soft modulars

softube heeft statement lead, monomont bass én parallels als modules geschikt gemaakt voor soft modular.

in wezen hadden ze al modules, die werken in soft modular, en model 72 was toen ie uitkwam al gelijk modular "ready". was te verwachten, maar ik had er niet aan gedacht..

ik heb parallels 2e hands kunnen verkrijgen. een tientje boven de laagste sale prijs (€50 is laagste sale prijs). buiten de source modules, zijn de andere modules ook zeer interessant.

een wat andere richting dan normaal voor softube modular. maar eentje die me wel bevalt. ondanks de vele kritiek op softube modular, buiten natuurlik de sound, maar het gebrek aan modules, wat ik nooit zo ervaren heb, de modules die er al waren, daarmee kun je al zo immens veel. nu meer mogelikheden. een aantal, gratis utilities, zouden niet misstaan. maar verder blijf ik softube modular, naast voltage modular en reaktor blocks, een heerlikke modular om in te werken, ik verkrijg er een rijkdom uit, die mij zelfs overweldigt.....

goed.

o ja; maschine crasht, idd, op de vermona module, probleem is gereproduceerd, en er wordt aan gewerkt. ook crasht softube modular nog steeds elke DAW die ik heb, wanneer 2 or 3 instanties van de vermona module laadt... het is wat erratic soms krijg ik er 8 in. dit is louter om te testen, ik testte het, en gelukkig is er een crash report uitgekomen, waar softube wat aan heeft.

heb nog kontakt gehad met iemand van marketing, softube is eigenlik erg klein, support en marketing zijn niet groot. terwijl ze hebben een naam...
de persoon van marketing zei nog, op mijn "idee" (niet origineel) meer aanwezig op KVR of users groups, of andere fora, dat ze dat zelf ook konstant inbrengen. softube heeft niet de resources..
goed.

even wat achtergrond informatie. ik blijf persoonlik softube modular echt erg goed modular vinden, ik werk ook zeer veel in voltage modular, met groot plezier, ik gebruik ze beide voor andere doeleinden. evenals reaktor (blocks), nou die zit er eigenlik een beetje tussenin kwa werkwijze.

benieuwd wannneer VCV rack 2 uitkomt, als vst, wel gelijk $99, dus ik wacht, ha! toch kijken wat dat voor effekt heeft. er zijn mensen die gaan zeggen, dan verdwijnen alle andere soft modulars, VCV vaagt alles weg.

ik denk het niet, wordt het wel een grotere speler. wel vreemd om $99 te vragen overigens, terwijl het grootste deel vd modules open source, en er 2 modules met crowdfunding zijn gemaakt.
tenzij die $99 ook aan de open source developers, gegeven wordt. andrew belt, met wat anderen samen denk ik, heeft er wel immens veel tijd ingestopt, natuurlik hoeft het niet gratis te zijn, maar ik vind het persoonlik wat tegenstrijdig.

goed. soft modulars blijven denk ik een niche, evenals MPE, maar trouwe volgelingen, béeeh!
 
update over voltage modular;

binnen een aantal dagen zal de byte oscillator uitkomen, louter als leek beta tester geweest, al weet ik nu veel meer van bytebeats.
maar de developer, weevil, heeft erg veel mogelikheden toegevoegd, zeer veel én er komen nog meer mogelikheden.

het is in wezen een echte digitiale oscillator, i.e. het is formule werk, wel is er, want de byte oscillator kan ook als effekt werken, een omzetting van audio naar numbers en weer terug..
maar het is in wezen een oscillator die het dichtst bij een werkelik formule gebaseerde oscillator komt, maakt de oscillator vrij uniek.

het is géen makkelikke oscillator, maar de developer heeft 5 presets gemaakt, die je doorheen sturen. veel mogelikheden.
 
voor reaktor: toybox Audio Nano Pack, 500+ modules, erg veel, maar ze zijn ook bedoeld als echte bouwelementen, erg veel mogelikheden, qua synthese, modulatie, sequencing, maths, logical, etc. etc.

https://www.toyboxaudio.com/

voor een introduktieprijs van $45 (wordt zo'n 38 euri).

een lifetime toy!

en: de maker maakt cheat sheets, om alle mogelikheden bereikbaarder te maken, er is geen uitgebreide handleiding. maar de cheat sheets, zijn erg goed. en er komen er steeds meer, ook video's.


voor de liefhebbers:

Instruo Modules voor VCV rack, gratis!

(overigens lijkt het dat V2 er aan komt, eindelik).
 
Voltage Modular heeft een aantal nieuwe interessante modules;

de ARP 2500, al in synthnieuws.

van nekomatic, b.v.;



en van @creart en @Alterex ;



(wellicht dat ik eens deze thread ga uitsplitsen, of het werkt wel zo)

o ja, ook al in synthnieuws, een instrument maar ook in module vorm voor Softube Modular;


wat ik zelf bizonder vind voor VCV Rack:

Substation (een emulatie van een Moog?? ja, de subharmonicon)


al gemeld deze bizondere modules spectraal/granular, eksperimenteel?;

 
en voor Voltage Modular wederom een nieuwe module van Weevil;

de stereo crusher, voor een paar weken voor een intro prijs van $7,50! bit crushers kunnen me niet zo bekoren, al gebruik ik soms, maar deze heeft een bite... zoals ik al ergens anders meldde, fully loaded, overloaded met mogelikheden, en modulatiemogelikheden, zoals 'we' gewend zijn van Weevil;

 
VCV Rack 2 is er, en de betaalde plugin, de hele website ligt zo ongeveer plat, en ook het binnenhalen van modules gaat langzaam, evenals de licenties voor betaalde modules.
er ontbreken nogal wat modules, maar kan in de komende dagen veranderen.

er is geen verschil tussen VCV Rack 2 Free, en de betaalde versie, behalve dat deze als plugin kan werken en dat je support krijgt.
tot 2021 [imath]99, daarna[/imath]149.. aangezien ik zelfs Voltage Modular, veelal, standalone gebruik, laat ik het bij de free version, en koop de bundels die ik leuk vind...

de gratis versie heet nu; Rack 2 Free... en de betaalde Rack 2 Pro....

goed.. o ja, he he, tot 2021 krijg je voor de [imath]99 VCV Drums erbij en VCV Soundstage (ter waarde van[/imath]60...)

 
er is geen verschil tussen VCV Rack 2 Free, en de betaalde versie, behalve dat deze als plugin kan werken en dat je support krijgt.
Het is makkelijk om 'm direct als plugin te gebruiken alhoewel het met die bridge een kleine moeite is vind ik.
Ik vind 99 euro en een paar maanden later 149 euro wel een flink bedrag puur voor de plugin versie, je ondersteunt wel de ontwikkelaars er mee natuurlijk.
tot 2021 krijg je voor de 99VCVDrumserbijenVCVSoundstage(terwaardevan99 VCV Drums erbij en VCV Soundstage (ter waarde van99VCVDrumserbijenVCVSoundstage(terwaardevan60...)
Volgens mij kost die extra versie 139 euro bij intro en wat later 209 euro.
 
Het is makkelijk om 'm direct als plugin te gebruiken alhoewel het met die bridge een kleine moeite is vind ik.
Ik vind 99 euro en een paar maanden later 149 euro wel een flink bedrag puur voor de plugin versie, je ondersteunt wel de ontwikkelaars er mee natuurlijk.

Volgens mij kost die extra versie 139 euro bij intro en wat later 209 euro.

ja dat was een fout

Rack 2 Pro kost 99 dollar tot 2021, daarna $149

de 139 dollar aanbieding gaat over Rack 2 Pro + VCV Drums + VCV Soundstage bundel.

ik blijf bij Rack 2 Free, als plugin zou ik m toch amper gebruiken, en heb wat VCV modules gekocht en wat third party 'packs'.

eigenlik ondersteun met de Rack 2 Pro alleen de ontwikkelaar van Rack 2....

niet die van third party developers.... (zover ik weet...)
 
Je ondersteund inderdaad alleen VCV/Andrew zelf, maar dat kun je ook doen door zijn plugins te kopen.

Voor de plugin-versie blijf ik bij Cardinal omdat ik toch alleen opensource modules gebruik.
 
Het was eigenlijk wel te verwachten; de vcv bridge die je kon gebruiken in vcv 1 die wordt in vcv 2 niet meer herkend.
Verschillende poorten geprobeerd maar het werkt niet dus als je 'm binnen je daw volledig wilt gebruiken dan moet je de vst versie kopen.
 
Je ondersteund inderdaad alleen VCV/Andrew zelf, maar dat kun je ook doen door zijn plugins te kopen.

Voor de plugin-versie blijf ik bij Cardinal omdat ik toch alleen opensource modules gebruik.

die kende ik niet, Cardinal, maar heb ook een aantal betaalde plugins, Vult, Hora, en een paar van VCV zelf.
Het was eigenlijk wel te verwachten; de vcv bridge die je kon gebruiken in vcv 1 die wordt in vcv 2 niet meer herkend.
Verschillende poorten geprobeerd maar het werkt niet dus als je 'm binnen je daw volledig wilt gebruiken dan moet je de vst versie kopen.

zit er geen Link module bij (Ableton Link, is wel bedoeld tussen pc's, netwerk.. maar ik neem aan dat je dat kan omvormen).

zelf gebruik ik, ik heb dat vaak vermeld, denk ik, VCV rack erg weinig. op een of andere wijze kom ik niet een fijne workflow, zelfs niet in Rack 2 Free.

en de transitie, zat me ook niet lekker.

Voltage Modular, hoe je daar ook over denkt, is naast Softube Modular en Reaktor de meest gebruikte soft modular, voor mij. en ja, dat kost wat...
vreemd genoeg, maar dat kan ik geheel mishebben, lijken de users van Voltage Modular veel meer verweven met de developers, veel meer direkte lijnen? en developers, de meesten, vrijwel alle, paar uitzonderingen, zijn zeer aktief, in de User group.

maar ik kan dit niet goed beoordelen; wel valt op dat binnen de user group (op facebook), of de user group zelf, wel een van de meest vriendelikke, en behulplzame is. dat merken users én developers op.

niet goed beoordelen; houd zeker VCV community/fb group in de gaten, maar ben vanzelfsprekend aktiever op de VM User Group.

waar eens de users éen developer belaagd hebben, overigens... ik was er 1 van, maar wel netjes... Cherry Audio heeft de store daarom veranderd. (de developer maakte zoveel modules, dat je geen overzicht meer had op de andere developers...). is dat een 'incident', zeker, maar is toch, zeker gezien hoe Social Media werkt, netjes afgehandeld.

waarom dit verhaal?

er is wel een verleiding om VCV Rack 2 Pro te kopen, maar ik werk veel en veel beter in de andere soft modulars, en die zijn er al als plugins.

goed, soft modulars blijven een niche. en er is keuze. ik denk wel, dat veel, die vooral ITB werken (overigens is dat denk ik niet waar...), meerdere ecosystemen hebben en gebruiken.

er staat nog een projekt in de wacht met Softube Modular, dat kost tijd om die aan te pakken. ook die blijf ik erg goed vinden.

opvallend; ik gebruik juist Voltage Modular vrijwel alleen standalone, terwijl ie tegenwoordig erg goed draait in elke DAW die ik heb.

de tracks die er uitkomen, soms wat treatment in een DAW, de recordings, of ik ontleed ze in samples, tevens..

ow!

deze geheel vergeten te noemen, denk ik, de Bespoke Synth, gratis (of betaald, gaat het geld naar charity); is een Modular Daw, nog amper gebruikt, maar is best bizonder;


voor Voltage Modular, ik heb dat lang hier niet allemaal gemeld, zijn er een aantal wederom bizondere modules uitgekomen, van third party developers; b.v. deze van een medeforum lid;


hier een overzicht van RFM van @creart ;


en er komt meer van RFM, de WUWEI (wow! wat een ding), maar de TAO b.v. of de 2VCO, en de Reverb... woepsie yeah... de 2VCO, niet te onderschatten.

ik eindig met een andere, van Weevil; een Phase Distortion Oscillator, volgeramd met mogelikheden, en is een tegenhanger van Bazille.... wederom een utzonderlikke module... het kan mijn bias zijn, maar ik vind in Voltage Modular; meer bizondere, eigenzinnige modules. vanzelfsprekend zijn er die ook in VCV, maar wellicht door het gebrek aan overzicht?

dus geen objektieve verhandeling.....

o ja de link nar de Phase Distortion Oscillator;


al is Detour van Hora ook een uitzonderlik mooie module; ik vind die van Weevil, pfoe, wel erg goed.
 
Laatst gewijzigd:
die kende ik niet, Cardinal, maar heb ook een aantal betaalde plugins, Vult, Hora, en een paar van VCV zelf.
Ja voor betaalde modules moet je Rack2Free of Rack2Pro gebruiken inderdaad.

BespokeSynth ben ik een groot fan van, omdat het alle gebruikelijke concepten behoorlijk op z'n kop gooit!

Helaas werkt het alleen (nog) niet als plugin. Ook heeft het geen midi out, wat ik zelf wel fijn zou vinden want ik gebruik met name de sequencing mogelijkheden veel: https://mrtoasted.com/~dreamer/test/bespoke-cardinal.mp4
 
deze geheel vergeten te noemen, denk ik, de Bespoke Synth, gratis (of betaald, gaat het geld naar charity); is een Modular Daw, nog amper gebruikt, maar is best bizonder;
Even gekeken, best een sympathieke uitstraling, wel een beetje basic maar het is gratis natuurlijk.

een andere is die van full Bucket, die jongen maakt een hele rits mooie plugins en deze is ook weer free, 55 modules, 18 modules per patch en tot 64 voice polyphony, midi learn etc en de ui ziet er zoals bij al z'n vst's ook prima uit; full bucket music
 
Even gekeken, best een sympathieke uitstraling, wel een beetje basic maar het is gratis natuurlijk.

een andere is die van full Bucket, die jongen maakt een hele rits mooie plugins en deze is ook weer free, 55 modules, 18 modules per patch en tot 64 voice polyphony, midi learn etc en de ui ziet er zoals bij al z'n vst's ook prima uit; full bucket music

da is ook een hele mooie, en full bucket maakt inderdaad echt erg goede plugins.
 
Ja voor betaalde modules moet je Rack2Free of Rack2Pro gebruiken inderdaad.

BespokeSynth ben ik een groot fan van, omdat het alle gebruikelijke concepten behoorlijk op z'n kop gooit!

Helaas werkt het alleen (nog) niet als plugin. Ook heeft het geen midi out, wat ik zelf wel fijn zou vinden want ik gebruik met name de sequencing mogelijkheden veel: https://mrtoasted.com/~dreamer/test/bespoke-cardinal.mp4

gaat ik luisteren, ik ben nog niet er aan toegekomen, simpelweg, aan Bespoke Synth, maar heeft inderdaad een heel erg eigen werkwijze, wat ik zelf altijd zeer aantrekkelik vind, en zo basic is ie niet, zitten krachtige dingen in. zelfs MPE, wanneer ik het me goed herinner. dus erg veel in mogelik. tijd!
 
de eerste stabiele versie van Cardinal is uit, de gratis VST2 (en VST 3, en blijkbaar andere formaten, en zelfs M1) versie van VCV 2 Pro.
niet alle modules zitten er in, maar toch aardig wat.

wordt nog uitgebreid...

 
En komt met een paar presets die ik heb gemaakt :)

Hier een lijst met modules die er mogelijk in de toekomst in komen: Possible modules to include · DISTRHO/Cardinal Wiki

Ook kun je synchroniseren met de plugin hosts van MOD waardoor je je patches ook "on the go" kunt gebruiken: Cardinal Mini - MOD Devices

Ik zou het trouwens niet de "gratis VST2 versie van VCV 2 Pro" noemen. Het is weldegelijk een heel ander project. We gebruiken de Rack2 engine en bouwen daar een aantal opensource module packs tegenaan.
De Standalone (alleen voor JACK audio) en LV2 zijn eigenlijk de meest uitgebreide versies. De VST3 is nog wat experimenteel (maakt geen gebruik van de Steinberg SDK) en er zijn nog geen plugin hosts die CV-ports in VST3 gebruiken.

Er zitten nog een paar kleine bugjes in, maar ik verwacht dat deze redelijk snel opgelost zijn en er volgende maand een nieuwe versie uit komt. Alle credits aan falkTX trouwens! ik heb alleen maar geholpen met testen ;)
 
En komt met een paar presets die ik heb gemaakt :)

Hier een lijst met modules die er mogelijk in de toekomst in komen: Possible modules to include · DISTRHO/Cardinal Wiki

Ook kun je synchroniseren met de plugin hosts van MOD waardoor je je patches ook "on the go" kunt gebruiken: Cardinal Mini - MOD Devices

o nice! (over den presets!)

en dank voor de ekstra info!

EDIT: er valt nog wat te verwachten, zelfs Frozen Wasteland, die ook Frequency Domain maakt, dat zijn de modules waar ik voor val.
substation zelfs, pfff, wat een vreemde aanval kreeg de maker(s), die heb ik gekocht, dat ie open source gaat (en wat dat betekent; al die licenties.... ik ken ze amper), is iets anders dan.., nou ja..

ik werk zelf meer in Voltage Modular en Softube Modular (ook in periodes in Reaktor, met Blocks, vreemd dat is een tijd geleden, maakte ik toch maffe dingen mee), maar VCV 2 begin ik nu wel meer te gebruiken, ook al een basis geweest voor een EYMH track.
de Pro versie overwogen, maar de rommelige introduktie, de naar mijn smaak niet echt goede afhandeling met andere developers.., goed ik kan het ook niet beoordelen, of het echt zo problematisch is of ws.

en VCV en ik, pas sinds substation en frequency domain (wel in omgekeerde volgorde) en hora detour (ook gekocht), pakt VCV me meer.

ik blijf dat herhalen, ik moet daar mee stoppen.

VCV 2 heeft zijn kracht, zeker.

goed, o die MOD, die kende ik nog niet, Cardinal heb ik nog niet gebruikt, maar nu er een stable is...

4 verschillende soft modulars in 1 DAW.... eens kijken wat dat oplevert... (en processortje kan het aan...)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top