Tip-verzamelpunt Ableton Live

Fifth Bot en vink ​​​​​​
Bedankt voor jullie nuttige reacties.
Vind deze erg interessant om te lezen.
De Launchpad Pro lijkt mij wel erg interessant, ook vanwege de scale mode.
Toch heb ik wel wat mijn twijfels, aangezien ik bij bepaalde reviews ook weer lees dat editing erg moeilijk gaat.
De Push 2 blijft wel het allermooiste, voor mijn gevoel.
 
Fifth Bot en vink ​​​​​​
Bedankt voor jullie nuttige reacties.
Vind deze erg interessant om te lezen.
De Launchpad Pro lijkt mij wel erg interessant, ook vanwege de scale mode.
Toch heb ik wel wat mijn twijfels, aangezien ik bij bepaalde reviews ook weer lees dat editing erg moeilijk gaat.
De Push 2 blijft wel het allermooiste, voor mijn gevoel.

die launchpad pro is inderdaad ook een goede optie, dacht dat ie nieuw goedkoper was, maar verwarde m met zijn kleine broertje/zusje; de mk2.
2e hands gaat de push 2 op marktplaats voor rond de €475. denk dat je dat al bekeken hebt.

misschien in een muziekwinkel uitproberen?

ik ben gestart met push 2, ik heb een obsessie met controllers... uiteindelik in een sale live 10 suite gekocht, toen ben er pas echt mee gaan werken. wel een aderlating... maar ik heb het gevoel redelik toekomst-vast, de push 2, ze hebben er nog niet alles uitgehaald wat er in zit, het ding kan zoveel meer dan nu, en werkt erg plezierig.

moeilikke keuze, lijkt, maar er de launchpad pro, lijkt me een goede 2e optie. het is ook wat je wilt, ik vind het scherm wel erg fijn, evenals die van de maschine mk3 (al zijn het er 2...), zeker voor samples te bewerken. en om parameters met gemakt te bedienen. ook fijn de visuele feedback van de eq en de compressor. andere devices van ableton hebben dat dan weer niet. de wavetable dan weer wel...

maar je moet ook goed kijken naar hoe de controller wilt gaan gebruiken. de encoders + scherm zijn voor mij belangrijk, wellicht niet voor jou, en de knoppen, er valt voor de devices veel gemakkelik in te stellen (al is de visuele feedback dan soms niet geïmplementeerd waar je 'm verwacht), of alles. banks zijn goed geordend, workflow is erg fijn.

ableton is voor mij op deze wijze meer een instrument dan een DAW. een heel fijn instrument..
 
vink
Het is wel een moeilijke keuze.
Rationeel gezien zou ik voor de Launchpad Pro kiezen (ook omdat ik ook nog een Roland JD-XI op het oog heb), maar op gevoelsmatig vlak spreekt de Push 2 mij toch wel enorm aan.
Het is ook inderdaad belangrijk dat je er lekker mee kunt werken (wat jij ook schrijft).
 
vanwege dat ik me afvroeg of de push 2 een oled scherm heeft (lijkt me onwaarschijnlik
idd, vergissing van mijn kant... maar blijft verder prima scherm. Ook eens met je overige opmerkingen trouwens, er is idd nog ruimte zat voor verbetering, ondanks dat vind ik het op dit moment (icm Ableton) de beste controller.
 
idd, vergissing van mijn kant... maar blijft verder prima scherm. Ook eens met je overige opmerkingen trouwens, er is idd nog ruimte zat voor verbetering, ondanks dat vind ik het op dit moment (icm Ableton) de beste controller.

het scherm is erg goed, goed afleesbaar, ook vanaf hoeken (al staat ie bij wel op zo'n ikea ding.. dus schuin, wel fijn). oled is niet per se nodig. en ik ben het met je eens: het is de beste controller voor ableton. en erg fijne en goede controller. werkt erg lekker.
 
Voor mij is de Push 2 mijn meest gebruikte/main controller. Voor mijn workflow onmisbaar. Ik heb eerst de Push 1 gehad en vervolgens gebruikt gemaakt van de upgrade mogelijkheid destijds. Dat was aanvankelijk wel ff slikken (want de Push 1 had ik ook nog niet zo lang en nu kon ik dus weer 400 neerleggen met inruil van de oude Push), maar heb daar geen moment spijt van gehad.

Die 2 controllers kan je echt niet met elkaar vergelijken. Het kopen van die oude controller raad ik echt af. De nieuwe biedt zoveel meer waarde. Naast dat ie veel beter responsive is (de pads zelf) is de integratie met Ableton echt heel veel beter door het grote oled display. Die display heeft echt een diepe integratie met de stock plugins (met name handig met bv simpler of een compressor). Naast een heel aantal overige handige shortcuts (transport, maar ook allerlei navigatie, tempo automation recording etc) heeft de Push ook uitermatige handige scaling features, dan blijf je dus altijd in key (heb je ook geen last meer van dissonante akkoorden en noten :P). Dus ja hij is prijzig, maar ik vind um die prijs ook wel waard. Ze komen hier ook wel eens op de marktplaats voorbij, dat scheelt zo 200,-.

Oh ja, nog ff op je andere vraag terugkomen, deze controller is zeker geschikt om een live-set mee te kunnen doen



Ik ben het helemaal met je eens dat die push 2 een van de beste controller is!
 
Ik vroeg me af of het mogelijk is om in arrangement view elke blok van een track selecteren en gelijk luisteren ?
Wie weet hier een optie is of iets in die trant mogelijk is om dit voor elkaar krijgen?
 
ik ben gestart met push 2, ik heb een obsessie met controllers... uiteindelik in een sale live 10 suite gekocht, toen ben er pas echt mee gaan werken. wel een aderlating... maar ik heb het gevoel redelik toekomst-vast, de push 2, ze hebben er nog niet alles uitgehaald wat er in zit, het ding kan zoveel meer dan nu, en werkt erg plezierig.

Push 2 is een goede controller maar arrangement view is nog wel een ondergeschoven kindje jammer genoeg.
 
Push 2 is een goede controller maar arrangement view is nog wel een ondergeschoven kindje jammer genoeg.

ja dat is erg jammer, en geen echte transport controls (of ik ken ze nog niet, gebruik daar een sl mk ii voor...). bij maschine mk3 daarin is de arrangement mode wel erg goed.

maar ik werk vooral in de sessions mode. arrangement mode is pas op het laatst.
 
Werk zelf meer met de arrangement-view.
Dan zou de Maschine MK3 meer wat voor mij kunnen zijn.
Alhoewel ik ook nog steeds een erg verpletterende indruk heb van de Push 2.

de arrangement-mode in mk3 daarmee bedoelde ik in de maschine omgeving, de software..

het is wel zo dat je de maschine mk3 in bepaalde mode kunt zetten speciaal voor ableton, niet een template. wat dan kon was niet onaardig, nu niet meer zo "aangesloten".
de maschine jam, de template, geeft ook veel mogelikheden voor ableton, vind ik.
maar goed, het gaat er hier even om, dat ik onduidelik was, maschine mk3 + maschine software; de arrangement mode is heerlik, je kijkt niet op je scherm.
 
Ga het (voorlopig?) doen met de Novation Launchpad Pro.
Ben hier zeer benieuwd naar.
Toch blijf ik ook wel benieuwd (voor in de toekomst) naar de Machine MK3 en Push 2.
Aangezien ik ook wel regelmatig met FL-studio werk, lijkt eerstgenoemde (MK3) mij wel het beste eigenlijk.
Wat vinden jullie eigenlijk?
 
De Novation Launchpad Pro bevalt mij opzicht erg goed.
Toch ben ik nog steeds wel benieuwd naar een Maschine MK3.
Deze is momenteel echter veel te prijzig voor mij.
Zou de MK2 wellicht een goede alternatieve optie voor mij kunnen zijn?
En wie heeft hier eigenlijk zoal ervaringen mee?
 
Heb momenteel een erg leuk plugin; Arcade van Output.
Heb met 10.1 een aantal projecten hiermee gemaakt.
Kan deze echter niet meer opvragen en alles loopt steeds vast.
Wellicht komt het omdat het VST3 betreft.
Wat zou verder het probleem kunnen zijn?

Zie je na het vastlopen dat het probleem deze plugin is?

Contact opnemen met Ableton support en het crash report sturen. Zij kunnen je meer vertellen.
 
Back
Top