Cubase cpu load hoog

Inspiran

Administrator
Lid sinds
20 augustus 2002
Berichten
424
Locatie
Wachtebeke ( BE )
Ik ben nu al even met een liedje bezig met hoop plugins en dergelijke, en nu merk ik dat de load vrij hoog is +70% ook al staat hij op stop.

Het zijn niet de ingangen van mijn geluidskaart waar de plugins opdraaien.

Iemand een idee waarom en hoe ik dit eventueel oplos. Dit is vervelend want zelfs met 1 track dat hoorbaar is, blijft de cpu zwaar hoog.

Het is cubase sx2
 
Welke plug ins gebruik je? De 1 gebruikt meer power dan de andere, vooral een goede reverb kost veel CPU power.


En heb je b.v. op meerder sporen een losse reverb, of delay o.i.d. ..??

Je kan om CPU power te sparen sporen/tracks naar naar een bus zenden, en daar een effect op zetten. De bus mix je mee met de rest. Dan heb je per type maar 1 effect nodig.

Kan natuurlijk alleen met effecten zoals reverb, delay etc (effecten die je erbij mixt), dingen als distortion of flanger gaan een beetje moeilijk.

Mixdown en omzetten naar audio is de beste oplossing, alleen ben je dan wel je flexibiliteit kwijt. Maar je moet het toch een keer doen.

Kent SX ook geen freeze functie? Tracks die je niet nodig hebt zet je daarmee helemaal uit zodat ze geen CPU power gebruiken? Ik weet het niet zeker.
 
ja,maar het punt is dat volgens mij cubase alle tracks die gemute zijn, ook nog processed en dus ook nog nutteloos cpu verbruiken
 
Ik zie het al, freeze is alleen voor VST-i's, ik begrijp het nut verder niet zo.. (ik ben ook geen Cubase-man...)


New "Freeze" function for VST Instruments
The new Freeze function in the VST instrument rack dramatically improves CPU performance. With just a single click, VST instruments can be rendered into simple audio files, freeing up computer's CPU power for more effects, instruments and tracks. The "frozen" VST instruments can be edited at any time - without the need to keep multiple versions of the same song.
 
Die freeze functie van Cubase slaat helemaal nergens op!
Als je gewoon een mixdown maakt (bounced),en vervolgens die track vervangt door het zojuist gemaakte audiobestand,ben je veel sneller klaar als met die freeze functie (want dat gaat zo belachelijk langzaam :Z )

En met tracks muten bespaar je geen processorkracht uit, je moet de plugins uitzetten. Maar dat scheelt ook niet zo heel erg veel.
 
Origineel geplaatst door MIDIoot
Die freeze functie van Cubase slaat helemaal nergens op!
Als je gewoon een mixdown maakt (bounced),en vervolgens die track vervangt door het zojuist gemaakte audiobestand,ben je veel sneller klaar als met die freeze functie (want dat gaat zo belachelijk langzaam :Z )

En met tracks muten bespaar je geen processorkracht uit, je moet de plugins uitzetten. Maar dat scheelt ook niet zo heel erg veel.

Freeze werkt anders best goed..heeft het zelfde effect als een mixdown en dan invoeren als audio maar dan met een voordeel..zodra je wat wilt veranderen in je mixdown bestand hebbie een probleem..met freeze niet..gewoon unfreezen, editen, freezen en klaar. Ow en dat het zo langzaam gaat daar is wel een oplossing voor...hij is hierboven al een keer genoemd..

Een snellere pc kopen 8o)
 
En toch gaat freeze langzamer dan een audiomixdown, ook al heb je nog zo'n snelle pc!
Gewoon elke keer een nieuw bestand maken voor je een audiomixdown maakt en dan hebbie geen probleem! ;)
 
Als je lange tijd met een project werkt lijkt het erop dat er een soort vervuiling in je project onstaat. Dat zie vooral aan een cpu meter die nauwelijks meer beweegt, dus gewoon hoog blijft staan of je het project nou afspeelt of niet. Wat dan wil helpen is het project met de functie 'save project to new directory' opslaan. Het project wordt dan opgeschoond en gooit die vervuiling weg. Dat kan dus helpen!

De freeze functie in sx2 is idd niet echt bruikbaar, duurt lang en als het enige argument is dat je snel kunt editten kun je beter gewoon een midi track ernaast laten staan, deze aanpassen en opnieuw een audio export doen...gaat echt stukken sneller. Vergeet niet de plugin daarna uit te zetten.

Het goeie nieuws, in sx 3.0 is de freeze functie wel goed geimplementeerd....dat wil zeggen een heeeeeeel stuk sneller. Nadeel blijft dat je verder nix met freezed tracks kunt doen.....als je aan het arrangeren bent kun je dus niet met freezed trax schuiven....met audio trax daar integen wel. Dus mijn voorkeur blijft het werken met audio tracks. Hoewel ik mijn oplossing nog steeds de beste vind....koop gewoon een dual xeon bak met lekker veel geheugen en klaar is kees!!! Nooit meer freezen of exporteren...gewoon realtime werken!!!;)
 
Origineel geplaatst door dobbit
Wat dan wil helpen is het project met de functie 'save project to new directory' opslaan.
Hey bedankt! :okdan: Dat wist ik nog niet!
:biertje:
 
Die freeze functie is idd kut, het probleem is dat ie uit gaat van een track lengte van 10 minuten oid, en die kan je niet zelf instellen. Bij sx3 is dat zoals gezegd verholpen.
Ik zou als ik jou was de individuele plugins even bekijken die je gebruikt. vooral goedkopere/gratis plugins hebben vaak een denormalisation probleem. Wat het precies inhoud weet ik niet, maar het effect is dat je processorbelasting steeds groter wordt ook al speel je niks af.
 
Origineel geplaatst door marco
Je kan ook een oude/andere PC/Laptop gebruiken en daar je VST-I op draaien met FX teleport.

Is idd een mogelijkheid. Nadeel is, omdat het vaak om een trage computer gaat die je via FX teleport aansluit, de totale latency tijd omhoog gaat. Dus ook van het host systeem. En draai idd alleen VSTi en geen VSTfx via FX teleport want dan gaat de latency drastisch omhoog en krijg je een onwerkbare situatie. In dat geval moet de informatie twee keer gestuurd worden.....ipv bij VTi's 1 keer.
 
Back
Top