Tip-verzamelpunt Ableton Live

is het erg prettig mee te werken, in kombi met novation's (automap). dat lukt al met de novation's en automap.

Om even in te springen, volgens mij weten niet veel mensen het maar de novation remote sl compact (dus ik denk alle andere novation Automap keys ook wel) werkt zonder Automap software al in ableton. Ik krijg netjes de knoppen van plugins op de novation zoals ik ze ook zie op de push 1. Een enkele plugin heeft de knoppen net in een andere volgorde op de novation dan als op de push.

Enkel usb inprikken, de ableton template op je novation selecteren en de juiste midi ins en outs in ableton selecteren is voldoende, Automap hoef je dus niet te installeren. Ik ben dan ook wel fan van de novation remote sl compact. Mooiste keys controller die novation heeft gemaakt, ik heb er dan ook 2. Eentje in de studio en eentje in de woonkamer aan de laptop.
 
Om even in te springen, volgens mij weten niet veel mensen het maar de novation remote sl compact (dus ik denk alle andere novation Automap keys ook wel) werkt zonder Automap software al in ableton.

klopt, 1 van mijn novation's "gaat mee", al wil ik dat uitschakelen, maar hij blijf m vinden, zal wel iets over het hoofd zien, want niet noodzakelik. wel fijn, wanneer geen push. automap is inderdaad niet nodig.
overigens is er een automap beta, waarbij staat "ableton live 10", een betere ondersteuning? die heb ik sowieso geïnstalleerd staan, die beta. ik prefereer voor third party plugins wel automap, meer kontrole. maar je kan zonder.

ik heb naast de novation sl 49 mkii en de zero sl mkii ook de novation remote sl 49 compact, die gebruik ik op dit moment niet, maar ik merk dat ie soms fijner kan werken dan de sl 49 mkii, kwa workflow (4 sub-pagina's voor encoders per pagina). én is steviger gebouwd. voor weinig, hier, gekocht, de compact. en hoe oud ie ook is, werkt nog perfekt, en speelt erg fijn.

overigens de bcr 2000 kan ook herkend worden als controller, ik heb er nog 1 staan (eveneens netjes opgeborgen), dus weet niet wat voor kontrole je kan krijgen. zag wel op het ableton forum dat er alternatieve mappings voor bestaan.

je ziet overigens meer ondersteuningsmogelikheden voor controllers. ik heb ook een MCU, maar vond dat niet echt prettig werken.

wat ik wel gebruik op de novation; transport control. die is beter dan de push... (of ik zie weer iets over het hoofd.) dus wellicht laat ik het zo staan, want gebruik dat wel.

EDIT: ik heb ook een panorama p1, waarvan de deep integration met cubase totaal verouderd is, al adverteren ze er nog mee. ik heb regelmatig kontakt met nektar, ze zijn er toch nog mee bezig voor cubase. maar: er is tussenoplossing, de nektarine software, die ook schijnt te werken voor... ableton live... alleen plugins, hoogstwaarschijnlik, zeer waarschijnlik. ik heb een download link gekregen (downloads bij nektar zijn alleen zichtbaar wanneer je je controller geregistreerd, en kunt dus ook geen andere downloads te pakken krijgen). ga die nog uitproberen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ook een Novation sl 25 mk2 en een Impulse 49 en dat werkt goed met Ableton moet ik zeggen.
Ik heb ook nog een Remote 49 SL compact staan, die heb ik nu over maar ik twijfel of ik 'm wegdoe want meestal brengt zoiets een paar geeltjes op dus misschien hou ik 'm wel voor reserve.
Nog even over max for live; daar zie wel de meerwaarde van dus misschien dat ik die dan wel apart aanschaf en de upgrade maar laat voor wat het is.
 
Ze begrepen me volkomen en kreeg vandaag een aanbieding van 15% korting maar dan kost de upgrade nog altijd 340 euro en dat vind ik nog steeds veel geld dus ik laat 't voorbij gaan.
 
Voor zover ik weet kun je dit niet forceren, het is wel zo dat die knoppen verdwijnen als je een rack maakt waarin je een macro koppelt aan een device die je niet hebt. Dus stel, ik maak een Instrument rack waarin ik een koppeling maak naar stutter edit (de BT plugin) en ik save die ADG file (of ik maak er een live package van) en ik stuur die adg of alp naar jou, dan kun je wel die adg laden en worden de labels getoond zoals ik die heb ingesteld, maar de macro en chain knoppen verdwijnen dan automatisch omdat je de stutter edit plugin niet hebt. Ik vermoed dat dit ook bij jou het geval is, maar dat zou dan wel inhouden dat die distant stutter adg file, dat niet alle knoppen daarin werken.

Ik ben aardig bekent met ableton ik kan voor me zelf zeggen dat ik wel wat dingen weet van ableton.
Als nog bedankt voor je hedere uitleg!
 
Nog een hele handige site voor het berekenen van tijden op basis van BPM waarden:
https://toolstud.io/music/bpm.php

Ik gebruik deze eigenlijk continu, met name voor het berekenen van het aantal milliseconden in niet synced effecten. Bijvoorbeeld iets wat ik heel veel gebruik is het instellen van de release tijden in milliseconden in een compressor. Zeker als je dit toepast voor shaping dan kun je eigenlijk niet zonder. Bijvoorbeeld voor een track van 118 bpm, kun je dan in deze tool zien dat je bijvoorbeeld bij een bass compressor de release tijd op 508ms voor een complete beat kunt instellen zodat de release van de bas precies in 1 beat valt. Maar stel je wilt de release van de bas op een kwart beart instellen dan vul je via de door deze tool berekende waarde: 127ms in. Dit levert je enorm strak afgestelde compressors op op deze manier, zelfde geldt natuurlijk voor LFO's , delays, etc. Je kunt op deze manier ook exotische waarden berekenen die je via de sync optie niet altijd tot je beschikking hebt.

Echt een onmisbaar hulpje in de praktijk vind ik.
 
In het plugin discount project hadden we een discussie over hoe nuttig en kwalitatief de regroover plugin is (die deze maand gratis is bij plugin boutique). Ik heb een werkwijze daar beschreven die ik hieronder even gekopieerd heb en in deze thread post ik een voorbeeld van wat voor resultaten je ermee kunt krijgen. Het is een hele handige en goedkope manier om je eigen sample library met drumloops te maken op basis van bestaande platen. Regroover split deze op in layers (stems) zodat je bijvoorbeeld de bas, kick of percussie eruit kunt halen of manipuleren.

In het bijgevoegde voorbeeld hoor je de volgende elementen:
- eerst de originele loop die ik uit 1 van de tech house platen heb gesampled (dus zo klinkt die in de track zelf)
- daarna de bas, kick en akkoorden verwijderd zodat je alleen de hihats en snares en percussie overhoudt.
- daarna voeg ik een eigen kick toe (dus compleet ander karakter dan het origineel kwa kick
- daarna zet ik een effect op de hihat loop
- daarna hoor je de originele loop weer
- vervolgens weer de effect loop met kick
- eindigen met de loop plus kick (zonder effecten

Dit alles is op basis van het eerste gesamplede stukje uit een tech house plaat, regroover maakt dit soort dingen dus zeer eenvoudig mogelijk.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Al eerder geposte post met werkwijze hoe je dit doet:

Ik heb gistermiddag een paar uur tijd besteed aan het in ableton samplen van drum loops uit bestaande tracks uit mijn collectie en die vervolgens via regroover zo aangepast dat het allemaal toploops (dus zonder kick) zijn geworden. Bij sommige heb ik zelfs de baslijn mee gesampled en die via regroover verwijderd (bijvoorbeeld uit mijn deephouse tracks collectie). resultaat: 110 unieke drumloops die ik nu overal kan toepassen en die niet meer herleidbaar zijn naar de originele track waar ik ze uit gesampled heb. En dat in een paar uurtjes.

Ik kan me voorstellen dat dit soort tools killing zijn voor bedrijven als loopmasters die stijl gerichte sample cd's met allerlei stems maken. Als je zo extreem eenvoudig uit een willekeurige track alles kan samplen en uit elkaar kan trekken naar unieke loops dan is de behoefte aan dat soort sample cd's compleet verdwenen, die maak je nu heel makkelijk zelf.

Voor de mensen die het handig lijkt en zelf ook hun eigen loop sets willen maken, dit is mijn werkwijze:

- openen van rekord box (waarin mijn complete muziekverzameling gecategoriseerd is)
(of je opent gewoon spotify, dat werkt net zo goed)
- Openen ableton live
- in ableton live open ik drie tracks, 1 met regroover en 1 audio waarin ik de IN gekoppeld heb aan de afluistering van alles wat er in windows gebeurd (dus de output van rekordbox) en 1 audio track op resample
- daarna is het simpel

- zoek een track in rekord box die je wilt samplen.
- visueel zie je al waar de drumloops zijn in rekord box dus zet daar je marker.
- in rekord box zie je het tempo van de originele track die je sampled. Zet ableton ook op dat tempo om sneller die sample te kunnen bewerken

- speel de track af in rekord box
- druk op opnemen in de ableton voor de audio track die luistert naar rekordbox, neem op totdat je 1 volledige maat hebt van track die je wilt gebruiken
- zoek nu het begin punt en eindpunt van de sample op in ableton en zet de looppoints eromheen en druk op crop sample
- Nu heb je een perfecte loop in het juiste tempo uit de track die je net hebt u opgenomen

- sleep nu die audio loop in regroover
- mute de kick en gebruik eventueel een gate op de layers waar wat bleeding van de kick is (of verwijder deze via de split functie)
- resample deze nu in je derde audio track en save deze clip onder een unieke naam inclusief de bpm wat handig is voor later, bijvoorbeeld: 127 - Deep House 001.wav

Eventueel pas je de audio loop nog wat verder aan om zo meerdere type clips (bijvoorbeeld andere timing, of verwijderen van de snare zodat alleen percussie en hihats overblijven), zo kun je uit 1 drum loop vaak wel meerdere loops samenstellen. En omdat ze uit gemasterde tracks komen klinkt het allemaal direct helemaal af.

Gezien de eenvoud waarmee dit gaat maak je op deze manier de 1 na de andere drumloop en in een paar uurtjes heb je al een flink gevulde library voor jezelf op basis van je eigen favoriete tracks (ik heb zelf gewoon afspeellijsten van stijlen gebruikt, wat ook weer scheelde in opzoek tijd van tracks, die afspeellijsten waren al mijn favoriete tracks in de verschillende stijlen.

Ik heb nu allerlei toploop (dus zonder kick) drumloops voor stijlen als:

- deep house
- tech house
- trap
- vocal trance

Wat zijn jullie ervaringen met regroover tot nu toe?
 

Attachments

  • drumloopRegroove.mp3
    2,9 MB · Bekeken: 101
Laatst gewijzigd:
Wat zijn jullie ervaringen met regroover tot nu toe?

nog geen, moet 'm nog installeren, heb wel je mp3 geluisterd, klinkt goed. en dit hoort niet in de ableton live thread thuis, maar ik kom er ineens achter hoe ik windows geluid kan opnemen met cubase. simplelweg de stereo in, van mijn geluidskaart.. die heeft geen monitor funktie (maakt niet uit want voor inzingen gebruik ik toch, een externe, goedkoop mixertje, makkelikker ook, hoe noem je dat in een studio, je eigen mix voor inzingen kan ik makkelikker regelen.).
mijn oude geluidskaart, heb ik nog steeds, niet meer ingebouwd, de x-fi elite pro, geen slechte overigens, had "what you can hear funktie", en monitoren van zang deed ik via de mixer van die soundblaster..)
door je opmerking over ableton IN. kan ik het daar ook doen. ik maakte met de oude geluidskaart, met stand-alone varianten van plugins vaak opnames, dat lukt nu niet meer. maar goed dat kan je evenzeer binnen een DAW doen, maar het was op een of andere wijze fijn, om louter éen instrument voor je neus te hebben. en dat is voor mij ook al achterhaald, aangezien ik veel met automap werk, en dat alleen via een DAW, of plugin host werkt... nou ja even heel verhaal.

geheel terzijde, maar is wel iets wat ik gebruiken kan, heel handig (je moet natuurlik niet meerdere tracks laten lopen...). kan ik eens wat opnemen, heb je mp3 opgenomen, ha! het is zo simpel, waarom kwam ik daar niet op, volgens mij wist ik het intuïtief, maar zat ik zo met de methode die motu je aanraadt, dat ik blikvernauwing kreeg...)

goed.

ik ben sinds een korte tijd erachter dat een van mijn favoriete ceedees (ik heb er veel) fat of the land, en dus ook andere platen van de prodigy, erg veel samples gebruiken, erg veel... ik wist wel dat ze samples gebruikten, maar ze hebben ze, of liam wordt steeds gezegd, kundig en met muzikale kracht gebruikt, en veranderd... vervorming, verschuiving, substiitie (sekundaire bewerking, traumarbeit, s. freud).

de fun van re-samplen van materiaal van anderen. ik zal het wel eens uitproberen gaan. ik ga je wat je hierboven heb gepost, rustig bekijken, deze week niet veel tijd voor in de studio, maar quifster je hebt leuke ideeën, en die zijn leuk (ja weer leuk, en weer leuk en weer...), en daar kan ook van leren, buiten mijn getreden paden, al doe ik dat al veel, maar ik moet nog zoveel leren. dank. ik ga regroover morgen installeren. eerst een andere plugin, die ik heb gekocht terwijl mijn muziek-budget al lang op is, via pluginboutique, de mautodynamiceq aan de praat krijgen. ik snap die dingen van melda wel, maar ik krijg geen envelope follower read-out. vraag het in een andere thread.

EDIT: (wel tussen de regels door: ga ik je mp3 regrooven, haha...)

TWEEDE EDIT: je inspireert me, quifster en er zal altijd iets komen, dat ik me eigen kan maken. openen van het brein, dimensies!

DERDE EDIT: je mp3 door soundspot paradox halen, simpel even wat presets, is al fun en verandert de sfeer geheel. nou ja. veel uitproberen=leren....

en ik ga nu even de aFilter uitproberen, gewoon ff freaken, is gemaakt door een mede forumlid; Jaromir

https://www.synthforum.nl/forum/synt...r-max-for-live
 
Laatst gewijzigd:
geheel terzijde, maar is wel iets wat ik gebruiken kan, heel handig (je moet natuurlik niet meerdere tracks laten lopen...). kan ik eens wat opnemen, heb je mp3 opgenomen, ha! het is zo simpel, waarom kwam ik daar niet op, volgens mij wist ik het intuïtief, maar zat ik zo met de methode die motu je aanraadt, dat ik blikvernauwing kreeg...)
Klopt, what you hear is what you get tijdens het samplen.

Ik heb ook een Motu, de motu driver heeft een Return channel, die is hetzelfde als de what you can hear functie van je oude kaart, dit return channel gebruik ik in ableton (maar ook in cubase 10, want die gebruik ik ook), voor het resamplen van alles wat je hoort rechtstreeks in de daw. Dat is de meest simpele methode voor een motu device om het zo te doen, dit zijn bij mij input channels 23 en 24.

EDIT: (wel tussen de regels door: ga ik je mp3 regrooven, haha...)

...

DERDE EDIT: je mp3 door soundspot paradox halen, simpel even wat presets, is al fun en verandert de sfeer geheel. nou ja. veel uitproberen=leren....

Je kunt de mp3 gewoon downloaden via de puntjes dan heb je de drumsamples rechtstreeks om te kijken of je dezelfde resultaten kan halen in regroover, Ik heb bewust een bron sample gemaakt inclusief kick, bas en akkoorden, om te kijken of je die makkelijk via regroover in aparte layers kan krijgen zonder kwaliteitsverlies van de overige elementen in de loop. Aangezien er een aantal zeiden dat de geluidskwaliteit een stuk minder wordt leek me dit wel een goede test. Zelf hoor ik die kwaliteits vermindering niet, zodra ik een loop in regroover zet dan klinkt die naar mijn oren het zelfde, pas als je layers uitzet dan haal je elementen weg wat logisch is uit het frequentiespectrum. Maar via die split functie kun je dat vrij eenvoudig oplossen in regroover zelf. Dus ik zou zeggen probeer het zelf maar eens :)

Inderdaad die drumloops door soundspot halen kan inderdaad de sfeer compleet veranderen. Zelf ga ik daar veel verder mee nog, haal zo'n loop maar eens door MRythmizer heen met filter / volume patterns heen, of zet er maar een eq, delays en reverbs op en split deze via de lfo tool naar bijvoorbeeld een grain input (zoals de m4l granulator in realtime), het is echt te gek wat voor speeldoos je in zo'n daw omgeving hebt om alles aan te passen en maar te experimenten in het maken van unieke loops. Zelf maak ik de loops dan in basis zoals die als het tweede voorbeeld, gewoon clean en geen effecten er overheen, dat kan altijd nog zodra je deze in een track gebruikt.

Een andere superhandige feature van het gebruik van regroover is dat je Groove Quantise templates kan maken maar dan gebaseerd op layers. Dus stel je heb een volledige sample loop waarin een percussie of hihat pattern mee loopt in een bepaalde groove dan haal je die percussie met regroove eruit en die zet je dan om naar een groove quantise template. Doordat je allerlei elementen uit je originele template hebt weggehaald hou je puur de percussie timing over die je vervolgens over je eigen geprogrammeerde percussie kan zetten (of over andere gesamplede percussie grooves om zo de feel compleet te veranderen).

En zo zijn er nog wel 10 tallen handige toepassingen te bedenken. Het is echt bizar wat je tegenwoordig gewoon thuis in je computer daw kan doen als je de daw een beetje beheerst.
 
Laatst gewijzigd:
In het plugin discount project hadden we een discussie over hoe nuttig en kwalitatief de regroover plugin is

Je hebt al je loops met de essential versie gedaan?
Ik heb 'm al vanaf het begin toen ie net uit was maar doe er niets mee.
Toch is het een handig idee wat je doet met die eigen toploops creëeren en lekker snel ook.
 
Je hebt al je loops met de essential versie gedaan?
Ik heb 'm al vanaf het begin toen ie net uit was maar doe er niets mee.
Toch is het een handig idee wat je doet met die eigen toploops creëeren en lekker snel ook.

Ja de loops in het voorbeeld zijn met die regroover essential versie gedaan.

en inderdaad, toploops creeeren gaat bloedsnel met die tool en het is zo extreem handig om daar een grote library van te hebben. Helemaal als je die ook nog laat synchroniseren via de loopcloud plugin (gratis is die), dan wordt die ook nog volledig automatisch getagd met de juiste tags zoals oneshot, hihat loop, 16th loop, etc. Dat maakt het zoeken daarna in je eigen toploop library zo extreem makkelijk en die toploops kun je natuurlijk weer helemaal manipuleren in je eigen projecten op de bekende manieren.

Regroover vind ik echt een hele handige tool die veel tijd bespaart en het lijkt me killing voor bedrijven die drum sample cds in stijlen maken naar mijn mening, helemaal met de methode die ik beschreven heb maakt het niet uit waar je je samples vandaan haalt, of je nu spotify opent met tracks in een stijl of youtube of wat dan ook, via resampling en regroove maak je de ene toploop na de andere op deze manier in welke stijl je maar wil en dat allemaal rechtstreeks in je DAW zonder deze te verlaten en moeilijk te doen. Alles is geintegreerd zo wat het proces ook zo snel en eenvoudig maakt.
 
Laatst gewijzigd:
Tip: Gebruik die lite-versie van ableton die je bij een stukje hardware meekwam. Dankzij de limitatie tot 4 tracks en en 2 effect chains (group je effecten anders mag je max 2 effecten, is een workaround) dus MOET je wel focussen en destructief werken. niet meer eindeloos priegelen en door kanalen scrollen op zoek naar wat er niet lekker loopt, of met je mastering chain hannesen terwijl de basis nog niet goed staat. Ik weet dat het een downgrade is, maar ik maak betere dingen EN meer dingen nu ik terug ben op Live Lite 5.2
 
Ik vroeg me af als track freezed dat je ook met extern audio track kan freezen ?
Ik weet dat niet mogelijk is daarom zoek ik goed alternatief voor dit op gebied hoe het beste kan opnemen ?
Wie weet hoe ik dit kan doen.

Bedankt
 


Dit is waarschijnlijk een mogelijkheid...
Alleen als er een delay op zit of reverb moet toch iets langer opnemen
dat je Midi noten heb staan anders hoor namelijk niet die reverb of delay helemaal ?
Ik vroeg dit me af...
 
Laatst gewijzigd:


Dit is waarschijnlijk een mogelijkheid...
Alleen als er een delay op zit of reverb moet toch iets langer opnemen
dat je Midi noten heb staan anders hoor namelijk niet die reverb of delay helemaal ?
Ik vroeg dit me af...


Absoluut een mogelijkheid. Live houdt rekening met reverb of delay tails. Probeer het anders gewoon is.
 
quifster , reageer later op je post, want weinig tijd gehad voor de studio, wel regroover geïnstalleerd, maar kreeg in cubase, via automap, automation problemen, ligt aan de plugin, wil niet goed met automap blijkbaar, wel via de panorama p1, uiteindelik. wel al wat mee geëksperimenteerd, wil m vooral als effekt gaan gebruiken, dus vooral waar voor ie niet gebruikt wordt.
het is wel leuk om zeer oude drumloops (die ik geheel zelf heb gemaakt, met time-stretch als effekt, voor bepaalde geluiden, je kunt er andere geluiden mee maken... dus dat hoor je wel), weer uit elkaar te krijgen. wilde met automation werken, met een bepaalde loop, kon lekker werken en dan verval ik in probleemoplossing. goed...

TIP:

wellicht bekend...

voor push 2 eigenaars (en wellicht push 1). op internet staat dat veel knoppen, de encoders bedoel ik, resistance hebben. mijn push 2 heeft dat ook bij, 2 of 3 encoders. een normaal probleem blijkbaar, en dat veel mensen het opgeven, vanwege dat een andere eksemplaar het ook heeft. het is internet dus je weet het nooit.

maar, ik had kontakt daar over gehad, bij de zaak waar ik m gekocht had. ze zeiden ook, dat een een veel voorkomend probleem was, veel feedback over.
ik heb het maar zo gelaten, want weinig last van... en voor mij is het veel moeite om iets bestellen of te retourneren, dat terzijde.

wel werd me gezegd, dat je de knoppen er af kon halen, met gemak, en maar dan was het vooral, om die ik weet het niet hoe het, de potmeter, beter vastdraaien.

maar: wederom een maar: wanneer je de knop niet zo diep er in drukt, verdwijnt de resistance. het ligt niet aan de potmeters, die draaien goed. de knoppen zijn niet precies rond, of wat dan ook...

bij toeval ontdekt, ik dacht ik haal m eens los, ligt het aan de potmeter zelf. nee, dus, of iig niet in mijn geval. het voelt wel fijner aan zonder resistance.
 
Back
Top