Pure Data

Lid sinds
14 oktober 2008
Berichten
3.903
Locatie
-
Pure Data is freeware en je kan hier van alles mee maken.
Een soort Reaktor maar het ziet er meer uit als MAX/MSP.

Automatonism.png


Link naar artikel:
http://cdm.link/2017/04/software-like-getting-modular-inside-computer-free/

http://vimeo.com/200820659

Met de downloads van deze site kan je metteen van start:
http://www.automatonism.com
 
Pure Data is freeware en je kan hier van alles mee maken.
Een soort Reaktor maar het ziet er meer uit als MAX/MSP


De overeenkomst tussen Pure Data en Max/MSP is geen toeval.

Zowel Max/MSP als Pure Data zijn bedacht en ontwikkeld door Miller Puckette
MSP staat voor zowel Max Signal Processing als voor de initialen van Miller S. Puckette

Max/MSP is inmiddels commercieel (Cycling '74).
Pure Data is Open Source
 
En Pure Data (vanilla) kent heel veel extensies. Die kun je allemaal 1 voor 1 toevoegen. Toen kwam ooit Pure Data Extended (als k me niet vergis), daarin waren alle extensies standaard opgenomen. Wel zo handig, want extensies installeren gaf nogal eens problemen. Helaas werd Pure Data Extended niet meer onderhouden door de ontwikkelaars. Vanilla wel, Extended niet. Daarom kwam er weer een fork van Pure Data Extenden: Pd-L2Ork (ja echt waar) Dat is dus Pure Data met alles extensies, in een nieuw jasje.

De eerste keer dat ik met Pure Data aan de slag ging was ik een aantal dagen zoet om nu eigenlijk te weten welke ik moest hebben. Verder niets dan lof over PD, zeker de documentatie.

https://puredata.info/downloads/Pd-L2Ork
 
Laatst gewijzigd:
Heel interessant om te gaan experimenteren.
Zopas heb ik mijn eerste jaar Vrije Grafiek achter de rug en ben zoekende
naar een connectie met eigen werk en de elektronische muziek.

Omdat ik componeer met FL Studio, gebruik ik al de modulaire Patcher en
zou ik iets gelijkaardige, als Pure Data, met Flowstone kunnen bouwen.

Bestaat er niet zoiets als een Mondriaan op muziek?
 
Pure Data is GEEN freeware.
Het is Open Source Software die gratis wordt vrij gegeven.
Een vrij belangrijk verschil.

Wij hebben PD jarenlang gebruikt om mee te VJ-en en interactieve installaties te bouwen.
Eerst met PiDiP en later met GEM.

Eigenlijk nooit of vrij weinig met audio gedaan :P
 
Free and open-source software (FOSS) !
Goed zo, en nu niet meer fout doen :geslaagd:

PD is eigenlijk minder een 'muziek-maak-omgeving' en meer een 'visuele "dataflow" programmeertaal' die toevallig erg geschikt is voor audio processing.

In het hacklab hebben we in het verleden wel eens patching-circles gedaan, wellicht weer eens oppikken.
(patching circle is wanneer je gezamelijk aan PD-patches gaat werken en ondertussen elkaar helpt met het programmeren en uitzoeken hoe dingen werken)
 
In de voorbeeldvideos hoor ik alleen maar (best interessant) geluid. Geen muziek..
Ook de wat onbeholpen UI van deze open source toepassing maakt mij niet nog niet enthousiast..

Misschien dat er eens een onderzoek gedaan kan worden wat nu precies muziek is en wat slechts geluid is :-)
 
^ het is geen toepassing, het is een programmeertaal.

De UI bouw je er zelf eigenlijk omheen door subpatches te maken en daar knoppen op te plakken (een simplificering)
Het ziet er allemaal niet super shiny uit nee, maar je kunt ook een patch maken waar je lauter midi in propt en waar dan geluid uit komt. Dan maakt het ook weinig uit hoe het er uit ziet.
 
^ het is geen toepassing, het is een programmeertaal..

Ah, misschien gaat dit boven mijn pet.. :-)

Basic is het enige waar ik mij ooit in verdiept heb en ik heb daarna besloten dat programmeren niets voor mij is....

Wel wil ik over de UI opmerken dat ik dan vaak zie of men moeite heeft gedaan voor een goede beleving van hun product... :-)
 
Misschien dat er eens een onderzoek gedaan kan worden wat nu precies muziek is en wat slechts geluid is :-)
goed plan, want het is natuurlijk heel vervelend als je meer dan 11 minuten naar geluid aan het luisteren bent, om er achter te komen dat het toch wel muziek is 8o)
 
Ik ben destijds maar weer snel gestopt met PD.

Er gaat een doos van Pandora open waar je je nog een leven lang in kunt verliezen.
En dan heb je nog lang niet alle mogelijkheden uitgebuit.

Ik was destijds vooral geïnteresseerd in generatieve muziek en vooral vanuit additieve synthese.

Daarvoor was PD zeer geschikt.
 
Back
Top