gepuzzel voor een nieuwe Plugin<->HW Controller oplossing

Eduur

Ingeburgerd
Lid sinds
9 november 2015
Berichten
51
Locatie
Oss
Hier een nieuwe thread om te puzzelen over een alternatieve manier om plugins en HW controllers aan elkaar te koppelen. Zie ook het topic over VST en harware controllers.
Ik begin met twee posts om de richting te bepalen, maar het mag alle kanten op..

Dhr Eduur schreef:
Nu naar je vraag over Open Format.
Mag ik concluderen dat je eigenlijk een universeel open format wil waarin de DAW hun parameter wijzigingen doorgeven naar de controllers?
(En naast parameterwijzigingen ook dingen als: Welke plugin is geselecteerd, in welke track etc, en dan graag ook: Wat zijn de parameternamen).
En dat dus alle DAWs dat op dezelfde wijze ondersteunen.
En wat je dus (bij deze werkwijze) NIET wil is dat in de DAW al gekozen wordt welke hardware controller het is en de DAW al een vertaling maakt naar SysEx of CCs, specifiek voor dat hardware apparaat.

In een ideale wereld(?) genereert de DAW dan bij een parameter wijziging van Plugin 5 op Track 6 van Parameter 7 (Cutoff) naar de waarde 8 de volgende midi stream:
F0 05 06 07 08 F7. (He, we hebben bij deze je gewenste specificatie (grapje))

Dhr Audiocollage schreef:

Wat n.m.i. 'om te beginnen' :D al nodig is om universeel te gaan is :
elke plugin opbouwen met een aantal sysexblokken (door de plugin-makers), een blok met :
* alle parameters op default waarde;
* alle parameternamen in bvb. 3, 5 en 8 tekens;
* geheugen voor een controller-mapping-setup (=max 128 CC's die elks voor een te kiezen waarde instaan = met learn-functie);
* setup voor een automatisch laadfunctie van die controller-mapping-setup;
Dit is n.m.i. al een haalbare standaard (blijft binnen het midi protocol).
* extra blok voor grafisch data (mss zoala midi-sampling-data);
Het benodigde blok wordt verzonden naar de controller op user aanvraag (in de vorm van een template =controller-mapping-setup) en/of bij een midi-commando. Vanuit de controller zo min mogelijk sysex. Hierover moet nog flink nagedacht worden. ;)

En het motto mag zijn dat we de wereld gaan verbeteren, en niet op facebook!
 
Zo, volgens mij hebben we meteen al een probleem... Ik schreef nl. dat de DAW het gaat regelen aan de Hostzijde en Audiocollage wil naar de plugins zelf, dus zonder interactie van de Host. Punt is dan dus dat alle Plugins dit moeten ondersteunen... Op zich is het natuurlijk flexibeler, maar alle legacy plugins doen dan niet mee. Persoonlijk denk ik meer aan een configuratie file voor een plugin, waar die gegevens in staan en dat de Host die configs leest en de betreffende SysEx data verstuurt. Maar ja, de Host is natuurlijk wel beperkt tot de parameternamen en parametervalues. Dus 'preset browsing' zit er dan niet in. Ik wist wel dat het moeilijk was :} Wat nu ?
 
Back
Top