Cubase 2.2 soms traag; welke oplossingen?

Disorder

Stamgast
Lid sinds
12 oktober 2004
Berichten
303
Locatie
Overijssel
Eigenlijk zegt de titel van het topic het al. Cubase is soms door gebruik van plugins en effecten aan de trage kant. Het stottert nogal. Wat kan ik hier allemaal tegen doen? Zelf heb ik al bedacht om een track die af is als wave file te exporteren en vervolgens als audiotrack opnieuw in te voegen, zodat de effecten er als het ware al in zitten. Dit heeft alleen als nadeel dat er niets meer te tweaken valt.

Ik ben nog niet zo heel lang met Cubase bezig, dus tips zouden welkom zijn. Zie ik een handige optie over het hoofd misschien? Ik hoorde wat over het 'freezen' van plugins, wat is dat precies?
 
Als SX stottert kan je cpu het niet meer aan of je hebt al je ram-geheugen verbruikt.
Meer geheugen kan een optie zijn of zoals je zegt van een vsti of plugin een audiofile maken.
Freeze is een soortement van mixdown maar dan met een undo-functie. Duurt alleen onwijs lang voordat je een midifile gefreezed hebt dus je kunt beter mixdown gebruiken.

Het stotteren ligt in ieder geval in de meeste gevallen aan je ram en cpu.
Kan ook zijn dat je stuuringprogramma's niet zo goed met elkaar werken of dat je geluidskaart een conflict heeft maar dat is een zoekwerkje.



Succes,



gr. Tom
 
Wat je zelf ook al aangaf is een van de meest logische (en goedkoopste) opties.
Dat wordt ook wel bouncen genoemd. Je zou ook alleen een VST op zo'n audiospoor kunnen opnemen en in cubase wordt dit erg makkelijk gemaakt dmv freeze optie wat al eerder genoemd is.
 
Programma's die je op dat moment niet gebruikt, moet je uitzetten. Bv virusscanners kosten een hoop power, als je die uitzet kun je dat zeker merken..
 
Back
Top