Pure Data

Dan kun je dit zeker gebruiken.

Van de master himself Miller Puckette:
https://puredata.info/groups/pd-graz/label/book/bang_16_puckette_142-151.pdf

En deze:
http://booki.flossmanuals.net/_booki/pure-data/pure-data.pdf

Het begin is even lastig maar daarna komen er leuke voorbeelden.
Sommige zal je wel kennen, aha!
En anders leer je iets nieuws wat je misschien ook buiten de computer kunt gebruiken.
Ook bijvoorbeeld wanneer op MAX/MSP zit.

Nog een:
http://puredata.info/groups/pd-graz/label/book/bangbook.pdf

Toen ik nog met FORTRAN IV zat te ponskaarten, duurde het een week voor een paar piepjes.
Dit is realtime!
 
Kan je met Pure Data ook op een Linux Mint systeem zelf VST plugins maken?

En wat moet ik daarvoor installeren?
 
Mooi - bedankt! Ik zal eens zien of ik daarmee uit de voeten kan.
 
Ik ben inmiddels wat met Pure Data aan het knutselen. Wat je op je scherm te zien krijgt ziet er niet uit, maar het is een simpel rechttoe rechtaan programma. Leuk! :)
 
Met subpatches en canvas objecten kun je meer 'GUI' om je programma heen bouwen. Dan zie je die chaos aan draadjes in ieder geval niet meer en kun je de knoppen die je nodig hebt apart op je patch laten zien.
 
Zijn er voor Pure Data geen aanvullende programma's ontwikkeld om de aanblik van die progjes te verbeteren.

Iets anders is dat ik Pure Data (Vanilla) niet meer uit kan zetten nadat ik het programma eenmaal heb opgestart. Het blijft gewoon draaien en verhindert ook dat ik naderhand nog fimpjes op YouTube kan bekijken. Iets soortgelijks heb ik vroeger ook met Jack gehad (ik werk op Linux Mint).
 
Ziet er zeer complex en bewerkelijk uit, zeg ik als muzikant/synth speler.. wellicht klinkt daarom hetgeen dat eruit komt, ook precies zoals het eruit ziet?? vaag en complex en ietwat a-muziekaal hehe. Overigens beleefd bedoeld hoor. Voor mij ligt de grens echt bij de G2, daar voorbij ist imho programmeren en niet langer musiceren :) vind het razendknap wat jullie ermee bouwen, petje af
 
Het maakt me niet zoveel uit hoe het genoemd wordt. 8)

En inderdaad zou ik ook graag live een "echt instrument" kunnen bespelen, maar daar blijk ik de motoriek en het talent niet voor hebben. En zo kiest een ieder uiteindelijk wat hem of haar het beste ligt.
 
made with the flucoma spectral object library & pd uiteraard



Screen Shot 2022-11-07 at 18.13.21.png
 
Inmiddels heb ik een patch voor Pure Data geschreven die eruit ziet als een mathematische integrator (geen slew limiter):

Code:
#N canvas 1 62 1438 810 12;
#X obj 422 322 samplerate~;
#X obj 313 419 /~, f 5;
#X obj 422 225 loadbang;
#X obj 422 378 /;
#X obj 313 461 rpole~ 0.99999;
#X obj 312 106 inlet~;
#X obj 313 503 outlet~;
#X obj 422 267 trigger bang bang;
#X obj 313 254 +~;
#X obj 387 107 inlet~;
#X msg 538 322 100;
#X connect 0 0 3 0;
#X connect 1 0 4 0;
#X connect 2 0 7 0;
#X connect 3 0 1 1;
#X connect 4 0 6 0;
#X connect 5 0 8 0;
#X connect 7 0 0 0;
#X connect 7 1 10 0;
#X connect 8 0 1 0;
#X connect 9 0 8 1;
#X connect 10 0 3 1;

De mathematische integrator is een fundamentele bouwsteen voor een analoge computer. Wellicht zijn er hier nog forumleden die dit op hun eigen computer kunnen en willen testen? Ik hoor graag of het klopt en of het beter/eenvoudiger kan.
 
Dank, heb ze gedownload. :) Met nog een integrator erbij kom ik dan al een heel eind richting real-time virtuele analoge computer. Of zit bij jouw collectie wellicht ook al een 6dB/octaaf LPF dat bij positieve feedback een integrator oplevert?
 
Wat verder met mij Pd integrator geƫxperimenteerd, maar ergerlijk genoeg vind ik dan dezelfde resonantie en drift ongein als bij mijn eerder gebouwde analoge circuits... :(
 
Back
Top