Swing in drums

Quinty

Kacke und Schmutz
Lid sinds
5 december 2002
Berichten
95
Locatie
Almere
Al tijden probeer ik in Cubase SX met Battery 2 goede drum partijen te maken (house).
Het probleem hierbij is dat er nooit "swing" inzit. Het is altijd zo statisch... :confused:

Nu heb ik een demo gedownload van FruityLoops. Hierin heb je een schuifbalk bij de drums om er swing in te gooien. Dit werkt goed! Althans, het klinkt goed.
Het is alleen zo dat ik dit graag zelf wil kunnen in Cubase.

Wat is nou het geheim van een swing? Het zal iets zijn van timing zijn... dat je net naast de tel zit ofzo?

Een voorbeeld van swingende drums vind ik terug in het nummer Just Trippin' van Fedde Le Grand.

Hebben jullie tips voor me?
 
er zit echt zo'n functie in cubase zelf. chek de handleiding, zelf werk ik nl met live.

je kan ook je "grid" op off zetten en de noten op je gevoel wat verplaatsen. als het te statisch klinkt kan je ook op het veel voorkomende knopje "humanize" klikken. maar dat is meer voor semi-akoestische producties en niet voor house.

een ander idee: probeer het gratis programma rebirth eens. daar zit een 909 en een 808 in en die kan je ook laten shuffelen. non stop house & acid uit dat programma!

suc6

bliepbliep
 
Je kunt in Cubase idd van de standaard quantize afwijken en daarmee hetzelfde effect bereiken als met zo'n slider. Volgens mij heet het quantize setup.
 
je kan in cubase gewoon de quantisation op bepaalde "swingwaardes" instellen hoor.

je moet bij het quantize dropout menu naar "Setup..." gaan en daar kan je quantize waardes geheel naar eigen wens aanpassen, daar zit ook gewoon een swing slider enigszins vergelijkbaar met die in flstudio.

Wat die swing eigenlijk doet is steeds de noten tussen twee geaccentueerde tellen (bij 4/4 tel 1 en tel 2 tel 3 etc.) dichter bij de tweede tel zetten.

Huh ?

VB:

"recht" gequantized

|kick|....|hat|....|snare|....|hat|....|kick|....|hat|....|snare|....|hat|....

met veel swing

|kick|......|hat|..|snare|......|hat|..|kick|......|hat|..|snare|......|hat|..

In dit geval, gewoon 4/4 maar "verschuift" hij dus de hat richting de snare.

Mocht je het handmatig willen doen
 
Goeie tip! :okdan: Ik heb me nooit verdiept in die MIDI plugins, maar dit is toch wel een handige. :)
 
Niet al je hi-hats/rides hetzelfde volume geven.

Statisch: Harde Hi-hat - Harde Hi-hat - Harde Hi-hat - Harde Hi-hat - Harde Hi-hat - Harde Hi-hat
Swing: Harde Hi-hat - Zachte hi-hat - Harde Hi-hat - Zachte hi-hat - Harde Hi-hat - Zachte hi-hat
 
en net als met hard/zacht op je hats kun je ook andere parameters net iets anders zetten met je velocity.
 
Ik gebruik het wel eens vaker, maar dan altijd op alle tracks.

Is het niet beter om al je tracks dezelfde swing te geven?

Bas en drums dat is zeg maar de ritmesectie samen, en eventueel nog iets wat je de slaggitaar zou kunnen noemen (geluiden die meer naar het ritmische gaan zeg maar). Lijkt me logisch dat die allemaal op dezelfde manier swingen.
 
Origineel geplaatst door Phony
en net als met hard/zacht op je hats kun je ook andere parameters net iets anders zetten met je velocity.

Modulatie bedoel je?
 
Volgens mij krijg je swing door niet alles strak te quantizen. En ook met de hoeveelheid "swing" kun je enorm varieren, zeker als je het handmatig doet. Dan is het puur een kwestie van dingen een paar ms verschuiven. Bij 1 geluid kun je dingen in verschillende mate verschuiven. Dus ook tussen diverse instrumenten lijkt me dat niet alles "exact dezelfde" swing moet hebben.


Origineel geplaatst door Lotuz
Modulatie bedoel je?

Het ligt eraan waar je precies mee werkt, maar meestal kun je ook een velocity voor elke noot instellen. Aan die velocity koppel je vervolgens een aantal parameters. Zo kun je redelijk snel en makkelijk een subtiel verschil krijgen, wat het geheel minder statisch maakt.
 
niet alleen volume en quantizen bepalen swing of filtermod etc

ook de lengte van je sound.. die wordt vaak vergeten als je t over swing hebt
 
Origineel geplaatst door fjoesz
niet alleen volume en quantizen bepalen swing of filtermod etc

ook de lengte van je sound.. die wordt vaak vergeten als je t over swing hebt

Absoluut, ik quantize altijd alleen startpositie, nooit de lengte!
 
Origineel geplaatst door fjoesz
niet alleen volume en quantizen bepalen swing of filtermod etc

ook de lengte van je sound.. die wordt vaak vergeten als je t over swing hebt

Ook ja. De mogelijkheden zijn eindeloos :eureka:
 
Maak een groove template aan in Cubase van een drumloop die volgens jouw een leuke swing heeft.
Pas deze toe op je midi-track, kan je leuke dingen mee doen, en is gewoon ook leerrijk.
Of probeer wat mee te spelen met een leuk stukje muziek, en haal eruit wat je niet nodig hebt.
Denk ook aan de ruimte tussen de noten, klinkt een beetje vaag, maar daar zit vaak veel funk in.
Ook de zgn 'ghost notes' niet vergeten (kleine 'vergissinkjes'/fills) tussen de drums door.

Maar swingen leer je niet 1, 2, 3, da's duidelijk. Veel luisteren en meetellen.

Succes!
 
de laatste keer dat ik met cubase werkte zat er nog een shuffle template in. Deze komt het meest overeen met de FL swing schuif. De 2e en de 4e noot worden dan naar voren geplaatst zoals Franz.K. al uitlegde. Om goed te horen wat het doet kun je het beste eerst alleen maar 16de hihats programmeren en vervolgens de shuffle toe passen, het effect is dan zeer duidelijk hoorbaar.
 
Maar toch is er verschil tussen swing en shuffle, het wordt maar door elkaar gebruikt.
Een swing is eigenlijk een shuffle in 8-en, en een shuffle is een swing in 16-en.

Daarom zegt 'dennisb' ook om hihats in 16-en neer te kwakken, want een shuffle heeft geen effect op hele 8-en tellen.

Voor een swing gebruik je de triplets-settings van cubase (als ik me niet vergis)

Het mooie van cubase is dat die de hele grid/raster aanpast en verschuift op de shuffle, in voorgaande versies zette cubase volgens mij alleen de noten waar ze moesten staan, maar liet het raster voor wat het was; en dat was best wel onhandig.

En een groove, ik weet niet wat ik er nu van moet denken maar volgens wikipedia :
"the concept of groove – a term now theorized by analysts but long familiar in musicians' own usage – marks an understanding of rhythmic patterning that underlies its role in producing the characteristic rhythmic 'feel' of a piece, a feel created by a repeating framework within which variation can then take place."
Dus is het nu de timing, de herhaling, of de samenhang van verschillende partijen die iets laten grooven ? :confused:

Ik vind het een vaag stuk text van wikipedia, en kan er helemaal niks mee.

Als iemand zegt "hee, dit grooved man!" dan zou je zeggen, hij bedoeld de samenhang tussen de verschillende instrumenten en hun timing in het repeterende geheel ofzoiets.. maar wat heb je dan in cubase aan een "groove quantize" op 1 instrument/partij, als je de samenhang niet heb gehoord met de rest??
 
Origineel geplaatst door Sander02
Maar toch is er verschil tussen swing en shuffle, het wordt maar door elkaar gebruikt.
Een swing is eigenlijk een shuffle in 8-en, en een shuffle is een swing in 16-en.

Ik heb wat gegoogled en het zit idd minder eenvoudig in elkaar als ik in eerste instantie dacht. Ik begrijp het inmiddels zo dat swing op 8-en werkt maar dan op de lengte van de noot. 1e kort 2e lang.

Shuffle werk op de 16-en triplets hun positie (iets naar voren). Waarschijnlijk is de FL swing dan toch ook een shuffle want ik hoor zeer duidelijk het shuffle effect.

Als je samples gebruikt die niet reageren op noot lengte dan zul je dus met een swing geen verschil horen maar met een shuffle wel.

ik heb iig weer wat geleerd, thanks
 
Back
Top