VSTs en hardware controllers

Eduur

Ingeburgerd
Lid sinds
9 november 2015
Berichten
51
Locatie
Oss
Beste mensen,
naar aanleiding van de nieuwjes:
- Omnisphere aanstuurbaar via MIDI synths
- Nieuwe dtronics controllers voor oa. D50 (https://engineersatwork.wixsite.com/dtronics)

wil ik toch eens vragen hoe hier nu gedacht wordt over "Total Recall".
Ik heb de afgelopen tijd gewerkt aan een Total Recall systeem, wat details kun je hier vinden: www.ermers.org/midi_vst.html

Mijn systeem is dus "Total Recall". Ik gebruik 4 Behringers en een modified Crumar DS2 (als controller, apparaat was zwaar defect) waarmee je bv. Omnisphere kunt aansturen, maar wat dus ook reageert op wijzigingen in Omnisphere.
(Ik gebruik Reaper als DAW die dat mogelijk maakt).
De mapping tussen enkele van mijn VSTs en de controllers is dus een-op-een. (Niet alle parameters, maar wel veel (+/- 50)): Kies ik een andere patch, wordt de controller geupdate.

Ik heb ook wat controllers gemaakt die "one way" zijn, net zoals Omnisphere nu aankondigt.

Mijn mening (maar ik ben geen muzikant, veel meer een programmeur met voorliefde voor synthesizers).
- Een One way controller vind ik weinig aan. Op het moment dat je een andere preset kiest, staan je settings helemaal fout en is het alleen maar verwarring. Dat geldt trouwens ook voor bijna alle hardware synths.
- Een Totall Recall controller is heel mooi. Moet het wel een logische/natuurlijke' mapping zijn en geen 32 controllers die je 'zomaar' koppelt.

- Op zich is Total Recall dus mooi, maar ik weet niet hoe dit zich goed houdt in een DAW waar je MIDI opneemt, afspeelt.
Zijn er mensen die dat helemaal volhouden? Of is het teveel rompslomp?

Ik ben wel benieuwd naar het volgende:
- Is Total Recall 'hot' of vind je het onnodig
- Welke VSTs en Controllers heb je die Total Recall draaien
- Waarom maken fabrikanten geen dedicated Total Recall controllers 'specifiek' voor een / meerdere VSTs.
- Heb je 'last' van het niet Total Recall zijn van controllers EN hardware synths (dus One Way only)
- Persoonlijk zou ik best wel een TR Minimoog-controller willen hebben (alhoewel mijn Crumar ook heel close komt! )
(Ik vind de Behringer B-Moog oplossing nog de beste: Geen presets)

Als mensen dit topic interessant vinden, wil ik best eens doorfilosoferen over wat nu de beste manieren zijn om TR te implementeren (denk aan ledjes, LCDs, touchscreens)

NB: Als er al andere topics hierover draaien, hoor ik het vast!
 
Heel interessant onderwerp en dus ga ik deze zeker volgen.

@=Eduur

@Ik ben wel benieuwd naar het volgende:
@- Is Total Recall 'hot' of vind je het onnodig
Zelf ben ik nog maar recent meer “in the box” aan het werken zoals dat genoemd wordt. Toch vroeg ik me al eerder af hoe anderen met al die VST’s te werk gaan, terwijl naar mijn ervaring weinig de Total Recall functie aanbieden. Synth’s met geheugens maar zonder ledring-encoders of displays geven eenzelfde ervaring. Lastig om weten hoe de parameters staan als de knopstanden niet overeenkomen. Zodus wijst dit alles toch op een grote noodzaak aan Total Recall, zowel hardware als software.

@- Welke VSTs en Controllers heb je die Total Recall draaien
Zoals hierboven vermeld … ik ben nog maar recent daarnaar op ontdekking maar wil het ook graag opgesomd zien.

@- Waarom maken fabrikanten geen dedicated Total Recall controllers 'specifiek' voor een / meerdere VSTs.
Lui ? Weinig verdienste ?
Maar mss vooral geen “standaard werkprincipe” !?
Het lijkt me goed om over een “standaard werkprincipe” ideeën te verspreiden
Ik denk bvb aan een ‘standaard’ sysexblok per VST/patch die verzonden wordt telkens indien geactiveerd.

@- Heb je 'last' van het niet Total Recall zijn van controllers EN hardware synths (dus One Way only)
Ik bereid me voor om dat zoveel mogelijk opgelost te krijgen. In mijn geval dan met environments in Logic.

@- Persoonlijk zou ik best wel een TR Minimoog-controller willen hebben (alhoewel mijn Crumar ook heel close komt! )
@ (Ik vind de Behringer B-Moog oplossing nog de beste: Geen presets)
Ik heb o.a. een Novation Remote SL MK1, waar ik nog steeds tevreden over ben.
 
Ik ben wel benieuwd naar het volgende:
- Is Total Recall 'hot' of vind je het onnodig
Total Recall is niet iets wat nu Hot is, het is al zo lang eigenlijk vanzelfsprekend aanwezig in DAW's dat de meesten die ik ken het eigenlijk gedachteloos al gebruiken.

- Welke VSTs en Controllers heb je die Total Recall draaien
Ik gebruik Native Komplete Kontrol NKS plus twee ableton push controllers

Kwa vst's, zodra deze een parameter interface hebben (en dat hebben ze eigenlijk allemaal) dan ondersteunen ze total recall. Dus in mijn geval, alle vst draaien in total recall bij mij.

- Waarom maken fabrikanten geen dedicated Total Recall controllers 'specifiek' voor een / meerdere VSTs.
Voor meedere vst's / hardware integratie zijn er al jaren total recall controllers op de markt. Zelf gebruik ik dus NKS en Push. Maar er zijn er veel meer.

De manier waarop dit werkt op dat soort controllers is dat ze oled schermen hebben die gekoppeld worden via een vrij invulbare template die je zelf kunt programmeren of via al beschikbare templates. Bijvoorbeeld omnisphere total recall, dat is al tijden beschikbaar via een NKS template die je gratis kunt downloaden, die mapped de meeste parameters naar meerdere banken die je dan ziet weergegeven op je oled schermpjes boven elke knop.

Daar waar de templates niet voldoen kun je altijd eenvoudig overschakelen naar je eigen template setup, in dat geval map je de knoppen die je wilt hebben naar de synth en sla je die op in bijvoorbeeld ableton als instrument of in cubase als external instrument. De mapping zijn dan volledig total recall voor de knoppen die je zelf belangrijk vindt.


- Heb je 'last' van het niet Total Recall zijn van controllers EN hardware synths (dus One Way only)

Geen last van, zelfs hardware synths kun je gewoon total recall maken mits deze maar een CC parameter interface hebben, bij hardware synths heb je dan wel vaak het probleem dat dan de knoppen op de verkeerde posities staan (wat je ook zou hebben op een hardware synth als je een nieuwe preset selecteert, zoals bijvoorbeeld op de nord lead 4), maar de sound die je in je project gebruikt is door de total recall functies uiteraard wel zoals je die de vorige keer hebt opgeslagen. Dit doe je door een external isntrument panel te maken in cubase die de CC's mapt van de hardware synths of een instrument definitie in waarin je macros groupt in ableton. In andere daw's kan het vast ook wel, maar daar heb ik geen ervaring in

Voor hardware die geen Midi / CC ondersteunen kun je geen total recall integratie doen, wat natuurlijk logisch is

Samenvattend, er zijn al jaren gewoon goede oplossingen op de markt, zeker nu meer en meer controllers standaard oled schermen krijgen is dat geen issue meer.
 
@quifster onder Total Recall versta ik het volgende :
Je hebt meerdere diverse VST's 'open staan', met je controller switch je van de ene naar de andere om enkele diverse parameters bij te regelen. Bij elke switch naar een volgende vst, worden alle parameters met de actuele waarden van die vst (naar je controller gestuurd en daarop) weergegeven. Dat is voor mij het complete plaatje van TR.
Gebeurt dat ook ?
(Zoja, welke data formaat wordt dan vanuit die vst's teruggezonden naar die controller ? (Sysex of ...)

Enkel Midi / CC ondersteuning is dus niet genoeg om dit te bewerkstelligen, zowel hardware als software.
 
Laatst gewijzigd:
@quifster onder Total Recall versta ik het volgende :
Je hebt meerdere diverse VST's 'open staan', met je controller switch je van de ene naar de andere om enkele diverse parameters bij te regelen. Bij elke switch naar een volgende vst, worden alle parameters met de actuele waarden van die vst (naar je controller gestuurd en daarop) weergegeven. Dat is voor mij het complete plaatje van TR.
Gebeurt dat ook ?
(Zoja, welke data formaat wordt dan vanuit die vst's teruggezonden naar die controller ? (Sysex of ...)

Enkel Midi / CC ondersteuning is dus niet genoeg om dit te bewerkstelligen, zowel hardware als software.

Dat is inderdaad hoe het werkt, die communicatie gebeurd op basis van de parameter lijst in een vst, dat staat los van cc informatie. Cc gebruik je eigenlijk alleen voor hardware integratie tegenwoordig, praktisch alle vsts werken op basis van de parameter lijst en die kan honderden parameters bevatten (zoals in omnisphere). En dat hoeft dus niet alleen vst synths te zijn, het kan ook een vst eefect zijn. Je kunt moeiteloos schakelen en al die gekoppelde parameters bedienen via je controller,

In mijn geval veranderen alle oled schermpjes en controllers zodra ik een ander kanaal selecteer, dan checkt hij de vst en geeft de actuele waarden in de controller en is alles gemapped. Check het maar een op internet hoe nks werkt en hoe push werkt, daar zijn best veel filmpjes over te vinden.

Dus stel je gebruikti massive vst op kanaal 1 en omnisphere op kanaal 2 dan kun je ze bedienen via de controllers door het kanaal te selecteren en dan heb je een x aantal parameters per bank gegroepeerd. Volledig automatisch.

Zelf zet ik er altijd nog 1 laag boven zodat ik voor automation altijd simpel op dezelfde plek. Cutoff en reso en adsr parameters heb, die staan ook wel in de normale integratie, maar op die manier heb ik 1 controller daar dedicated op staan en de andere gebruik ik voor het anpassen van de sounds of voor automation van parameters die wat minder voor de hand liggen zoals bijvoorbeeld fm amount of grain size in omnisphere.

Ander voorbeeldje ik heb een d16 303 vst lopen met een vst delay erachter en een midi arpeggiator ervoor. Via de controller kan ik dan een strip activeren waarin ik de cutoff reso van de 303 bedien, de arp speed en timing en de feedback van de delay. Vervolgens neem ik nog wat patterns op ermee waarin ik die parameters aanpas in realtime, zodat dit in het pattern kom en sla de song op. Twee weken later laad ik de song in en alles staat na het laden precies weer zo ingesteld inclusief automation. Daar hoef je allemaal niets meer voor te doen tegenwoordig, dat wordt compleet geregeld in je daw (in mijn geval ableton en cubase)

Het is echt doodsimpel tegenwoordig.
 
Hallo, en ZEER bedankt voor jullie replies.
Wat quifster aangeeft is dat hij met de manier waarop hij werkt heel tevreden is. Dat is mooi.
Ik ken de werkwijze, maar ik wil toch even proberen het topic wat bij te sturen.
In de voorbeelden waar ik naar verwees, gaat het nut volgens mij meer over in een live situatie.
Met Total recall bedoelde ik (maar ik kan er naast zitten, benoem het dan maar anders) het gevoel dat
je hebt dat je controllers in sync zijn met je VSTs alsof je op een echte synth werkt.
Nu is dat met zo'n oled scherm en draaiknoppen natuurlijk het geval, maar het voelt voor mij niet zo en is niet het kernpunt van mijn vraag.
(Dat heb ik dus niet goed geformuleerd...)
Ik heb het over controllers die kwa layout en bediening dicht bij echte synths liggen en het juiste overzicht geven.
De oplossing die Omnisphere nu biedt (in het filmpje gebruikt ie oa. zo'n JP 08, de oplossing die dtronics biedt (heel veel knoppen)
geven weliswaar dat synth gevoel wat ik wil, maar zijn dan weer niet Total Recall. Ook hardware synths, (alhoewel quifster terecht aangeeft
dat ze bij Total Recall precies klinken zoals je ze had ingesteld), geven niet de juiste weergave en geven dus een hik als je er aan draait.
Blijkbaar is voor quifster de huidige oplossing meer dan voldoende, ikzelf zou graag hardware controllers zien die
heel dicht bij de betreffende VSTs liggen. Zeg maar de Omnisphere 'oplossing' maar dan in-sync.
Quifster geeft aan heel tevreden te zijn, en waarschijnlijk geldt dat voor velen. Van de andere kant zag ik bij het nieuws
omtrent Omnisphere enkele heel enthousiaste meningen (omtrent het aansturen met een HW synth), maar ik begrijp dat dan dus niet.
Of ben ik de enige die zo TR zou willen. (Dat zou zo maar kunnen... als ik zie dat alle hardware synths van nu niet TR op deze wijze zijn).
(En sorry dat ik wat probeer bij te sturen, maar ik wil echt graag weten wat men hier nu over denkt)
 
Blijkbaar is voor quifster de huidige oplossing meer dan voldoende, ikzelf zou graag hardware controllers zien die
heel dicht bij de betreffende VSTs liggen. Zeg maar de Omnisphere 'oplossing' maar dan in-sync.
Quifster geeft aan heel tevreden te zijn, en waarschijnlijk geldt dat voor velen. Van de andere kant zag ik bij het nieuws
omtrent Omnisphere enkele heel enthousiaste meningen (omtrent het aansturen met een HW synth), maar ik begrijp dat dan dus niet.
Of ben ik de enige die zo TR zou willen. (Dat zou zo maar kunnen... als ik zie dat alle hardware synths van nu niet TR op deze wijze zijn).
(En sorry dat ik wat probeer bij te sturen, maar ik wil echt graag weten wat men hier nu over denkt)
Mijn mening is, dat voor mensen die veel met VST's werken een controller met een hardware synth interface veel te beperkt is. Misschien voor mensen die nieuw zijn met synthese dat die het handig vinden omdat ze op hun bestaande synth dat knopje al weten te zitten, maar het is allemaal veel te beperkt in de praktijk.

Ook de omnisphere 2.5 koppeling met die 20 hardware synths kwa layout klinkt grappig, maar is in de praktijk veel te beperkt, dat gaat alleen voor de basis features worden en waarschijnlijk voor de substractive synth engine gedeelte. Meer kan simpelweg niet, ik kan me niet voorstellen dat die 20 hardware synths kwa mapping in staat zijn om die envelope matrix in te stellen, of de granular engine parameters aan te passen of zelfs de effect racks in realtime te manipuleren. Dat gaat allemaal veel beperkter zijn.

Daarvoor zullen de meeste ervaren vst gebruikers die hardware control willen toch snel terug gaan vallen op de wat luxere midi controllers met oled interfaces. Daar spelen al dat soort problemen niet en kun je praktisch alles mappen zolang het maar open gezet is door de vst developer.

Vergeet niet, dat hardware control mapping is ook al jaren aanwezig op de Virus TI en workstations als de korg Kronos bijvoorbeeld. Daar druk je dan op de midi control knop en je kiest de template die je wilt en je hardware synth is gemapped naar die zelfde functies in de vst. Ook voor omnisphere is er zo'n virus ti template beschikbaar overigens, en anders kun je die vrij eenvoudig zelf maken. Dat soort dingen zijn er allemaal al jaren, maar in de praktijk is het gewoon niet handig omdat je in vst synths vaak gewoon veel meer functionaliteit hebt die een gui interface mogelijk maken. En nu sinds een aantal jaar krijgen steeds meer midi controllers die integratie naar oled.

Hieronder staat een filmpje die wel goed laat zien hoe je dan de vst instrumenten en effecten integreert. Zelfs de grafische elementen worden tegenwoordig gedupliceerd voor de parameters die je nodig hebt. Dat kan natuurlijk ook eenvoudig omdat je alles kunt weergeven op oled schermen.

Zoals in dit filmpje werkt het exact zo in mijn studio omgeving, ik gebruik dan alleen nog wat extra controllers om nog meer dingen tegelijk te kunnen overzien. Maar met 1 controller kom je ook al heel erg ver.

 
In mijn geval veranderen alle oled schermpjes en controllers zodra ik een ander kanaal selecteer, dan checkt hij de vst en geeft de actuele waarden in de controller en is alles gemapped. Check het maar een op internet hoe nks werkt en hoe push werkt, daar zijn best veel filmpjes over te vinden.
Ik had al wat gecheckt en besluit nu dan toch maar een testcase aan te vragen in een of andere winkel. Je uitleg is veel belovend, great ... maar veel van die yt-filmpjes tonen niet dat het zogenaamd simpel werkt. ;) Toch wil ik het verder onderzoeken, temeer ik graag al die prachtige Logic plugins makkelijk en liefst zo compleet mogelijk wil kunnen bedienen. (Daarvoor zal m'n Remote SL zeker niet voldoen...) Daarom nu eerst uitpluizen wat NKS met TR in Logic haalbaar maakt.

Thanks
 
Ik had al wat gecheckt en besluit nu dan toch maar een testcase aan te vragen in een of andere winkel. Je uitleg is veel belovend, great ... maar veel van die yt-filmpjes tonen niet dat het zogenaamd simpel werkt. ;) Toch wil ik het verder onderzoeken, temeer ik graag al die prachtige Logic plugins makkelijk en liefst zo compleet mogelijk wil kunnen bedienen. (Daarvoor zal m'n Remote SL zeker niet voldoen...) Daarom nu eerst uitpluizen wat NKS met TR in Logic haalbaar maakt.

Thanks

Ik ken logic niet maar het principe blijft gelijk, in komplete kontrol laad je dan je logic synth en dan mapt hij al automatisch, daarna kun je zelf nog even een andere opzet maken van de controls die jij handig vindt en dan save je dat als nks instrument, dan ben je daarna voortaan klaar en is die gemapped zoals jij dat wil.

En ja het is echt zo simpel maar dat zul je dan zelf wel zien in de winkel.
Om te laten zien hoe simpel het echt is, in dit filmpje doen ze wat ik hierboven beschreven heb, dan weet je wat je ongeveer kunt verwachten.

 
audiocollage bedoelt waarschijnlijk hoe total recall werkt met nks of andere controller als je een vst in logic hebt geladen (of een kontrol instance in logic hebt geladen)
 
@quifster Die video is niet echt verhelderend, ik bedoel, dat wat daarin getoond wordt mij geen nieuw onbekend extra mogelijkheden geeft. Templates maken, ik pas die werkwijze al enige tijd toe. Maar in andere Yt's zie je ook golfvormen in de display enzomeer, dat is hier allemaal niet het geval. Er wordt ook niets getoond van de feedback bij het switchen tussen diverse vst's, net wat ik het belangrijkste vind. Nou ja, mss wens ik teveel aan mogelijkheden. Toch bedankt reeds.
audiocollage bedoelt waarschijnlijk hoe total recall werkt met nks of andere controller als je een vst in logic hebt geladen (of een kontrol instance in logic hebt geladen)
Ja Logic heeft van zichzelf al heel goede plugins, ik vermoed dat die al voldoende voor mij zullen zijn. Zoniet dan heb ik nog altijd Reaktor. Maar het gaat me vooral om dat switchen tussen diverse vst's en. telkens de juiste parameters en waarden terugzien op de externe controller.
MainStage draait hier ook nog, maar dat programma dien ik nog haast compleet te exploreren (hoewel environments voor mij geen geheim meer hebben, vrees ik niet veel moeilijkheden tegen te komen).
Ik heb het over controllers die kwa layout en bediening dicht bij echte synths liggen en het juiste overzicht geven.
Dan heb je n.m.i. maar weinig keuze en mogelijkheden. Een groot display en bvb. 16 encoders + wat knoppen, in een goed opgestelde HUI, lijkt me meer universeel bruikbaar.
 
@quifster Die video is niet echt verhelderend, ik bedoel, dat wat daarin getoond wordt mij geen nieuw onbekend extra mogelijkheden geeft. Templates maken, ik pas die werkwijze al enige tijd toe. Maar in andere Yt's zie je ook golfvormen in de display enzomeer, dat is hier allemaal niet het geval.
duidelijk :), dan heb ik je verkeerd begrepen.
de eerste video laat zien dat die visuele informatie wordt weergegeven, de tweede video laat meer over de integratie zien in NKS. Echter, het zijn wel twee verschillende systemen in dit geval.

De eerste is de ableton Push controller, als je waveforms communicatie wil, EQ graphs wil zien, feedback graphs, etc, dan werkt dat alleen voor de Ableton omgeving. Als ik de ableton push controller gebruik in cubase dan heeft die die informatie niet. Dat wordt puur door ableton voor ableton devices en omgeving only geregeld. Dat is voor jouw situatie dus geen optie in Logic.

Dan kom je toch bijna automatisch op generieke controllers zoals de NKS controller van Native Instruments. Deze zal gewoon werken in Logic, ook met Logic synths (die inderdaad erg goed zijn!), maar je zult hier geen graphische informatie van terugvinden in die controller. Daar beperkt het zich tot het uitlezen van de actuele waarde van gekoppelde parameters en de realtime mapping, zodat alles altijd direct goed staat.

De definitie van Total Recall lijkt te verschillen hier in de discussie. Total Recall zoals ik het hanteer betekent in mijn optiek dat je een muziek project in je DAW opgezet hebt, daar je song in hebt gemaakt (inclusief automation van je synth) en dat je deze opslaat en op een later moment weer inlaadt en vervolgens exact dezelfde situatie als dat moment weer voor je hebt (dus dat je verder kan gaan waar je gebleven bent). Uiteraard zijn al je controllers op dat moment ook weer compleet actueel kwa waarden.

Total Recall is voor mij NIET: het grafisch weergeven van een willekeurige synthesizer op een willekeurige controller. Dat Ableton Push dit voor ableton devices kan is een mooie bonus, maar dat zie ik meer als extraatje om minder je beeldscherm te hoeven gebruiken. Met total recall heeft het naar mijn mening niets te maken.

Ik vind het lastig om in te schatten wat jij precies onder total recall verstaat, maar ik vermoed dat we daar een klein beetje anders naar kijken. Zoals ik het benoemd heb is wat er nu op de markt is.

Er wordt ook niets getoond van de feedback bij het switchen tussen diverse vst's, net wat ik het belangrijkste vind.

Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt, als je bijvoorbeeld omnisphere op track 1 hebt en bijvoorbeeld de ES2 logic synth op track 2, dan veranderd je midi controller automatisch naar die instellingen voor track 1 als je die kiest en naar track 2 als je die kiest. Daar hoef je niets voor te doen.

Maar het lijkt erop dat je iets anders bedoelt?
 
@Quifster dank voor de moeite reeds.

Een vereenvoudigd praktisch voorbeeld :
Ik heb 5 diverse vst’s open staan, Elks heeft bvb. een cut-off die allen op een verschillende waarde zijn afgesteld. Ik wil die bij elks anders afregelen. Telkens ik naar een volgende vst uit die reeks switch neemt m’n controller de exacte actuele cut-off waarde over (en kan ik die eventueel ook zien in de controller-display). Als ik nu dus begin te regelen op m’n controller, heb ik geen hoorbare ‘cut-off-sprong’ omdat de encoder al op dezelfde waarde werd gezet (dat bedoel ik met die feedback). Extra’s zouden idd ook een grafische weergave zijn, maar dat is dus secondly …

En nu ga ik even van de zon genieten.
 
@Quifster dank voor de moeite reeds.

Een vereenvoudigd praktisch voorbeeld :
Ik heb 5 diverse vst’s open staan, Elks heeft bvb. een cut-off die allen op een verschillende waarde zijn afgesteld. Ik wil die bij elks anders afregelen. Telkens ik naar een volgende vst uit die reeks switch neemt m’n controller de exacte actuele cut-off waarde over (en kan ik die eventueel ook zien in de controller-display). Als ik nu dus begin te regelen op m’n controller, heb ik geen hoorbare ‘cut-off-sprong’ omdat de encoder al op dezelfde waarde werd gezet (dat bedoel ik met die feedback).

Ja, dat werkt foutloos inderdaad op dat soort controllers (het zijn endless draaiknoppen, dus die staan altijd goed)


Extra’s zouden idd ook een grafische weergave zijn, maar dat is dus secondly …
Dat kan op dit moment dus alleen op een ableton push controller in combinatie met ableton live 10 plus ableton devices. Dat is er nog niet voor logic.
 
Hallo, en bedankt voor jullie reacties tot nu toe!
Ik wil even samenvatten wat voor mij van belang is.
Quifster geeft aan dat je met een synth-like controller niet zo ver komt, omdat er gewoon veel te veel parameters zijn. Helemaal mee eens, je zult dus een subset moeten hebben die live je behoeften grotendeels afdekt. Als ik naar bv. de System 8 kijk zou dat voor mij prima zijn.
Zie het Omnisphere filmpje http://www.synthtopia.com/content/2018/05/04/omnisphere-2-5-hardware-integration-hands-on-demo/ rond 7:40. Fantastisch en m.i. heel bruikbaar (afgezien van het niet-TR zijn, dus.)
(Ik heb pas even met een System-8 gewerkt, maar baalde dus op het moment dat ik een andere preset koos. )

Het is duidelijk dat Quifster veel meer _alle_ parameters tot zijn beschikking wil hebben en dat dat zijn werkwijze is. Dan is de Push natuurlijk fantastisch, maar in dit topic was _ik_ eigenlijk vooral op zoek naar 'andere' synth-like controllers. (Ik heb zelf ook een Novation 25SL gehad, TR gemapped voor alle parameters, maar in die richting ging mijn originele vraag juist niet).

Audiocollage geeft aan dat een groot display met 16 encoders en knoppen (in een goede HUI) universeler is dan een te dedicated synth controller. Ook helemaal mee eens en wel om twee redenen: Het grote display geeft een overzicht van de huidige settings en de goed opgestelde HUI (ik denk aan VCOs, ADSRS, LFOs, ModMatrix) geeft een intuitief gevoel dat je met een synth werkt.
Liefst die encoders logisch geintegreerd met dat beeldscherm natuurlijk. (Doet me denken aan die Tuna Knobs, remember? dat was het dus niet)
Of het er 16 moeten zijn? Als ik naar vele synth demos kijk lijkt het soms dat 1 encoder genoeg is (Cutoff). Ik zelf vind 8 controllers te beperkt en ook met 16 red ik het niet echt. In mijn setting heb ik er tussen de 40 en 50 en daarmee kom je een heel eind. Op de System-8 zitten er ongeveer 70. Met die 70 wordt het belang van het beeldscherm weer veel minder. Daar zit dus een interessante trade-off.

Even terug naar mijn originele vraag: Ik zie zelf niet zo'n 'killing' hardware (Synth-like) apparaat wat richting mijn interesse gaat.
(Bv. gewoon een System-8 met ledrings ipv. potentiometers). Dat is natuurlijk een teken aan de wand. (en dan is het dus niet Hot). Of zijn ze er toch?
 
Ja, dat werkt foutloos inderdaad op dat soort controllers (het zijn endless draaiknoppen, dus die staan altijd goed)
Sorry, maar het is niet omdat je endless draaiknoppen hebt dat de waarde van elke draaiknop steeds goedstaat. Al zeker niet bij gebruik zoals in het gegeven vereenvoudigd voorbeeld. Denk a.u.b. eens na hoe editeren in de praktijk verloopt, als je werkt met diverse 'openstaande' vst's.

Quifster ik heb ook de indruk dat jij TR beschouwd als een opstelling die, indien gesaved, exact terug gelijk gezet wordt in alle aangesloten controllers, na herinladen in een opvolgende sessie. Niet ?
Dan hebben we wel een ander beeld van waar het over gaat...

@Eduur De Remote SL-reeks heeft geen TR functie, het is gewoon een goede (kleine) controller.
Bij gebruik van 16 of meer knoppen ga je zonder een goed opgezet display en HUI al een goed (menselijk) geheugen moeten hebben om te herinneren welke encoder of schuifknop welke functie van welke VST bediend. Als je bovendien verschillende klanksystemen gebruikt gaat het al helemaal lastig worden, bvb. additief, subtractief, FM, sampling, etc... Laat staan dat deze dan met TR een juiste waarde teruggekoppeld krijgen.
 
Sorry, maar het is niet omdat je endless draaiknoppen hebt dat de waarde van elke draaiknop steeds goedstaat. Al zeker niet bij gebruik zoals in het gegeven vereenvoudigd voorbeeld. Denk a.u.b. eens na hoe editeren in de praktijk verloopt, als je werkt met diverse 'openstaande' vst's.
Natuurlijk staan deze goed met een parameter koppeling, endless controllers zijn juist daarom handig omdat deze via de parameter koppeling al automatisch op de juiste waarde staan.

Dus in jouw eerdere voorbeeld, je hebt 5 tracks met 5 verschillende vsti's.
Track 1: Vsti 1 heeft een cutoff waarde van 23
Track 2: Vsti 2 heeft een cutoff waarde van 98
Track 3: Vsti 3 heeft een cutoff waarde van 46

als je nu track 1 kiest en knop 1 is gekoppeld in aan de cutoff , dan staat de endless draaiknop op waarde 23, draai je die naar rechts dan is de eerstvolgende waarde 24 en hoger.
Als je daarna track 2 kiest en ook daar is knop 1 gekoppeld aan de cutoff, dan staat de endless draaiknop op de waarde 98. Draai je die naar rechts dan is de eerst volgende waarde 99

Maar als ik je replies zo lees, je oorspronkelijke plan om in de winkel eens een demonstratie bij te wonen zal ongetwijfeld veel voor je duidelijk maken.



Quifster ik heb ook de indruk dat jij TR beschouwd als een opstelling die, indien gesaved, exact terug gelijk gezet wordt in alle aangesloten controllers, na herinladen in een opvolgende sessie. Niet ?
Dan hebben we wel een ander beeld van waar het over gaat...

Total recall beschouw ik als de volledige programmering bij het inladen van ALLE Vst instrumenten, VST effecten, en in mijn geval zelfs Hardware die automatisch op de goede waarden worden gezet, inclusief alle controller koppelingen voor ALLE vst's en effecten. Ongeacht het spoor waar ze op zitten. Wat in principe voor alle VST gerelateerde dingen dus automatisch gaat sinds een aantal jaar.
 
Laatst gewijzigd:
Even terug naar mijn originele vraag: Ik zie zelf niet zo'n 'killing' hardware (Synth-like) apparaat wat richting mijn interesse gaat.
(Bv. gewoon een System-8 met ledrings ipv. potentiometers). Dat is natuurlijk een teken aan de wand. (en dan is het dus niet Hot). Of zijn ze er toch?
Ik ken dat soort controllers niet, wat ik vroeger deed was in cubase mijn eigen device panels programmeren op basis van sysex communicatie en die koppelde ik dan aan de BCR2000 zodat ik daar de synth mee kon programmeren. Zo heb ik interfaces voor veel synths gemaakt (die je overigens nog wel steeds online kunt vinden geloof ik, voor onder andere de vsynth xt, jp8000, etc. Op die manier kon je dat koppelen, maar dat hoeft tegenwoordig helemaal niet meer. Dus daar ben ik mee gestopt zodra dat mogelijk was.

Nu gebruik ik Max4Live daarvoor (bij hardware communicatie) plus de geintegreerde parameter lijst van de daw.

Maar ik kan me je wens wel voorstellen, maar dan zou ik eerder een virus ti er in zetten dan de bcr setup die je nu aan het maken bent, ik weet dat je met de bcr wel layout templates hebt die je erover heen kunt doen, maar dat blijft toch een lap middel.

Aan de andere kant, als het voor jou werkt, prima dan toch lijkt me :)
 
Interessant. Vooral de twee Behringers met de Samsung ertussen. Zoiets had ik in gdachte toen ik bezig was met een DIY Korg Oasys in een Roland MKB-300. Die kan ik niet meer vinden maar heb inmiddels wel een Roland A-30, misschien dat ik verder ga kijken, maar ik heb geen kennis over electronica, programmeren, dus moet ik maar zo laten.


Hoe heb je die Behringers zover gekregen dat ze de vst's controleren? Ikzelf heb de BCF2000 maar mij lukt het gewoon niet om mijn vst's te controleren. Het enige wat ik kan doen is de volume aanpassen en voor de rest doet'ie niks.
 
Natuurlijk staan deze goed met een parameter koppeling, endless controllers zijn juist daarom handig omdat deze via de parameter koppeling al automatisch op de juiste waarde staan.
Ok. De vraag werd begrepen …
Nu, welke controllers luisteren (real time) naar die parameter koppeling (= feedback), die NKS standaard wordt genoemd niet, of vergis ik me ?
Total recall beschouw ik als de volledige programmering bij het inladen van ALLE Vst instrumenten, VST effecten, en in mijn geval zelfs Hardware die automatisch op de goede waarden worden gezet, inclusief alle controller koppelingen voor ALLE vst's en effecten. Ongeacht het spoor waar ze op zitten. Wat in principe voor alle VST gerelateerde dingen dus automatisch gaat sinds een aantal jaar.
Het begrip Total recall is daarmee voor mij nu ook gerechtvaardigd (rekening houdend met die realtime feedback).
Thanks.
Even terug naar mijn originele vraag: Ik zie zelf niet zo'n 'killing' hardware (Synth-like) apparaat wat richting mijn interesse gaat.
(Bv. gewoon een System-8 met ledrings ipv. potentiometers). Dat is natuurlijk een teken aan de wand. (en dan is het dus niet Hot). Of zijn ze er toch?
De Nord Modular G2 kun je wel op die manier voorzien van een patch, maar ja ... geen nieuweling
 
Back
Top