Tip-verzamelpunt Ableton Live

Is er al wat meer over bekend wanneer Ableton 10.1 uitkomt ?

https://www.ableton.com/en/release-notes/live-10-beta/

Ik verwacht toch echt dat het niet zo lang meer kan duren dat 10.1 versie officiëel uit komt!
Hoe zit dat dan met versie 10.1 sorry ik raak beetje ongeduldig....
 
Laatst gewijzigd:
Live 10.1 komt uit wanneer er een release versie is die stabiel is. Een Release Candidate moet meestal twee weken lang gebruikt kunnen worden zonder dat er "show stopper bugs" worden gevonden, voordat de beta kan worden goedgekeurd voor gebruik en masse.
Helaas is gisteren in RC3 weer een bug gevonden, maar er is al een fix onderweg. Ga nog maar uit van een paar weekjes dus ;).
 
Live 10.1 komt uit wanneer er een release versie is die stabiel is. Een Release Candidate moet meestal twee weken lang gebruikt kunnen worden zonder dat er "show stopper bugs" worden gevonden, voordat de beta kan worden goedgekeurd voor gebruik en masse.
Helaas is gisteren in RC3 weer een bug gevonden, maar er is al een fix onderweg. Ga nog maar uit van een paar weekjes dus ;).

Bedankt voor je info!
Dit geef voor mij even wat meer duidelijkheid!

Bedankt nogmaals!
 
quifster , reageer later op je post, want weinig tijd gehad voor de studio, wel regroover geïnstalleerd, maar kreeg in cubase, via automap, automation problemen, ligt aan de plugin, wil niet goed met automap blijkbaar, wel via de panorama p1, uiteindelik. wel al wat mee geëksperimenteerd, wil m vooral als effekt gaan gebruiken, dus vooral waar voor ie niet gebruikt wordt.
het is wel leuk om zeer oude drumloops (die ik geheel zelf heb gemaakt, met time-stretch als effekt, voor bepaalde geluiden, je kunt er andere geluiden mee maken... dus dat hoor je wel), weer uit elkaar te krijgen. wilde met automation werken, met een bepaalde loop, kon lekker werken en dan verval ik in probleemoplossing. goed...

TIP:

wellicht bekend...

voor push 2 eigenaars (en wellicht push 1). op internet staat dat veel knoppen, de encoders bedoel ik, resistance hebben. mijn push 2 heeft dat ook bij, 2 of 3 encoders. een normaal probleem blijkbaar, en dat veel mensen het opgeven, vanwege dat een andere eksemplaar het ook heeft. het is internet dus je weet het nooit.

maar, ik had kontakt daar over gehad, bij de zaak waar ik m gekocht had. ze zeiden ook, dat een een veel voorkomend probleem was, veel feedback over.
ik heb het maar zo gelaten, want weinig last van... en voor mij is het veel moeite om iets bestellen of te retourneren, dat terzijde.

wel werd me gezegd, dat je de knoppen er af kon halen, met gemak, en maar dan was het vooral, om die ik weet het niet hoe het, de potmeter, beter vastdraaien.

maar: wederom een maar: wanneer je de knop niet zo diep er in drukt, verdwijnt de resistance. het ligt niet aan de potmeters, die draaien goed. de knoppen zijn niet precies rond, of wat dan ook...

bij toeval ontdekt, ik dacht ik haal m eens los, ligt het aan de potmeter zelf. nee, dus, of iig niet in mijn geval. het voelt wel fijner aan zonder resistance.

EDIT: dit was een post die ik niet gepost kreeg, maar wellicht nog bruikbaar... was 'm vergeten.

EDIT 2: er is nu een live 10.1b22 RC 24 Havelock , ik zit wel op centercode, maar aangezien ik al meerdere bugreports bij 10.0.6 heb moeten doorlopen, ze worden gefixt, heb ik niet zoveel zin de beta te installeren. en andere bugreports, van vst plugins. b21 (RC3) was blijkbaar een ramp, een grote bug, die is weer weg. ze lijken het nu een beetje onder de knie te krijgen. lijken minder "reports" te zijn, maar ik zie dat alleen op het forum. het zal denk nog wel ff duren, en denk ook dat er problemen blijven.. de vst3 weg was lang, en ze hebben veel meer aangepakt. erg veel. ze dachten al bij b19 klaar te zijn, maar dat leverde veel berichten op, dus... niet echt goed in te schatten...
 
otomatisch laten updaten. wat ik merkte dat firmware voor push 2 niet werd ge-update. de hele installer gedownload, 10.0.6 gedeïnstalleerd (niet alle folders, preferences, unlock file, etc..). opnieuw geïnstalleerd.
ook bij die laatste update, zag ik 2 firmware bestanden; build 63 en build 64. verschillen in de bestandsnaam: build 63 heeft stable, build 64 dev. lijkt me een fout. de firmware is nodig voor een nieuwe implementatie van kleuren, vooral, als ik het goed herinner.

of update de firmware bij anderen wel?

deathspell cv tools zit er nog niet bij. nog in beta. bij een volgende update.
 
otomatisch laten updaten. wat ik merkte dat firmware voor push 2 niet werd ge-update. de hele installer gedownload, 10.0.6 gedeïnstalleerd (niet alle folders, preferences, unlock file, etc..). opnieuw geïnstalleerd.
ook bij die laatste update, zag ik 2 firmware bestanden; build 63 en build 64. verschillen in de bestandsnaam: build 63 heeft stable, build 64 dev. lijkt me een fout. de firmware is nodig voor een nieuwe implementatie van kleuren, vooral, als ik het goed herinner.

of update de firmware bij anderen wel?

deathspell cv tools zit er nog niet bij. nog in beta. bij een volgende update.

Bij mij werd me push 2 ook niet geüpdate!
Ik vroeg me verder af als je push 2 helemaal niet wil updaten uitvoeren of dat kwaad kan ?
 
Bij mij werd me push 2 ook niet geüpdate!
Ik vroeg me verder af als je push 2 helemaal niet wil updaten uitvoeren of dat kwaad kan ?

het staat ook niet bij de release notes, waarom de file er wel staat weet ik niet. ik denk dat het weinig kwaad kan de push 2 niet te updaten, maar dat gaat otomatisch. waarom zou m niet willen updaten?
 
ik heb het al in plugin discounts gezet; maar op alles 25% korting, tot morgen???

goed; ik heb 2e hands max for cats oscillot gekocht (altijd nog goedkoper dan met korting). het lijkt een beetje een vondeling nu (vertaling van abandoned...).

het bestaat al een lange tijd, kan zelfs vst plugins hosten, heeft redelik wat modules, die vrij goed zijn. nog niet echt gebruikt.

dus bitwig in je ableton (en ik heb al reaktor 6.3 met alle toybox audio packs en UA euroreakt, softube modular, met alle modules, en voltage modular..)...

maar ik zag m voor een prijsje gaan waarvan ik dacht, daar wil ik m wel voor testen.

overigens over modulatie mogelikheden, die zijn er al genoeg in ableton, met m4l.

10.1 lijkt ook lekker te werken en nog geen problemen met vst3 plugins gehad, niet alles geprobeerd.

cv tools, als je die al wilt gebruiken, kun je m downloaden via centercode, wel eerst aanmelden via de ableton website, die leidt naar je centercode afdeling van ableton.

nog steeds in beta.
 
Weet even niet zo goed waar ik dit onder moet plaatsen.
Heb onlangs mijn Akai APC40 (weer) van de hand gedaan.
Ergens heb ik wel een klein beetje spijt.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar een soort van alternatief, zoals de Push (vind de Push 2 wel erg prijzig).
Wat kun je hier zoal mee?
En kun je hier ook een soort live-set mee doen (icm Ableton)?
Zal uiteraard ook nog veel YT-videos hierover gaan opzoeken.
 
Wat kun je hier zoal mee?
En kun je hier ook een soort live-set mee doen (icm Ableton)?
Zal uiteraard ook nog veel YT-videos hierover gaan opzoeken.

Voor mij is de Push 2 mijn meest gebruikte/main controller. Voor mijn workflow onmisbaar. Ik heb eerst de Push 1 gehad en vervolgens gebruikt gemaakt van de upgrade mogelijkheid destijds. Dat was aanvankelijk wel ff slikken (want de Push 1 had ik ook nog niet zo lang en nu kon ik dus weer 400 neerleggen met inruil van de oude Push), maar heb daar geen moment spijt van gehad.

Die 2 controllers kan je echt niet met elkaar vergelijken. Het kopen van die oude controller raad ik echt af. De nieuwe biedt zoveel meer waarde. Naast dat ie veel beter responsive is (de pads zelf) is de integratie met Ableton echt heel veel beter door het grote oled display. Die display heeft echt een diepe integratie met de stock plugins (met name handig met bv simpler of een compressor). Naast een heel aantal overige handige shortcuts (transport, maar ook allerlei navigatie, tempo automation recording etc) heeft de Push ook uitermatige handige scaling features, dan blijf je dus altijd in key (heb je ook geen last meer van dissonante akkoorden en noten :P). Dus ja hij is prijzig, maar ik vind um die prijs ook wel waard. Ze komen hier ook wel eens op de marktplaats voorbij, dat scheelt zo 200,-.

Oh ja, nog ff op je andere vraag terugkomen, deze controller is zeker geschikt om een live-set mee te kunnen doen
 
Fifth Bot
Heel erg bedankt voor je reactie en duidelijke omschrijvingen.
Mooi ook van die scaliing features; ook om dissonantie tegen te gaan :)
Dat is dus toch wel een wereld van verschil tussen de Push en Push 2.
Het heeft mijn interesse wel behoorlijk gewekt.

Ja dat zijn echt 2 verschillende apparaten. De Push 1 is door Akai gemaakt in samenwerking met Ableton, het design is door Ableton gedaan en eea is vervolgens door Akai in elkaar gezet. Ableton heeft daar de tricks and trades afgekeken en vervolgens zelf in eigen beheer de Push 2 gemaakt. De Push 2 is van veel betere (bouw)kwaliteit. Betere encoders en veel betere pads (bij de Push 1 kon die wel eens een trigger missen, de pads van 2 zijn veel gevoeligere voelen daarnaast ook veel beter aan). De Push 1 zou ik omschrijven als een matige midi controller en de Push 2 als een (hoogwaardig) instrument.
 
Ja dat zijn echt 2 verschillende apparaten. De Push 1 is door Akai gemaakt in samenwerking met Ableton, het design is door Ableton gedaan en eea is vervolgens door Akai in elkaar gezet. Ableton heeft daar de tricks and trades afgekeken en vervolgens zelf in eigen beheer de Push 2 gemaakt. De Push 2 is van veel betere (bouw)kwaliteit. Betere encoders en veel betere pads (bij de Push 1 kon die wel eens een trigger missen, de pads van 2 zijn veel gevoeligere voelen daarnaast ook veel beter aan). De Push 1 zou ik omschrijven als een matige midi controller en de Push 2 als een (hoogwaardig) instrument.

Interessant om te lezen en ook over de verschillen etc.
Zelf lijkt het me geweldig om ooit een Push 2 te gaan bezitten (helemaal als ik de YT-videos zoal bekijk), maar voorlopig moet ik het even kalm aan doen (op financieel vlak).
Zijn er nog enigszins betaalbare alternatieven?
Zoals de Novation Circuit bijvoorbeeld?
 
Interessant om te lezen en ook over de verschillen etc.
Zelf lijkt het me geweldig om ooit een Push 2 te gaan bezitten (helemaal als ik de YT-videos zoal bekijk), maar voorlopig moet ik het even kalm aan doen (op financieel vlak).
Zijn er nog enigszins betaalbare alternatieven?
Zoals de Novation Circuit bijvoorbeeld?

Als het je met name om de midi controller mogelijkheden gaat, dan kan je misschien beter naar de Launchpad van Novation kijken ipv de Circuit. De Circuit is vooral bedoeld als een (standalone) synthesizer, als scratchpad, de Launchpad is meer bedoeld om kanalen/clips etc. aan te sturen en volgens mij wat meer mogelijkheden qua scalen. NB ik heb wel een Circuit, geen Launchpad, daar weet ik dus ook niks van. Als de pads van de launchpad gelijk zijn aan de circuit, dan zou ik qua kwailiteit het volgende rijtje hanteren:
1. Push 2
2. Push 1
3. Circuit/Launchpad

Dat zie je dus ook terug in de prijs....

Voor eventuele andere kopers, alleen wat betreft pads, ik zou dit rijtje hanteren als ik ook de Maschine erin betrek:

1. Maschine MK3
2. Push 2
3. Maschine MK2 (maar dit is een close call met de Push 2, wat wil je: grotere pads, of meer bereik...)
4. Push 1
5. Circuit/Launchpad
 
vanwege dat ik me afvroeg of de push 2 een oled scherm heeft (lijkt me onwaarschijnlik, ik heb er zelf een, zeker aan te raden, maar ja, de centen, het is begrijpelik); kwam ik dit tegen;
wel erg leuk:

https://www.youtube.com/watch?v=YItWQdJgXLs

verder ben ik met Fifth Bot eens, wat betreft controllers. ik heb ook de maschine mk3 en de maschine jam, die ook wonderwel goed kunnen samenwerken met ableton. de mixer view is zelfs beter, maar uiteindelik is de push 2 de enige controller, naast de sl 49 mkii die ik voor ableton gebruik.

ik gebruik de maschine mk3 liever voor finger drumming (wat ik niet zo goed kan, maar oefenen op een stukje en dan met wat geluk), fijne pads, zeer gevoelig, niet te. de push 2 is ook heerlik om mee te spelen overigens, maar de grote pads van mk3 zou ik niet willen missen. goed, dat krijg je, als je ze hebt. als je ze niet hebt, zijn er goede andere oplossingen. de push 1 zou ik ook niet aanraden. de push 2 is erg fijn geïntegreerd, en het kan beter, er zijn er vreemde ommissies. en ik zal eens een feature recquest doen; meer dan 128 parameters voor een third party plugin; het geven van namen aan de banks, en dat ook de knoppen onder de encoders kunnen worden gebruikt, zelfs in step funktie. zou het helemaal een perfekte kontroller zijn.
 
Back
Top