beste software romplers?

7four

Ingeburgerd
Lid sinds
25 december 2005
Berichten
58
ik maak zelf regelmatig muziek met diverse soft synths zoals Z3TA, NI FM7, Vanguard etc.

Alleen ik ben niet echt tevreden met de sound.

De softsynths die ik gebruik zijn bijna allemaal Virtual Analog synths, en ik ben persoonlijk meer een fan van rompler Sample based synths zoals de sound van de Fantom, Triton, Motif etc.

Wat zijn de beste software Romplers?

Dus wat zijn de beste software synth varianten van de Fantom/Triton/Motif sound?
 
Ik denk dat Steinberg Halion Sonic het dichtst in de buurt komt bij een Motif, Triton en dergelijke.

Verder heb je nog dingen als Sampletank en Dimension Pro, maar daar ben ik persoonlijk niet zo kapot van. En reFX Nexus, maar die is toch vooral gericht op dancemuziek.
 
quantum leap east west zit daar toch wat boven hoor

Ja, maar ook boven de Motif, Triton en Phantom zelf. De vraag was wat een goede rompler is, niet welke samplecollectie is het duurst is en de meeste schijfruimte inneemt ;)
 
Even de discussie heropstarten twee jaar later....

Wat is vandaag een goede software rompler. Hiermee bedoel ik eerder software synths volgens het principe van Rolands JV's met eerder realistsische geluiden, waarbij layeren, programmeren en combineren aan de orde van de dag is. Dus geen hyperrealistische samplepaketten. De nadruk ligt eerder op een wijde, eventueel minder kwalitatieve samplekeuze.

Voorlopig heb ik weet van de Korg M1. Zijn er nog andere in het genre die kunnen aangeraden worden?

In hoeverre beantwoordt Kontakt (zonder 3rd party libraries) hieraan?
 
De m1 is goed,maar lang niet zo breed als een gevulde xv5080 of motif.
Qua vst,'s is korg toch wat meer bij de tijd,Roland zou een mooie slag kunnen slaan als ze een virtuele 5080 of zo uitbrengen.
Toch vind ik nexus ook wel een aardige rompler,buiten dance geluiden zitten er toch ook best veel andere dingen in.zeker de Hollywood expansion is leuk.heb ik al vaak gebruikt. Je moet alleen wel een beetje layeren en met effecten spelen.
Maar een vst rompler met alles d,r op en d,r aan,en dan ook nog sublime kwaliteit...helaas nog niet gevonden.
 
Even de discussie heropstarten twee jaar later....

Wat is vandaag een goede software rompler. Hiermee bedoel ik eerder software synths volgens het principe van Rolands JV's met eerder realistsische geluiden, waarbij layeren, programmeren en combineren aan de orde van de dag is. Dus geen hyperrealistische samplepaketten. De nadruk ligt eerder op een wijde, eventueel minder kwalitatieve samplekeuze.

Voorlopig heb ik weet van de Korg M1. Zijn er nog andere in het genre die kunnen aangeraden worden?

In hoeverre beantwoordt Kontakt (zonder 3rd party libraries) hieraan?


Als je van Kontakt een snelle rompler wil maken die min of meer aan jou bovenstaande omschrijving voldoet dan moet je er heeeel veel tijd in gaan stoppen om het naar je hand te zetten. Ik vind Kontakt geweldig, maar het is geen snelle bread & butter rompler zoals een HW workstation dat is. Zeker niet...

Van Halion Sonic heb ik de standaard 3 maanden trail gehad die bij C6 zit. Helaas net iets te weinig mee gedaan om echt een complete indruk van te hebben maar mijn eerste indruk was dat het een behoorlijk goede VST rompler is die ongeveer dezelfde snelheid, directheid en (meer) mogelijkheden geeft zoals bij de hardware workstations. Uniek in een VST denk ik. Heb lang met een Motif + VST integratie gewerkt en daarmee vergeleken is HalionSonic zeker qua workflow een erg goed alternatief.
 
Paar tips: steinberg hypersonic 2 (oudje, vervangen door halion sonic), en sonic synth 2 (sampletank variant)
 
Interessant topic.. zit zelf ook te tobben met deze vraag: Zal ik een 'bread n butter' rompler scoren met extra's, zoals een triton, motif, yamaha, kurzweil enz.. of zou er een software pakket zijn wat aan de vraag voldoet zoals misschien Kontakt? (aldanniet het gemak, wel de opties)

Zou iemand vandaag de dag, een reden kunnen aangeven, waarom bijv Kontakt moeilijk zou zijn? De sample pakketten van tegenwoordig zijn van zéér hoge kwaliteit, dat zou ik dan evt weer moeten missen bij het aanschaffen van een rompler keyboard.

Eerste test met de Kontakt Player verliep toch best vlotjes (demo, na 15 min kaptie ermee)
Al met al, vind het een lastige momenteel.. en zal er niet uit zijn binnen paar weken, zoveel keus.
 
Is Blue II van Rob Papen een optie? Heeft enorm veel aan boord, de bekende golfvormen maar bijvoorbeeld ook koren. Subtractieve synthese, FM synthese, phase distortion, een xy pad voor interessante geluidsevoluties.
 
Ik vind Omnisphere niet een hele goede suggestie, want het mist veel van de bread & butter sounds die je zou verwachten in de Integra's / JV's / Motifs of M#'s van deze wereld. Er zit bijvoorbeeld niet eens een knappe piano of trompet in.

Dan heb je inderdaad meer aan Kontakt of een emulatie van een ouwetje als de M1 uit de Korg Legacy serie.
 
UVI heeft ook mooi spul, ik heb die vintage vault en dat vind ik echt veel lekkerder werken dan kontakt.

Maar eigenlijk moet je gewoon een integra7 nemen, kost je dan misschien wat audio inputs, maar dat is wel gelijk alles kompleet en snel bladeren in 1 bak, de presets en srx libs die erbij zitten zijn echt megaveel.
 
Als je een software Rompler zoekt dan kan je volgens mij beter meteen voor Kontakt gaan. Heel veel libraries voor te krijgen met de sounds die je zoekt (kijkend naar je OP)
 
Ik vind het nadeel van samplekits moeten inladen tov rom sounds wel erg groot, je kan niet even een sequence afspelen en snel door de presets scrollen. Je komt soms zo achter hele toffe combis waar je anders niet zo snel opkomt, juist door die randomness van sounds als je een beetje willkeurig in div categorieen doorscrollt.

Ik vind UVI iets sneller laden dan Kontakt ook, mede omdat die packs minder gigs zijn, maar klinken wel erg goed gewoon vind ik en met een mooie tweakable interface erbij.

Korg's Legacy Wavestation en M3 plugins zijn wel lekker snel scrollen ook. Maar misschien wat gedateerd. Die sounds opzich zijn wel tof vind ik ervan, maar dat is smaak.
 
Ik vind Omnisphere niet een hele goede suggestie, want het mist veel van de bread & butter sounds die je zou verwachten in de Integra's / JV's / Motifs of M#'s van deze wereld. Er zit bijvoorbeeld niet eens een knappe piano of trompet in.

Dan heb je inderdaad meer aan Kontakt of een emulatie van een ouwetje als de M1 uit de Korg Legacy serie.

Nee sorry ik zit iemand te adviseren die 3 jaar geleden dit topic opende :P
 
Back
Top