Tip-verzamelpunt Ableton Live

Kan iemand mij vertellen hoe ik die midi noten in arrangement view kan vergroten ?

Waarom wil je dat doen? Om de midi noten beter te kunnen zien en te editten? Dat doe je niet daar, dat doe in de midi clip wanneer je die in dat arrangement gedeelte selecteert...
 
TIP!

er is een geweldige nieuwe beat pack uitgekomen, deze is gratis voor ableton live suite en de push bezitters, voor de overige mensen is die te koop. Deze kun je vinden in je eigen ableton Live package omgeving op de site. Deze pack heet Beat Tools.

Beat Tools bevat 120 drum en instrument racks, meer dan 180 loops, aanpasbare effect racks en nog veel meer. Ik heb er gisteravond een uur mee gespeeld en de variatie is enorm, zeker als je een push hebt staat alles direct perfect ingesteld voor je push. Het maakt van je push een instant beat machine, heel erg vet :)

Hier is een demo van die nieuwe beat pack:


Installatie is simpel, ga naar je eigen omgeving op de ableton site. Download die beat tools pack (die is 780 MB ongeveer), en druk na installatie even op die alp install file. Dan wordt die toegevoegd aan je ableton omgeving en kun je van start :)
 
Hoi, sequence what drums in 909 drumrack, record de midi. Plaats een scale device ervoor. Maar gebruik van de noot en transpose functie, zo kan je best leuke random patterns genereren.
 
Ableton Live 10 heeft Sysex

Ableton Live 10 heeft Sysex

Volgens laatste update van Live 10 is er support voor Sysex via ingebouwde Max for Live.
Eindelijk, zodat je ook oude synths, die op basis van sysex geautomatiseerd kunnen worden, te automaten zijn in Live 10. Het werd tijd.
:D
 
Laatst gewijzigd:
Toffe tips mensen!

Ik heb er ook eentje: je kan De sample van Abletons metronome vervangen door een andere sample. Zo kan je bijvoorbeed ook een sync/clock pulse samplen en dat als metronome gebruiken. Uitsturen naar aparte output van je audio interface en je kunt externe gear met sync in mooi gelijk laten lopen met Ableton.

Edit: hier een linkje hoe het moet https://help.ableton.com/hc/en-us/articles/209067669-Customizing-the-Metronome-sound
 
Laatst gewijzigd:
Ik vroeg me af waarom bij het alle uitgebreidste pakket van ableton live suite en dan met return track van A tot en met L maar gaat en dat zijn maar 12 return tracks wie weet hier antwoord op ?
 
Ik vroeg me of het op een van de manier per track een plaatje of een icon er bij kan zetten wie weet daar iets op om soort gelijk mogelijk kan maken ?
 
ik heb het al gevonden blijkbaar vonden ze het genoeg om er een maximum er op te zetten!
Schermafbeelding 2018-09-17 om 02.19.01.png - Click image for larger version  Name:	Schermafbeelding 2018-09-17 om 02.19.01.png Views:	1 Size:	84,2 KB ID:	3639881

http://www.ableton.com/en/shop/live/
 
Ik vroeg me af waarom dit zo is dat ze er een limiet hebben...
Ik bedoel ik ben er nog niet tegen aan gelopen zal ook niet zo snel gebeuren lijk daar is vast wel over nagedacht!
Het viel me pas net op dat je maar 256 keer mono track maximaal kan aan maken is het dan stereo de helft dat maar 128 track stereo kan aan maken ?
 
Misschien al voorbij gekomen maar ik heb er zelf wel baat bij:
Gisteren een manier gevonden om sequences in een bepaalde scale makkelijk in te tekenen. ( kan die ladders maar niet onthouden). Even een midiclip aanmaken, 1 scale intekenen eventueel verspreid over meerdere octaven en dan op fold klikken. Dan zie je andere noten die niet in die scale horen ook niet meer en wordt het een stukkie overzichtelijker. Wel even de clip na de ingetekende noten laten beginnen dan..
 
.... vst3 support ...

Grappig, ik liep toevallig tegen de beta mail aan en toen ik de release notes eens bekeek zag ik plots VST3 staan. Voor iets waar al jaren zoveel herrie over is op verschillende fora wordt dit nu niet echt aan de grote klok gehangen. Vinden ze het dan zelf echt niet zo heel boeiend?
 
versie 10.1 komt er aan, is in beta fase. met .... vst3 support ... wavetable import (voor wavetable natuurlik.. ... channel eq ... etc...

https://www.ableton.com/en/blog/live...flow-upgrades/

niet echt een tip, wel een tip dat ie er aan komt...

die Automation verbeteringen (zoals predefined shapes) en zoom workflow is echt wel een mooie uitbreiding

In het kadern van deze thread heb ik ook nog wel een leuke inspiratie tip:

Tip:
als je live suite 10 gebruikt dan heb je M4L helemaal geintegreerd, dat levert echt leuke mogelijkheden op. 1 van de M4L dingen die ik vaak gebruik als ik even zonder inspiratie zit is de pitch scaler, deze koppel ik aan een random arpeggiator en op die manier krijg je de ene random pattern na de andere die altijd perfect in je toonladder passen van je song. Dat truukje is heel simpel en levert je superveel inspiratie op doordat je random pattern je weer op ideeen brengt.

Nodig:
- vst of hardware synth
- arpeggiator met random feature
- M4L device: Pitch scaler
- M4L device: Note Scaler (deze is optioneel)

Dit doe je als volgt:
- open een VST (of hardware synth), bijvoorbeeld sylenth 1
- kies een pluck sound (we gaan addon lijntjes genereren voor in een track)
- sleep een willekeurige arp voor de vst (of in mijn geval open een 2e midi track met kirnu cream arpeggiator)
- sleep de pitch scaler voor de VST (dit is een essentiele stap)
- als je song bijvoorbeeld in Am staat, kies dan een toonladder in de pitch scaler die er bij past, bijvoorbeeld A Pentatonic, deze zorgt ervoor dat elke noot die niet in de a pentatonische toonladder zit naar de dichtsbijzijnde noot gemapped wordt.
- houd een noot in in je arpeggiator en luister naar het resultaat
- druk nu op de randomize button in je arpeggiator (die moet die uiteraard wel hebben), bijvoorbeeld in Kirnu cream doe je dit door in de Transpose sectie een 8 bar loop te zetten en dan op de randomize button te drukken.
- doordat de willekeurige arp noten door de pitch scaler gaat klinkt het altijd toonladder correct in combinatie met je track
- druk meerdere keren op randomize totdat je een pattern hebt die je leuk vindt en neem deze op als pattern, maak daarna een nieuwe pattern.

Als je daarna echt avontuurlijk wil worden, kun je eventueel achter de pitch scaler ook nog het M4L device Note scaler zetten, deze heeft allerlei mogelijkheden om je range of bijvoorbeeld velocity van de noten te beinvloeden.

Als je deze methode eenmaal in de vingers hebt maak je de ene pattern na de andere en heb je voor je het weet 10-tallen patterns die je weer op ideeen brengen en die je kan aanpassen naar je track. Dit werkt echt heel simpel en intuitief en is echt een doorbraak voor de momenten dat je vastzit in een track en even niet weet welke richting je op moet.

Afhankelijk van je arpeggiator kun je natuurlijk daar steeds verder mee gaan, in Kirnu Cream kun je bijvoorbeeld transpose randomizen, maar ook shift posities, lengtes, noten aan/uit zetten, random CC patterns toekennen (Bijvoorbeeld voor cutoff patterns) en wat je maar wil eigenlijk. De randomize werkt overal apart op. Maar belangrijkste is dus het M4L pitch scale component die ervoor zorgt dat de gegenereerde randomness ook daadwerkelijk muzikaal iets kan toevoegen aan je track.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top