Operator in Ableton 'clickt' door MIDI-noten.

xpressurself

Stamgast
Lid sinds
6 Maart 2009
Berichten
128
Hallo allen,

Ik ben bezig met een (sinus)baslijn in operator alleen loop ik tegen het vervelende probleem dat deze blijft 'klikken' bij het veranderen van midi snelle midi noten.
Ik heb een voorbeeldje toegevoegd.

Je kent het wel, je hebt een sinus die je als bas wilt gebruiken en als je de envelope niet goed instelt, dus 0 ms attack en/of release en je hoort eigenlijk de fase overgang van de golfvorm.

Echter maakt het niet uit hoe ik de envelope instel, het geklik blijft. De voices voor de operator staat op 1 voice tegelijk en ik heb een glide ingesteld van 40 ms oid.

Het vreemde is dat als ik met mijn midi keyboard heel snel noten speel ik helemaal geen geklik hoor, alleen als ik een clip afspeel.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik hoor het graag!

P.S. In het voorbeeldje heb ik een modulator aan staan die de carrier een beetje moduleert en ook wat saturatie en eq maar ook zonder deze (dus enkel een sinus) hoor je dit ook)
 

Attachments

  • Bass.mp3
    92,8 KB · Bekeken: 84
De start van je golfvorm koppelen aan de midi trigger......dus dat hij bij elke aanslag op 0 degree's begint.,
 
Ja retrigger staat dus al aan bij phase, daarom vind ik het zo vreemd. Het lijkt ook als de midi notes elkaar niet raken dat het minder of weg is, maar ja dat zou niet moeten. Plus dan klinkt het ook nog eens niet zoals de bedoeling is.
 
Als ze elkaar raken is het op zich logisch dat je een klik hoort.
Want als je begint op 0 graden en dan de noot laat eindigen bij het begin van een nieuwe noot is de golfvorm daar niet op 0 graden, dus klik je.....

Hoe heb je de env ingesteld, 0/127/0/0?
 
Nee dat snap ik maar meestal helpt een attack van een paar ms al tegen zo'n klik. Hier hoor ik hem zelfs nog bij een attack van 1 sec..

De envelope staat op 2ms, 376ms, 0db, 50 ms
 
Inderdaad.. Gewoon spelen met de envelope. Niet met attack maar de rest.
 
Dat dus, het zit niet in je attack maar in je release.......noten ietsje korter en een kleine release zal moeten werken....
 
Als je wil dat de 'glide' werkt moet je de opvolgende noten elkaar laten overlappen. Als je van de click afwil en monofoon wil blijven moet je de release verkorten. Als je van de click afwil maar je release niet kwijt wil moet je polyfonie instellen.
 
Alright thanks voor de tips. Dat van dat overlappen is logisch ja. Ik had alleen bij sommige patterns dat ik bijv alleen wilde dat glide otprad bij het einde ofzo. Nu na wat extra sleutelen het min of meer aan de praat gekregen. Dank.
 
Back
Top