dé MASCHINE thread (alle versies, alle HW)

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.467
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
soms is het lastig, om te kiezen waar iets moet staan, moet dit onder hardware? binnen "synth software"? de hybride opzet van maschine maakt het wat lastig, al is maschine+ ook volledig standalone te gebruiken, maar is tevens: hybride (een moderator kan wellicht een betere beslissing nemen, of het zit goed.)

goed. (wederom...)

de maschine+ is uit en daarmee ook maschine 2.12, met de lang verwachte song mogelikheden, maar dan nu als clips.

ik heb zelf de maschine mk3 en de maschine jam. de jam blijft ondersteund worden, is nog niet EOL, wel uit produktie.

ik heb nog géen tijd gehad om met 2.12 echt te werken. ik vond maschine al erg goed, met zijn vreemde beperkingen (géen aftertouch), de hardware integratie is zeer goed. nu lijkt het, afgaande op het forum van NI maschine, minder te zijn. dit zal wel beter worden. en wellicht; men struikelde al enorm over ideas, dat ik juist gebruik.. dus.. zal maschine mk3 + clips goed moeten werken, aangezien de maschine+ dezelfde buttons heeft... identiek is qua lay out aan de mk3.

er zijn maschine threads, maar staan vooral onder nieuws, zodat je niet ziet, of er een nieuw bericht is.

aangezien ik zie dat een redelijk aantal mensen hier maschine gebruiken (de mk1, mk2, mk3 en nu wellicht ook de maschine+), is een aparte thread wellicht interessant.

naast maschine, heb ik komplete 11 ultimate én komplete 13 (vanwege komplete 12... gekocht in september). super 8 (R2) is de eerste vst3 plugin die werkt in maschine... mooie synth overigens, had ik al lang mijn oog op..

ik gebruik maschine vooral standalone, op de desktop.., en soms blijft het daarbij, maar meestal als het arrangement klaar is, laadt ik maschine als plugin in cubase (pro 10.5), voor ekstra zaken, zoals vocals, en dingen die maschine niet kan of kon.

hoe de werkwijze wordt nu clips er zijn, kan nog niet beoordelen, voor mijzelf.

we merken het wel of deze thread leven krijgt..
 
Ik heb maschine 1 en 3. Ik vraag me af in hoeverre controller 1 nog meekan. Ik heb eigenlijk de indruk dat t geen belemmering hoeft te zijn?
zelf kijk ik nooit op de schermpjes eigenlijk. De vraag die hier uit volgt is, verkoop ik de mk1 met de softw update of houd ik m. Ik dacht om in de woonkamer verder te sleutelen wat ik deed in de studio maar t is nog niet gebeurd.
is volgens jullie maschine controller 1 met volledige software update nog iets waard?
 
Ik heb maschine 1 en 3. Ik vraag me af in hoeverre controller 1 nog meekan. Ik heb eigenlijk de indruk dat t geen belemmering hoeft te zijn?
zelf kijk ik nooit op de schermpjes eigenlijk. De vraag die hier uit volgt is, verkoop ik de mk1 met de softw update of houd ik m. Ik dacht om in de woonkamer verder te sleutelen wat ik deed in de studio maar t is nog niet gebeurd.
is volgens jullie maschine controller 1 met volledige software update nog iets waard?

ik had zelf ook de mk1, zo ongeveer even lang als ik de mk3 heb, ik had m nog voor op een andere plek, maar deed er niets mee. na een jaar dacht ik, nee, een jaar niet gebruiken...
ik heb de maschine mk1 verkocht, onlangs, zonder software, voor €80 op marktplaats.

voor b.v. 2.12 is de mk1 (en de mk2) wel erg aan het verouderen. maar toch kan je nog immens veel met de mk1 en mk2. geen belemmering, maar je kunt steeds minder vanuit de hardware werken.

het is vooral dat ik de mk3 heb, dat werkt zo perfekt (met de jam er bij), dat ik zelfs op een andere plek, met de mk1, te weinig doe, of niets. sowieso merk ik dat ik dan meer aan sounddesign doe, of reaper gebruik...

ik kijk zelf juist erg veel op de schermpjes, maf.. sja, dat vind ik juist erg fijn van de mk3, alles overzichtelik. goed iedereen zijn werkwijze, opvallend, nee niet opvallend. dacht juist dat de mk3, de schermpjes het ding waren... dus mijn kleppen...

met software (de software is tegenwoordig niet meer met transfer over te dragen, maar dat geldt alleen voor de mk3, denk ik. ze hebben een andere oplossing. ik kan alleen de licentie van de mk3 overdragen, dus van de hardware controller. je moet even kijken, hoe dat bij jou zit, denk dat het dan anders werkt). de mk1, zeker als je versie 2 van maschine er bij hebt, met de volledige library (die al 99 is... buiten de sale), dan kun je er heel wat meer voor vangen, hoeveel? 150??
 
Voor 150 laat ik m gaan :)
dus die licenties zijn niet meer zo overdraagzaam zeg je? Moet ik eens opzoeken.
als dat zo blijkt koop ik nooit nog NI
 
Voor 150 laat ik m gaan :)
dus die licenties zijn niet meer zo overdraagzaam zeg je? Moet ik eens opzoeken.
als dat zo blijkt koop ik nooit nog NI

licenties zijn wél overdraagbaar! was ik onduidelik, moet wel.

ik denk vanwege de hele toestand van het verkopen van een maschine mk3, zonder software. hebben ze licenties losgekoppeld van de maschine mk3. de maschine licenties zijn niet overdraagbaar, bij mk3, in mijn geval.
ik kan wel de maschine mk3 verkopen, en de licentie overdragen aan de koper. dan krijgt de koper de volledige licenties, maar dan nieuwe...
goed heel precies weet ik het ook niet.

dus het gaat specifiek om de mk3 (denk ik) (en maschine+ waarschijnlik).

andere licenties zijn wél overdraagbaar.

je kunt bij transfer licenses zien welke licenties overdraagbaar zijn, in jouw geval.

EDIT: ik wist het wel, niet het termijn, nieuwe licenties zijn pas na 60 dagen overdraagbaar. iets wat meer gebeurt tegenwoordig. om handel te voorkomen, of zoiets. het zal ook met creditcards te maken hebben... da is ook een manier om een licentie te kopen en snel te verkopen, met een prepaid creditcard, of een gestolen creditcard, en dan de transaktie, de creditcard transaktie te cancellen... de koper heeft dan geen rechten...

EDIT 2: je kan wel via support een licentie loskrijgen binnen die 60 dagen, en er staat iets over technische redenen, maar volgens mij is het eerder om fraude tegen te gaan, en handel in licenties. nou ja, goed.
 
Laatst gewijzigd:
Ok, het is weer zover, ik heb hier een mac die de laatste versie van Maschine niet te zien krijgt in native access. Weet weer waarom software me zo tegensteekt. Iemand idee? Heb n ticket gemaakt bij NI.
 

Attachments

  • update.jpeg
    update.jpeg
    22,4 KB · Bekeken: 230
Ok, het is weer zover, ik heb hier een mac die de laatste versie van Maschine niet te zien krijgt in native access. Weet weer waarom software me zo tegensteekt. Iemand idee? Heb n ticket gemaakt bij NI.

heb je m geinstalleerd, kan een tikfout zijn, laatste versie is 2.12.1. kan verder niets zin. op windows werkt het vlekkeloos...
 
Ok het houdt dus op hier, ik ga echt niet naar OS 10.13 want dan werkt er een boel oud spul niet meer



Andreas @ NI
(Native Instruments)

Oct 26, 2020, 15:05 GMT+1

Thank you for contacting Native Instruments.

Please note that Maschine 2.12 is compatible with MAC 10.13 and upwards.

Please consider updating your operating system so you can install Maschine 2.12
 
Ok het houdt dus op hier, ik ga echt niet naar OS 10.13 want dan werkt er een boel oud spul niet meer



Andreas @ NI
(Native Instruments)

Oct 26, 2020, 15:05 GMT+1

Thank you for contacting Native Instruments.

Please note that Maschine 2.12 is compatible with MAC 10.13 and upwards.

Please consider updating your operating system so you can install Maschine 2.12

ja dat is wel een groot probleem van macOS. developers worden er (letterlik soms) gek van. hopelik gaat apple eens de kant op, dat compatibilteit overeind blijft. wanneer microsoft het kan... al wordt windows 7, eigenlik valt het nog mee, steeds minder ondersteund. of niet meer getest. en soms je zie developers toch met oplossing komen. (ik zie dat NI wel nog voor windows 7 werkt. een besturingssysteem uit 2009, gelopen tot 2015, of eigenlik zelfs 2020.)
en inderdaad 10.13 is de laatste versie die ze ondersteunen.

zijn er geen updates voor het oud spul, lijkt me dat je dat al hebt uitgezocht, oud spul, in de zin, die worden niet meer onderhouden.

het is geen mac - windows diskussie, maar apple laat hier wel steken vallen, jammer.

ik weet niet hoe maschine nu gebruikt, b.v. in combi met ableton, b.v. dan is ableton link nog een oplossing, een mini pc (mac mini....) zou dan nog werken. wel gedoe.

ik begrijp overigens niet waarom apple dit doet, veel mensen hebben nog macbooks uit 2009 b.v. of mac mini's, of probooks, hoe heetten ze.

wel begint er een scheiding te bestaan of een processor AVX (/AVX2) heeft, dat treft mac én windows (al nemen sommige developers, wederom stappen, vallen ze naar SSE terug).

voor mac users, is er geen enkele oplossing? (want ik heb zelf nooit een apple produkt gehad, puur gewenning en de prijs, en ik bouw zelf mijn desktops.)


ik heb dit nog gevonden, ik weet niet of ik het zelf gebruiken zou, wellicht wel, wanneer mijn desktop het echt niet meer trekt, wil het wel eens uitproberen;

https://audiogridder.com/

met een mac mini, ik weet niet of het cross-platform kan.

heb het nu even beter gekeken, kan eigenlik 1 van mijn laptops of beide gebruiken, nou eigenlik maar eentje die het aankan, voor b.v. soft modulars. moet werken via mijn gigabit netwerk, dat is nu al jaren standaard. is cross platform. kan een oplossing zijn. het is meer eens te kijken, voor mij hoe het werkt, want loop niet echt tegen problemen aan, en een soft modular, in een simpele host, kan beter werken. goed uitproberen, is niet erg moeilik.

ik probeer mee te denken, denk niet dat ik echt met een oplossing kan komen, behalve de obligate opmerking..

goed :(, nie fijn..
 
Laatst gewijzigd:
Mijn imac van 2017 van 2600 euro is t probleem niet, algoed... het is de ext hardware. Audio interfaces enz. Software die ik ooit kocht. Zoals ik vaak zei: software en computer related spul is geld voor de vuilbak na enkele jaren.
ik ga echt geen motu en andere interfaces vervangen voor een updateje van wat software.
 
Mijn imac van 2017 van 2600 euro is t probleem niet, algoed... het is de ext hardware. Audio interfaces enz. Software die ik ooit kocht. Zoals ik vaak zei: software en computer related spul is geld voor de vuilbak na enkele jaren.
ik ga echt geen motu en andere interfaces vervangen voor een updateje van wat software.

mmmmmh, ja ik voel ook de vergankelikheid aan van software, toch blijf ik ITB, en de motu die ik heb, ik weet niet in welk jaar die is uitgekomen, werkt nog prima onder windows 10.
ik, zonder apple te bashen, heb toch het gevoel dat dit veel en veel minder een rol speelt op windows machine. en meeste wat ik heb, blijft worden ge-update, zonder kosten. behalve de DAW's, b.v.
toch ik denk dat met wat ik nu heb 10 tot 15 jaar kan werken, is de investering waard. al heb ik nu 2 controllers die niet meer ondersteund blijven, maar met een beetje geluk blijft de software nog 10 jaar werken, het is windows..
ik heb nog een geluidskaart uit 2005/2006, werkt nog onder windows 10. (wat nog best een goed geluidsinterface is, en wellicht nog best goed zou kunnen presteren.. pci, niet PCIe, maar ik heb een MB, met éen pci slot.. goed dat is wederom vergankelijk.

maar ik voel het ook, toch blijf ik voor ITB kiezen, ook ik zie dat grooveboxen (de mc-505) na 20 jaar ook gaan haperen. of andere synths. ook daar speelt de vergankelikheid een grote rol..

sja, ik heb ook iets met vergankelikheid, maar liever nu 5 tot 10 jaar doorknallen, en het meeste zal up to date blijven, want wat ik heb werkt heerlik voor mij.

goed, ieder zijn eigen ervaring.

motu heeft geen drivers voor de nieuwere macOS? maar je hebt ook andere software.
 
Heb wat gezocht en misschien is osx 10.13 nog haalbaar. Er blijken work around,. maar dit kost me weer veel tijd om te installen en de issues uit te vlooien en waarom ook alweer? O ja. Voor een extra functie in Maschine. Ik heb betere dingen te doen vrees ik hier als ik even rondkijk naast me :)
niks zo saai als zitten wachten op een updatende computer - en dan fora uit te pluizen naar die issues, maar wie weet heb ik ooit de moed wel
 
Heb wat gezocht en misschien is osx 10.13 nog haalbaar. Er blijken work around,. maar dit kost me weer veel tijd om te installen en de issues uit te vlooien en waarom ook alweer? O ja. Voor een extra functie in Maschine. Ik heb betere dingen te doen vrees ik hier als ik even rondkijk naast me :)
niks zo saai als zitten wachten op een updatende computer - en dan fora uit te pluizen naar die issues, maar wie weet heb ik ooit de moed wel

de clips heb ik nog niet eens gebruikt, ik was al tevreden met maschine. wanneer je tevreden bent,
maar er zijn workarounds, dus, dacht ik wel, voor de vreemdste, onmogelik lijkende dingen zijn er workarounds, die wel intensief zijn soms. wellicht, wanneer iets anders 10.13 nodig heeft....

en inderdaad niets is zo saai om je komputer te up daten....... o wat haat ik dat karweitje... ik heb er een maand over gedaan om alles te herinstalleren, deed het ook rustig, had ook in een dag gedaan kunnen zijn.
goed ik hoef dat de komende jaren niet meer te doen, tenzij ik mijn cpu/mb/geheugen ga vervangen....

maar ik ga weer klooien met maschine de komende tijd, blijft een heerlik systeem, samen met mk3 + jam.
 
Ja ik heb de mk3 ook weer op de desk en er loopt al een midi kabel naar de WASP clone - maar nu wil de gemodde DR55 drumbak weer niet starten - altijd wat :)
Ik gebruik maschine echt als sequencer, de vst's gebruik ik nooit, tenzij op n sample wat fx of zo
 
Hier wordt nog steeds de mk1 gebruikt. De mk2 en 3 hadden voor mij geen enkele meerwaarde en de software updates blijven grotendeels werken voor de mk1. en als je hem alleen als sequencer gebruikt zou ik al helemaal niet upgraden.
Alleen vanaf versie 2.8 moet je met de mk1 even de muis gebruiken om nieuwe projecten te openen na het saven.

Maar Maschine heeft echt een heel leuke en goed geprogrammeerde editor zodat je je controller kan gebruiken voor alles wat je maar wil. Je creativiteit is de limiet.
Zo heb ik ondertussen een template gemaakt om de goeie oude rebirth te besturen. Elke functie werd toegekend en je kan met templates werken in de editor waardoor je nooit knoppen of pads te kort komt. Ook FXpansions' Geist2 gebruik ik op deze manier met de Maschine controller.

Die mk1's krijg je ook heel goedkoop tegenwoordig ;)
 
Hier wordt nog steeds de mk1 gebruikt. De mk2 en 3 hadden voor mij geen enkele meerwaarde en de software updates blijven grotendeels werken voor de mk1.

Die mk1's krijg je ook heel goedkoop tegenwoordig ;)

Zolang de encoders het goed blijven doen, heb je inderdaad niet persé een mk2 of mk3 nodig. Dit was de enige reden waarom ik mijn 1e generatie mk1 controller vervangen heb door een mk2. De mk2 vind ik wel een verbetering tov de mk1, maar voor de essentiële dingen maakt het niet uit. Problemen met de encoders betreffen overigens alle controllers, niet alleen de mk1. Of de Maschine+ verbeterde encoders heeft, ik meen zoiets gelezen te hebben, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
 
hee, toch deze thread ooit aangemaakt...

nieuwe versie van maschine software;


met heel wat meer funktionaliteit, ja... voor de maschine mk3 + clips. ga ik ze dan nu eens gebruiken. wel een betere manual dan... die klopt niet, het addendum.. ik heb de oude nog, die geeft meer info.

bij veel mensen op SF, zie ik maschine staan (mk1 of mk2 of m3) (ook redelik vaak met de push 2..), maar wordt ie zo weinig gebruikt als maschine...?
 
aha, eindelik weer een update voor Maschine, nu versie 2.14, toegevoegd; de Poly Synth? de wat? de wederopstanding van de Pro 53! of tenminste gebaseerd op...

en nog wat kleine toevoegingen, ook voor de Maschine MK3.

vst3 ondersteuning wat uitgebreid; blijkbaar nog niet voor de effekten, al worden ze wel in de lijst getoond, maar nu ook vst3 ondersteuning voor kontakt 6. al heeft die nog geen... vst3 versie...
dus er worden nu 2 vst3 van NI zelf ondersteund...

de heerlikke traagheid van Native Instruments. toch. een gratis synth erbij, een oude vertrouwde, zal de zelfde engine hebben lijkt. of wellicht wat verbeteringen hier en daar, optimalisaties hoop ik, want de Pro 53 had een goede reputatie. of daar nog iets van over blijft?

dus hup! Native Access! (ook Reaktor en Massive X hebben updates, niets revolutionairs...)

daar staat ook de uitgebreide changelog.
 
Back
Top