Tip-verzamelpunt Ableton Live

Zo,

en daar zit ik dan, op aanraden van velen de overstap gemaakt naar ableton.

Nu de rest nog.

Ik heb e.e.a. al aan de gang, maar mis één ding, het welbekende "lijntjes in je velocity trekken" als je in de key (of pianorol" aan het werk bent. Ik kan me niet voorstellen dat deze functie niet bestaat in Ableton. Alle andere sequencing progjes kennen 't wel.

Wat is het geheim??

Ik zal vast meer tegenkomen, en vele gebruikers met mij, vandaar dit hopelijk algemene Ableton help topic :p


Dank
 
Origineel geplaatst door Vinyl Junk
Zo,

en daar zit ik dan, op aanraden van velen de overstap gemaakt naar ableton.

Nu de rest nog.

Ik heb e.e.a. al aan de gang, maar mis één ding, het welbekende "lijntjes in je velocity trekken" als je in de key (of pianorol" aan het werk bent. Ik kan me niet voorstellen dat deze functie niet bestaat in Ableton. Alle andere sequencing progjes kennen 't wel.

Wat is het geheim??

Ik zal vast meer tegenkomen, en vele gebruikers met mij, vandaar dit hopelijk algemene Ableton help topic :p


Dank

lijntjes trekken zoals jij bedoelt gaat niet nee.
je kunt wel met het pennetje (draw mode) een curve tekenen, door simpelweg:
te klikken op een velocitylijn, de muisknop ingedrukt houden en de curve te tekenen over de andere lijnen.
het is een iets andere manier van werken, maar na een tijdje wen je d'r wel aan.

je kunt ook het pijltje gebruiken, om de hele velocitie te selecteren en 'm in z'n geheel omhoog of omlaag te trekken.
:biertje:
 
Die velocity van de noten stonden bij mij er eerst gewoon onderaan in de key editor net als in cubase zeg maar. Maar nu is dat verdwenen!

Weet iemand hoe ik dit terug krijg?
 
Origineel geplaatst door Peekay
Die velocity van de noten stonden bij mij er eerst gewoon onderaan in de key editor net als in cubase zeg maar. Maar nu is dat verdwenen!

Weet iemand hoe ik dit terug krijg?

dubbelklik op dit streepje
 

Attachments

  • afbeelding 1.jpg
    afbeelding 1.jpg
    49,5 KB · Bekeken: 133
Ik ben ook niet zo heel goed in engels dus vind dit wel heel relaxt! ;)


En krachtwerk bedankt voor de tip denk dat ik t over het hoofd gezien heb! :Z
 
Vaak zijn mensen vak verbaasd over het feit dat ik met ableton produceer. Die mensen zeggen dan dat het meer geschikt voor live acts enzo. Dat begrijp ik want daar zijn zeer goede mogelijkheden voor. Maar er zit ook gewoon een goede sequencer. zien die mensen dat dan over het hoofd ofzo?
want ik vind Ableton om tracks te maken gewoon lekker makkelijk werken, niks mis mee!

Wat vinden julllie hiervan?
 
Ik ken een aantal fanatieke Logic gebruikers, die zagen logic ooit als het walhalla...
Toen begon er één met Ableton, en was helemaal om, hij noemde met name het gebruikers gemak, en dat alle audio naar zijn oordeel " elastisch" toe te passen is... oftewel "Elastic Audio" Nadat enkele andere bekenden dit hoorden gingen zij ook met ableton aan de slag, gewoon om uit te proberen, en guess what?? Ook zij zijn nu fanatici in Ableton.

Om die reden (Ik bleef sceptisch) ben ik zeer recent ook maar 's gaan kijken of ableton idd zo makkelijk en handig blijkt...
Ben gewoon begonnen met een nieuwe track te bouwen in Ableton, mijn midisetup vs plugs in ableton.
Ik ben nog niet om, maar heb al wel zijn voordelen geproefd.

Zo is alles erg snel onder handbereik, (plugins, Audio file's ed) en als je 's een drumloop wilt proberen in te passen loopt ie al direct in tempo mee zodat je direct hoort of ie past of niet (en dan heb je nog niet eens een channel aangemaakt)

Groot nadeel is dat ableton geen dual screen functies kent, ook lijntjes trekken over b.v. je velocity in de key editor kan ook niet. Je bent aangewezen op het potloodje.

verder weet ik nog niet veel ervaringen van mijn kant te vermelden. Eerst maar 's verder knoeien.
 
Origineel geplaatst door Vinyl Junk
Groot nadeel is dat ableton geen dual screen functies kent, ook lijntjes trekken over b.v. je velocity in de key editor kan ook niet. Je bent aangewezen op het potloodje.

nog een nadeel:
ik werk samen met een vriend op 2 laptops en krijg het niet voor elkaar fatsoenlijk eigen arrangementen inelkaar over te laten gaan.

verder is het de bom.
 
Origineel geplaatst door Peekay
Vaak zijn mensen vak verbaasd over het feit dat ik met ableton produceer. Die mensen zeggen dan dat het meer geschikt voor live acts enzo. Dat begrijp ik want daar zijn zeer goede mogelijkheden voor. Maar er zit ook gewoon een goede sequencer. zien die mensen dat dan over het hoofd ofzo?
want ik vind Ableton om tracks te maken gewoon lekker makkelijk werken, niks mis mee!

Wat vinden julllie hiervan?

Als sketch pad is Ableton leuk vind ik, als main seq met alle voordelen t.o.v een sequenser pakket dat zich richt op midi, en gebruikers gemak met het editeren in een arrangement ,TOTAAL niet.
Ook het missen van echte mixbussen mis ik, sidechainen gaat wel maar zo omslachtig.
Midi implentatie is te beperkt, geen toolbox, klein schermpje enz enz
Het mist gewoon te veel.

Kortom, leuk snel voor een opzetje, maar mist zoveel t.o.v andere sequense pakketten.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door krachtwerk
nog een nadeel:
ik werk samen met een vriend op 2 laptops en krijg het niet voor elkaar fatsoenlijk eigen arrangementen inelkaar over te laten gaan.

verder is het de bom.

ik ga er vanuit dat je weet dat je een song incl. alle audio kan opslaan? of bedoel je dat niet?
 
hoi,

oke nu we toch bezig zijn met tutorials enzo, hier iets waar ik op het moment mee aan het klooien ben:
ps ik werk met live 5 maar dit kan natuurlijk ook met 4.

het leek me leeuk om te experimenteren met samples die als een soort van stepsequencer on the fly te controllen zijn met een midicontroller. dus wat heb ik gedaan.
*maak een miditrack aan en gooi daar de simpler in.
*kies een mp3, wav of whatever van een song (want dat is het leukste en meest variabel)
*zet de lengte van de loop op 3 of 4 procent
*wijs met midimapping een potmeter naar de startpot van de simpler
*maak nu een clip aan in de track en gooi in de pianorol op c3 een noot ( in mijn voorbeeldje heb ik een maat van 4 tellen elke noot is 1 sec)
* maak een nieuwe track aan en herhaal alles maar dan met een andere song in je simpler en de noot op de tweede tel

je kunt je loop in principe zo lang maken als je wil en de lengte van je noten natuurlijk ook.
als je de loop laat lopen, en je draait dan een beetje aan de knopjes kun je snel leuke resultaten bereiken,
die je anders niet zo snel zou vinden.

het voorbeeldje is geen hoogstandje, alleen maar bedoeld om jullie een indruk te geven.

raad de vier songs (best makkelijk!)

nou dat was ie dan :biertje:

voorbeeld
 
8 simplers alles op 1/16
en weer een beetje draaien aan die knoppen.
 

Attachments

  • en nog een.mp3
    464,5 KB · Bekeken: 138
:D heheee.. das best kikke !
Klinkt lekker.. de beat maakt't wel lekker af ... leuk!
 
Origineel geplaatst door GeeEs
:D heheee.. das best kikke !
Klinkt lekker.. de beat maakt't wel lekker af ... leuk!

dankje,

het is geen "instant-vette-mix-creator" maar het is wel een manier om op leuke combinaties te komen.
door te knippen en plakken, werk je gewoon op een andere manier en sluit je toevalstreffers uit!
:engel:
 
Back
Top