Bitwig Thread

vink oh zo simpel haha.
je bent al aardig ver zo te lezen met het ontleden van de Grid, ik weet niet of jij ze ook meestal kijkt maar ik heb ontzettend veel geleerd van de filmpjes van Polarity, maar weet nog lang niet alles, ik raak altijd ook weer veel kwijt, heb al een tijdje niet meer in de grid gezeten, dan moet ik steeds weer opnieuw beginnen lijkt het. Het is geen makkelijk systeem maar oh zo leuk. De Polymer begin ik steeds leuker te vinden, de voice stack is ook al zo geweldig, en de unisons zijn ook zo goed. Ik vraag me af of er andere DAW's zijn met zo'n goeie interne synth?

ik kijk regelmatig een YT'je van polarity, nu. ik probeer tegenwoordig wel notities te maken, of een preset te maken, die ik kan terugroepen, roept mijn geheugen ook weer terug.
de grid, sja, ik ben een aantal modulars gewend, dus, maar poly grid, heeft wel ook zijn eigenzinnigheden, krijg m onder de knie.
en als je even tijd niet met een synth hebt gewerkt, kost het mij ook weer even tijd, gelukkig meestal niet al té lang.

Klein demootje in 3.3 gemaakt met 7 Polymer's, een e-clap en e-kick. ik heb ook de nieuwe skip functie in de arpeggiator gebruikt en de ramp mod.

mooi gedaan, ik heb nog niet met polymer gewerkt, wél met poly grid en de wavetable module. en wat ekstra spul in de poly grid, phase modulation, een chain. 2 poly grid presets.. spelen.. ik gebruik op beide SEM filter. verder is zijn de 2 patches van de poly grid niet erg ingewikkeld, in 1 van de 2 een simpele modulatie van 2 phase modules. met MPE ingespeeld, al zie je er weinig van, want dat speelde het beste.. maar dat kon vreemd genoeg louter in MPE.
dus ze zijn ook MPE.



is meer een schets, en moest eigenlik in mijn schets account, maar wat maakt het uit... toch leuk om een eerste track te hebben die vrijwel volledig bitwig is (op reverb en tape emulatie op 1 van de tracks na...).

laat zien wat er mogelik is met de WT en phase modulation en MPE, modulatie.. en het is geen ingewikkeld ding.
 
Klinkt erg goed, bizarre geluidje heb je eruit gekregen. Het is ook niet erg lastig, tenzij je die Soundscapes van Polarity gaat nadoen, Het is natuurlijk ook een kwestie van leren, maar hij had er eentje in 1 uur gemaakt, onvoorstelbaar.
 
Deze videos zijn wat compacter en altijd leer ik er weer wat van https://youtu.be/Wqmwm7NSf9Y
Hij is voor mij veel makkelijker te verstaan dan Polarity. Dat is ook wel eens prettig.
 
Klinkt erg goed, bizarre geluidje heb je eruit gekregen. Het is ook niet erg lastig, tenzij je die Soundscapes van Polarity gaat nadoen, Het is natuurlijk ook een kwestie van leren, maar hij had er eentje in 1 uur gemaakt, onvoorstelbaar.

deze track, de link klopt niet meer, is geen track, een simpele showcase van MPE + phase modulation + poly grid wavetable. wellicht werk ik m nog beter uit. ik ben géen polarity...
het is inderdaad een simpel voorbeeld, maar voor mij al een diepe stap in bitwig. ik heb gisteren nog een goede video van polarity bekeken, iets wat ik wel wist, maar de manier waarop hij het doet, de wijze is erg leuk, een eq gebruiken om harmonics te dempen (of te emphasizen, ik weet geen nederlands woord nu, en ik schrijf het nog verkeerd), de EQ+, te vinden op gearslutz bitwig studio thread. polarity, sinds kort post daar ook video's.

heb me op zijn kanaal geabonneerd, ik ken de soundscapes van polarity niet. de video die ik gisteren bekeek, de leuke truc met de EQ+, geeft ook dieper inzicht hoe "dingen" werken, dat stoot mij vooral aan (aanstoten zoals in phyiscal modeling, of filosofisch, de aleph.... of hebreews... nou ja, de aleph en de klank-aanstoot is een van wijsgerige, maar vooral tekstuele stokpaardjes...)

maar terug naar de track, nieuwe link oude link werkt niet meer, ik was ff in de war, deze hoort echt op het schets account:



(juist The Terrible Adventures... weer niet, is eigenlik af, maar toch blijft nog op dat rare Expanding Your Mind Hurts account.... mooie ogen heb ik, hè)

Deze videos zijn wat compacter en altijd leer ik er weer wat van
Hij is voor mij veel makkelijker te verstaan dan Polarity. Dat is ook wel eens prettig.


dank! zal eens kijken wie het is, o ja;



wederom dank, zo wordt deze thread nog wat. er valt altijd te leren, al hoef je de werkwijze niet over te nemen, of heb je het niet nodig, het geeft je inzicht, meer beheersing. heb even gekeken hij heeft wel een leuke benadering, valt zeker wat te leren daar.

nice!

Ja Taches ken ik ook wel, zit ook op de Discord, hij heeft een mooie drum sequencer gemaakt in de poly grid. Zo zijn er nog wel een paar, ik vind de filmpjes van Mathias Holmgren ook uitstekend, die heeft een keer een filmpje gemaakt op een verzoekje van mij over mixing en mastering, was ik erg blij mee:
https://www.youtube.com/channel/UCPI1x2iyASeNaeRYVSGXTqA

ok! nog meer! yeah! wat is bij Zeus Discord? een forum?? of een forum-host-dinges?

zo een mooie verzameling van tutorials of hoe zou je ze noemen, tips, trucs, over bitwig staat hier al. komt voor mij op een goed moment.

ik blijf nog wel ff alleen in de poly grid snuffelen... ik heb zelfs polymer maar 1 keer geladen.... goed.... phase-4 vind ik zelf ook een bizonder instrument, die komt later.

ik denk dat hier nog wel dingen zal gaan vragen, ik heb me te veel aangeleerd om dingen zelf uit te zoeken, maar dat kost soms zó veel tijd (en het kan soms goed werken, want je leert er meer van, soms, weer soms, heel veel soms, maar voor een aantal zaken is een duwtje in de rug, wel handig. anders ga ik me te lang in té technische zaken verdiepen. zo weet ik niet te veel af van phase modulation, phase distortion, en vector phase distortion, voor een niet developer....), maar heel bizonder, ik wist dat niet dat poly grid echt dingen heeft te bieden, die bij andere modulars moeilikker zijn te bereiken. of ik ken de methodes niet, nooit tegen gekomen, sja in wavetable synths.

en TZFM dat ken ik dan wel goed. de échte FM... goed...

the final phase
 
De Discord is geweldig, een chatbox vol met Bitwig users, Polarity als moderator. en al die youtubers zitten er ook in.
kom erbij zou ik zeggen: https://discordapp.com/invite/0g2ZPafIN3eWParf

dank, heb nu al veel dingen gezien, die ik nog niet wist dat ze in bitwig zaten. ik moet nog veel ontdekken...

(o ja, Relevator, daar.... de Relavator Cloaco Clock...)
 
kan in de kortingacties, maar goed, dat zou dan nu geheel vol staan. kleine tip voor bitwig users, wellicht al bekend, upgrade plan is nu ook in de aanbieding, koop het via jrrshop of audiodeluxe; $109 wanneer in cart. zelfs met de exchange rate van paypal... rond de €100, schat ik.. ik wacht nog.. tot juni loopt de mijne, dan is er wel weer een sale, en m gebruiken, wanneer het interessant is..

EDIT: scheelt €30 of meer.. toch lekker..
 
kan in de kortingacties, maar goed, dat zou dan nu geheel vol staan. kleine tip voor bitwig users, wellicht al bekend, upgrade plan is nu ook in de aanbieding, koop het via jrrshop of audiodeluxe; $109 wanneer in cart. zelfs met de exchange rate van paypal... rond de €100, schat ik.. ik wacht nog.. tot juni loopt de mijne, dan is er wel weer een sale, en m gebruiken, wanneer het interessant is..

EDIT: scheelt €30 of meer.. toch lekker..

Klopt dat wel? Normaal gaat de prijs nooit lager dan 129 euro/dollar voor de upgrade, ik zie die prijs ook op de 2 genoemde websites staan. Je kan overigens ook de code vast kopen en dan gebruiken zodra je licentie is afgelopen. Ik had hem onlangs voor de full price, maar kreeg de Arturia tape delay erbij, kost normaal 100 euro, uiteraard een stuk goedkoper in de sale. Maar daarna nog eens 30 euro bespaard op Pigments 2 omdat ik de delay in mijn bezit had. Hopelijk komt 3.3 final snel uit, ik verwacht ergens voor half december.
 
Klopt dat wel? Normaal gaat de prijs nooit lager dan 129 euro/dollar voor de upgrade, ik zie die prijs ook op de 2 genoemde websites staan. Je kan overigens ook de code vast kopen en dan gebruiken zodra je licentie is afgelopen. Ik had hem onlangs voor de full price, maar kreeg de Arturia tape delay erbij, kost normaal 100 euro, uiteraard een stuk goedkoper in de sale. Maar daarna nog eens 30 euro bespaard op Pigments 2 omdat ik de delay in mijn bezit had. Hopelijk komt 3.3 final snel uit, ik verwacht ergens voor half december.

klopt, jrrshop en audiodeluxe (en andere resellers, maar dan moeten ze wel ook bitwig verkopen) staan bekend om hun discounts. ik check ook altijd, in cart, bij beide €109...
zo heb ik ook bitwig gekocht via jrrshop (EDU versie, legaal! gevraagd aan bitwig, ze reageerden gelijk positief (arbeidsongeschikt, volledig), dokumenten overhandigd, en gevraagd of dat ook via jrrshop kon, dus bitwig voor een hele mooie prijs gekregen, ook een tip voor anderen...), of reason 11 suite upgrade, voor €199 stond die in de etalage, discount ging tot $177, heb ik nog ff gecheckt, vanwege dat reason 11 suite nu een betere sale heeft, wel is het nu zo dat iig jrrshop maar een kleine discount geeft, en GROUP of FORUM niet werken. dus wanneer je via jrrshop, een half jaar of nu hebt gekocht, reason 11 suite upgrade, scheelt het $10, valt mee. oeps, audiodeluxe geeft wel een grote discount op reason 11 suite upgrade... $20 verschil..

dit hoort hier niet thuis, maar wellicht dat mensen het lezen, er zijn manieren (ook voor waves WUP!) om goedkoper in te kopen.

de deal die jij had, was het natuurlik geheel waard. dan ligt het net wat anders (als je de tape delay en pigments 2 al niet had...), of net wat anders, zo krijg je 2 hele mooie plugins er goedkoper bij!

ik kijk altijd even rond, wacht ook soms een paar dagen, want resellers lopen soms achter op de brands zelf, en sommige brands verkopen wel of niet licenties aan resellers, of soms wel of niet..

en ja, goede tip, kode kopen en wachten tot er een update voorbij komt die je graag wil, voor bitwig.
 
Ik heb net ook een update aangeschaft via jrr voor ongeveer 100,- euro dus kan weer minimaal een jaartje vooruit.

Wat ik raar vind op de site van bitwig zelf is dat een update 129 euro of 129 dollar kost. Dat is nogal een verschil ..

Als je dan kiest 129,- dollar en wil afrekenen dan rekent bitwig 129 euro om na dollars en kost je update ineens 154,- dollar..

Maar goed via een omweggetje via jrr met code forum kost het je uiteindelijk net 100,- en dan is echt niet veel.

Mensen klagen wel eens over het update model van bitwig maar als je af en toe een update overslaat en je maakt gebruik van kortingen dan ben je echt goedkoper uit dan sommige andere daws..
 
Versie 3.3 is nu uit. :halleluja

ik zag vandaag nog beta 6 opduiken, wellicht stond ie er al gisteren, of eergisteren...

zo he he... laten we hopen dat ie stabiel én dat ze tijd hebben om op een support ticket die ik 2 weken geleden heb gestuurd te reageren.. (nektar panaroma p1 + bitwig studio al vanaf 3.2.4 (de eerste versie toen ik bitwig kocht, iig), eerste keer opstarten blijft de engine op 15% lopen, 2e keer niet, gebeurt allleen met de nektar panaroma p1 aan...)
nou ja...

goed nieuws! kijken welke versie ik nog haal... moet nog zoveel ontdekken in bitwig, dat ik wacht... met het kopen van een plan.. nu al genoeg uit te zoeken (en met wat ik nu in BF sale heb gekocht.. en daar vóor...)
 
ik zag vandaag nog beta 6 opduiken, wellicht stond ie er al gisteren, of eergisteren...

zo he he... laten we hopen dat ie stabiel én dat ze tijd hebben om op een support ticket die ik 2 weken geleden heb gestuurd te reageren.. (nektar panaroma p1 + bitwig studio al vanaf 3.2.4 (de eerste versie toen ik bitwig kocht, iig), eerste keer opstarten blijft de engine op 15% lopen, 2e keer niet, gebeurt allleen met de nektar panaroma p1 aan...)
nou ja...

goed nieuws! kijken welke versie ik nog haal... moet nog zoveel ontdekken in bitwig, dat ik wacht... met het kopen van een plan.. nu al genoeg uit te zoeken (en met wat ik nu in BF sale heb gekocht.. en daar vóor...)

Waar kan je dat zien dan? Ik heb ook een Nektar Panorama (P6), en ik merk wel dat mijn pc behoorlijk geluid maakt als ik hem aan zet samen met Bitwig.
 
Waar kan je dat zien dan? Ik heb ook een Nektar Panorama (P6), en ik merk wel dat mijn pc behoorlijk geluid maakt als ik hem aan zet samen met Bitwig.

taskmanager. ik heb gewoon een nederlands windows: right click op taakbalk, menu popt op, taakbeheer. bij processen zie je dan bitwigaudioengine staan (soms onder bitwig, bij toepassingen en soms onder achtergrondprocessen, en zag ook dat roli connect best wat slurpt, o dat valt mee bedenk nu, hij staat nu op gebalanceerd mijn energiebeheer profiel (die toch aangepast is, ik bedoel toch wat zaken veranderd, zoals usb energiebeheer uit, zodat het nooit een probleem wordt, werd gisteren een groot probleem, maar dat kon ik alleen weer via apparaatbeheer oplossen.. goed TL;DR)

taakbalk (bij popt ie op, is niet altijd zichtbaar) -> right click -> taakbeheer -> processen.

bij processen zie je dan bitwigaudioengine(AVX) staan (soms onder bitwig, bij toepassingen en soms onder achtergrondprocessen, dat wisselt...)

bij een leeg projekt en bij hoge prestraties energiebeheer profiel moet ie zo'n 1 a 2 procent zijn, die loopt altijd. bij mij de eerste start: 15% (dat percentage verschilt per cpu, denk ik, weet ik niet).

je bent de eerste die dat ook opmerkt, op KVR gevraagd, niemand reageerde. ik merkte het vanwege het blazen inderdaad (het zijn stille koelers, maar je hoort het toch goed..).

het is bij de eerste sessie, bij de 2e of 3e etc. gebeurt het niet meer (binnen 1 windows sessie...), maar soms keert het terug (binnen 1 windows sessie).

benieuwd naar jouw bevindingen.
 
bij een leeg projekt en bij hoge prestraties energiebeheer profiel moet ie zo'n 1 a 2 procent zijn, die loopt altijd. bij mij de eerste start: 15% (dat percentage verschilt per cpu, denk ik, weet ik niet).

Ik heb hetzelfde! Bij de 1e start 9%, daarna Nektar uit gezet en Bitwig opnieuw gestart en Nektar weer aan gezet: 0,1% . En het geluidje is dan ook weg. Wat vaag zeg. Ik ga er nog even mee rommelen, kijken of ik er wat aan kan doen en kom hierop terug.
 
Back
Top