe beta is vooral het oplossen van veel problemen, maar er komt natuurlik een 10.2..

en heb ook nagedacht van ableton naar bitwig. toch ik begin nu ableton steeds beter te gebruiken, en het bevalt me goed. ik ben een controller freak, de push 2 is erg fijn...

goed veel keuzes! bij soft modulars beperk ik me er tot 3 (ja heb ook vcv rack, zelfs wat dingen gekocht. ik gebruik het nooit, eigenlik).
 
Laatst gewijzigd:
vink Ik vind Oscillot (en die andere van Max for Cats) heel interessant, maar ik heb slechte ervaringen met M4L stabiliteit (is wel sterk gebeterd, trouwens), en een modulaire omgeving in een modulaire omgeving gemaakt? Dat baart me ook wel wat zorgen.
De Push had me ook bij Ableton kunnen houden inderdaad, maar ik vond de Push 1 tegenvallen. Als ik dan toch nog constant muis en toetsenbord nodig heb voor vanalles en nog wat... zit die Push vooral in de weg! Maar het is wel een workflow die me in principe sterk aanspreekt. Ik prul nu dan ook vooral met hardware... gelimiteerd op andere manieren, maar het gaat allemaal een stuk vlotter en werkt inspirerender.
 
buchla ITB, cloadlabs V3, is nog niet klaar, een voorproefje... een buchla! in reaktor! met kabeltjes!

https://www.youtube.com/watch?v=zkx1...ature=youtu.be

kan niet meer bewerken "citeer" ik maar mezelf... cloadlabs V2 bestaat al, maar patchen was een heel gedoe. iemand (jason wells) heeft de taak op zich genomen om alle modules in reaktor instrumenten om te zetten en wat modules er bij te maken. het patchen is natuurlik het meest uitzonderlikke. maar ook dat je niet alle modules tegelijkertijd hebt, kun je langzaam uitbreiden. gebaseerd op het werk van trevor gavilan. een gratis reaktor instrument.

deze versie, zover ik begrepen heb, zal ook gratis zijn.

bij de youtube video, staat het verhaal al... een uitbreiding, die dit "instrument" vele malen toegankelikker en rijker kan maken. hij klinkt al goed, V2. een van de meest favorie reaktor ensembles, niet voor niets..
 
er is een nieuwe module voor softube modular. ook in modular is er een nieuwe module (gratis.. tussen aanhalingstekens) bij, zelf.

maar het gaat hier om een nieuwe module, die er apart bij moet kopen:

de vermona random rhythm, nu voor de introduktie prijs van €29. ik heb geen reseller, tot nu toe, gevonden die t goedkoper doet. ach, rechtstreeks bij softube gekocht.

sommige live 10 gebruikers ervaren problemen bij het laden van deze module, het crashed live. ik heb dit gerapporteerd. aangezien dit bij mij ook gebeurt. in reaper, cubase werkt het. in reason werkt modular sowieso niet (goed).
 
Ik zag de gratis Voltage Nucleus maar lees dat ik dan wel Voltage Modular Core voor 90 euro nodig heb.

Vandaar dat ik toch maar even vraag hoe VMC bevalt bij degenen die hem hebben? Loopt ie goed in Cubase?

loopt goed in cubase 10, 9 was een ramp. de VM core is heel erg vaak in de aanbieding, voor $50, volgens mij. het wachten waard? of koop 'm via jrrshop.
er zitten al zo'n 100+ modules in, inklusief drum modules.

de gratis voltage nucleus werkt gewoon, heeft alleen een beperkt aantal modules, hoeveel weet ik niet. dus daar kun je gewoon mee beginnen, zal OSC, LFO, ENVELOPE generator, filter hebben. de basisdingen.
cherry audio en andere developers hebben vaak sales. de laatste sale is net afgelopen, en ja, ik ben er weer ingetrapt... geen spijt, integendeel...

er zijn wat gratis modules te krijgen, in de store.

als ik het goed heb, alles wat je van cherry audio zelf koopt, ze hebben ook een one year bundle, maar ze komen met nieuwe dingen. de dingen in die bundel, maken de bundel goedkoper.

de psp ultimate bundle b.v. is regulier 149 dollar, laatst voor $49 te koop, in de sale. (goedkoper dan ik m in de sale, daarvoor had...).

je kunt langzaam uitbreiden met goedkope modules, of bundels. maar zoals altijd bij plugins, wacht op een sale. de volle prijs, ja ik betaal soms wat meer, wanneer er een introduktieprijs is, maar alleen voor iets wat ik echt wil. en soms blijft die introduktieprijs de goedkoopste, meestal zakt ie na een tijd. flink in sommige gevallen.

via jrrshop is ie nu $85, met discount, zie je pas in het karretje. de core versie.

ik heb er nog 70 of zo voor betaald, maar dat is anderhalf jaar geleden.

het is een goede modular. versie 2 komt eraan, wat dat brengt weet ik niet. het programma zelf is gratis, behalve de modules. sommige basis modules ook, overigens, zie nucleus.
het heeft niet de intense kracht aan sound als reaktor of soft modular.
het heeft meer synth achtige kwaliteit. toch werk ik er vaak mee.

de vult bundels zijn erg goed, in sale $40 per stuk (VM rekent in dollars, en geen VAT, dus...).

wellicht ligt het aan mijn systeem, het enige probleem met VM, dat ie knettert..., wanneer ik andere windows/menu's open in cubase, terwijl ie openstaat, de plugin window. niet storend. alleen in cubase. maar zoals al gezegd, ligt dat aan mijn systeem. en is heel specifiek alleen problematisch, ach niet problematisch, bij mij het geval, blijkbaar. de enige plugin die dat doet.
op mijn laptop, staat ook dezelfde cubase op, geen problemen.

wat een lang verhaal. maar de gratis nucleus gewoonweg proberen. als je kunt wachten, wacht op de sales.

VM is als instrument én als FX plugin te gebruiken (zoals reaktor en soft modular). in de core versie zit een plugin host, vst2/vst3, waarmee via CV (naar midi), 16 (?) parameters kan moduleren.
daar heb ik m voor gekocht, maar in die tijd had ik cubase 9, ook andere DAW's, maar cubase is de DAW waar ik m wilde gebruiken. nu werkt het goed. en heb ik nog FX patches gemaakt.

versie 2 komt in mei, is dus gratis. er komt nog een nieuwe oscillator, weet niet of core eigenaren, die gratis krijgen.

ik heb nu meer dan 300 modules.... vooral bundles, en natuurlik in sale. toch, loopt dat op, het is wat verslavend. zoals je dat ook bij forumleden ziet die met hardware modalar racks bezig zijn.

de vraag is ook, wat wil je er mee. is het je eerste modular? VM is dan wel de fijnste.

en al heb ik aanmerking op de sound, je kunt met wat trucjes, toch m erg mooi laten klinken. en wat oscillators erbij kopen, die niet zo "zuiver" zijn, al zijn die van cherry audio ook niet zuiver natuurlijk.
of zonder trucjes is het eveneens een prettige omgeving.

als b.v. al reaktor 6.3.x hebt (full), kan je daar mee aan de gang gaan.

softube modular, is duurder, per module, maar de modules zijn érg goed. met weinig modules, ekstreem veel mogelikheden.

maar in core zitten genoeg effekten om wat grein te krijgen.

probeer nucleus uit, en je kan elke module of bundle, 7 dagen uitproberen (wellicht is dat nu verlengd, vanwege, ja ja).

aanrader zeker. (het lange verhaal het korter gekund, het is vanwege dat ik meerdere soft modular ecosystemen heb, ik m tussen die anderen zet. maar VM wordt wel als een goede soft modular gezien.)
 
Zo, top dat zo zo veel informatie deelt. Ik was in de veronderstelling dat je om nucleus te gebruiken eerst voltage modular moest hebben maar blijkbaar is dat niet zo. Ik heb Nucleus gratis via pluginboutique. Zal m gaan installeren en de video's bestuderen. Ik wil leads en effecten voor psytrance proberen te gaan maken hiermee. Eerste modular inderdaad, het duizelt me wel een beetje. De eerste tijd maar veel instructievideo's bekijken. Ik hoop dat er leuke patches te downloaden zijn als voorbeeld. Ik ben al wel wat goede instructies tegengekomen. Ook goede tip om in een sale meer te kopen als ik dat wil. Cheerz.
 
Zo, top dat zo zo veel informatie deelt. Ik was in de veronderstelling dat je om nucleus te gebruiken eerst voltage modular moest hebben maar blijkbaar is dat niet zo. Ik heb Nucleus gratis via pluginboutique. Zal m gaan installeren en de video's bestuderen. Ik wil leads en effecten voor psytrance proberen te gaan maken hiermee. Eerste modular inderdaad, het duizelt me wel een beetje. De eerste tijd maar veel instructievideo's bekijken. Ik hoop dat er leuke patches te downloaden zijn als voorbeeld. Ik ben al wel wat goede instructies tegengekomen. Ook goede tip om in een sale meer te kopen als ik dat wil. Cheerz.

er zitten nucleus presets bij, zodat je de basis gelijk ziet. een substractive synth is zo gemaakt. VCO, VCF, ENV, ENV (voor VCF), VCA...
ook de core heeft een aardige preset kollektie. niet alle modules van alle developers hebben dat, soms moet je wat uitzoeken.

op het forum is een patch exchange, gewoon een thread.. daar kun je ook met vragen terecht. de userbase is nu vrij groot geworden, voor een "kleine" speler, genoeg te vinden.

have fun! :yamaha:

EDIT: ik ben een ouwe vent :beard:, al die genre aanduidingen, vroegah (...) begreep ik de indelingen in genres beter, wellicht is het meer, dat ik al die indelingen heb losgelaten, niet meer van belang vind.
ik ben het nummer aan het luisteren in je signature, met VM kom je zeker aan dat soort geluiden, en met de juiste modules, kan je zelfs bijna een heel nummer maken, in VM, met wat live tweaking (wat heel goed werkt in VM).
 
Laatst gewijzigd:
Zo, top dat zo zo veel informatie deelt. Ik was in de veronderstelling dat je om nucleus te gebruiken eerst voltage modular moest hebben maar blijkbaar is dat niet zo. Ik heb Nucleus gratis via pluginboutique. Zal m gaan installeren en de video's bestuderen. Ik wil leads en effecten voor psytrance proberen te gaan maken hiermee. Eerste modular inderdaad, het duizelt me wel een beetje. De eerste tijd maar veel instructievideo's bekijken. Ik hoop dat er leuke patches te downloaden zijn als voorbeeld. Ik ben al wel wat goede instructies tegengekomen. Ook goede tip om in een sale meer te kopen als ik dat wil. Cheerz.

ik zie dat iemand core + psp ultimate aanbied. psp ultimate zijn vooral effekten. kijk even of je ze interessant vindt. ik heb lang gewacht om die te kopen, dacht dat ze niet zo interessant waren, maar ze zijn erg goed.
op KVR, iemand die te vertrouwen valt, voor $90. goedkoper dan in sale...

wellicht komt het nu niet uit, maar als je interesse hebt...

https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?f=43&t=545084
 
Back
Top