standalone piano met lage latency

ontoerekeningsv

Nieuwkomer
Lid sinds
27 november 2008
Berichten
8
Hoi,

Ik heb een yamaha s90-es. Iedereen is enthousiast over de pianogeluiden, maar ik hoor veel betere geluiden op internet via softsynths.

Probleem is alleen dat ik de piano live ( thuis ) wil gebruiken en ik heb een hekel aan latency en aan onderbrekingen van het geluid. En dat is de kracht van de s90: vrij goede piano die erg snel reageert om mijn spel, en altijd probleemloos.

Kan ik iets dergelijks ook bereiken met softsynths ( met beter geluid ) ?
Ik heb nu PianoTeq gekocht vanwege de lage latency die ik kan bereiken op mijn laptop ( Toshiba, met Edirol UA-5 externe geluidkaart ). Ik moet zeggen dat vooral de expressiviteit indrukwekkend is. Maar toch al een beetje een hoorbare latency. Zelfs een true-piano ( klein sampletje ) is trager dan de S90es.

En ik durf al helemaal niet een Ivory of Garriton Steinway te gaan kopen.

Iemand een idee, of adviezen ? ( advies kan ook zijn om maar bij een hardware-piano te blijven )

Groet
 
Met Hardware heb je nooit latency, tenminste niet hoor/meet/voel - baar.


Om dat probleem met software op te lossen moet je een goede geluidskaart kopen.

Die hoven niet eens duur te zijn, het ligt er aan wat voor eisen je er aan stelt.

Succes!
 
maar kan een laptop het geweld aan ?

maar kan een laptop het geweld aan ?

Mijn geluidkaart is wel aardig denk ik.
Maar kan mijn laptop het geweld van een garriton steinway aan ?

True Pianos gaat snel genoeg, maar een aantal E-paino's die je als Trial kunt downloaden hebben al direct veel meer latency dan True Pianos.

En ik vraag me af of dat verschil door de geluidkaart of door de laptop zelf wordt veroorzaakt. Helaas kan ik Garriton Steinway niet uitproberen ( geen trial versie ) om er zeker van te zijn dat ik geen 300 euro weggooi.

Leon
 
Mijn geluidkaart is wel aardig denk ik.
Maar kan mijn laptop het geweld van een garriton steinway aan ?

True Pianos gaat snel genoeg, maar een aantal E-paino's die je als Trial kunt downloaden hebben al direct veel meer latency dan True Pianos.

En ik vraag me af of dat verschil door de geluidkaart of door de laptop zelf wordt veroorzaakt. Helaas kan ik Garriton Steinway niet uitproberen ( geen trial versie ) om er zeker van te zijn dat ik geen 300 euro weggooi.

Leon


je laptop kan dat denk ik niet aan. Tenzij je een laptop specifiek hiervoor gaat inrichten (denk aan 7200 toeren harde schijf , veel memory, etc.)

die gigabytes pianolibraries werken via diskstreaming. Dat houdt in dat voor elke noot en layer die je speelt (en aanhoudt via sustain) de laptop een sample afspeelt met die noot. een 5400 toeren schijfje op een laptop red dit niet. Je kan natuurlijk truuken door de timbraliteit naar beneden te schroeven (aantal noten wat die maximaal tegelijk kan spelen) , maar dan is het complete piano gevoel wel weg.

Ik vermoed trouwens dat de demo's die je zo goed vindt van softsynths nabewerkt zijn, ik heb hier toch een aardig aantal piano libraries liggen maar eigenlijk vind ik ze allemaal slecht (op 1 na, de bosendorfer vsti met 16 layers).

Bijna al die libraries hebben last van iets waar ik nogal gevoelig voor ben, namelijk de resonantie van de piano string. Deze zijn overaanwezig in de meeste libraries. Als je er niet gevoelig voor bent dan zijn de libraries denk ik wel heel leuk om mee te spelen.

Ik zelf gebruik eigenlijk nooit meer piano vsti's sinds ik de s90es piano heb. Maar misschien moet je eens kijken naar een gewone digitale piano van een ander merk, deze hebben vaak een ander klank karakter wat je misschien beter aanstaat. Of check eens een Promega 3 , die is meer steinway achtig kwa sound en is ook erg goed.
 
Ik heb zelf The Grand, Akoestik Piano (native instruments beide) en East West Boesendorfer gebruikt. En ik ben van alle drie niet te spreken, ik gebruik meestal zelf de akoestik piano omdat die de meest open/general klank heeft. Bij de boesendorfer zit er altijd een laagje op wat ik niet thuis kan brengen, i just dont like it.
 
Misschien is het een beetje symptoombestrijden wat je nu doet. Heb je niet overwogen om een ander setje toetsen te halen?

Ik zat in ongeveer hetzelfde schuitje: Ik gebruik een Yamaha P120 als toetsenwerk (en piano) en als master MIDI controller, maar heel gauw begon ik modwheel, pitchbend en overige controls te missen. Toen had ik overwogen om die P120 de deur uit te doen en een goede midi controller te nemen met hammertoetsen en een softwarepakketje voor het geluid. Nou ik ben blij dat ik daar niet mee doorgegaan ben, in plaats daarvan gewoon een 2e controller met minder toetsen erbij gekocht. Kan ik nog genieten van het lekkere pianogeluid :)

Wat ik dus wil zeggen: Je zou kunnen overwegen of een andere Yamaha of Roland piano beter geluid geeft :).
 
@ontoerekeningsv : hey, ben je er weer ? Weer met dezelfde vraag als in een adere draad eigenlijk...:z

Maar goed, ik gaf toen al aan dat een andere hardware-piano/synth misschien beter is : Roland, Clavia, etc...
Met een software-piano is de kans op latency nou eenmaal aanwezig en bovendien moet je om 'even snel' iets te spelen altijd je computer aanzetten.
Als je trouwens echt lekker wilt blijven spelen, dan zal je ook een goed toetsenbord moeten hebben : hou je je S90 ES daarvoor ?
Ik vind software-instrumenten leuk hoor, maar ik be blij met mijn S90 en Motif ernaast.
 
Back
Top